Äidin eriarvoinen suhtautuminen lapsiinsa. Mistä se johtuu?
Meitä on useampi sisarus ja äiti on kohdellut meitä kaikkia lapsuudesta saakka eri tavoin. Yhteen on aina tukeutunut, toinen on kuin ilmaa vain ja kolmas on ollut aina jotenkin erityinen ja tärkeä, ja saanut paljon rakkautta ja materiaa, lomamatkoja yms, neljäs taas on ollut se mustalammas jne. Eikö vanhemmat huomaa, että kaikki lapset eivät ole heille yhtä tärkeitä? Vai huomaavatko, mutta eivät ole sitä uskaltaneet koskaan myöntää itselleen?
Miksi joistakin lapsista tulee mustia lampaita, joiden lapsista taas ei tule niin tärkeitä kuin toisten lapsista. Eli tämä eriarvoisuus jatkuu myös lastenlasten kohtelussa.
Kommentit (63)
Tunnenpa tällaisen tapauksen:
Äiti voimakastahtoinen ja temperamenttinen. Isä miellyttämisenhaluinen ja rauhallinen. Lapsi A miellyttämisenhaluinen mutta temperamenttinen. Lapsi B voimakastahtoinen mutta rauhallinen.
Äiti tulee paremmin toimeen lapsen A kanssa. Temperamenttisuus ja vilkkaus ei häntä niin häiritse, on jopa sympaattista, pääasia että haluaa myötäillä vanhempiaan. Isä taas tulee paremmin juttuun B-lapsen kanssa. Voimakastahtoisuus ei hänen mielestään ole ongelma, pääasia että lapsi on rauhallinen.
MOLEMMAT vanhemmat olisivat luultavasti valmiita sanomaan, että helppohan se on suosia sitä helpompaa lasta. Mutta minä opin tuosta sen, että todella harva lapsi on oikeasti objektiivisesti helppo tai vaikea. Jotkut ääritapaukset (rikollisuus, päihdeongelmat, persoonallisuushäiriöt) ovat toki asia erikseen.
On se myös paljon asennoitumis- ja suhtautumiskysymys. Esimerkiksi minun siskoni rakastaa shoppailua, kalliita esineitä, sisustamista, merkkivaatteita, kulttuuria ja matkustelua. Minä rakastan yksinkertaista elämää, kirppiskamppeita, marjastusta ja kodinhoitoa. Jos äitini vie siskoni teatteriin ja maksaa reissusta vaikka 100 euroa, niin koen ihan tasapuoliseksi sen, jos hän sitten lähtee minun kanssani marjametsään. Molemmat sisarukset ovat tällöin saaneet viettää haluamaansa aikaa äidin kanssa. Joku muu saattaisi pitää tätä epäreiluna, kun vain toiseen laitettiin rahaa ja toiseen ei. Minua ei raha voisi vähempää kiinnostaa.
Osalla suosiminen voi johtua ihan mielisairaudesta.