Olen 54-vuotias, ja minuun iski taas mieletön halu lähteä yliopistoon!
Olen kyllä maisteri, mutta haluaisin vaihtaa alaa. Opettajan työtä en enää jaksa, jatko-opinnot poissuljen kokonaan.
Tiedän, että pärjäisin opiskelussa, mutta pääsykoepettymystä en ehkä enää kestäisi. Oppisin kirjat, mutta aineistokoe pelottaa.
No, tuo ei ole pointti, vaan se, että haaveista on varmaan vaiettava. Ikääntyminen on kurjaa. Oi jos olisin edes kymmenen vuotta nuorempi!
Kommentit (49)
Mene avoimeen opiskelemaan, noin vanha on vain muiden tiellä ja häiriöksi oikeissa opinnoissa. Sulla on jo maisterin tutkinto, itsekästä rohmuta enempää.
Moni menee jatko-opiskelemaan tai uutta alaa lukemaan yliopistoon siinä vaiheessa kun eläkeikä lähestyy. Et ole vanha ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
No, tuo ei ole pointti, vaan se, että haaveista on varmaan vaiettava. Ikääntyminen on kurjaa. Oi jos olisin edes kymmenen vuotta nuorempi!
älä usko itse tuohon ajatukseen, mitä kirjoitin, että haaveista on vaiettava. vaan ajattele mieluummin näin: jos yritän, voin voittaa, mutta minun ei tarvitse etukäteen kertoa kellekkään, vaan vasta sitten,kun olen jo opiskelemassa. opiskele ehdottomasti ! käytä mahdollisuutesi, jos on innokas, niin varmasti pystyt ! :) hyvä! huomaatko, täälläkin sinua kannustetaan yrittämään !
Vierailija kirjoitti:
Mene avoimeen opiskelemaan, noin vanha on vain muiden tiellä ja häiriöksi oikeissa opinnoissa. Sulla on jo maisterin tutkinto, itsekästä rohmuta enempää.
Taisi iskeä kateus?
siis nro 5 korjaa:
" älä usko itse tuohon ajatukseen, mitä KIRJOITIT !"
54-vuotiaana oot varmaan jo maksanut asuntolainat pois ja kerännyt hyvin pankkitiliä, joten mikä estää opiskelemasta?
Tiedättekö, kannustajat, että minulla kihahti kyyneleet silmiin!
Kuinka vanhoja yliopisto-opiskelijoita tiedätte? Onko ketään näin vanhaa?
Voi että.
Lehdessä on haastateltu tyyppejä, jotka vanhuuseläkkeelle jäätyään alkoivat opiskella uutta alaa ja päätyivät väittelemään uudelta alalta. 🙃
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tai sitten vapaaehtoistöihin.
Nuorilla on jo muutenkin ihan tarpeeksi vaikeaa päästä korkeakouluihin, puhumattakaan sitten jos eläkeläiset alkavat pyrkiä ajanvietteenä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi että.
toivottavasti ilon kyyneleet!
mummini lähti ihan kansakoulupohjalta vielä yli 70vuotiaana ikääntyvien yliopistoon opiskelemaan, kai sekin lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä on haastateltu tyyppejä, jotka vanhuuseläkkeelle jäätyään alkoivat opiskella uutta alaa ja päätyivät väittelemään uudelta alalta. 🙃
Aikamoista verovarojen tuhlaamista. Nämä henkilöt harvemmin enää tekevät tuottavaa työtä, vievät vaan nuorten opiskelupaikan. Opinnäytteet ja väikkäritkin on yleensä vähän sitä sun tätä.
Jollain tasolla ymmärrän jos joku nuoruudessa kaihertamaan jäänyt ala kiinnostaa ja haluaa vielä työskennellä eläkeikäisenä, mutta muuten en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tai sitten vapaaehtoistöihin.
Nuorilla on jo muutenkin ihan tarpeeksi vaikeaa päästä korkeakouluihin, puhumattakaan sitten jos eläkeläiset alkavat pyrkiä ajanvietteenä opiskelemaan.
Ihan itseään voi syyttää, jos osaa pääsykokeessa huonommin kuin mummot ja paapat
Olen ollut opiskelemassa alaa, jossa oli helposti 60 tai ehkä pikemminkin 65 vuotiaita yliopisto-opiskelijoita (ei avoin, vaan ihan tutkinto-opiskelijoita). Siellä ne vapautuneesti naureskelivat keskenään, joten tuskin olet ainoa!
15 jatkaa: ja sitten kun kukaan ei usko, että onopiskellut yliopistossa jos on kirjoitusvirheitä, sanon että AV:lla ei jaksa laskea virheitä, kirjoitan vaan pötköä. Sori :D
Vierailija kirjoitti:
Voi että.
Vanhin yliopistolla tutkinto-opiskelijana (tavoitteena maisterin tutkinto) on ollut 64 vuotias - Väitökirjaaa tekeviä olen sitten tavannut useammankain, jotka ovat ryhtyneet hommaan vasta eläkkeelle päästyään . Sellaisenkin havainnon olen tehnyt myös että, jos on 35 vuoteen mennessä saanut sen yhdenkin yliopisto / korkeakoulu opiskelupaikan, niin huomattavasti paljon todennäköisemmin lähtee opiskelemaan myös lisää toista tai kolmatta... tutkintoa kuin, että aloittaisi suorittamaan sitä ensimmäistä yli 35 vuotiaana. Mutta toki tietysti poikkeuksiakin on. Mutta tavallaan "oppineisuus" tai olisiko oikeampaa sanoa, että opiskelupaikatkin kasautuvat.
Joskus mielessäni on käynyt niinkin (alhainen) tunne, että jos itse jäisin työttömäski, niin olisi aikaa sitten hakea yliopistolta kokonaan uusiala ja unohtaa kaikki vanha ja aloittaa kaikki aivan alusta.
Vierailija kirjoitti:
Voi että.
Kaverin äiti on suunnilleen ikäisesi, opiskelee töiden ohessa vaikka on hyvässä työpaikassa. Siitä vaan, jos haluat.
Tunnen ainakin kaksi yli 50-vuotiaana aloittanutta (oikis ja teol.)
Vierailija kirjoitti:
Voi että.
Itseasiassa eras tuntemani nainen tayttaa tana vuonna 70 vuotta ja sai juuri paatokseen tohtorin tutkintonsa.
rohkeasti vaan kohti unelmia. sinusta on vaikka mihin!