Naapurit alkoivat rakentaa viereiselle tontille, suututtaa:
Eli ihan alkuun, asumme uudella asuinalueella ja tähän naapurustoon rakennetaan vielä. Meidän talokin on vain sisältä valmis, mullan levitys ja nurmikon istutus puuttuu. Naapurit alkoivat rakentaa pari viikkoa sitten viereiselle tontille ja nyt alkoi vähän v*tuttaa. Siis he kolaavat kaiken paskan meidän pihalle: tekivät viemäröintiä, kaivoivat kuopan maa-aineksen meidän puolelle. Lisäksi heidän raksamies käyskentelee jatkuvasti meidän tontilla ja oikaisee siitä kun liikkuu naapurustossa. Tänä aamuna rupesi jo todenteolla ärsyttämään, kun olivat laittaneet työkalupakkinsa meidän terassille. Siis kuka vähä-älyinen tekee näin??? Mulla ei kävisi mielessäkään alkaa käyttämään naapurin tonttia romuvajana varsinkaan, jos en ole kysynyt lupaa tai raksamiehen tavoin, edes esittäytynyt!!
Voisiko joku sanoa, etten ole pikkumainen vaan tämä on oikeasti todella alkukantaista käyttäytymistä? :D
Kommentit (193)
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Ap:n terassi liian iso? Yleensä pitää olla tietty etäisyys rajasta esim. raja-aitasta josta ei olla päästy sopuun pitää olla korkeuden verran sivusta rajalta.
Meidän terassi on ollut piirustuksissa alusta alkaen ja ainakin on mennyt läpi kaikissa tarkastuksissa. Silloin kun näin näitä tuossa pihalla ja rouva kyseli aidasta, kyseli hän sitä sillä kun heidänkin terassi olisi tulossa tälle puolelle taloa. No ilmeisesti muuttivat suunnitelmia, sillä ei ollut enää siinä pohjapiirroksessa terassi tälle sivulle, minkä heidän mestari meille näytti. Ja tosiaan heille on tulossa Designtalon valmistalopaketti, ilmeisesti ihan avaimet käteen periaatteella eli eivät tee itse mitään, en osaa sanoa ovatko pystyneet vaikuttamaan rakennusporukkaan millään tasolla.
Avaimet käteen -talossa ei voi vaikuttaa rakennusporukkaan mitenkään eikä oikein muuhunkaan. Mestarin palkkaa itse, mutta yleensä joku vain jostakin, jopa sen talofirman suosittelema (ei tosin viisasta ottaa sitä).
No katsotaan saavatko leirinsä pystyyn omalle puolelleen :D En kyllä ymmärrä muutenkaan, miksi pitää änkeä iso talo pienelle tontille. Heille oli tulossa 5h asunto ja se on ämpätty juuri rakennusoikeuden puitteissa tontille eli molempiin puoliin se 2 metriä, mielestäni tuohon tontille olisi pitänyt laittaa talo joko toisinpäin tai hieman pienempi, mutta minä en ole kunnan rakennusvalvonnassa töissä niin tämän kanssa eletään :). Mehän ei heidän suunnitelmia tiedetty kun tätä tehtiin(ovat nimittäin lykänneet jonkun aikaa rakentamista ennen kuin aloittivat), meillä on nimittäin juuri heidän päähän oma terassi, ja toisessa päässä autotalli. Jos olisin tiennyt niin olisi ehkä pitänyt vähän omaa pohjaa muokata... Meidän tontti on 1300 neliötä ja heidän on n. puolet, ehkä joku 700-800 neliötä. Heillä on nimittäin tuommoinen vähän jämätontti, kapea eikä edes hirveän pitkä - molemmin puolin on tämmöiset "isot" tontit. Ap
Ei voi kuin ihmetellä tuollaista toimintaa. Itse rakensimme vanhalle alueelle ja kun jätimme pihan takaosan koskematta oli rakennusalue edessä 8 metriä seinästä rajaan ja muualla 4 metriä seinästä rajaan. Eikä lentänyt edes yhtä soran murua naapurien tontille työkaluista ja rakennustarvikkeista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Siis silloin kun he vetivät viemäriputkia oli kaikki heidän omalla tontillaan kyllä, mutta mieheni sanoin "laiska konekuski" lappoi kaikki rötökset meidän puolelle eikä naapuritontille, mihin ne olisi saanut ihan hyvin mahtumaan, jos olisi vain viitsinyt. Kävin äsken takapihalla ja heillä on kaksi autoa toisen puolen naapurin pihalla (siinäkin on vielä piha laittamatta, mutta talossa ei asu ketään kun rakennusliike ei ole saanut taloa myytyä eli siltä puolelta tuskin ketään haittaa).
Olen nähnyt nämä naapurit nimenomaan tontilla pyörimässä ennen kuin aloittivat rakentamista. He eivät silloinkaan esittäytyneet sen kummemmin, sanoivat vain, että rakentaavat tähän talon ja aloitus olisi elokuun alkuun. Ensimmäinen kysymys rouvalta oli, että olenko miettinyt millaista aitaa tontin väliin :D Vähän olin ihmeissäni, sillä olimme juuri edeltävänä päivänä muuttaneet eikä piha ollut edes sulanut suurimmasta osasta lunta.
79, olen kanssasi samaa mieltä: ehdottomasti pitäisi lupaa kysyä ja kyllä minäkin jeesaisin, jos olisi joku vaihe missä apua tarvittaisiin eikä itsellä mitään menoa, nytkin olen ollut lomalla kolme viikkoa joiden aikana arkisinkin joinakin päivinä kotona.
Ja esim. naapurinkuulemiset oli niin, että heidän rakennusmestari tuli meille näyttämään piirustukset eikä tämä pariskunta itse tullut tässäkään vaiheessa esittäytymään, mikä oli myös hieman outoa. Rakennusmestari oli myös vähän ihmeellinen, hirveellä kiireellä yritti papereita näyttää ja kun sanoin, että haluaisin vähän tutkia tarkemmin, niin mutisi, että kyllä ne on ihan hyväksyttävät paperit?? :D Asumme mieheni kanssa talossamme kahdestaan, johon mestari totesi, että "ai ihan kahdestaan tämmöisessä talossa. No ette ole vielä keksineet lapsia ruveta tekemään". Ajattelematonta on mielestäni kysyä tuntemattomilta tekeevätkö lapsia vai eivät, mutta kaikki ei tosiaankaan ajattele tahdikkaasti. Esim. meillehän olisi voinut juuri valjeta tieto, että olemme lapsettomia. Tai olisimme voineet saada keskenmenon edellisellä viikolla. Mutta joo ei ruveta enää tästä vänkäämään. :D
Ja rakennusmelu ei minua häiritse, minulla on korvatulpat ja nukun aika sikeästi. Ja todellakin tiesin kyllä, että tänne tullaan rakentamaan ja melua kuuluu, mutta sen melun kanssa voin kyllä elää, se ei minua ärsytä yhtään. Ap
Sun elämä tulee olemaan niiiiin rankkaa siellä! :D
Nyt olisi oikeasti hyvä aika muokata sitä asennetta hieman paremmaksi, koska tuollaisella alueelaa joudut olemaan väkisinkin osa yhteisöä ja nykyasenteella kerjäät vain verta nenästäsi.
Ota vähän rauhallisemmin, sopuisammin ja aikuismaisemmin. Elämä ei ole niin vakavaa, ei edes siellä unelmien omakotitaloalueen postimerkkitontilla. :)
Kiitos vinkistäsi, mutta kunnioitan kyllä omaa rauhaani sekä naapurini rauhaa pysymällä poissa heidän tontiltaan. Tätä samaa odotan myös naapureilta. Ihan ystävälliseen sävyyn kävimme keskustelua rakennusmiehen kanssa, ei tässä kukaan ole lähtenyt sotimaan. Ap
Pahastuit siitä että joku kysyi onko teillä lapsia. Ei saa olla niin herkkähipiäinen, kerjäät vain itsellesi ongelmia. Joudut joka tapauksessa olemaan naapureiden kanssa tekemisissä, koska asutte niin pienillä tonteilla, joten ripaus diplomatiaa ja ymmärrystä hyödyttää niin sinua itseäsikin kuin naapureitakin.
No, en ole tässä pahastunut kenellekään, ainoastaan totesin ko. henkilön olleen ajattelematon. En mitenkään tulistunut, ihmettelin vain, että mies ei keksinyt mitään parempaa. Itselläni ei ole tapana puhua tuollaisia tuntemattomille, sillä tosiaan ei voi tietää mikä kenenkin tilanne on. Kyllä tilanteen voi päättää muullakin tavalla, esimerkiksi "no, ei muuta kun onnea teille uuteen kotiin ja varmasti tässä vielä syksyn mittaan törmäillään." En ole herkkähipiäinen, tulistun herkästi, mutta nyt minuakin jo naurattaa nuo romut tuossa. Missään vaiheessa en ole sanonut, että olen riidanhakuinen ja lähden tästä jokaiselle räyhäämään. Ihmettelin ja ihmettelen edelleen, että onko tämä yleistä ja onko tosiaan niin, että käytöstapoja ei ole kun taloja rakennellaan. Ap
Ja nuo ketkulanaapurit rakentavat vielä hienomman ja isomman talon, kuin teillä on. Eivätkä laita tikkua ristiin, vaan ostavat kaiken valmiina. Ei ihme jos suututtaa.
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Siis silloin kun he vetivät viemäriputkia oli kaikki heidän omalla tontillaan kyllä, mutta mieheni sanoin "laiska konekuski" lappoi kaikki rötökset meidän puolelle eikä naapuritontille, mihin ne olisi saanut ihan hyvin mahtumaan, jos olisi vain viitsinyt. Kävin äsken takapihalla ja heillä on kaksi autoa toisen puolen naapurin pihalla (siinäkin on vielä piha laittamatta, mutta talossa ei asu ketään kun rakennusliike ei ole saanut taloa myytyä eli siltä puolelta tuskin ketään haittaa).
Olen nähnyt nämä naapurit nimenomaan tontilla pyörimässä ennen kuin aloittivat rakentamista. He eivät silloinkaan esittäytyneet sen kummemmin, sanoivat vain, että rakentaavat tähän talon ja aloitus olisi elokuun alkuun. Ensimmäinen kysymys rouvalta oli, että olenko miettinyt millaista aitaa tontin väliin :D Vähän olin ihmeissäni, sillä olimme juuri edeltävänä päivänä muuttaneet eikä piha ollut edes sulanut suurimmasta osasta lunta.
79, olen kanssasi samaa mieltä: ehdottomasti pitäisi lupaa kysyä ja kyllä minäkin jeesaisin, jos olisi joku vaihe missä apua tarvittaisiin eikä itsellä mitään menoa, nytkin olen ollut lomalla kolme viikkoa joiden aikana arkisinkin joinakin päivinä kotona.
Ja esim. naapurinkuulemiset oli niin, että heidän rakennusmestari tuli meille näyttämään piirustukset eikä tämä pariskunta itse tullut tässäkään vaiheessa esittäytymään, mikä oli myös hieman outoa. Rakennusmestari oli myös vähän ihmeellinen, hirveellä kiireellä yritti papereita näyttää ja kun sanoin, että haluaisin vähän tutkia tarkemmin, niin mutisi, että kyllä ne on ihan hyväksyttävät paperit?? :D Asumme mieheni kanssa talossamme kahdestaan, johon mestari totesi, että "ai ihan kahdestaan tämmöisessä talossa. No ette ole vielä keksineet lapsia ruveta tekemään". Ajattelematonta on mielestäni kysyä tuntemattomilta tekeevätkö lapsia vai eivät, mutta kaikki ei tosiaankaan ajattele tahdikkaasti. Esim. meillehän olisi voinut juuri valjeta tieto, että olemme lapsettomia. Tai olisimme voineet saada keskenmenon edellisellä viikolla. Mutta joo ei ruveta enää tästä vänkäämään. :D
Ja rakennusmelu ei minua häiritse, minulla on korvatulpat ja nukun aika sikeästi. Ja todellakin tiesin kyllä, että tänne tullaan rakentamaan ja melua kuuluu, mutta sen melun kanssa voin kyllä elää, se ei minua ärsytä yhtään. Ap
Nyt olisi oikeasti hyvä aika muokata sitä asennetta hieman paremmaksi, koska tuollaisella alueelaa joudut olemaan väkisinkin osa yhteisöä ja nykyasenteella kerjäät vain verta nenästäsi.
Ota vähän rauhallisemmin, sopuisammin ja aikuismaisemmin. Elämä ei ole niin vakavaa, ei edes siellä unelmien omakotitaloalueen postimerkkitontilla. :)
Kiitos vinkistäsi, mutta kunnioitan kyllä omaa rauhaani sekä naapurini rauhaa pysymällä poissa heidän tontiltaan. Tätä samaa odotan myös naapureilta. Ihan ystävälliseen sävyyn kävimme keskustelua rakennusmiehen kanssa, ei tässä kukaan ole lähtenyt sotimaan. Ap
Pahastuit siitä että joku kysyi onko teillä lapsia. Ei saa olla niin herkkähipiäinen, kerjäät vain itsellesi ongelmia. Joudut joka tapauksessa olemaan naapureiden kanssa tekemisissä, koska asutte niin pienillä tonteilla, joten ripaus diplomatiaa ja ymmärrystä hyödyttää niin sinua itseäsikin kuin naapureitakin.
No, en ole tässä pahastunut kenellekään, ainoastaan totesin ko. henkilön olleen ajattelematon. En mitenkään tulistunut, ihmettelin vain, että mies ei keksinyt mitään parempaa. Itselläni ei ole tapana puhua tuollaisia tuntemattomille, sillä tosiaan ei voi tietää mikä kenenkin tilanne on. Kyllä tilanteen voi päättää muullakin tavalla, esimerkiksi "no, ei muuta kun onnea teille uuteen kotiin ja varmasti tässä vielä syksyn mittaan törmäillään." En ole herkkähipiäinen, tulistun herkästi, mutta nyt minuakin jo naurattaa nuo romut tuossa. Missään vaiheessa en ole sanonut, että olen riidanhakuinen ja lähden tästä jokaiselle räyhäämään. Ihmettelin ja ihmettelen edelleen, että onko tämä yleistä ja onko tosiaan niin, että käytöstapoja ei ole kun taloja rakennellaan. Ap
Ymmärrä nyt ap, että muuttovalmiin avaimet käteen -talon hankkii ne, joilla ei ole aikaa eikä halua olla siellä tontilla rakentamassa, eikä asioida naapureiden kanssa rakennusvaiheessa (koska se vie liikaa aikaa). Muuttovalmis talopaketti otetaan, koska ei itse ehditä tai haluta tehdä mitään, vaan halutaan, että joku muu tekee kaiken valmiiksi, ja tästä palvelusta maksetaan. Ei se liity käytöstapoihin. Ne naapurit voi olla oikein kohteliaita ihmisiä, mutta ne on halunneet tuollaisen ratkaisun, jossa ne itse ei JOUDU tekemään yhtään mitään tai siis mahdollisimman vähän. Ne maksaa sille talopakettifirmalle siitä, että ne vieraan työmiehet hoitaa kaiken eikä ne voi sille talopakettifirmalle pitää mitään luentoja kohteliaasta käyttäytymisestä. Virolainen työmies on virolainen työmies ja sellaista se on vaan.
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Naapurilla ei ole käytöstapoja, mestarilla ei ole käytöstapoja, remppaukoilla ei ole käytöstapoja... Melkein uskallan väittää että sulla on ympäristössä muitakin käytöstapaongelmaisia. Huomaatko mallin?
Minun mielestäni taas ei ole mitään väärää kysyä onko pariskunnalla lapsia. Hyvin tavanomaista small talkia ja etujakin sillä on: kun naapuritontilla ihan kyljessä rakentaa, on hyvä tietää että juokseeko pihalla lauma pieniä lapsia joita pitää erityisesti varoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja nuo ketkulanaapurit rakentavat vielä hienomman ja isomman talon, kuin teillä on. Eivätkä laita tikkua ristiin, vaan ostavat kaiken valmiina. Ei ihme jos suututtaa.
:D No en ole kyllä yhtään kateellinen. Rakentakoot vaikka kullatun palatsin, kuhan pysyvät omalla tontillaan. Ap
Varmasti hyvin hyvin harvassa nykyään ne, jotka oikeasti rakentavat itse talon. Kun ihmiset puhuvat talon "rakentamisesta", tarkoittaa se yleensä käytännössä talopaketin tilaamista ja välillä jotain rakennusjätteen siivoilua tontilta.
Vierailija kirjoitti:
:)
Kaiken hyvän lisäksi ne varmaan osti sen uuden talon kylkiäisiksi uuden Audin etupihalle sekä uusinta mallia olevan päältäajettavan ruohonleikkurin, joka pienen tontin vuoksi talon ympäri ajaessa ruiskauttaa aina pienen tupon leikkuuroskaa AP:n tontin puolelle.
WWIII, let's get ready to rumble!!
Onko sulla ap. mitään hyvää sanottavaa naapurista tai heidän rakennusprojektistaan?
Olet haukkunut nyt jo monen sivun verran ja kommenteista ymmärsin teidän tavanneen sattumalta vain YHDEN kerran, mutta sinulla on jo heistä hyvin vankka mielikuva.
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Naapurilla ei ole käytöstapoja, mestarilla ei ole käytöstapoja, remppaukoilla ei ole käytöstapoja... Melkein uskallan väittää että sulla on ympäristössä muitakin käytöstapaongelmaisia. Huomaatko mallin?
Minun mielestäni taas ei ole mitään väärää kysyä onko pariskunnalla lapsia. Hyvin tavanomaista small talkia ja etujakin sillä on: kun naapuritontilla ihan kyljessä rakentaa, on hyvä tietää että juokseeko pihalla lauma pieniä lapsia joita pitää erityisesti varoa.
No en ole kyllä mielestäni todennut lähipiirini naapureita, työkavereita ja kaikkia paikkakuntalaisia mukaanlukien olevan vailla käytöstapoja. Tämä yksi naapuri, jonka olen nähnyt vain pikaisesti, antoi itsestään ensitapaamisella hieman erikoisen kuvan. Tämä erikoinen kuva rakentamisesta jatkui(niin rakennusmestarin kanssa), kun huomasin, että he levittelevät rakennusmateriaalejaan meidän tontille: ensin tekivät aidan merkiksi missä tontin raja kulkee: tämän jälkeen alkoivat tuoda putkia ym. meidän pihalle, ja lopuksi kaivoivat kuopan omalle tontilleen ja lappoivat rakennusjätteen meidän tontille. Tänä aamuna huomasin jo, että terassimme oli työkaluille varattuna. Tätä aloin ihmettelemään ja laitoin huvikseni tänne keskustelua.
Ja kerta haluat vielä palata tuohon lapsiasiaan. Keskustelu meni kutakuinkin näin:
Mestari: Asuttekos te tässä kahdestaan?
Ap: Joo kyllä asutaan.
M: No ette ole vielä keksineet ruveta lapsia tekemään?
A: Ei olla, ihan kahdestaan asustellaan.
Tuon olisi voinut päättää vaikka "no, kyllähän tässä mahtuu hyvin olemaan" tai jos, kuten olit huolissasi, että lapsemme jäisi työmaalla jalkoihin pyörimään, niin hän olisi voinut vaikka sanoa, että "no, eipähän tarvitse sitten pelätä, että lapset tulisi työmaalle pyörimään". Huoh :D Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:)
Kaiken hyvän lisäksi ne varmaan osti sen uuden talon kylkiäisiksi uuden Audin etupihalle sekä uusinta mallia olevan päältäajettavan ruohonleikkurin, joka pienen tontin vuoksi talon ympäri ajaessa ruiskauttaa aina pienen tupon leikkuuroskaa AP:n tontin puolelle.
WWIII, let's get ready to rumble!!
Hahhah, toivottavasti ostaisivat :D Ei minua haittaa pätkääkään mitä pihalleen laittaavat tai millä autolla ajaavat. Kivahan se on katsoa upeaa uutta autoa naapurilla kuin vanhaa ruoskaa, enkä ole niin merkkiuskollinen, laittakoot vaikka tuliterän Opelin pihaansa. Lisäksi jos heillä on hyvä silmä pihahommille, niin onhan se kiva katsoa miten toisilla on hienot pihatkin. Tietysti nyt tuli mieleen, että kerta ovat jo meidänkin tontille asettuneet niin varmaan voivat samalla myös meille laittaa nätit kukkapenkit ja muut. :D Ap
Onko ap edes käynyt apukoulua? Kaikesta sitä valitetaan.
Nyt kieli keskellä suuta. Älä vaan aiheuta heti naapuririitaa. Tosiaan asiallinen lähestymistapa on parasta. Sanot, että teidän tarvii tehdä nyt omaa pihaa ja sen takia kulkemista pitäisi välttää. Onko teillä sellaiset postimerkkitontit, joita on pakkokin rakentaa naapurin kautta koukaten?
Meillä rakennusaikana piti hetkeksi luvalla säilöä naapurin tontille tavaraa. Mies oli tosi höveli, mutta muija kulki naama norsunveellä niiden tavaroiden (jotka oli siinä tasan kaksi päivää) takia. Teki mieli kysyä, että oikeastiko pelkäät, että aletaan loisia tässä jatkuvasti. Ja se nurkka siivottiin täysin, mitään vaurioita tai painaumaa ei jäänyt tai tuhoutunutta kasvia/nurmikkoa. Lisäksi annoin herkkukorin kiitokseksi. Naisten kanssa on vaan usein tosi vaikeaa. Ne kehittää ongelmia asioista, jotka ei ole ongelmia, ei selvitä asiaa suoraan ja rakentelee mielessään mörköjä. Näkeehän sen lasten kanssakin. Naiset narisee ja murjottaa vieraille lapsille, kun nää ei tajua lähteä. Harva nainen osaa hoitaa asian nätisti. Ollaan semmoisia sala-aggressiivisia, murjotetaan, tiuskitaan, kuittaillaan ja lopulta revitään peppu sen sijaan, että sanottaisiin heti ystävällisen asiallisesti hymyssä suin.
Jos on nyhverö eikä saa sanaa suustaan jää alakynteen. Kannattaa heti alusta lähtien tehdä asiallisesti selväksi, että pidätte puolenne esim. tontin rajojen suhteen. Jos jää itsekseen jupisemaan, naapurit käyttävät hyväksi aina vaan enemmän. Seuraavaksi odotettavissa lokkeilua - - vaikka?
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ässämix kirjoitti:
Ymmärrä nyt ap, että muuttovalmiin avaimet käteen -talon hankkii ne, joilla ei ole aikaa eikä halua olla siellä tontilla rakentamassa, eikä asioida naapureiden kanssa rakennusvaiheessa (koska se vie liikaa aikaa). Muuttovalmis talopaketti otetaan, koska ei itse ehditä tai haluta tehdä mitään, vaan halutaan, että joku muu tekee kaiken valmiiksi, ja tästä palvelusta maksetaan. Ei se liity käytöstapoihin. Ne naapurit voi olla oikein kohteliaita ihmisiä, mutta ne on halunneet tuollaisen ratkaisun, jossa ne itse ei JOUDU tekemään yhtään mitään tai siis mahdollisimman vähän. Ne maksaa sille talopakettifirmalle siitä, että ne vieraan työmiehet hoitaa kaiken eikä ne voi sille talopakettifirmalle pitää mitään luentoja kohteliaasta käyttäytymisestä. Virolainen työmies on virolainen työmies ja sellaista se on vaan.
No me rakennutettiin talo kymmenisen vuotta sitten. Ei avaimet käteen, mutta hommattiin tekijät (vastaava mestari, kirvesmies, muurari/laatoittaja, sähköfirma, LVI-firma yms.). Tehtiin itse siivousta, maalausta ja pieniä aputöitä.
Mutta meidän kotihan se on ja me siinä tultiin asumaan. Aivan itsestään selvää oli, että itse käydään hyväksyttämässä piirustukset naapureilla. Ei olla mitään yltiösosiaalisia, tultiin rakentamaan vanhalle alueelle jo valmiiseen ympäristöön. Tämä oli luonteva ja hyvä tapa tavata tulevat naapurit, esittäytyä ja pikkuisen sivulauseessa valitella rakentamisesta mahdollisesti aiheutuvaa häiriötä. Jos ei edes ton vertaa viitsi asiaan paneutua, niin ei ehkä kannata rakentaa uudelle alueelle. Parasta/pahinta noissa paikoissa on se yhteisöllisyys. kaikki on samassa veneessä suunnilleen yhtäaikaa, lapset pyörii jaloissa ja perheet tutustuu.
Kun talopaketti tuli, jaoimme kaikille siinä korttelissa laput postilaatikkoon, että silloin ja silloin iso rekka saattaa tukkia tietä. rakensimme siis tällaisen päättyvän kadun varrelle ja ihmisten oli tietenkin päästävä töihin sieltä pussin perältäkin.
Kyllä mä koin, että ne meidän rakennusmiehet edusti siinä rakentaessaan meitäkin. En olisi ikinä halunnut aiheuttaa turhaa vaivaa naapureille. Pyrittiin pitämään tontti niin siistinä kuin nyt voi. Tyypit jotka tulivat tasoittamaan sisäseinät olivat ihan porsaita. Kuseskelivat autokatokseen ja tontilta löytyi tyhjiä oluttölkkejä heidän jälkeensä. Toi nyt olimuistaakseni päivän homma, mutta pidempään ei oltais toimintaa katsottu. Työnsä tekivät hyvin mutta käytös ällötti.
En mä nyt oikeen tajua miten täällä homma kaadetaan ap:n niskaan. On outoa ettei uusi naapuri ole edes käynyt esittäytymässä. Joo, ehkä he eivät tiedä mitä raksalla tapahtuu, mutta kyllä me ihan jo sen ison taloudellisen investoinnin takiakin halusimme käydä katsomassa töiden edistymistä jos ei nyt päivittäin niin muutaman kerran viikossa.
Kyllä mun mielestä on todella outoa alkaa varastoimaan rojua ja kaivettua maata naapurin puolelle kysymättä lupaa. Oli tekijä sitten kuka tahansa. Ei nyt hirveän positiivista kuvaa anna Design Talosta yrityksenäkään, jos sen urakoittsijat toimii noin.
En lukenut koko ketjua mutta kerron omasta kokemuksestamme, joka on hyvin samankaltainen kuin ap:lla. Eli kyllä, kaikilla ihmisillä ei ole käytöstapoja, eikä pyrkimystä ottaa muita huomioon.
Me olimme asuneet omassa talossamme jo puoli vuotta, kun naapuri aloitti rakentamisen. Koko rakentamisen ajan meille aiheutui kaikenlaista pientä harmia, naapuritontilta nakeltiin roskaa meidän pihalle, ylijäämäbetonia esimerkiksi.
Raksaukot kävivät kusella meidän varaston nurkalla jne., mistä kyllä mentiin sanomaan heille. Yhtenä päivänä kannoin terassille muutamia harkkoja odottamaan istutusaltaan tekemistä. Kohta näin, kun naapurista tuli mies, ja haki kaksi harkkoa heille. Menin perään ja kerroin, että niille on käyttöä meilläkin, jolloin hän sanoi vain lainaavansa niitä ja lupasi palauttaa seuraavana päivänä.
Siinä vaiheessa raivostuin todella, kun kesken pukeutumisen huomasin naapurin kattopeltien asentajan oman ikkunani takana. Ihan todella vihaisesti kävin avautumassa hänelle siitä, ja hän kaiketi keskeytti hommat siihen, koska häipyi eikä enää näkynyt sen jälkeen ainakaan meidän pihalla. Tämän jälkeen mieheni soitti rakennuttajalle, ja kehotti huolehtimaan siitä, että urakoitsijansa pysyvät omalla puolella, ja ottavat huomioon sen, että meillä jo asutaan. Sen jälkeen naapurilta tuli tekstiviesti, jos aikoivat käyttää meidän tonttia jostain syystä.
Eli, ohjeeni on se, että törkeimmille raksamiehille sanotaan heti samantien, ja rakennuttajalle huomautetaan siitä, etteivät hänen palkkaamansa rakentajat suhtaudu naapuriin kunnioittavasti. Tietysti pitäisi voida olettaa, että ahtaillakin alueilla naapurilta kysytään lupaa, jos aiotaan toisten tontilla häärätä, mutta näin se ei vaan näköjään mene.
Tulipa vaan mieleen, että se ap:n naapuri ei välttämättä edes tiedä, että talotehtaan palkkaamat raksaukot sikailee siellä heidän tontilla ja heittelee roskia ap:n pihaan. Jos naapuri ei ole käynyt paikan päällä kuin kerran niin mistä se voi edes tietää että raksaukot hengaa ap:n terassilla? Vastuu on sen talofirman.
Ite naapurithan ei vissiin ole tehneet mitään, vaan heidän duunarinsa.
Ehkä puhe auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kieli keskellä suuta. Älä vaan aiheuta heti naapuririitaa. Tosiaan asiallinen lähestymistapa on parasta. Sanot, että teidän tarvii tehdä nyt omaa pihaa ja sen takia kulkemista pitäisi välttää. Onko teillä sellaiset postimerkkitontit, joita on pakkokin rakentaa naapurin kautta koukaten?
Meillä rakennusaikana piti hetkeksi luvalla säilöä naapurin tontille tavaraa. Mies oli tosi höveli, mutta muija kulki naama norsunveellä niiden tavaroiden (jotka oli siinä tasan kaksi päivää) takia. Teki mieli kysyä, että oikeastiko pelkäät, että aletaan loisia tässä jatkuvasti. Ja se nurkka siivottiin täysin, mitään vaurioita tai painaumaa ei jäänyt tai tuhoutunutta kasvia/nurmikkoa. Lisäksi annoin herkkukorin kiitokseksi. Naisten kanssa on vaan usein tosi vaikeaa. Ne kehittää ongelmia asioista, jotka ei ole ongelmia, ei selvitä asiaa suoraan ja rakentelee mielessään mörköjä. Näkeehän sen lasten kanssakin. Naiset narisee ja murjottaa vieraille lapsille, kun nää ei tajua lähteä. Harva nainen osaa hoitaa asian nätisti. Ollaan semmoisia sala-aggressiivisia, murjotetaan, tiuskitaan, kuittaillaan ja lopulta revitään peppu sen sijaan, että sanottaisiin heti ystävällisen asiallisesti hymyssä suin.
Joo kävin siis jo juttelemassa yhden raksamiehen kanssa ja hän siirsi työkalupakin pois terassilta :D Tosin edelleen meidän tontin puolelle, mutta sanoin hänelle kyllä, että meilläkin olisi tarkoitus alkaa nyt tekemään pihaa loppuun ja juteltiin siinä niitä näitä hänen kanssaan. Sanoi kyllä, että varmaan ensi viikkoon mennessä saavat loputkin rojut siirrettyä. Enkä tosiaankaan aio mitään riitaa haastaa, kiusallista edes tämmöisestä käydä huomauttamassa, tosiaan olisin vain toivonut, että olisivat saaneet talon pystyyn ilman meidän tontilla loikoilua. Mikäli jatkaavat samaan malliin, niin sitten täytyy kytätä koska tulevat omistajat on paikalla ja jutella heidän kanssaan vielä. Mutta jos tähän loppuu niin minun puolesta ok. Ap
Meillä on koira, ja ollaan aidattu pihamme metrisellä verkkoaidalla, koska koira on vapaana pihassa. Kyllä suututtaisi, jos joku naapurin remppaäijä kasaisi lautapinoja meidän tontin puolelle (aidan päälle) ja koira pääsisi siitä sitten karkuun kun aita olisi mennyt lyttyyn.
Kuinka moni oikeasti tykkäisi, jos naapurin vieras työmies toisi teidän terassin pöydälle työkalujaan?