Mä en jaksa enää ihmisiä. Missä työssä ei tarvitse olla keneenkään kontaktissa?
Teen töitä sosiaalialalla ja nyt on mitta täynnä. En jaksa tai halua kohdata enää yhtään asiakasta, heidän perheitään, yhteistyöpalavereiden ihmisiä tai oman työyhteisön työkavereita.
Mikä työ on sellainen, jota saa tehdä yksin, ei tarvitse käydä kokouksissa eikä vastata puhelimeen? Satunnaiset sähköpostit voisin kestää.
Kommentit (63)
Mä voisin olla kontaktissa asiakkaisiin ja työkavereihin sillä tavalla sopivasti, mutta en kestä kun koko ajan on kokouksia, kehityspäiviä ja muuta tuollaista toimintaa. Meillä sellaista on paljon. Onko teillä muilla? Ne stressaa kamalasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin olla kontaktissa asiakkaisiin ja työkavereihin sillä tavalla sopivasti, mutta en kestä kun koko ajan on kokouksia, kehityspäiviä ja muuta tuollaista toimintaa. Meillä sellaista on paljon. Onko teillä muilla? Ne stressaa kamalasti.
Milloin johto ymmärtää kuinka turhia kehityspäivät on? Sen ajan ja rahan voi käyttää hyödyllisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin johto ymmärtää kuinka turhia kehityspäivät on? Sen ajan ja rahan voi käyttää hyödyllisemminkin.
Aloitan ketjun kehityspäivien hyödyttömyydestä.. Sitä ennen lisää ammatteja??
T: Myös kypsynyt
Vierailija kirjoitti:
Tutkija
Tutkijoilla on lähes aina opetusvelvollisuus, vaikka ei haluaisi. Joutuu luennoimaan isoille opiskelijaryhmille ja kohtaamaan opiskelijoita myös kahden kesken. Tutkijat joutuvat käymään kongresseissa pitämässä esitelmiä isoille yleisöille, koska rahoittajat vaatii. Tutkimusta ei tehdä koskaan yksin vaan tutkijatiimissä. Tutkijan työ on kaikkea muuta kuin yksinäistä työtä ilman ihmiskontakteja.
Tunnen pari free lance -koodaria ja free lance 3D-rendaajaa. Ne tekevät töitä kotoa käsin yksin, ja kommunikoivat tilaajien kanssa vain meilillä tai muuten verkon yli, eivät koskaan tapaa kasvotusten asiakkaita tai tiimejä. Töitä riittää ja rahaa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitaja.
No ei tosiaankaan ole yksinäistä työtä. En jaksanut kirjastonhoitajan työtä kolmea vuotta kauempaa juuri jatkuvien ihmiskontaktien, opetustilanteiden, kokousten ja palaverien takia. Ryhdyin pph:ksi, jossa päivän aikaan ei tarvitse sentään olla kuin lasten kanssa, mutta pikkusen koville ottaa uusiin perheisiin tutustuminen ja vanhempien näkeminen aamulla ja iltapäivällä sekä tietysti työkokoukset. Tätä olen kuitenkin jaksanut jo 15 vuotta, mutta vaikeammaksi menee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Itsenäinen yrittäjä, joka ei ole osana isompaa organisaatiota. Vaikka kiinteistöalalla. Hoidat taloyhtiöiden pihoja jne.
Tai pienen yrityksen tuotannossa hoitamassa tiettyä tehtävää. Saa olla aika rauhassa.
Tuolle kiinteistönhoidolle annan soraäänen. Osaketaloissa saattaa olla hyvinkin puheliaita eläkeläisiä, jolloin työpäivästä iso osa menee jutteluun.
Laborantti. Itsehän vietän kaikki päivät joko laboratorion kellarissa sijaitsevassa huoneessa, jossa hoidan soluviljelmiä, tai yläkerran huoneistossa leikkaamassa jääleikkeitä tai sekoittamassa liuoksia. Ihan ypöyksin. Ihmisiä näen sen verran, että tiimi kertoo millaisia hommia pitäisi tänään hoitaa.
Kovin miehisiä nämä ehdotetut alat. Minä, pienikokoinen nainen en näe itseäni missään työssä, missä tarvitsee ajaa jotain. En vaan näe kunnolla joka suuntaan. Muutoin joku metsäkonekuskin homma olisi ihan unelma.
Ruokakaupan hyllyttäjä. Siinä tapaa kyllä ne pari muuta hyllyttäjää, mutta niiden kanssa ei ole aikaa puhua. Työt tehdään yöllä / aikaisin aamulla, jolloin kaupassa ei ole vielä asiakkaita koska se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsenäinen yrittäjä, joka ei ole osana isompaa organisaatiota. Vaikka kiinteistöalalla. Hoidat taloyhtiöiden pihoja jne.
Tai pienen yrityksen tuotannossa hoitamassa tiettyä tehtävää. Saa olla aika rauhassa.
Tuolle kiinteistönhoidolle annan soraäänen. Osaketaloissa saattaa olla hyvinkin puheliaita eläkeläisiä, jolloin työpäivästä iso osa menee jutteluun.
Totta, ja kiinteistönhoitajien kännykät soi koko ajan kun asukkaat soittelee ja tekee ilmoituksia hajonneista asioista ja kysyy apua ties mihin. Ja kun menee käymään asunnossa on siellä yleensä asukas paikalla vaikka ei eläkeläinen olisikaan. Siinä työssä on koko ajan ihmiskontakteja.
Koneenasettaja. Aamulla töihin, kahdeksan tuntia leppoisaa asentamista ja kovaa ajoa, neljältä leimaa itsensä pihalle ja se on siinä.
Kelan etuuskäsittelijä, viralliselta nimeltä ratkaisuasiantuntija. Yksin saa tehdä hommia. Joskus harvoin pitää soitttaa asiakkaalle, mutta se on melko harvinaisesta ja senkin voi hoitaa viestillä, jos ei halua soittaa.
Laborantti. Saa rauhassa yksikseen työn hoitaa, vain työkavereidenn kanssa tultava juttuun. Siis kemian laborantti, ei mikään ihmisten verikokeita tms hoitava vaan muita juttuja.
Itse teen sivutyönä uutisia (yleensä viihde-sellaisia) eräälle verkkolehdelle taskurahojen saamiseksi. Aiheita on helppo löytää ja kirjoittaminen ei kovin kauaa kestä, mutta tulopuoli ei ole kovin kummoinen - sen takia onkin sivutyö. Helppoa ja käytännössä ajatonta hommaa kotoa käsin ja pääsee ihan kohtuulliselle tuntipalkalle jos yhteen uutiseen menee tunnista max. puoleentoista tuntiin. Eikä tarvitse minkäänlaisia ihmiskontakteja. Sähköpostilla lähetän jutut kuvien kera pomolle ja hän julkaisee ne, korkeintaan kiitokset saatan joskus saada emailin kautta.
Minä taas en kestä introverttejä tiimikavereita, jotka kysyttäessä vastavat yksitavuisin lausein ja vaikuttavat siltä että töissäkäynti on p*rseraiskauksen jälkeen pahinta mikä heitä voi kohdata. Jouduin organisaatiouudistuksen yhteydessä uuteen tiimiin kun tiimien määriä vähennettiin ja kaikki meni huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kääntäjä (kirjallisuus, käyttöohjeet). Tarvitsee kommunikoida vain kustantajan kanssa.
Tehdastyö. Kuulosuojaimet päässä voi keskittyä vain siihen omaan työvaiheeseen.
Tutkijan työssä joutuu tekemisiin muiden ihmisten kanssa ajoittain, mutta ne ovat kollegoita tai rahoitustahoja, jotka tuskin hirveästi vuodattavat ongelmiaan.
Rakennussiivous, jos on hyvä fyysinen kunto. Rappusiivouskin joo, mutta siinä on isompi riski että joku rapussa kulkija jää jaarittelemaan.
Itse työskentelen rakennustyömaa siivojana ja se on nimenomaan työtä, missä pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä ja työkavereiden.
Taiteilija. Siis itse olen eikä tarvitse kenenkään naamaa katsella. Oon ollu jo vuosikaudet yksin, on mukavaa, olen aika turmeltumaton sen takia. No oikeestaan sen takia olen yksin koska tiedän miten ärsyttäviä ihmiset ovat joten omasta tahdostani olen yksin ja jos ei tällä alalla tienaa niin sitten tahdonvoimalla toiselle yksinäiselle alalle.
Joo sellainen työ kun löytyisi. Ottaisin sen.