Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seinäjoki vs Vaasa

Vierailija
06.08.2017 |

Alueella ilmestyneessä sanomalehdessä oli mielenkiintoinen juttu noista kaupungeissa. Asun alueella ja kerron näin valtakunnallisesti miten taitaa olla. Ensinnäkin Vaasa on hirveässä kieliloukussa, ruotsin kieli harraa. Sen takia Seinäjoki menestyy. Tämän alueen ihmisille Tampere on monesti läheisempi kuin Vaasa, Vaasa on sivussa. Eivät kummatkaan nyt tosin kaksisia ole. Jotenkin vaan oon digannu ainoastaan tilannetta, kun oon ollu äänestämässä muualla päin Suomea ja on saanu sanoa, että Vaasan vaalipiiristä oon (pienet on ilot, tiedetään.) Sitten toisekseen ne on virallisesti eri maakunnassa, Vaasa Pohjanmaalla (nimenä alueelle erittäin huono) ja Seinäjoki on Etelä-Pohjanmaalla. Itse olen Etelä-Pohjanmaalta ja todella ylpeä siitä. Sellasia me pohjalaiset vaan ollaan.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin pks ja kesäisin käynyt molemmissa kaupungeissa. Seinäjoella on parempia bileitä, mutta keskusta todella ruma ja ankea. Bileitten (Rytmikorjaamo ym) lisäksi siellä ei ole mitään tekemistä, eikä nähtävää. Lakeuden risti rämpyttää kellojaan rasittavasti aamusta asti. Perähikiä. Vaasassa ei ole yhtä hyviä bileitä, mutta paljon kauniimpi ja elävämpi kaupunki. Kivoja ravintoloita ja terasseja, parempaa palvelua. Iloisempi fiilis, ei uskonnollista ankeutta.

Vierailija
22/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasalaiset taantuu kun riitelee kielikysymyksestä. Seinäjoella on yrittämisen meininki ja kivempaa porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt keikalla kummassakin kaupungissa. Vaasa on näistä mieluisampi. Senkin keskusta on pieni, mutta keskustan lähistöllä on kivoja ulkoilualueita, meren rannassa. Ja kuten mainittu Vaasassa on yliopistoja, mikä tuo omanlaisensa tunnelman kaupunkiin. 

Kummassakin kaupungissa oli hyviä panoja. Palaan mielelläni, kunhan korona hellittää.

Vierailija
24/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin pks ja kesäisin käynyt molemmissa kaupungeissa. Seinäjoella on parempia bileitä, mutta keskusta todella ruma ja ankea. Bileitten (Rytmikorjaamo ym) lisäksi siellä ei ole mitään tekemistä, eikä nähtävää. Lakeuden risti rämpyttää kellojaan rasittavasti aamusta asti. Perähikiä. Vaasassa ei ole yhtä hyviä bileitä, mutta paljon kauniimpi ja elävämpi kaupunki. Kivoja ravintoloita ja terasseja, parempaa palvelua. Iloisempi fiilis, ei uskonnollista ankeutta.

Viimeksi kun kävin Vaasassa pari vuotta sitten piti oikein etsimällä etsiä baaria joka on vähän pidempään auki. Lopulta löysin jonkun siivottoman hotellin baarin. Ei siellä ollut oikeasti mitään. Aivan uskomatonta ettei tuon kokoisessa paikassa ole baareja.

Vierailija
25/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin olenko ainut joka on todellakin viihtynyt Etelä-Pohjanmaalla todella hyvin. Samoja kokemuksia myös muilla tutuillani. Muutin Satakunnasta tänne ja oli positiivinen juttu todella. Satakuntaan en palaisi.

Vierailija
26/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää merestä, rannoista (veneily, kalastus) Vaasa on tietysti parempi. Seinäjoella ei ole mitään paikkaa mihin mennä rauhoittumaan. No Kyrkösjärven tekoallas mutta sitä ei lasketa.

Vierailija
27/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisiä on Vaasassa vain noin 23%, mutta silti se kuvittelee olevansa jotenkin ruotsinkielinen kaupunki! Sairaalassakin on kaikki kyltit ja opasteet ensin ruotsiksi! Outo paikka.

Vierailija
28/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkielisiä on Vaasassa vain noin 23%, mutta silti se kuvittelee olevansa jotenkin ruotsinkielinen kaupunki! Sairaalassakin on kaikki kyltit ja opasteet ensin ruotsiksi! Outo paikka.

Ympäröivissä kunnissa on enemmän ruotsinkielisiä, siksi tuo

Vierailija
29/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, jos ruotsinkielisenemmistöisen kunnan ympäröivissä kunnissa on enemmän suomenkielisiä, niin eivät taatusti laita kylttejä ensin suomeksi sen takia!

Vierailija
30/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Seinäjoessa on aina sellaista lapsuusajan hohtoa, sinne nimittäin meiltä mentiin kun haluttiin "isoihin ympyröihin". Harvoin missään käytiin, niin että pelkkä ostosretki Seinäjoella oli iso juttu.

Vaasasta taas tulee ikävämpi tunne, vaari kävi siellä sädehoidossa kun sairasti syöpää. Ja muutenkin vieraampi kaupunki kun on paljon kauempana.

Vierailija
31/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin kunnasta löytyy yksikin rantaruottalainen niin koko kunta on ruottinkielinen.

Vierailija
32/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten narsistinen voikaan olla ihminen, joka keksii edes ruveta vaatimaan suomenkielienemmistöiseen kuntaan ruotsinkielisiä kylttejä ensimmäiseksi.

Ongelma kielipoliitiikassa on juuri se, että siellä ruotsinkielisellä puolella on kokonainen puolue kyttäämäässä kaikkia kikkoja, miten tuputetaan tuonne ja tänne lisää pakkoruotsia, koska sitä ja tätä ja tuota. Ei suomenkieliset osaa edes varautua tuollaiseen, vaan jäävät suu auki katsomaan, että mitä vittua taas tapahtu... Ei suomenkielisten puolella ole mitään vastavaaa suomen kielen etuoikeuksia kyttäävää organisaatiota, joka osaisi tehdä näille vastarintaa.

Vierailija
33/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ajelin vaasaan vanhan vaasan kautta, ei siellä ollut yhtäkään Suomen- tai ruotsinkielistä. Afrikan kielillä ne kyltit kuuluisi olla.

Vierailija
34/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun matkustan junalla stadista Lappiin ja juna pysähtyy Seinäjoen asemalla, ihmettelen sitä, miten valtavasti lihavia ihmisiä siellä asemalaiturilla seisoo. Onko siellä muka joka kerta menossa jotkut ylipainoisten ihmisten kokoontumisajot silloin kun minä satun matkustamaan ohitse vai asuuko Seinäjoella jostain syystä tavallista vähemmän hoikkia tai edes normaalipainoisia ihmisiä? Tämä on todella outoa.

Vierailija
35/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa asunut.Vaasa ei oikein mitenkään mielyttänyt,jotenkin kokoaan pienempi kaupunki,menopaikat vähissä.

Vierailija
36/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoella kaipaan sitä kaupunkimaisempaa tuntua ja historian havinaa, mikä Vaasassa on. Vaasassa on persoonallisia taloja ja kivoja putiikkeja, joiden päällä kohoaa korkealle asuinrakentamista. Seinäjoella on jotain max 5-kerroksisia harmaita kuutioita, torilla ei mitään eikä ketään. Ja aina ihmiset nurisee kaikesta uudistuksista, milloin kaupungin keskustassa ei parkkeeraaminen sais maksaa killinkiäkään, milloin Ideapark on typerintä mitä ihmiskunta on koskaan keksinyt jne., mutta tehdäänkö tätä kuitenkin joka kaupungissa, etenkin pienemmissä?

Vaasassa on näköjään 67 623 asukasta ja Seinäjoella (jonka väkilukuun lasketaan varmaan myös kymmenien kilometrien päästä kaupungista olevat Ylistaro ja Peräseinäjoki) 63 834. Vaasa näyttäytyy musta paikkana, joka on ihan oikea ja viehättäväkin kaupunki, ja se tietää sen. Seinäjoki taas tuntuu rimpuilevan maaseutumaisuutensa kanssa, että mäkin oon iso ja hieno, avaruuden pääkaupunki! Isoveli Vaasa seuraa huvittuneena kauempaa.

That being said, täytyy sitä arvostaakin, että Seinäjoella halutaan mennä eteenpäin, kehittää uusia juttuja ja pykätä uutta. Seinäjoella on hienoja tilaisuuksia ihmisille jotka haluaa tarttua toimeen. Nautin siitä, että kaupunki kasvaa jatkuvasti. Vaasan elinvoimaisuudesta hankala sanoa, koska en ole siellä asunut. Tietysti meri on megaiso plussa Vaasalle, ja suora meritie Ruotsiin. Jännä muualta aikoinaan muuttaneena seurata tätä kyräilyä näiden kahden kaupungin välillä. Se lienee vaikuttanut muhun paljonkin, koska aika harvoin tulee edes mieleen, että hei mitä jos lähtis käymään Vaasassa, vaikka matka vie vain tunnin. Ei niin vaan yleensä tehdä, kun se ihan tyhmä kakkapääpaikka.

Vierailija
37/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoki ehdottomasti parempi kuin Vaasa!!!!

Vierailija
38/45 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasassa on näköjään 67 623 asukasta ja Seinäjoella (jonka väkilukuun lasketaan varmaan myös kymmenien kilometrien päästä kaupungista olevat Ylistaro ja Peräseinäjoki) 63 834.

Ja Vaasaan lasketaan myös Vähäkyrö, joka ei edes ole Vaasan rajojen sisäpuolella....

Vierailija
39/45 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eteläisestä Suomesta ja kyllähän Vaasa on kaupunginoloinen verrattuna Seinäjokeen. Vaasassa on meri, historiaa ja selkeä ydinkeskusta korkeilla rakennuksilla. Seinäjoki on kuin iso omakotialue pellolla, matalaa rakentamista, aakeetalaakeeta...........

Vierailija
40/45 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Pohjanmaalla olen ikäni asunut, osan aikaa myös Seinäjoella. Viihdyn tällä alueella, mutta surettaa vähän kuinka ankea tämä ainoa "isompi" kaupunki on. Kesätapahtumista plussaa ja kyllä kaupungista löytää mitä tarvitsee, mutta on se vaan ruma. En keksi oikein mitään nättiä tai mielenkiintoista paikkaa Seinäjoella. Kauppakeskus keskellä peltoa, onhan sekin nähtävyys. Esimerkiksi vanhat, hienot rakennukset puuttuu täältä täysin ja jokialuetta maisemana ei ole hyödynnetty käytännössä juuri ollenkaan.

Niitä vanhoja hienoja rakennuksia ei koskaan rakennettu Seinäjoelle. Ennen nykyisiä rakennuksia keskustassa oli sekava sillisalaatti erilaisia puurakennuksia. Ja nekin vähän sikin sokin hajallaan, ei missään kivassa kaavassa. Törnävän alue on ihan kaunis. Kaikkea ei vaan voi saada.

Seinäjoella ei saa oikein mitään :^)