Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lain mukaan ravintolassa pitää saada palvelua Suomeksi - vaatikaa

Vierailija
07.08.2017 |

Ja ilmiantakaa paikkoja jotka ei tarjoa suomen kielistä palvelua.

Tukesin mukaan on hengenvaarallista jos asiakas ei tiedä mitä syö, siksi mm. kaikki tuoteselosteet pitää olla suomen kielellä

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallista rakentamista, jos kaverit ei puhu samaa kieltä. Vaikka taitoa olisikin, niin kyllä töiden tekemisestä pitää osata puhua. Ei oo ihme, että välillä on lavuaarin vesiputket vaan porattu seinän sisään, ei liitetty mihinkään. Sattu sitte sairaalassa "pieni" vesivahinko.

Vierailija
142/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä pärjään englannilla, käytän sitä enemmän kuin suomea. Ei haittaa ollenkaan jos minua ei palvella kotimaisella kielellä.

Sinä olet tuollainen. Ymmärrä, että me muut olemme erilaisia. Me arvostamme suomea enemmän kuin sinä.

Mistä ihmeen suomen arvostuksesta te puhutte? Jos osaa englantia ja on sitä valmis puhumaan sellaiselle joka ei suomea osaa, tarkoittaa sitä ettei arvosta suomea? Yrittäkää nyt vaan tajuta että on todella junttia olla puhumatta englantia vain sen takia koska ollaan SUOMESSA.

Toisaalta monet tulijoista valittavaat sitä että suomalaiset vaihtavat aina heti englantiin, eivätkä he siksi pysty opettelemaan suomea.

Tavallaaan englannin käyttö siis polkee heidän oikeuttaan oppia suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan englantia hyvin eikä minulle tuota vaikeuksia käyttää sitä ravintoloissa, kaupoissa yms. silloin kun matkustan ulkomaille. Eihän kukaan voi vaatia että ulkomailla pitäisi tarjota suomenkielistä palvelua.

Mutta Suomessa äänestän jaloillani jos kahvilan, ravintolan yms. työntekijä ei puhu suomea tai hae suomea osaavaa kollegaa heti paikalle. Kyse on periaatteesta koska mielestäni on välinpitämätöntä ja kunnioittamatonta palkata suomea osaamattomia työntekijöitä aspa-ammatteihin Suomessa ja olettaa että asiakkaat sitten suostuisivat hoitamaan asiansa englanniksi (ja esim. vanhukset eivät kaikki edes osaa englantia).

Vierailija
144/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Galaktinen Sankari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkään ei ole tullut lakia joka koski ravintolaa.

Onko ravintola tässä suhteessa jotenkin eri asia kuin yökerho? Yökerhot ovat saaneet tuomioita, kun eivät ole romaneita palvelleet. Ei kielen tai etnisyyden perusteella saa syrjiä, eikä ravintola saa ohjata asiakasta ulos vain siksi että puhuu pelkästään suomea.

Asiakasta ei voi heittää pihalle siksi, että hän puhuu vain suomea, mutta jos asiakas alkaa käyttäytyä selvästi häiritsevästi tai agressiivisesti, niin kyllä todellakin voi.

Eihän englanninkielinen ravintola kieltäydy palvelemasta, se palvelee ap:tä ihan samalla lailla kuin muitakin asiakkaitaan, englanniksi.  Ap itse kieltäytyy ottamasta palvelua vastaan. 

Jos ravintola ohjaa suomea puhuvan asiakkaan ulos, kun asiakas ei muuta puhu, niin silloin ravintola kieltäytyy palvelemasta. Ei sitä miksikään muuksi voi kääntää. Palvelun epäämisen syy on silloin kieli ja kielen perusteella syrjiminen on laitonta.

Eiköhän sille ummikolle yritetä parhaansa mukaan selittää asioita vaikka elekielellä. Sillehän ei sitten mahda mitään jos se ummikko vaan toljottaa eikä edes yritä toimia kuten ravintolassa oletetaan. Kaipa se sulkemisaikaan viimeistään pihalle joutuu siitä tiskin edestä toljottamasta. 

Seisoisin siinä niin pitkään kuin tarve vaatii, enkä lainkaan välittäisi siitä että jonoa voi kertyä taakseni. Jos asiakaspalvelija alkaisi palvella muita takaani antamatta minulle palvelua, olisi sekin syrjintää koska muita palvellaan ja minua ei.

Ei olisi syrjintää. Sinuahan yritettiin palvella, mutta palvelu ei sinulle kelvannut, joten siirryttiin seuraavaan asiakkaaseen.

Ei taida ihan mennä oikeudessa läpi, kun ravintola  esittää että "ei sille palvelu kelvannut", kun minä kuitenkin olin siinä tiskillä tilaustani tekemässä. Mitä ihmettä minä siinä olisin tehnyt, ellen juuri palvelua hakemassa?

Tuolla periaatteella samojedia puhuva portsari voi käännyttää yökerhon ovelta kaikki romanit, koska "heille ei palvelu kelvannut, eivätkä vastanneet kun kysyin takkia narkikkaan". Tiedät hyvin, ettei tuollainen "ei palvelu kelvannut" -periaate mene läpi, jos sitä palvelua muille annetaan ja ainoa syy miksen minä sitä saa on kieli. Se on kieleen perustuvaa syrjintää ja se on laitonta.

Vertauksesi on ontuva. Jos portsari puhuu samojediä vain tietyille asiakkaille ja käännyttää heidät pois, jos eivät ymmärrä, niin se on syrjintää. Jos hän puhuu kaikille samojediä ja käännyttää pois kaikki asiakkaat, niin se ei ole syrjintää, mutta hemmetin surkeaa bisnestä kylläkin.

Mutta tuohan ei estä sitä, että aina kun paikalle on tulossa epätoivottuja asiakkaita, niin vaihdetaan portsari sellaiseksi jonka kieltä ei kukaan tulijoista ymmärrä.

Olisiko se silloin mielestäsi syrjintää?

Olisi. Mutta eihän ap:n tapauksessa ollut kyse siitä, että ravintolan muita asiakkaita olisi palveltu suomeksi ja häntä ei. Jos kaikki asiakkaat saavat samanlaista palvelua, ei syrjinnästä ole kyse.

Vierailija
145/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

teillä EI ole mitään oikeutta vaatia kaikkia tässä maassa asuvia ja työskenteleviä ihmisiä puhumaan suomea. Miten voi ihminen olla noin itsekäs?

Eli onko ihan ok, että esim,. työkaverit eivät pysty kommunikoimaan keskenään? Onko ihan ok, että tuon yhden suomea osaamattoman vuoksi jätetään palkkaamatta hyvä työntekijä, joka osaa vain suomea? 776

Vierailija
146/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ilmiantakaa paikkoja jotka ei tarjoa suomen kielistä palvelua.

Tukesin mukaan on hengenvaarallista jos asiakas ei tiedä mitä syö, siksi mm. kaikki tuoteselosteet pitää olla suomen kielellä

Kyllä vaan - Kävimme joku vuosi sitten Helsingin karhupuiston vieressä olevassa kreikkalaisessa ravintolassa syömässä.

Siellä meille puhui ystävällinen tarjoilija pelkkää englantia, mitä suuresti ihmettelimme - ei sillä, ettemme olisi englantia ymmärtäneet, vaan järkytti se, ettei omassa kotimaassaan voi enää pärjätä suomen kielellä.

Vierailija
147/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä rupea Suomessa puhumaan kuin Suomea, vaikka hyvin englantia osaankin.

Pidän Suomea arvokkaana ja säilyttämisen arvoisena. Saa muut opetella Suomea, jos haluavat, että jotain heiltä ostan.

Vierailija
148/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

teillä EI ole mitään oikeutta vaatia kaikkia tässä maassa asuvia ja työskenteleviä ihmisiä puhumaan suomea. Miten voi ihminen olla noin itsekäs?

Eli onko ihan ok, että esim,. työkaverit eivät pysty kommunikoimaan keskenään? Onko ihan ok, että tuon yhden suomea osaamattoman vuoksi jätetään palkkaamatta hyvä työntekijä, joka osaa vain suomea? 776

Ainakaan raksalle ei saa palkata Suomea osaamattomia. Työturvallisuutta pidetään riskinä, jos tekijä ei ymmärrä ohjeita.

Vierailija
149/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän laista tässä on kysymys? Onko sellaista lakia olemassakaan? En usko

Vierailija
150/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä pärjään englannilla, käytän sitä enemmän kuin suomea. Ei haittaa ollenkaan jos minua ei palvella kotimaisella kielellä.

Sinä olet tuollainen. Ymmärrä, että me muut olemme erilaisia. Me arvostamme suomea enemmän kuin sinä.

Mistä ihmeen suomen arvostuksesta te puhutte? Jos osaa englantia ja on sitä valmis puhumaan sellaiselle joka ei suomea osaa, tarkoittaa sitä ettei arvosta suomea? Yrittäkää nyt vaan tajuta että on todella junttia olla puhumatta englantia vain sen takia koska ollaan SUOMESSA.

Sinä voit nimitellä otsasuoni sykkien minua juntiksi missä määrin haluat, ei se minuun vaikuta. Jos olet noin kokonaan eri kartalla, ettet mitenkään kykene ymmärtämään mitä joku muu tässä tilanteessa tarkoittaa suomen arvostamisella, niin ei sinun empatiakykyäsi oikein voi auttaa. Sinä olet malliesimerkki nykyaikaisesta juurettomasta ihmisestä, jonka ylin opinkappale on "minä joustan, kun en olen huonompi noita kansainvälisiä isooosta maaailmasta.

Minä lähden siitä, että suomi on tämän maan kieli. Ulkomaalainen saa joustaa ja opetella maan kielen. En minäkään oleta Ranskassa voivani puhua joka paikassa suomea. Jos ulkomaalainen hankkii täältä työpaikan ja aikoo tänne pidemmäksi aikaa asettua, niin kielen oppiminen on kotomiselleen vain hyväksi. Sinä teet ulkomaalaiselle pelkkää haittaa kun höröhampaana sönkötät vaan kouluenglantiasi hänelle ja kuvittelet olevasi niin lontoolaista, niin lontoolaista...

Yrität nyt ihan tahalleen olla ymmärtämättä ja ohjata asian muualle latelemalla loukkauksia. Yritän vielä yhden kerran. Kyllä, jos muuttaa toiseen maahan on hyvä opetella paikallinen kieli. Mutta suomi on todella vaikea kieli oppia ja siihen voi mennä vuosia. Jos joudut vastakkain ihmisen kanssa joka ei puhu suomea mutta englantia, ja jos sinä puhut englantia ja suomea. Niin ihanko oikeasti sinusta on oikein olla puhumatta englantia tälle ihmiselle englantia jos sitä osaat vain sen takia että ollaan suomessa? Ja laitat tämän ihmisen ikävään ja noloon asemaan vain sen takua että koet että kaikkien pitää osata suomea? Ja kyllä minä olen valmis joustamaan jos se tarkoittaa sitä että puhun suomea taitamattomalle englantia.

Luuletko tosiaan että se auttaa muualta muuttaneita oppimaan suomea kun sun työpaikalle tullaan vittuilemaan? Ja että joku "ilmiantaa" tämän paikan? AP voisi tulla selventämään mitä tuo tarkoittaa. Onko kyse jostain sivustosta mihin ihmiset saavat mennä haukkumaan ravintolat joissa ei joku/kaikki henkilökunnasta osaa suomea vai mitä?

Miksi te olette niin vihamielisiä?

Onko kyseinen henkilö asiakaspalvelutehtävissä Suomessa? Kyllä, on ihan oikein olla puhumatta hänelle englantia, ukrainaa, ruotsia, hindiä, arabiaa jne. Suomessa on voi edellyttää saavansa palvelua suomeksi ja siitä periaatteesta ei kannata luopua vain sen takia, että asiakaspalvelija ei ole työnsä vaatimusten tasalla. Saa tuntea kaikin mokomin itsensä noloksi tuolta osin. Nolouden tunne kannustaa välttämään noloutta panostamalla nopeampaan oppimiseen.

Onko kyseinen henkilö, joku tuntematon satunnainen tyyppi jonka tapaan kadulla? Puhun englantia, kuten kelle tahansa ulkomaalaiselle, johon kadulla törmään ja joka minua puhuttelee engalnniksi. Esim. turistiksi.

Suomi ei oikeasti ole vaikeampi kuin mikään muukaan kieli. Voisit lakata levittelemästä tuota vanhaa myyttiä. On ulkomaalaisia, jotka ovat oppineet sen nopeasti. On mys ulkomaalaisia, jotka eivät ole oppineet kieltä 15 vuoden jälkeenkään ja siihen on syynä, että sinunkaltaistesi joustajien takia heidän ei koskaan ole pakko. Sinä teet asenteellasi heille pelkän karhunpalveluksen. Olet heille haitta.

Vai sellaista.

Vierailija
151/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille helpointa on että kun kielitaidottomat ja ne jotka kieltäytyvät puhua englantia suomessa, eivät vaan mene sellaisiin ravintoloihin jossa ei pysty asioimaan suomen kielellä. Miksi teidän on pakko ängetä näihin paikkoihin meuhkaamaan? Saatteko jotain tyydytystä siitä että pääsette näpäytämään muita ihmisiä? Ja ei, teillä EI ole mitään oikeutta vaatia kaikkia tässä maassa asuvia ja työskenteleviä ihmisiä puhumaan suomea. Miten voi ihminen olla noin itsekäs?

Kokeile sinä työskennellä ranskalaisessa ravintolassa vain suomea (tai englantia) puhuen ja katso kuinka pitkään olet töissä. Ranskalaisilla ei ole mitään vääristynyttä alemmuudentuntoa joka estäisi heitä puhumasta asiakaspalvelijoille omassa maassaan vain ranskaa. Suomen puhuminen suomessa ei ole itsekkyyttä, vaan itsetuntoa.

Meuhkaamisesta puhuminen on sinulta pelkkää projisointia.

Vierailija
152/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille helpointa on että kun kielitaidottomat ja ne jotka kieltäytyvät puhua englantia suomessa, eivät vaan mene sellaisiin ravintoloihin jossa ei pysty asioimaan suomen kielellä. Miksi teidän on pakko ängetä näihin paikkoihin meuhkaamaan? Saatteko jotain tyydytystä siitä että pääsette näpäytämään muita ihmisiä? Ja ei, teillä EI ole mitään oikeutta vaatia kaikkia tässä maassa asuvia ja työskenteleviä ihmisiä puhumaan suomea. Miten voi ihminen olla noin itsekäs?

Kokeile sinä työskennellä ranskalaisessa ravintolassa vain suomea (tai englantia) puhuen ja katso kuinka pitkään olet töissä. Ranskalaisilla ei ole mitään vääristynyttä alemmuudentuntoa joka estäisi heitä puhumasta asiakaspalvelijoille omassa maassaan vain ranskaa. Suomen puhuminen suomessa ei ole itsekkyyttä, vaan itsetuntoa.

Meuhkaamisesta puhuminen on sinulta pelkkää projisointia.

Kappas.

Vierailija
153/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää se on, jos pitää ottaa etukäteen selvää, että tarjoilijat puhuvat vain englantia. Ulkomailla minua ei haittaa englannin puhuminen, mutta en haluaisi Suomessa asiakkaana joutua sitä puhumaan. Lähden sitten pois ravintolasta...

Vierailija
154/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kielitaitoinen olenkin niin kyllä minuakin ärsyttää että joissain ravintoloissa ei puhuta suomea. Esim. omat vanhempani ovat sitä ikäluokkaa jotka eivät opiskelleet lainkaan englantia kouluaikoinaan, onhan se aika ankeaa että omassa kotikaupungissaan eivät välttämättä pärjää enää äidinkielellään.

Toisaalta kuinka moni hyvin englantia osaavakaan hallitsee täydellisesti ruokasanaston? Mikä on siika tai kuha englanniksi tai vaikkapa se korvasieni? 

No mites olis, jos menisi toiseen ravintolaan? 

Jotenkin kummassa olen onnistunut saamaan ulkomaillakin hyvää ruokaa eteeni, vaikka en tosiaankaan tiedä mitä siika tai korvasieni ovat englanniksi.

Ai tämä on nyt se unelma?

Kiertää paikasta toiseen, josko joku vielä puhuisi suomea...

Äläkä sano, että yksi paikka.., sinun mielestäsihän se ihan okei! Vai ajattelitko rajoittaa oikeutta perustaa enkkurafla?

Voiko mikä tahansa muukin taho heittäytyä englanninkieliseksi?

Lähikauppa, ompelimo, niin kauan kuin enemmistö pärjää niin vaari ostakoon auton ja menköön kauemmas asioimaan. Niinkö?

Laki takaa suomenkieliset palvelut vain julkisissa virastoissa, terveydenhuollossa yms. Ravintolat, ompelimot, ja lähikaupatkin ovat yrityksiä ja yrittäjä saa palvella millä kielellä lystää. Tietenkään se ei ole sille vaarille hyvä asia, enkä minä suinkaan ole kannattamassa suomen kielen alasajoa. Kunhan totean, että yritykset saavat lain mukaan antaa palvelua vaikka kiinaksi. Asiakas sitten äänestää jaloillaan, jos ei sitä halua.

Parempi vaihtoehto on, että asiakas jää siihen tiskille jumittamaan ja puhuu vain suomea. Palveluntuottaja saa sitten hiki päässä miettiä miten tuota vain suomea puhuvaa asiakasta palvella. Jos palveluntuottaja ohjaa suomea puhuvan pihalle eikä suostu palvelemaan, saa hän syytteen syrjinnästä. Ihan kuten yokerho, joka ei päästä mustalaisia sisälle. Ei kannata olla helppo asiakas, ellei saa suomeksi palvelua. Parempi keino on tuottaa palveluntarjoajalle päänsärkyä, jolloin asiat voivat muuttua parempaan.

No siihensän sinulla on täysi oikeus. Halutessasi voi käyttää aikasi puhumalla vaikka seinille. Itse mieluummin menen paikkaan, jossa saan haluamaani palvelua.

Olit oikeassa ensimmäisen virkkeesi verran. Lopeta siihen, sillä loput tekstistäsi on asiatonta.

Olin oikeassa kaikissa kolmessa kohdassa.  Siinä, että sinulla on oikeus haaskata aikaasi, siinä että sinulla on oikeus puhua seinille ja siinä, että minulla on oikeus mennä paikkaan, jossa saan parempaa palvelua.

Lukutaito hoi. En sanonutkaan, ettet ollut oikeassa. Sanoin, että lopputekstisi oli asiatonta.

Selitäpäs nyt miten on asiatonta, että minulla on oikeus vaihtaa ravintolaa, jos en ole tyytyväinen palveluun? Sama oikeus joka sinullakin on, mutta jota et halua käyttää.

Katsos, jos minulla on oikeus edellyttää Suomessa palvelua suomen kielellä kuten ensimmäisessä virkkeessäsi kerrot, niin sen jälkeen ei mitenkään enää liity asiaan että minulla on myös sen lisäksi oikeus haaskata aikaani tai mennä muualle. Se on kyllä totta, mutta koska se ei liity minun oikeuteeni saada palvelua Suomessa suomeksi, on se asiaanliittymätöntä siis asiatonta.

Katsos kun asiaanliittymätön ja asiaton eivät ole synonyymejä. Sinulla ei myöskään edelleenkään ole mitään todellista OIKEUTTA saada palvelua suomeksi yksityisen omistamassa yrityksessä. Sellaisen oikeuden antavaa lakia ei Suomessa ole.

Minulla on oikeus saada syrjimätöntä kohtelua. Jos palvelun puute johtuu kielestä, niin se on syrjintää.

"

8 §

Syrjinnän kielto

Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.

Välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa tarkoitettua syrjintää on häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä.

"

Kyllä minusta kohtuullinen mukautus on edellyttää asiakaspalvelijan tässä maassa puhuvan suomea.

Tulkintasi laista on virheellinen. Jos sinua ei palvella ollenkaan siksi, että puhut suomea, se todellakin on syrjintää. Jos sinua palvellaan englanniksi vaikka itse puhut vain suomea, se ei ole syrjintää, jos kaikkia muitakin palvellaan englanniksi.

Mutta hei. Tätähän on ihan helppo testata. Seuraavan kerran kun sinua palvellaan väärällä kielellä, niin haastat kyseisen firman oikeuteen. Tule sitten ihmeessä tänne palstalle kertomaan kuinka kävi.

Sovitaan sitten niin. Syrjintäkiellon rikkomisesta säädetään rikoslaissa, joten oikeuteen haastamisen sijaan kylläkin tekisin tutkintapyynnön poliisille.

Sinun on ihan turha selittää, että tulkintani on virheellinen, koska tulkintaa ei ole oikeudessa testattu. Sinä et siis mitenkään voi tietää sitä mitä väität tietäväsi.

Vierailija
155/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitätön kieli kuin suomi tulisi poistaa kokonaan ravintolamaailmasta!

Vierailija
156/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitätön kieli kuin suomi tulisi poistaa kokonaan ravintolamaailmasta!

Ei sivulla 11 enää kannata provota. Trollaukset kannattaa keskittää alkusivuille, jolloin useampi lukee ketjua niihin saakka.

Vierailija
157/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ketju on syntynyt tapaus "Sandron" innoittamana niin todettakoon Tapiolan Sandron olevan paikka, jossa maidoton annokseni sisälsi maitoa. Olen kuvitellut puhuvani ja ymmärtäväni enkkua ok. Kyllähän niitä vahinkoja sattuu muillekin, mutta aika harvinaista on. Tulee mieleen, ajatteliko tarjoilija minun no milk tarkoittavan laktoositonta.

Vierailija
158/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun nämä partasuiset aussi/jenkki/brittitarjoilijat Helsingin trendiravintoloissa ovat vieläpä jotenkin ynseitä (tai varmaan "cooleja"), ja lisäksi eivät edes osaa paikallista kieltä. Itse olisin ekstrakohtelias ja ainakin hymyilisin jos olisin palveluammatissa ilman kielitaitoa.

Vierailija
159/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes menee täkäläisiin takapajuisiin ravintoloihin, joiden ruoka on lähes syömäkelvotonta.

Vierailija
160/174 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tyhminä maksavat 5 euroa kannusta hanavettä ja kuuntelevat kun henkilökunta haukkuu keskenään asiakasta kun eivät ymmärrä mitä keskenään juttelevat.