Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lentokoneessa sitä penkkiä ei muka saisi laskea lainkaan?

Vierailija
02.08.2017 |

Kun siis se on oikeasti sallittua poislukien nousut, laskeutumiset ja ruokailut/kahvitauot. Ainakin mannerten välisillä lennoilla suurin osa matkustajista laskee penkit alas, varsinkin yölennoilla, mutta muutenkin, jos haluavat nukkua. Lyhyillä pyrähdyksillä Euroopan sisällä sen sijaan se on harvinaisempaa. Eli siis mikä onkaan oikein?

Kommentit (221)

Vierailija
101/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdi keskustelu. Pienellä huomaavaisuudella pääsee pitkälle tässäkin asiassa. Katsoo millainen tyyppi on takana, kysyy onko okei kallistaa. 

Vierailija
102/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Platinium-taso vuodesta 2004 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

]

Vierailija kirjoitti:

Lennän paljon työn takia ja penkin kallistan aina. KOSKAAN asiasta ei ole ollut mitään epäselvää/riitaa/kitinää. Tätä täällä trollaavat ovat tuskin edes matkustaneet lentokoneella enempää kuin muutaman kerran elämässään. Palstan Parku-Petterit eivät ole kokeneita lentomatkustajia, joista KAIKKI tietävät lentämiseen liittyvän tiettyä epämukavuutta alkaen lentokentältä.

Sitten nämä muutama 2 metrinen koljatti... miten olisi business-luokka tai vaihtoehtoisesti yrittäkää saada paikka etupenkistä/hätäuloskäynnin vierestä? Myös koneessa voi vaihtaa nousun jälkeen lennon ajaksi paikkaa kunhan palaa omalleen laskeutumisen yhteydessä.

Lopputulemana on, että voitte huutaa, polkea jalkaa ja kitistä loputtomiin täällä netissä. Toistaiseksi lentokoneissa on kallistuvat penkit ja niitä saa matkustaja kallistaa ilman eri lupaa Sinulta. Vaikka miten itkisit ;)

Nuo etupenkki ja hätäuloskäynti on aina varattu, vaikka kuinka aikaisin yrittäisi päästä paikkoja buukkaamaan. Kun kaikki ne haluavat, oli minkä mittainen tahansa. Kukapa ei ylimääräistä tilaa arvostaisi.

Bisnes taas on tolkuttomasti kalliimpi. Eikä siellä edes kaivata meitä lapsiperheitä :)

Tämä ei muuta sitä tosiasiaa mitenkään, että jokaisella matkustajalla on oikeus laskea selkänoja.

Niinno, kun niitä vaan esitettiin ratkaisuksi siihen, jos ei kestä kallistelijoita. 

Ne ovat ratkaisuja. Jokuhan ne paikat varaa eli ratkaisee ongelman.

Mihin muuten perustuu väitteesi ettei lapsia oteta business-luokkaan? Itse laitan AINA pisteitä nimenomaan siihen, että saamme lomille lentää lasten kanssa vähän mukavammin (ei sekään silti mikään taivas ole enää nykyään).

Kyllä heidät toki otetaan, mutta kanssamatkustajat eivät sitten olekaan liian onnellisia tästä. Täälläkin on yksiselitteisesti tuomittu keskusteluissa lasten vieminen bisnekseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lennän paljon työn takia ja penkin kallistan aina. KOSKAAN asiasta ei ole ollut mitään epäselvää/riitaa/kitinää. Tätä täällä trollaavat ovat tuskin edes matkustaneet lentokoneella enempää kuin muutaman kerran elämässään. Palstan Parku-Petterit eivät ole kokeneita lentomatkustajia, joista KAIKKI tietävät lentämiseen liittyvän tiettyä epämukavuutta alkaen lentokentältä.

Sitten nämä muutama 2 metrinen koljatti... miten olisi business-luokka tai vaihtoehtoisesti yrittäkää saada paikka etupenkistä/hätäuloskäynnin vierestä? Myös koneessa voi vaihtaa nousun jälkeen lennon ajaksi paikkaa kunhan palaa omalleen laskeutumisen yhteydessä.

Lopputulemana on, että voitte huutaa, polkea jalkaa ja kitistä loputtomiin täällä netissä. Toistaiseksi lentokoneissa on kallistuvat penkit ja niitä saa matkustaja kallistaa ilman eri lupaa Sinulta. Vaikka miten itkisit ;)

Nuo etupenkki ja hätäuloskäynti on aina varattu, vaikka kuinka aikaisin yrittäisi päästä paikkoja buukkaamaan. Kun kaikki ne haluavat, oli minkä mittainen tahansa. Kukapa ei ylimääräistä tilaa arvostaisi.

Bisnes taas on tolkuttomasti kalliimpi. Eikä siellä edes kaivata meitä lapsiperheitä :)

Lapsiperheet eivät pääse exit-riveille, exit-rivillä matkustavan pitää olla 16 vuotta täyttänyt ja liikuntarajoitteeton.

Vierailija
104/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absurdi keskustelu. Pienellä huomaavaisuudella pääsee pitkälle tässäkin asiassa. Katsoo millainen tyyppi on takana, kysyy onko okei kallistaa. 

Siksi tämä keskustelu onkin nälkävuoden pituinen ja ilmaantuu säännöllisesti. Kun on niitä ihmisiä jotka eivät välitä muista, vaan laittavat oman mukavuutensa aina edelle.

Vierailija
105/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan jatkossa pitää polvisuojia lennoilla. Ykskään minäminä-jankkaaja ei ole arvokkaampi kuin mun liikuntakyky, ja riskejä en ota.

Ota myös tuttisi rohkeasti mukaan. Lento sujuu helpommin.

Miksi en ottaisi suojia? Koska mä voin :) ja ne vievät pari senttiä lisää tuolin ja polven välistä joten voin kipua tuntematta seurata kuinka edessäistuva rynkyttää tuolia, samalla vaikka hörpin viiniä :)

Selkänojan liikettä ei matkustaja saa estää kuten ei muitakaan lentokoneen ominaisuuksia. Opit tämän kun joskus menet lentokoneeseen. Tästä on olemassa ihan virallinenkin lausunto mm. Blue 1:deltä.

Meinaatko että lentoemo kyselee lääkärintodistusta asiasta? Jos perustelen sen terveydentilallani ja olen asiallinen, en voi kuvitella että mut pakotettaisiin ottamaan ne pois, jos olen nätisti paikallani ja jalkani nyt vaan ovat pitkät.

Jos haluat erikoisjärjestelyjä lennolla tarvitset lääkärintodistuksen ja asiasta on ilmoitettava ennen lentoa. Lentoyhtiöllä on tässä vaiheessa myös oikeus ilmoittaa ellei se kykene kuljettamaan henkilöä sinun erityisvaatimuksillasi.

Lentokoneessa et voi käyttää varusteita, jotka estävät lentokoneen minkään osa-alueen toimintaa ilman etukäteen asiasta ilmoittamista.

Lisäksi kun lopulta menet lentokoneeseen ensimmäistä kertaasi joudut huomaamaan, että estääksesi selkänojan liikkeen polvisuojillasi niiden on oltava vähintään 10-20 senttiä paksut ja hyvin erikoisen muotoiset tai sitten sinun on istuttava kuin hurjaa temppua yrittävä intialainen fakiiri. Penkin nimittäin saa kallistettua vaikka takana istuisi parimetrinen siiderivalas.

Vierailija
106/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokonekalusto on pääsääntöisesti ajalta, jolloin koneissa oli enemmän jalkatilaa. Silloin olikin ok kohtuudella kallistaa penkkiä. Nykyään tila on vedetty niin minimiin, että keskimittaisellakin on tukalaa koneessa. Toivoisin, että uusista ainakin lyhyen matkan koneista jätettäisiin kokonaan penkin kallistusominaisuus pois.

Vierailija
107/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi tämä keskustelu onkin nälkävuoden pituinen ja ilmaantuu säännöllisesti. Kun on niitä ihmisiä jotka eivät välitä muista, vaan laittavat oman mukavuutensa aina edelle.

Ei kaikki tässä keskustelussa. Niin kallistajat kuin ei-kallistajat.

Vierailija
108/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että sitä koneen penkkiä voi laskeakin. Tiesin että selkänojaa voi kallistaa taaksepäin, mutta miten sitä penkkiä lasketaan?

Vierailija
109/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

]

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei muuta sitä tosiasiaa mitenkään, että jokaisella matkustajalla on oikeus laskea selkänoja.

Niinno, kun niitä vaan esitettiin ratkaisuksi siihen, jos ei kestä kallistelijoita. 

Ne ovat ratkaisuja. Jokuhan ne paikat varaa eli ratkaisee ongelman.

Mihin muuten perustuu väitteesi ettei lapsia oteta business-luokkaan? Itse laitan AINA pisteitä nimenomaan siihen, että saamme lomille lentää lasten kanssa vähän mukavammin (ei sekään silti mikään taivas ole enää nykyään).

Kyllä heidät toki otetaan, mutta kanssamatkustajat eivät sitten olekaan liian onnellisia tästä. Täälläkin on yksiselitteisesti tuomittu keskusteluissa lasten vieminen bisnekseen.

Mitään negatiivista ei business-luokassa ole koskaan tullut kanssamatkustajilta.

Täällä sen sijaan on tuomittu lasten vieminen lentokoneeseen (tai julkiselle paikalle) ylipäänsä. Samoin pitkien, lihavien, liian puheliaiden ja selkänojaa kallistavien. Jos teet ratkaisut siltä pohjalta kannattaa ostaa liimaa ja höyheniä ja alkaa ottaa kursseja hanhilta...

Vierailija
110/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

invalidi kirjoitti:

Kannattaa aina kysyä ennen kallistusta, olen 185 cm ja kerran loukannut polveni pahasti, kun edessä istuva täysin yllättäen rojautti penkkinsä jalkoihini. Karjaisu ja kipu olivat mahtavat!

Missä nykykoneissa penkin voi "rojauttaa"? Lentämissäni koneissa penkki liikkuu hitaasti ja työläästi taaksepäin. En epäile kertomustasti, mutta pikkuisen huvittaa nämä ylisanat mitä selkänojan pieneen kallistukseen liitetään. 

Mitä kaikkia matkustajakoneita olet lentänyt? Mille kaikille koneille olet saanut tyyppikelpuutuksen?

Vierailija
111/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan jatkossa pitää polvisuojia lennoilla. Ykskään minäminä-jankkaaja ei ole arvokkaampi kuin mun liikuntakyky, ja riskejä en ota.

Ota myös tuttisi rohkeasti mukaan. Lento sujuu helpommin.

Miksi en ottaisi suojia? Koska mä voin :) ja ne vievät pari senttiä lisää tuolin ja polven välistä joten voin kipua tuntematta seurata kuinka edessäistuva rynkyttää tuolia, samalla vaikka hörpin viiniä :)

Selkänojan liikettä ei matkustaja saa estää kuten ei muitakaan lentokoneen ominaisuuksia. Opit tämän kun joskus menet lentokoneeseen. Tästä on olemassa ihan virallinenkin lausunto mm. Blue 1:deltä.

Meinaatko että lentoemo kyselee lääkärintodistusta asiasta? Jos perustelen sen terveydentilallani ja olen asiallinen, en voi kuvitella että mut pakotettaisiin ottamaan ne pois, jos olen nätisti paikallani ja jalkani nyt vaan ovat pitkät.

Jos haluat erikoisjärjestelyjä lennolla tarvitset lääkärintodistuksen ja asiasta on ilmoitettava ennen lentoa. Lentoyhtiöllä on tässä vaiheessa myös oikeus ilmoittaa ellei se kykene kuljettamaan henkilöä sinun erityisvaatimuksillasi.

Lentokoneessa et voi käyttää varusteita, jotka estävät lentokoneen minkään osa-alueen toimintaa ilman etukäteen asiasta ilmoittamista.

Lisäksi kun lopulta menet lentokoneeseen ensimmäistä kertaasi joudut huomaamaan, että estääksesi selkänojan liikkeen polvisuojillasi niiden on oltava vähintään 10-20 senttiä paksut ja hyvin erikoisen muotoiset tai sitten sinun on istuttava kuin hurjaa temppua yrittävä intialainen fakiiri. Penkin nimittäin saa kallistettua vaikka takana istuisi parimetrinen siiderivalas.

En aio estää tuolin liikettä, aion suojata polveni. Mutta jos tila jää pieneksi ja tuoli ei liiku, luulen että en ole ensimmäinen pitkä joka estää lentokoneen toimintoja. Vielä joskus kun menet koneeseen jossa lyhyempikin tuskailee jalkatilan kanssa, ymmärrät asian. Tällä logiikalla lentoyhtiöille pitäisi tulvia lääkärintodistuksia kaikilta yli 180senttisiltä.

Vierailija
112/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheet eivät pääse exit-riveille, exit-rivillä matkustavan pitää olla 16 vuotta täyttänyt ja liikuntarajoitteeton.

Minut on usein jenkeissa siirretty noille exit paikoille.

Suomessa niissa istuu usein kykenemattoman nakoinen heppu :|

Vierailija
113/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on usein jenkeissa siirretty noille exit paikoille.

Suomessa niissa istuu usein kykenemattoman nakoinen heppu :|

Ainakin Finnairilla tämän suhteen ollaan tarkkoja, en tiedä missä olet havaintosi tehnyt.

Vierailija
114/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.bbc.com/autos/story/20161129-is-it-rude-to-recline-your-seat

Tuossa todetaan suurin piirtein että kanssamatkustajien huomioon ottaminen, kompromissit ja toiselta kysyminen on aina suotavin lähestymistapa, myös lentohenkilökunnan mielestä.

Vierailija
115/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopanlennoilla penkkejä ei pidä laskea. Näillä lennoilla käytetään pieniä, tiukkaan ahdettuja koneita, joissa selkänojan laskijan hiukset on takanaistuvan nenässä. Selkänojien laskemismahdollisuus on näissä koneissäolemassa käytännössä vain siksi, että konevalmistajat käyttävät karkeasti samaa penkkityyppiä joka koneessa, niitä vaan asennetaan tiiviimmin tai väljemmin. Jos olisi rikas lentoyhtiö, voisi euroopankonekin olla väljästi istutettu, mutta ei niistä mikään ole. Pahimpia on nämä baltic airit ja norwegianit. Euroopanlennot ovat myös sen verran lyhyitä, että sen aikaa torkkuu pystyssäkin.

Mannertenvälisillä juttu on vähän toinen. Koneet ovat isompia ja niissä penkit on aseteltu sen verran väljemmin aseteltu, että ne mahtuvat  (juuri ja juuri) kallistumaan takana istuvaa haittaamatta.

Ja mitä niihin euroopanlentoihin tulee, olen itse ruumiinrakenteeltani tyypillinen suomalainen, joten mun ongelma ei ollenkaan ole se, mihin laitan jalkani. Mun ongelma on se, että kun sun hiukset tulee mun nenän alle, ne haisee pahalta ja saan suljetunpaikankammokohtauksen. Silloin mua alkaa oksettaa. Ja oikeasti, kun olet laskenut selkänojasi mun syliin, on olemassa vaara, että en pääse ajoissa pois ja oksennan sun päälle. Se on siis oikeasti sun etu, että et laske selkänojaasi. Huomautan, että muuten mulla ei ole suljetunpaikan kammoa ja että mun on työssäni pakko matkustaa - kummassakaan en ole poikkeuksellinen ihminen.

Penkki kallistuu syliin asti? Minkälaisilla koneilla sinä oikein lentelet? 😮

Vierailija
116/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä kallistaa penkkinsä, mutta ei ole minun vikani, että olen rauhaton istuja ja kallistuksen seurauksena potkin edessä olevan penkkiä koko matkan. 

Vierailija
117/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se tarjotin tokikaan kallistu samalla kun penkkiä kallistetaan. Oikeastiko luulette että takana olevan juomat valahtaa syliin jos edessä oleva sattuu kallistamaan penkkiään?

Itse en tietenkään laskisi penkkiä, jos jollain on kahvitauko/ruokatauko kesken tai tarjotin käytössä. Mutta en tajua tuota ihmisten raivoa muuten asiasta. Jos joku laskee penkin, niin itse laitan jalat suoraksi/hieman eri asentoon.

Ei jalkoja saa suoraksi, koska matkatavarat on edesdä olevan penkin alla.

Miksi? Kuinka monta kasimatkatavaraa raahaat koneeseen? Taas juntit vauhdissa... pelkastaan Suomessa kuultua ininaa..

Suomalaiset ovat suhteellisen vähien käsimatkatavaroiden kanssa pääsääntöisesti liikkeellä. Reissaappa vähän maailmalla, niin tajuat kuinka hulluja virityksiä vaikka etelä-Euroopassa tuodaan koneeseen.

Hah! Kun nimenomaan asun "maailmalla" ,en ole ikina missaan,toistan,missaan, tormannyt valituksiin penkin kallistamisesta. Samaten itselle ei olisi tullut mieleenkaan potkia edessaolevan matkustajan penkkia jos sen penkin kallistaa...missa te olette kasvaneet,metsassa,kun oletatte etta muiden pitaa pyytaa teilta lupa OMAN penkin kallistamiseen? Anna mun kaikki kestaa...

Vierailija
118/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se tarjotin tokikaan kallistu samalla kun penkkiä kallistetaan. Oikeastiko luulette että takana olevan juomat valahtaa syliin jos edessä oleva sattuu kallistamaan penkkiään?

Itse en tietenkään laskisi penkkiä, jos jollain on kahvitauko/ruokatauko kesken tai tarjotin käytössä. Mutta en tajua tuota ihmisten raivoa muuten asiasta. Jos joku laskee penkin, niin itse laitan jalat suoraksi/hieman eri asentoon.

Ei jalkoja saa suoraksi, koska matkatavarat on edesdä olevan penkin alla.

Miksi? Kuinka monta kasimatkatavaraa raahaat koneeseen? Taas juntit vauhdissa... pelkastaan Suomessa kuultua ininaa..

Suomalaiset ovat suhteellisen vähien käsimatkatavaroiden kanssa pääsääntöisesti liikkeellä. Reissaappa vähän maailmalla, niin tajuat kuinka hulluja virityksiä vaikka etelä-Euroopassa tuodaan koneeseen.

Hah! Kun nimenomaan asun "maailmalla" ,en ole ikina missaan,toistan,missaan, tormannyt valituksiin penkin kallistamisesta. Samaten itselle ei olisi tullut mieleenkaan potkia edessaolevan matkustajan penkkia jos sen penkin kallistaa...missa te olette kasvaneet,metsassa,kun oletatte etta muiden pitaa pyytaa teilta lupa OMAN penkin kallistamiseen? Anna mun kaikki kestaa...

Ihan yleismaailmallinen ongelma, vaikket olisikaan siihen koskaan törmännyt.  Kun taistellaan oikeudesta siihen pieneen tilaan mistä on maksanut, mielestäni pienimmän pahan eli kohtuuden reitti on paras. Esimerkkejä tilanteen eskaloitumisesta löytyy, varsinkin USA:sta. Yöaikaan konsensus on että saa kallistaa, jokaisen käytöstapoja omaavan taas toivoisi päiväsaikaan ja/tai lyhyillä lennoilla tarkistavan myös takapenkin tilanteen.

Vierailija
119/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luule, vaan tiedän. Oikeasti sinäkö luulet, että jos tarjotin, joka on penkissä kiinni, ei kallistu, kun penkkiä kallistetaan? Ojenna kätesi suoraksi eteenpäin ja ota siihen kirja. Kallista itseäsi eteenpäin. Katso, mitä tapahtuu kirjalle. Tee tämä liike vielä kovin äkkinäisesti. Miten käy kirjan?

Idiootit, se takana oleva tarjotin todellakin liikahtaa, kallistuu juuri sen mukaisesti, miten te rymistelette siinä penkillä. Pahimpia tietysti ovat nämä ees taas hissaajat ynnä nämä, jotka siinä kallistetulla penkillä vääntelehtivät, kääntelehtivät, nostavat persettä penkistä ja takas, toisin sanoen rytisyttävät takana olevan tarjotinta ees taas koko ajan.

Vierailija
120/221 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa kallistaa. Sitä varten se ominaisuus on niissä. Jos lähden yölennolle niin tietysti kallistan jotta saisin edes jotenkin nukuttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän