Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei se rokotuskaan välttämättä suojaa tuhkarokolta

Vierailija
03.08.2017 |

Pirkanmaalla sairastaa nyt neljä rokotettua tuhkarokkoa

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti näin, koska joukkosuojan ollessa heikko (liikaa rokottamattoma ympärillä) myös rokotetut voivat saada rokon. 

On todella vastuutonta olla rokottamatta. Ja kyllä, aina on yksi 100 000, jolle rokotus ei sovi. Aivan kuten kaikissa lääkkeissä. Ja kyllä, ilman rokotuksia tuntisimme nykyistä runsaasti enemmän enkelilapsia, ennen aikojaan rokkojen surmaamia lapsia. Ihmettelen, jos joku tällaista aikaa kaipailee. 

Vierailija
2/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vain kun olen luullut että se rokotus suojaa eli ei tule tartuntaa, mutta nämä kaikki neljä oli rokotettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartunnat saatu Italian matkalta, maasta joka on täynnä Afrikasta tulleita rokottamattomia siirtolaisia.

Näin ne taudit tekevät paluun Eurooppaan.

Vierailija
4/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain kun olen luullut että se rokotus suojaa eli ei tule tartuntaa, mutta nämä kaikki neljä oli rokotettuja.

Luepa vastaukset, joita sinulle on annettu niin ei tarvitse ihmetellä. 

Jos tosiaan kuulut näihin, jotka eivät usko rokotuksiin. Katsopa tutkimustuloksia, joista voi havaita rokkojen lähes kadonneen heti, kun yleinen rokottaminen alkoi. On ihmeellistä, miten huonosti osa ihmisistä osaa oikeaa tietoa etsiä. 

Vierailija
5/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus.

"Se, että rokotettu sairastuu on harvinaista, mutta mahdollista. Tässä on ollut todennäköisesti lähellä joku hyvin tartuttava henkilö. Rokotetuilla tauti on lievempi eivätkä he levitä tautia eteenpäin. Se että näistä matkustajista lähtisi epidemia levämään on siis epätodennäköistä, Huttunen sanoo."

Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-9753732

Se perhe jonka muksut sairastuivat alussa, nauroin ja haukuin näitä idioottivanhempia jo niin paljon että ei millään jaksais toistaa, yrittäkää nyt pitää ne rokotukset kunnossa.

Vierailija
6/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti näin, koska joukkosuojan ollessa heikko (liikaa rokottamattoma ympärillä) myös rokotetut voivat saada rokon. 

On todella vastuutonta olla rokottamatta. Ja kyllä, aina on yksi 100 000, jolle rokotus ei sovi. Aivan kuten kaikissa lääkkeissä. Ja kyllä, ilman rokotuksia tuntisimme nykyistä

runsaasti enemmän enkelilapsia, ennen aikojaan rokkojen surmaamia lapsia. Ihmettelen, jos joku tällaista aikaa kaipailee. 

Olen useasti tällä palstalla pyytänyt linkkiä väitettyihin 60-70-luvun tuhkarokosta aiheutuneisiin joukkokuolemiin. Niitä vaan ei kukaan ole tänne laittanut koska ne eivät ole totta vaan valheellista propagandaa.

Vierailija
7/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella vastuutonta olla rokottamatta. Ja kyllä, aina on yksi 100 000, jolle rokotus ei sovi. Aivan kuten kaikissa lääkkeissä. Ja kyllä, ilman rokotuksia tuntisimme nykyistä

runsaasti enemmän enkelilapsia, ennen aikojaan rokkojen surmaamia lapsia. Ihmettelen, jos joku tällaista aikaa kaipailee. 

Olen useasti tällä palstalla pyytänyt linkkiä väitettyihin 60-70-luvun tuhkarokosta aiheutuneisiin joukkokuolemiin. Niitä vaan ei kukaan ole tänne laittanut koska ne eivät ole totta vaan valheellista propagandaa.

Vierailija
8/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti jännä että kaikki neljä sai tartunnan vaikka kaikki neljä saanut rokotteet

Vierailija
9/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

silti jännä että kaikki neljä sai tartunnan vaikka kaikki neljä saanut rokotteet

Rokotuksen antama suoja ei ole 100%. Osa siis sairastuu rokotteesta huolimatta. Rokotusten teho perustuu siis osaltaan myös joukkusuojaan. Kun rokotus on väestössä tarpeeksi kattava, se suojaa myös yksilöitä.

Osaako joku selittää paremmin?

Vierailija
10/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehosterokotuksia varmaan kaivattaisiin jo lapsena rokotetuille, varsinkin nyt, kun epidemiat lisääntyvät ja suomalaisetkin matkustelevat kohteisiin, jossa sitä on ja sellaislta alueilta matkaillaan tänne.

Itse sairastin tuhkarokon neljäsluokkalaisena kevättalvella 1975, mutta minulla tauti oli lievä moniin luokkakavereihini verrattuna. Olenkin miettinyt, pitäisikö kuitenkin ottaa rokotus, jos nämä taudit leviävät Pirkanmaalta ja muualta tänne Varsinais-Suomeenkin. Jospa ei se lievänä sairastettu tuhkarokko antanutkaan täyttä suojaa tänne keski-ikään saakka?

Vierailija
11/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastin tuhkarokon 12v. ja muistan että kuume oli todella korkea. Näin harhoja esim että olin valopylväs joka jakautui pimeässä pieniksi valoiksi ja yritin hysteerisenä pitää itseni kasassa.

Todellisuudessa riehuin hulluna ja hakkasin isääni nyrkeillä kun hän yritti pitää minua aloillani. Mahtoi vähän aivot "kiehua" HUH!

Vierailija
12/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kauhea haloo jostain tuhkarokosta? Itse olen sairastanut lapsena kaikki mahdolliset rokot eli vesirokon, tuhkarokon, tulirokon. Mitä sitten?

Vierailija
13/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kauhea haloo jostain tuhkarokosta? Itse olen sairastanut lapsena kaikki mahdolliset rokot eli vesirokon, tuhkarokon, tulirokon. Mitä sitten?

Yksi sukulaismies sairasti jonkun näistä nykyään rokotteiden takia unohdetuista taudeista 40-luvulla ja vammautui pysyvästi. Ei tietääkseni edes näy missään tilastoissa, koska pystyi joihinkin yksinkertaisiin töihinkin eikä silloin diagnosoitu tuollaisia ihmisiä vaan pidettiin vain "heikkolahjaisina".

Vierailija
14/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, onpa sulla ollut rokkoja... No joo mutta kovia tauteja ovat. Kaikille ei todellakaan käy yhtä hyvin, jos nuo taudit (tuhka- ja tulirokko) alkavat levitä. Jälkitaudit noissa voivat myös olla pahoja.

Vierailija
15/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni sai tuhkarokon jälkitautina aivokuumeen.

Siitä jäi pysyviä vaurioita, mutta pärjää kuitenkin yksinkertaisissa työtehtävissä ja pystyy elämään itsenäisesti.

Vierailija
16/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella vastuutonta olla rokottamatta. Ja kyllä, aina on yksi 100 000, jolle rokotus ei sovi. Aivan kuten kaikissa lääkkeissä. Ja kyllä, ilman rokotuksia tuntisimme nykyistä runsaasti enemmän enkelilapsia, ennen aikojaan rokkojen surmaamia lapsia. Ihmettelen, jos joku tällaista aikaa kaipailee. 

Lääketehtaat ovat aikaa sitten kumonneet sen teorian, että runsas määrä tartunnanmahdollisuuksia aiheuttaa rokotetulle tuhkarokon. Rokottamaton ei tartuta yhtään sen enempää tuhkarokkoa kuin rokotettukaan, vaan täytyy olla todella läheisessä tekemisessä tautia sairastavan kanssa, että onnistuu sen rokon itsellen saamaan. Ei riitä, että kanssasi samalla aamiaisella on rokottamaton henkilö.

Toiseksi mikä ihmeen rokotesuoja on sellainen, joka toimii vain silloin, jos ei ole mahdollisuutta tartuntaan? Tuolla ajattelumallilla voi lapsensa jättää rokottamatta, koska lopputulos on ihan sama: taudin voi saada ja tautia voi sairastaa, oli rokotettu tai ei. Eikä kukaan sairastu, jos ympärillä ei kenelläkään ole tuhkarokkoa.

Vierailija
17/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noissa nyt vielä ylpeilemistä ole, mutta jos olet isorokonkin pitänyt, nostan hattua.

Vierailija
18/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketehtaat ovat aikaa sitten kumonneet sen teorian, että runsas määrä tartunnanmahdollisuuksia aiheuttaa rokotetulle tuhkarokon. Rokottamaton ei tartuta yhtään sen enempää tuhkarokkoa kuin rokotettukaan, vaan täytyy olla todella läheisessä tekemisessä tautia sairastavan kanssa, että onnistuu sen rokon itsellen saamaan. Ei riitä, että kanssasi samalla aamiaisella on rokottamaton henkilö.

Toiseksi mikä ihmeen rokotesuoja on sellainen, joka toimii vain silloin, jos ei ole mahdollisuutta tartuntaan? Tuolla ajattelumallilla voi lapsensa jättää rokottamatta, koska lopputulos on ihan sama: taudin voi saada ja tautia voi sairastaa, oli rokotettu tai ei. Eikä kukaan sairastu, jos ympärillä ei kenelläkään ole tuhkarokkoa.

Logiikkasi ontuu kuin yksijalkainen hevonen. Siitä että rokote ei anna 100% suojaa ei seuraa se johtopäätös, että rokotetta ei kannata ottaa. Sen sijaan rokotteen kannattaa ottaa mahdollisimman moni, jolloin laumasuoja suojaa myös sitä henkilöä, jolla rokote ei toimi riittävän hyvin.

Vierailija
19/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta saatu,eri kantoja olemassa,aikuiset ihmiset saanu rokotteen joskus 80-luvulla.kyllähän se on kai lievempi rokottamattomilla ja jälkitaudeilta pitäs ehkäistä..

Vierailija
20/108 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, mutta mistäs sen tietää? Tuskin nämä Italiassa käyneetkään sitä näkivät niistä/siitä, jotka/joka heidät tartutti. Ja eikös sekin ollut italialainen, joka alkukesästä suomalaislapsia jossain leirillä tartutti? Tuskinpa kukaan hänestäkään päältä päin näki, että tuo heppu kantaa tuhkarokkoa kehossaan, pitääpäs pitää vähän etäisyyyttä.