Nainen, olisitko mieluummin kaunis vai älykäs?
Jos siis jompaa kumpaa ominaisuutta olisi selvästi enemmän toiseen nähden.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Älykäs tietenkin. Kauneus on katoavaista.
Tämä. Lisäksi haluaisin hyvän itsetunnon, mennyt monta vuotta huonoa itsetuntoa kohentaessa.
Vierailija kirjoitti:
Absurdi kysymys aloituksessa, älykäs nainen?
Enpä ole vielä elämäni aikana tavannut! Että se siitä.
Milloin tavataan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaunis, niin älyllä ei ole väliä ja jos on älykäs, niin ei kiinnosta tippaakaan, onko jonkun mielestä ruma vai kaunis. Kuitenkin uskon, että älykäs nauttii elämästä enemmän.
Ihan varmasti kiinnostaa älykästäkin naista miesten mielipide hänen ulkonäöstään. Ei älykkyys muuta homo sapiensia joksikin toiseksi lajiksi.
Usein ajatellaan että älykkyys tarkoittaa automaattisesti hyvää itsetuntoa, mutta ei se niin mene. Älykäs voi olla epävarma itsestään ihan niinkuin muutkin. Usein älykkäät jäävät lapsuudessaan ja nuoruudessaan vaille sitä rohkaisua ja kannustusta josta "tavalliset" nauttivat, kun vanhemmat ja muut kasvattajat ajattelevat kuten aikaisempi kirjoittaja. Ajatellaan että älykäs kyllä pärjää, ei se tarvitse positiivista palautetta, kehuja tai huomiota.
Ei taida olla ihan näin. Älykkyys on varsin voimakkaasti periytyvä ominaisuus. Älykkäät usein kouluttavat itseään pidemmälle koska siihen helposti kykenevät (älyllinen kapasiteetti mahdollistaa). Korkeamminkoulutetuissa perheissä keskimäärin lapset voivat paremmin kuin alemminkoulutetuissa, omaavat paremman itsetunnon. Tämän päättelyketjun perusteella juuri toisinpäin. Mutta ennen kuin joku tilastollisiin korrelaatioihin perehtymätön tulee taas todistamaan ettei ole totta koska meidän perheessä/tuttuni..., niin nämä tilastollisia havaintoja suomalaisista (ks Väestöliiton tutkimukset), eivät totuus jokaisesta suomalaisesta.
Älykkäällä naisella ei ole helppoa. Malleilla on. Jos ääripäistä on puhe.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaunis, niin älyllä ei ole väliä ja jos on älykäs, niin ei kiinnosta tippaakaan, onko jonkun mielestä ruma vai kaunis. Kuitenkin uskon, että älykäs nauttii elämästä enemmän.
Olen eri mieltä tästä. Älykäs on todennäköisesti onnettomampi kuin tyhmä koska joutuu elämään typeryyden keskellä ja ymmärtää mikä on ihmiskunnan todellinen tila.
Kaunis. Jos nainen on kaunis hänen ei tarvitse olla älykäs, vaan kaikki tulee valmiina nenän eteen. Älykäs nainen joutuu aina kuitenkin ponnistelemaan ja tekemään lujasti töitä, eikä silti välttämättä menesty elämässä, ainakaan rakkauden saralla.
Älykäs. Jos menettäisin rikkaan sisäisen maailmani, kognitiiviset kykyni jne en olisi enää minä.
Tosielämässä minulla on siis tutkitusti korkea älykkyysosamäärä (Mensan jäsenyys). Olen myös nätti, mutta se määrittää minua älykkyyttäni vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti kiinnostaa älykästäkin naista miesten mielipide hänen ulkonäöstään. Ei älykkyys muuta homo sapiensia joksikin toiseksi lajiksi.
Usein ajatellaan että älykkyys tarkoittaa automaattisesti hyvää itsetuntoa, mutta ei se niin mene. Älykäs voi olla epävarma itsestään ihan niinkuin muutkin. Usein älykkäät jäävät lapsuudessaan ja nuoruudessaan vaille sitä rohkaisua ja kannustusta josta "tavalliset" nauttivat, kun vanhemmat ja muut kasvattajat ajattelevat kuten aikaisempi kirjoittaja. Ajatellaan että älykäs kyllä pärjää, ei se tarvitse positiivista palautetta, kehuja tai huomiota.
Ei taida olla ihan näin. Älykkyys on varsin voimakkaasti periytyvä ominaisuus. Älykkäät usein kouluttavat itseään pidemmälle koska siihen helposti kykenevät (älyllinen kapasiteetti mahdollistaa). Korkeamminkoulutetuissa perheissä keskimäärin lapset voivat paremmin kuin alemminkoulutetuissa, omaavat paremman itsetunnon. Tämän päättelyketjun perusteella juuri toisinpäin. Mutta ennen kuin joku tilastollisiin korrelaatioihin perehtymätön tulee taas todistamaan ettei ole totta koska meidän perheessä/tuttuni..., niin nämä tilastollisia havaintoja suomalaisista (ks Väestöliiton tutkimukset), eivät totuus jokaisesta suomalaisesta.
Tarkoitimme vähän eri asiaa. Sinä puhut sosioekonomisesta asemasta ja hyvinvoinnin periytymisestä, minä kannustuksesta ja rohkaisusta. Minulla ei valitettavasti ole käsillä tutkimuksia mielipiteeni tueksi, mutta voin yrittää kertoa esimerkin avulla mitä tarkoitin. Jos normaalissa, hyvinvoivassa perheessä on kaksi lasta, joista toinen on selvästi älykkäämpi, käy usein niin että heikommin koulussa pärjäävää/vähemmän älykästä tuetaan, kehutaan ja palkitaan yrittämisestä, koittaen osoittaa että hän on myös arvokas vaikkei menesty yhtä hyvin kuin sisaruksensa. Siinä ei ole mitään vikaa, mutta älykkäämpi ja paremmin pärjäävä saattaa pahimmassa tapauksessa jäädä kokonaan vaille kehuja ja kannustusta, koska hänen ei ajatella luonnollisen lahjakkuutensa vuoksi tarvitsevan niitä. Silloin lopputulos voi olla että vaikka älykkäämpi olisi perhetaustansa vuoksi päätynyt opiskelemaan pitkälle ja hyväpalkkaiseen työhön, hän kärsii silti epävarmuudesta, huonosta itsetunnosta ja "huijarisyndroomasta". Kaikki ihmiset tarvitsevat positiivista palautetta.
Menee ohi ketjun aiheen, pahoittelut. Tämä on viimeinen viestini tähän liittyen :)
Onpas poikkeuksellisen paljon älykkäitä ( tai joissain tilanteissa ) yksilöitä tässä ketjussa. Toki myös hyvin kauniita.
Mies, olisitko mieluummin komea vai älykäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tavataan ;)
Kovat on luulot sulla isestäsi.
Mutta kiitos jokatapauksessa viikon parhaista nauruista !
Kaunis ja tyhmä. Elämä olisi helppoa. Kaunis ja esim sosiaalisesti/emotionaalisesti älykäs ja elämä on raskas kantaa. Näin mulla. Kauniin älyä myös väheksytään ja oletetaan että on tyhmä.
Itse alitin koulussa riman, laiska kun oon, mutta rahkeet riittäisivät vaikka mihin. Luulen kuitenkin että jos olisin viitsinyt opiskella lääkäriksi yms. Olisin saanut monta puikkoa selkään :/
Myös eri asia olla kaunis ja Tyrkky tai kaunis ja vaatimaton. Kun ei ole tyrkky eipä sillä kauneudella saa kuin huomiota ja työpaikan ja jokusen oven avauksen ja peppuun taputuksen.
Neron elämä on raskas sitä en toivo lapselleni. Normiäly riittää pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Mies, olisitko mieluummin komea vai älykäs?
Olen molempia.
Vierailija kirjoitti:
Onpas poikkeuksellisen paljon älykkäitä ( tai joissain tilanteissa ) yksilöitä tässä ketjussa. Toki myös hyvin kauniita.
Joo, ei kyllä uskoisi kun mamma-palstaa lueskelee. :D
Ankka kirjoitti:
Kaunis ja tyhmä. Elämä olisi helppoa. Kaunis ja esim sosiaalisesti/emotionaalisesti älykäs ja elämä on raskas kantaa. Näin mulla. Kauniin älyä myös väheksytään ja oletetaan että on tyhmä.
Itse alitin koulussa riman, laiska kun oon, mutta rahkeet riittäisivät vaikka mihin. Luulen kuitenkin että jos olisin viitsinyt opiskella lääkäriksi yms. Olisin saanut monta puikkoa selkään :/
Myös eri asia olla kaunis ja Tyrkky tai kaunis ja vaatimaton. Kun ei ole tyrkky eipä sillä kauneudella saa kuin huomiota ja työpaikan ja jokusen oven avauksen ja peppuun taputuksen.
Neron elämä on raskas sitä en toivo lapselleni. Normiäly riittää pitkälle.
Sen vielä lisään. Että tyhmä ei ymmärrä olevansa tyhmä. Älykäs ei luota olevansa viisain. Raskainta kun ymmärtää ympärillä olevien pitävän tyhmänä ja alkaa itsekin epäilemään älyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tavataan ;)
Ole hyvä vaan :). Jos et sarkasmia ymmärrä, niin hyvä että kuitenkin nauratti ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tavataan ;)
Tää oli varmaan esimerkki siitä väitteestä että miehet pelkäävät älykkäitä naisia. Ei varmaan niitä koskaan ole nähnytkään, jos pelkää ja välttelee sellaisten tapaamista. :D
"Siis käyn lähipubin karaokeillassa joka torstai ja siellä en ole tavannut yhtään keskivertoa älykkäämpää naista. Joten sellaisia ei ole."
Mä olen enemmän älykäs kuin kaunis. Olen aina ollut siihen tyytyväinen.
Mä oon kaunis mutta en erityisen älykäs. Valitsisin kuitenkin kauneuden. Ihmiset kohtelee paremmin, ja elämässä pärjää kun muistaa itsekin kohdella toisia hyvin ja olla kohtelias. Voin suoraan myöntää, että olen saanut paljon etuuksia pelkästään kauneuden ansiosta.