Miten voi lapsi pudota veneestä ja kuolla?
Nyt ihmetyttää kyllä tämä Hollolan tapaus. a) Miten lapsi voi pudota vanhempiensa veneestä? b) Miten siihen veteen putoamiseen voi kuolla? Vaikka tippuisi kovassakin vauhdissa, niin ei se ole kuitenkaan sama kuin autosta tippuisi kovalle asfaltille, vesi on pehmeää ja turvaliivit kääntävät selälleen.
Arvaan jo etukäteen, ettei taaskaan vanhempia syytetä kuolemantuottamuksesta, koska lapsen menetys on jo niin kova rangaistus. Tämä on se tavallinen kaava, kun suomalaiset vanhemmat törttöilevät lapsensa hengiltä. Edes niitä vanhempia, jotka hukuttivat vauvansa rattaissa, ei syytetty.
Kommentit (46)
Meillä lapsi singahti moottorikelkanreestä, vaikka pidin lapsesta kiinni. Ikinä en ole pelästynyt niin paljon ja huutanut yhtä lujaa. Oli onni onnettomuudessa ja lapsikin selvisi säikähdyksellä, onneksi oli korkea reki ja lapsi sujahti reen alta.
Kuolla voi liukastumalla veneen kannella päähän kohdistuneeseen iskuun. Tämä selittäisi putoamisen. Toki voi pudota veneestä niskoilleen matalikossa esim kiven päälle. Ikävä tapaus.
Keski-Suomessa viime vuonna joukko "nuoria" ahtautui veneeseen, vene kaatui, useampi meinasi hukkua ja yksi hukkui. Vaikka media yritti sitä kaikin keinoin aluksi peitellä, niin "paikallinen nuoriso" oli viereisen vastaanottokeskuksen asukkeja.
Mitähän tässä Hollolan tapauksessa peitellään?
Mä en myöskään tajua tätä kauheaa hukkumista. Muutama vuosi sitten oli tapaus, missä 2v putosi laiturilta veteen ja nostettiin heti ylös. Ei auttanut, lapsi kuoli.
Sitten on tapauksia, missä ihminen on saattanut olla hukuksissa jopa 10 minuuttia ja silti selvinnyt.
Kuka tuntee hukkumisen kulun? Miksi joku hukkuu "heti" ja joku selviää?
No mä täällä kirjoitin viime kesänä ja kauhistelin, kun merellä oli venekuntia, joissa pelastusliiviä ei ollut edes lapsella. Mun käskettiin pitää huolta omista asioistani ja olla kyyläämättä.
Ja liivejä voi pitää myös väärin päällä niin että liivit itsessään tappavat..... puhumattakaan että sängystä kaatuminenkin voi tappaa. Veneistä tippuu ihan aikuisiakin, selvin päin olevia kovia veneilyn ammattilaisia jotka kuolee siihen.
A. Vanhemmat ovat olleet sukellus - ja uimataidottomia, joten eivät pystyneet pelastamaan b. Lapsella ei ollut pelastusliivejä
Tämä korostaa uinataidon opettamista kaikille lapsille sekä pelastusliivien käyttöä!!
Vierailija kirjoitti:
Mä en myöskään tajua tätä kauheaa hukkumista. Muutama vuosi sitten oli tapaus, missä 2v putosi laiturilta veteen ja nostettiin heti ylös. Ei auttanut, lapsi kuoli.
Sitten on tapauksia, missä ihminen on saattanut olla hukuksissa jopa 10 minuuttia ja silti selvinnyt.
Kuka tuntee hukkumisen kulun? Miksi joku hukkuu "heti" ja joku selviää?
Varmaan se, miten saa vettä "henkeen". Toiset pärjää paremmin. Itse olen sellainen, joka saa heti vettä "henkeen" jo uimahallissakin, jos joku vetää kovaa vauhtia potkien ja tekee aallot. Sukeltaa en osaa ollenkaan, vaikka uida pystyn pitkänkin matkaa tyynessä vedessä pysähtymässä. Mulla siis ei ole hyvä uimataito, vaikka joidenkin mielestä on.
Tossa jutussa ei suoraan sanota, että vanhemmat olis ollu veneessä mukana. Jos oli yksin soutelemassa vanhempiensa veneellä? Se voisi selittää sen, että pelastettiin vieraaseen, eikä omaan veneeseen.
Soutuveneiden kantavuudessa ja vakaudessa on eroja samoin kuin kaikissa muissakin veneissä. Jotkut ovat helvetin kiikkeriä eivätkä kestä mitään keikuttlua tai kävelemistä. Kaikenlainen sähläys ja huomion herpaantuminen on vaarallista veneilyssä! Amatöörien ja kokemattomien veneily on itsemurhatouhua.
mutta se että lapsen poimi takaisin veneeseen vasta toinen vene, ei se mistä putosi... eikö omat vanhemmat edes hoksannu ettälapsi putosi?
Liivit päälläkin voi hukkua. Kaikki liivit eivät pysy hyvin päällä tositilanteessa, ja osa vain kelluttaa, muttei käännä. Jos kalauttaa päänsä putoamistilanteessa ja taju lähtee, ei pysty kääntymään itse ja siihenpä sitten helposti hukkuu. Lisäksi liivien pitää tietysti olla oikean kokoiset, jotta niillä olisi edes mahdollisuus toimia oikein.
Aika monet käyttää nykyisin niitä veneilyliivejä jotka ei käännä jos taju menee. Huonolla tuurilla sitä hukkuu jo parissa minuutissa, eikä elvytys onnistu.
Tuossa toki on sekin vaihtoehto että lapsi silpoutui moottoriin :/
Täysin uimataidoton isäni pelastui aallokkosta pelastusliivien ansiosta. Isä jostain syystä pelkäsi veteen menoa, mutta ei veneilyä. Joku lapsuudentrauma varmaan uintireissulta. Kaiken lisäksi vielä yksi venekunnan jäsen oli päässyt omin avuin rantaan, mutta puhelin oli kastunut käyttökelvottomaksi ja haki juosten apua läheiseltä talolta, nuorin porukasta. Isä oli vedessä puolisen tuntia, mutta mukana oli monta tuuritekijää, oli selällään, aallot veivät rantaan päin ja oli ottanut rauhallisesti, oli vain ajatellut, että elämä oli nyt tässä. Hypotermia toki oli tullut, mutta ei muuta. Siinä syynä oli veneen rakennusvirhe ja veneen kaatuminen. Kolmas venekunnan jäsen oli myös päässyt itse rantaan ja selvisi vain tarkastuskäynnillä. Tämä nuorin oli tehnyt oikein, kun lähti hakemaan apua eikä yrittänyt pelastaa ihmistä. Muuten olisi tullut kolme ruumista, koska hänellä ei olisi ollut riittävästi fyysistä voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä mulla tuli mieleen että vanhemmat ottaneet muutaman saunajuoman... tapahtui lauantaina klo 20.
Tuskin, koska rikosta ei epäillä.
Vierailija kirjoitti:
mutta se että lapsen poimi takaisin veneeseen vasta toinen vene, ei se mistä putosi... eikö omat vanhemmat edes hoksannu ettälapsi putosi?
Ehkä siihen toiseen veneeseen oli yksinkertaisesti helpompi nostaa. Vanhemmat saattaneet olla myös niin shokissa etteivät ole osanneet toimia järkevästi.
Ihmetyttää ettei poliisi aio tiedottaa tapauksesta enempää. Moni veneilijä kuitenkin miettii mitä tuossa tapahtui ja voisiko tapahtuneesta ottaa opikseen. Oliko liivit vääränlaiset, vauhti liian kova tms?
Kauhistuttaa ihan ajatella, mitä kävi.. Niinkuin jotkut yllä maininneet, onko silpoutunut moottoriin? Aivan kauheaa..
Onhan se voinut pudota veneenperästä potkuriin, kun nopeutta on lisätty.