Kerro esimerkkejä siitä, kuinka väsynyt olet joskus ollut!
Itse olen univajeen takia kaksi kertaa nukahtanut istualleni töissä. (Työkaverit herätti)
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Pieni ylämäki, noin 3 metriä pituutta. En jaksanut nousta sitä ylös, ilman että lepäsin ensin vähän aikaa "alhaalla". (sytostaattihoito)
Olin puhelimessa istualtaan ja nukahdin kesken kaiken kun toinen sanoi jotain. (Jet lag)
Tuttua. Hämeentielle Helsingissä mielestäni kasattiin ylämäkiä, kun jouduin kävelemään tietä pitkin syöpähoitojeni jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen todella usein nykyään niin väsynyt, että en pysy hereillä millään. Illalla nukkumaanmennessä saatan nukahtaa puhelin kädessä ja laturin johto toisessa, tai huulirasvapurkki naamalla. Keskellä päivää väsyttää välillä niin, että on pakko mennä nukkumaan ihan horroksessa. Aamulla herään usein yhtä väsyneenä kuin menin nukkumaankin. On myös kovia nivelsärkyjä.
Mutta joo, tämä tuskin on normaalia. Eipä se silti tunnu lääkäreitä kiinnostavan.
Onhan verikokeet otettu?
Perinteinen kilpirauhasongelma tai uniapnea? Anemia?
Kärsin nuoruudessani unettomuudesta ja loppujen lopuksi olin niin väsynyt, että en jaksanut enää nousta sohvalta edes syömään. Sen jatkuessa pitkään minulle kehittyi invalidisoiva hypokondrio, pelkäsin jatkuvasti kuolevani ja jouduin sairaalahoitoon. Vasta siellä sain unettomuuteen auttavat lääkkeet.
Mulla ei ole ollut onneksi sen kummempaa kuin että väsyneenä mua vaivaavat todella sitkeät korvamadot. Joudun nipistelemään itseäni, että saisin pään vaimenemaan sen verran, että saisin nukahdettua. Sitten yöllä hereille havahtuessa päässä soi jokin toinen kappale! Eli mulla on jukeboxi päässä ja osa aivoista ei lepää ollenkaan, kun olen yliväsynyt.
Koska sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa on jokapäiväistä että aamulla sängystä noustessa mietin koska voin ottaa päikkärit.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoisia juttuja kirjoittelette ja 95% vastauksissa on käytetty värikynää melkoisesti. :D
Noh, saahan sitä tänne kirjoitella tarinoita ja fantasioita, ei siinä mitään, mutta hullua on se, että näitä uskotaan ja ylä"peukutetaan" urakalla. ;)
Sinä et ole vielä kokenut sellaista väsymystä, josta moni kirjoittaa. Olet mielestäni ollut onnekas.
Minulla on ollut useamman kerran todella kiireinen työ ja pitkät työpäivät, anemia ja rankat syöpähoidot. Olen ollut monta kertaa todella väsynyt.
Istuin bussissa. Yhtäkkiä huomasin, että joku istuu vieressäni. Sitten se hävisi.
Olin siis valvonut noin 48 tuntia.
Menin klo 19 sohvalle "hetkeksi lepään", heräsin aamulla puol 9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todella usein nykyään niin väsynyt, että en pysy hereillä millään. Illalla nukkumaanmennessä saatan nukahtaa puhelin kädessä ja laturin johto toisessa, tai huulirasvapurkki naamalla. Keskellä päivää väsyttää välillä niin, että on pakko mennä nukkumaan ihan horroksessa. Aamulla herään usein yhtä väsyneenä kuin menin nukkumaankin. On myös kovia nivelsärkyjä.
Mutta joo, tämä tuskin on normaalia. Eipä se silti tunnu lääkäreitä kiinnostavan.
Onhan verikokeet otettu?
Perinteinen kilpirauhasongelma tai uniapnea? Anemia?
Verikokeita otettu, viimeksi oli pelkästään tumavasta-aineet erittäin koholla, mutta lääkärin mielestä se ei yksinään viittaa vielä mihinkään.
Kuljin toisella paikkakunnalla töissä, matkaa 60 km yhteen suuntaan. Oli ollut "vähän" työntäyteisempi ajankohta ja ruokakaupasta tultuani kahden täyden ostoskassin kanssa pääsin ovesta sisään, pudotin ostokset eteisen lattialle, kävelin makkarin sängylle, kaaduin mahalleni ja heräsin siitä takki päällä 2h myöhemmin. Autokin oli oven edessä, ovet auki, ei kuitenkaan käynnissä enää :)
Laitoin hammasharjaan basironia (sitä finnitököttiä) hammastahnan sijasta.
-Käännyin punaisia päin vasemmalle risteyksessä ja sivuille paloi vihreät! Onneksi autoja ei tullut!! (oli aikainen aamu) mietin vain miksei vastakkaisesta suunnasta tuleva liiku jo vaikka vihreät.
-Moottoritiellä näin rekan vaikka todellisuudessa ei ollut.
-Unohdin hälytyskoodin työkohteeseen ja vartija ratsasi paikan:D
Nämä sattui kun olin nukkunut n. 5h kolmena yönä peräkkäin, eli mulle ei todellakaan sovi nukkua näin "vähän"
Nukahdin ZZ Topin keikalle. Onneksi oli istumapaikat ja olin siis aivan selvin päin.
Taustaa: vauva ja 3-vuotias, hometalo remontti ja muutto jotka jouduin yksin hoitamaan. Remppasin taloa yöllä yksin kun lapset nukkukuivat. Pakkasin ja kannoin muuttolaatikoita 39 asteen kuumeessa.
Lopulta olin niin lopussa ja univajeessa etten enää muistanut kuka olen ja missä olen.
Muistan kun seisoin kadulla ja mietin että missä olen. Kun en muistanut paikkaa niin aloin pähkäilemään että asun varmasn tässä lähellä. Sitten huomasin etten muistanut kuka olen, siis nimeäni. Katselin rattaissa olevaa vauvaa ja vieressä seisovaa lasta ja ihmettelin kenen lapsia nämä nyt on, kun eihän minulla ole lapsia. Lähdin sitten kävelemään lasten kanssa eteenpäin ajatellen että jossain vaiheessa muistan varmaan jotain...
Päässä sirisi ja kiristi. En nähnyt aamuisin mitään muuta kun sumua. En muistanut sanoja, mongersin välillä jotain englanniksi kun sanat eivät muistuneet suomeksi mieleen.
Maa aaltoili jalkojen alla ja näin silmissäni kun rotat ja hiiret vilisivät silmissä.
Tiesin että kaikki johtui väsymyksestä.ja kun lopulta pääsin lepäämään niin oireet loppuivat.
Pitkän työ putken jälkeen. Yö töiden jälkeisenä aamuna heräsin niin, että olin polvillani sängyn edessä pää ja kädet sängyssä. Muu kroppa sängyn ulkopuolella. Kesti hetki ennenkuin pääsin siitä ylös. :D
Molemmat lapset on alusta asti nukkuneet omissa sängyissään, vain imetyksen ajaksi otin viereen.
Muutaman kerran heräsin kauhuissani yöllä kun luulin, että vauva on tukehtunut vällyjen väliin kun muistin imettäneeni, mutta en muistanut sitä, että olin siirtänyt vauvan takaisin sänkyynsä.
Pimeänä talviaamuna meinasin nukahtaa rattiin matkalla töihin (n70km). Ratkaisuna kaivoin laukusta kylmävoidetta ja laitoin vähän poskille. Silmät pysyi huurujen avulla auki ja jaksoin ajaa loput 5km töihin. Joskus olen tainnut myös laittaa tujua mentholin hajusta huulorasvaa. Harvoin onneksi tarvii tällaisiin keinoihin turvautua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut onneksi sen kummempaa kuin että väsyneenä mua vaivaavat todella sitkeät korvamadot. Joudun nipistelemään itseäni, että saisin pään vaimenemaan sen verran, että saisin nukahdettua. Sitten yöllä hereille havahtuessa päässä soi jokin toinen kappale! Eli mulla on jukeboxi päässä ja osa aivoista ei lepää ollenkaan, kun olen yliväsynyt.
Suosittelen äänikirjoja. Kuuntelen itse nappikuuulokkeista Audiblen äänikirjoja ennen nukahtamista. Audiblen app sisältää uniajasyimen. Suomenkielisiäkin varmasti löytyy vaikka ei Audiblesta. Anteeksi off-topic.
Laitoin teeveden kiehumaan vedenkeittimeen ja istahdin nojatuoliin. Heräsin miehen kiroiluun, oli mennyt katsomaan, että pitkäänkö se vettä keittää. Keittimen kannen lukko oli jostain syystä rikki ja siitä vedenkiehumisesta auennut, kuuma vesihöyty pilasi yhden keittiökaapin oven. Kai se sitte pitkään oli kiehunut, mä olin tyytyväisenä vedellyt sikeitä istualtani tuolissa.
Kävelin melkein junan alle vartioimattomassa risteyksessä aikoinaan, kun olin niin uupunut. Onneksi viereinen matkustaja pysäytti minut.
Olen pysähtynyt 15 kilometriä ennen kotipaikkaa ja nukkunut lyhyet päiväunet tien sivussa, koska pelkäsin nukahtavani rattiin.