Miksi lentokoneessa sitä penkkiä ei muka saisi laskea lainkaan?
Kun siis se on oikeasti sallittua poislukien nousut, laskeutumiset ja ruokailut/kahvitauot. Ainakin mannerten välisillä lennoilla suurin osa matkustajista laskee penkit alas, varsinkin yölennoilla, mutta muutenkin, jos haluavat nukkua. Lyhyillä pyrähdyksillä Euroopan sisällä sen sijaan se on harvinaisempaa. Eli siis mikä onkaan oikein?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa kallistaa. Sitä varten se ominaisuus on niissä. Jos lähden yölennolle niin tietysti kallistan jotta saisin edes jotenkin nukuttua.
Voin luvsta että et nuku jos mun edessä teet se niin että se minua häiritsee. Pidän huolen ett 5-10 min välein heräät.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuuluu samaan kategoriaan kuin saako jalkakäytävälle pysähtyä autolla tai saako hississä pieraista.
Ai sinusta on olemassa tilanteita, joissa hississä pieraiseminen on ihan ok?
The right to reclinemy seat ends where other man's knee starts
Vierailija kirjoitti:
Platinium-taso vuodesta 2004 kirjoitti:
Sitten nämä muutama 2 metrinen koljatti... miten olisi business-luokka tai vaihtoehtoisesti yrittäkää saada paikka etupenkistä/hätäuloskäynnin vierestä? Myös koneessa voi vaihtaa nousun jälkeen lennon ajaksi paikkaa
Mä en ala maksamaan sun takia ekstraa, enkä kärkkymään kello kädessä varauksen alkamista kun on muukin elämä elettävänä. Ja nyt kun mainitsit, niin itse olen usein kiinnittänyt huomiota siihen että tilavammilla paikoilla istuu usein alle 180cm pituisia. Ok, ehkä heillä on joku terveyteen liittyvä peruste, ehkä ei, mutta veikkaan että kyse on pikemminkin siitä että minkä pituinen tahansa haluaa enemmän tilaa.
Itsesi takiahan sä sitä tilaa tarvitset..
Eiköhän se ole lentoyhtiöiden vika jos pitkät ihmiset eivät mahdu penkkeihin eikä syy ole muiden matkustajien.
Jos tuolit ovat kallistettavia, kyllä niitä saa kallistaa vaikka takana istuisi King Kong. Lisätilaa voi kukin ostaa rahalla. Onhan se ärsyttävää kenelle tahansa jos edessäistuja kallistaa tuolinsa ääriasentoon, mutta ei mielestäni matkustajan vika tai huonoa käytöstä. Kunhan pidetään ruokailun ajan penkit pystyasennossa niin että tarjotin mahtuu takana istujan eteen. Onhan niitä joku halpayhtiö jo suunnitellut penkkejä joissa ollaan lähes seisoma-asennossa, jotta saataisiin koneisiin vielä enemmän rivejä mahtumaan peräkkäin. Lippujen hintoja verrataan sentin tarkkuudella mistä saa halvimmalla ja sitten vaaditaan businessluokan palvelua.
Onneksi tuntuu, että ihmiset on enemmän tuolin laskua vastaan, kun sen puolesta. Eniten ärsyttää ne jotka ei edes nuku vaikka on selkänoja makuuasennossa. Näitä tilan valtaajia on paljon myös busseissa ja junissa liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tarjotin tokikaan kallistu samalla kun penkkiä kallistetaan. Oikeastiko luulette että takana olevan juomat valahtaa syliin jos edessä oleva sattuu kallistamaan penkkiään?
En luule, vaan tiedän. Oikeasti sinäkö luulet, että jos tarjotin, joka on penkissä kiinni, ei kallistu, kun penkkiä kallistetaan? Ojenna kätesi suoraksi eteenpäin ja ota siihen kirja. Kallista itseäsi eteenpäin. Katso, mitä tapahtuu kirjalle. Tee tämä liike vielä kovin äkkinäisesti. Miten käy kirjan?
Idiootit, se takana oleva tarjotin todellakin liikahtaa, kallistuu juuri sen mukaisesti, miten te rymistelette siinä penkillä. Pahimpia tietysti ovat nämä ees taas hissaajat ynnä nämä, jotka siinä kallistetulla penkillä vääntelehtivät, kääntelehtivät, nostavat persettä penkistä ja takas, toisin sanoen rytisyttävät takana olevan tarjotinta ees taas koko ajan.
Ei tietenkään kallistu 😂 Totea itse asia kun lennät ensimmäisen kerran lentokoneessa. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä kallistaa penkkinsä, mutta ei ole minun vikani, että olen rauhaton istuja ja kallistuksen seurauksena potkin edessä olevan penkkiä koko matkan.
Joo et ole potkimassa. Sun voimafantasiat kannattaa jättää nettiin ettet hommaa itseäsi hankaluuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole lentoyhtiöiden vika jos pitkät ihmiset eivät mahdu penkkeihin eikä syy ole muiden matkustajien.
Jos tuolit ovat kallistettavia, kyllä niitä saa kallistaa vaikka takana istuisi King Kong. Lisätilaa voi kukin ostaa rahalla. Onhan se ärsyttävää kenelle tahansa jos edessäistuja kallistaa tuolinsa ääriasentoon, mutta ei mielestäni matkustajan vika tai huonoa käytöstä. Kunhan pidetään ruokailun ajan penkit pystyasennossa niin että tarjotin mahtuu takana istujan eteen. Onhan niitä joku halpayhtiö jo suunnitellut penkkejä joissa ollaan lähes seisoma-asennossa, jotta saataisiin koneisiin vielä enemmän rivejä mahtumaan peräkkäin. Lippujen hintoja verrataan sentin tarkkuudella mistä saa halvimmalla ja sitten vaaditaan businessluokan palvelua.
Edelleen suosittelen ottamaan huomioon että takana istuvavoi reagoida toimintaasi ja siihen voi liitty vastatoimia. Tiedäthän sitten ottaneesi riskin ja riski sillä kertaa toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan jatkossa pitää polvisuojia lennoilla. Ykskään minäminä-jankkaaja ei ole arvokkaampi kuin mun liikuntakyky, ja riskejä en ota.
Ota myös tuttisi rohkeasti mukaan. Lento sujuu helpommin.
Miksi en ottaisi suojia? Koska mä voin :) ja ne vievät pari senttiä lisää tuolin ja polven välistä joten voin kipua tuntematta seurata kuinka edessäistuva rynkyttää tuolia, samalla vaikka hörpin viiniä :)
Selkänojan liikettä ei matkustaja saa estää kuten ei muitakaan lentokoneen ominaisuuksia. Opit tämän kun joskus menet lentokoneeseen. Tästä on olemassa ihan virallinenkin lausunto mm. Blue 1:deltä.
Meinaatko että lentoemo kyselee lääkärintodistusta asiasta? Jos perustelen sen terveydentilallani ja olen asiallinen, en voi kuvitella että mut pakotettaisiin ottamaan ne pois, jos olen nätisti paikallani ja jalkani nyt vaan ovat pitkät.
Jos haluat erikoisjärjestelyjä lennolla tarvitset lääkärintodistuksen ja asiasta on ilmoitettava ennen lentoa. Lentoyhtiöllä on tässä vaiheessa myös oikeus ilmoittaa ellei se kykene kuljettamaan henkilöä sinun erityisvaatimuksillasi.
Lentokoneessa et voi käyttää varusteita, jotka estävät lentokoneen minkään osa-alueen toimintaa ilman etukäteen asiasta ilmoittamista.
Lisäksi kun lopulta menet lentokoneeseen ensimmäistä kertaasi joudut huomaamaan, että estääksesi selkänojan liikkeen polvisuojillasi niiden on oltava vähintään 10-20 senttiä paksut ja hyvin erikoisen muotoiset tai sitten sinun on istuttava kuin hurjaa temppua yrittävä intialainen fakiiri. Penkin nimittäin saa kallistettua vaikka takana istuisi parimetrinen siiderivalas.
En aio estää tuolin liikettä, aion suojata polveni. Mutta jos tila jää pieneksi ja tuoli ei liiku, luulen että en ole ensimmäinen pitkä joka estää lentokoneen toimintoja. Vielä joskus kun menet koneeseen jossa lyhyempikin tuskailee jalkatilan kanssa, ymmärrät asian. Tällä logiikalla lentoyhtiöille pitäisi tulvia lääkärintodistuksia kaikilta yli 180senttisiltä.
Jaa-a... no kerro sitten täällä miten suhtauduttiin lätkäsyndeissä lentävään "polvivikaiseen" kylähulluun :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolit ovat kallistettavia, kyllä niitä saa kallistaa vaikka takana istuisi King Kong. Lisätilaa voi kukin ostaa rahalla. Onhan se ärsyttävää kenelle tahansa jos edessäistuja kallistaa tuolinsa ääriasentoon, mutta ei mielestäni matkustajan vika tai huonoa käytöstä. Kunhan pidetään ruokailun ajan penkit pystyasennossa niin että tarjotin mahtuu takana istujan eteen. Onhan niitä joku halpayhtiö jo suunnitellut penkkejä joissa ollaan lähes seisoma-asennossa, jotta saataisiin koneisiin vielä enemmän rivejä mahtumaan peräkkäin. Lippujen hintoja verrataan sentin tarkkuudella mistä saa halvimmalla ja sitten vaaditaan businessluokan palvelua.Edelleen suosittelen ottamaan huomioon että takana istuvavoi reagoida toimintaasi ja siihen voi liitty vastatoimia. Tiedäthän sitten ottaneesi riskin ja riski sillä kertaa toteutuu.
Kaikki nauraa sulle. Tee ehdottomasti sun "vastatoimia" niin parhaassa tapauksessa lennät loppumatkan nippusiteissä. Minimissään matkustamohenkilöstö kehottaa sua lopettamaan sekoilemisen :D
Pitkillä lennoilla kaikki kallistaa oli yö tai päivä. Kukaan ei kysele, mutta yleensä vilkaisee onko takana pöytä alhaalla ja kenties juomat siinä. Kiinalaiset ei vilkuile vaan rymäyttää penkin alas vaikka ruokailu olis kesken.
Koskaan ei ole yli 5-vuotias potkinut selkänojan, saati räkinyt päälle. Kukaan ei ole koskaan pyytänyt nostamaan selkänojan. Tarjoilun aikana kaikki nostaa yleensä automaattisesti ja jos ei tajua, niin lentoemäntä huomauttaa.
Kahdesti muistan jonkun takanaolijan valittaneen lentoemännälle (ei siis mun takana olija vaan muualla kuuloetäisyydellä). Lentoemännät ovat tarjonneet paikkaa economy comfortista lisämaksusta 50 e. Toinen otti, toinen ei suostunut ja lentoemännät vastaus oli että sitten ei voi mitään, economy täynnä ja paikan vaihto ei onnistu ja vaikka onnistuisi, he eivät voi taata että siinä uudella paikalla olis enemmän tilaa.
Tietty jollain Euroopan sisäisellä ei oo edes tarvetta nukkua (paitsi kun on tulossa esim. Australiasta ja matkaa on takana jo melkeen vuorokausi), mutta yli 10 h lennoilla todellakin on.
Taitaa nää kitisijät lentää vaan jollain Tui Fly -lennoilla Teneriffalle. En ole missään muualla kuin täällä törmännyt tähän, että sylkee päälle jos joku kallistaa penkkiä. Kun mannertenvälisillä varmaan 95 % porukasta kallistaa jossain vaiheessa. Isoissa koneissa myös takimmaisen rivin penkit saa kallistettua.
Mulla on Finskin platinakortti ja siihen joutuu lentämään aivan saatanasti, aivan liikaa. Ja todellakaan ikinä ei kenenkään penkin kallistelu noussut aiheeksi lennoilla. Koska kaikki kallistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa kallistaa. Sitä varten se ominaisuus on niissä. Jos lähden yölennolle niin tietysti kallistan jotta saisin edes jotenkin nukuttua.
Voin luvsta että et nuku jos mun edessä teet se niin että se minua häiritsee. Pidän huolen ett 5-10 min välein heräät.
Jos takanaolija ihan jatkuvasti häiritsee ja potkii, lentoemäntä puuttuu tähän. Oli lapsi tai aikuinen. Lentoemäntien ratkaisu potkijalle on upgrade rahalla kalliimmalla paikalle jos siellä on tilaa. Penkin kallistuminen ei ole millään muotoa kielletty. Jos on ongelm7a mahtua, pitää ottaa kalliimpi paikka tai vaan kärsiä. Sori mutta näin se on.
Vierailija kirjoitti:
Pitkillä lennoilla kaikki kallistaa oli yö tai päivä. Kukaan ei kysele, mutta yleensä vilkaisee onko takana pöytä alhaalla ja kenties juomat siinä. Kiinalaiset ei vilkuile vaan rymäyttää penkin alas vaikka ruokailu olis kesken.
Koskaan ei ole yli 5-vuotias potkinut selkänojan, saati räkinyt päälle. Kukaan ei ole koskaan pyytänyt nostamaan selkänojan. Tarjoilun aikana kaikki nostaa yleensä automaattisesti ja jos ei tajua, niin lentoemäntä huomauttaa.
Kahdesti muistan jonkun takanaolijan valittaneen lentoemännälle (ei siis mun takana olija vaan muualla kuuloetäisyydellä). Lentoemännät ovat tarjonneet paikkaa economy comfortista lisämaksusta 50 e. Toinen otti, toinen ei suostunut ja lentoemännät vastaus oli että sitten ei voi mitään, economy täynnä ja paikan vaihto ei onnistu ja vaikka onnistuisi, he eivät voi taata että siinä uudella paikalla olis enemmän tilaa.
Tietty jollain Euroopan sisäisellä ei oo edes tarvetta nukkua (paitsi kun on tulossa esim. Australiasta ja matkaa on takana jo melkeen vuorokausi), mutta yli 10 h lennoilla todellakin on.
Taitaa nää kitisijät lentää vaan jollain Tui Fly -lennoilla Teneriffalle. En ole missään muualla kuin täällä törmännyt tähän, että sylkee päälle jos joku kallistaa penkkiä. Kun mannertenvälisillä varmaan 95 % porukasta kallistaa jossain vaiheessa. Isoissa koneissa myös takimmaisen rivin penkit saa kallistettua.
Mulla on Finskin platinakortti ja siihen joutuu lentämään aivan saatanasti, aivan liikaa. Ja todellakaan ikinä ei kenenkään penkin kallistelu noussut aiheeksi lennoilla. Koska kaikki kallistaa.
100% juuri näin. Lisäksi oikeassa lentokoneessa nämä potkivat ja sylkevät nettisoturit polvisuojissaan joutuisivat oikeisiin vaikeuksiin ja nopeasti. Toleranssi aggressiiviselle käytökselle matkustamossa on kokolailla nolla.
Siis millasilla miniatyyrikoneilla te oikein matkustatte, tai kuinka paljon oikein liiottelette näitä "laski penkin syliini" "hiuksensa olivat naamassani" "polviini tuli ruhjeita" -tyylisiä kauhutarinoita... Hiukan dramaattista. Lennän työni puolesta kuukausittain, nykyisin euroopassa, aijemmin väliä Suomi-Australia. Vapaa-ajalla tutuksi on tullut koettua useampi halpisyhtiö Ryannairista ja Easyjetista aina paljon parjattuun Tigeriin. Missään ei koskaan kenenkään hiukset ole olleet mun sylissä. Eikä ne polvet ota siihen selkänojaan, ellei niitä väkisin pidä tasan 90 asteen kulmassa. Vessaankin on päässyt aina, ei ne penkit mitään surmanloukkuja ole. Ja ennenkuin nyt joku tulee kertomaan tarinaa kihtisestä tädistään joka joutui pissat housussa istumaan koko Kanarianlennon, niin kohteliaasti kysymällä ja tilanteen selittämällä aivan varmasti olisi penkin kallistanut ihminen tullut vastaan asiassa. Näihinkin haluaisin huomauttaa, että sen hankalasti liikkuvan ihmisen kannattaisi istua käytäväpaikalla, jos mahdollista.
Onhan se penkin kallistelu ärsyttävää jossain parin tunnin päivälennolla. Tottakai. Mutta oikeesti tätä dramatisointia on huvittavaa lukea. Aikuiset ihmiset.
(Ja kyllä. On oltu koneessa kipeenä ja raskaana ja raskauspahoinvointisena ja nykyisin myös lapsen kanssa. Itse ennakoimalla pääsee myös pitkälle, esim raskaana otin aina käytäväpaikan, pääsin vessaan helposti, eikä olo ollut niin ahdas ja tukala.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tarjotin tokikaan kallistu samalla kun penkkiä kallistetaan. Oikeastiko luulette että takana olevan juomat valahtaa syliin jos edessä oleva sattuu kallistamaan penkkiään?
En luule, vaan tiedän. Oikeasti sinäkö luulet, että jos tarjotin, joka on penkissä kiinni, ei kallistu, kun penkkiä kallistetaan? Ojenna kätesi suoraksi eteenpäin ja ota siihen kirja. Kallista itseäsi eteenpäin. Katso, mitä tapahtuu kirjalle. Tee tämä liike vielä kovin äkkinäisesti. Miten käy kirjan?
n.
Ethän sä oikeesti oo tosissasi? Et oo kyllä koskaan lentänyt jos väität pöydän kallistuvat kun selkänojan kallistaa. Eihän se pöytä ole siinä selkänojassa edes kiinni, vaan alempana penkin rungossa. Lukitus on toki selkänojan vasten. Selkänojan kallistus ei kallista pöytää kaltevaksi. Lisäksi pöytä liikkuu kiskoa pitkin eeteen ja taaksepäin. Ei ainakaan normaalissa lentokoneessa. Junasta en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Oikein on katsoa onko takana tarjottimella jotain, ja jos on jättää kallistamatta. Samoin jos takana on pitkä henkilö niin silloin on kohteliasta olla kallistamatta. Fiksut sanoo ennen kallistusta että aikoo kallistaa.
Ja vitut. Edelleen oleva saa vaikka heti kallistaa penkin jos siltä tuntuu. Ihan kuten minäkin. En todellakaan jätä kallistamatta, oli siellä iso tai pieni takana - miksi ihmeessä? Jokainen lipun ostaja ja lentäjä tietää että se saakeli tuoli kallistui ja kuka vaan sen voi tehdä. Siinä en tantrumit tai raivoaminen suuntaan eikä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tietenkään laskisi penkkiä, jos jollain on kahvitauko/ruokatauko kesken tai tarjotin käytössä. Mutta en tajua tuota ihmisten raivoa muuten asiasta. Jos joku laskee penkin, niin itse laitan jalat suoraksi/hieman eri asentoon.
Ei jalkoja saa suoraksi, koska matkatavarat on edesdä olevan penkin alla.
No tämä nyt on taas vain ja ainoastaan sinun oma mokasi. Itse laitan ne niihin yläpuolella oleviin lokeroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n.
Ethän sä oikeesti oo tosissasi? Et oo kyllä koskaan lentänyt jos väität pöydän kallistuvat kun selkänojan kallistaa. Eihän se pöytä ole siinä selkänojassa edes kiinni, vaan alempana penkin rungossa. Lukitus on toki selkänojan vasten. Selkänojan kallistus ei kallista pöytää kaltevaksi. Lisäksi pöytä liikkuu kiskoa pitkin eeteen ja taaksepäin. Ei ainakaan normaalissa lentokoneessa. Junasta en osaa sanoa.
Näin on. Ruokailutaso ei kallistu penkin mukana. Muu olisikin järjetöntä ja vaarallista. Tästä asiasta valittavat eivät ole lentäneet matkustajakoneella.
Maksan ylimääräistä turistiluokan eturivistä, matkustan business-luokassa tai jos kumpaankaan ei pääse, käytäväpaikalla. Euroopan-lennoilla jalkatila liian pieni istuakseni ikkunan vieressä tai keskellä. Mannertenvälisillä osa lennosta on nukkumisaikaa. Edessä istuvan tuoli laskeminen vie loputkin tilasta. Valitsemissani paikoissa jalkatila suurempi, pääsee hyvin liikkeelle, ei liian ahdasta. Koneet on ahdettu liian täyteen penkkirivejä tavallisen kokoiselle aikuiselle.