nukahtamislääkkeet ja raskaus
Onko kenelläkään kokemusta nukahtamislääkkeiden syönnistä raskausaikana?
Itselläni koko alkuraskauden kestänyt unettomuus alkoi jo painaa niin rankasti päälle, että neuvolalääkäri määräsi nukahtamislääkkeitä. Sanoi, että niitä voi turvalliseti syödä. Käyttö kun kuitenkin vain tilapäistä eli, että saisi univajeen tasattua, ei jatkuvaan tarkotukseen.
Olen nyt siis viikolla15.
Olisi kiva kuulla jos jollain omakohtasia kokemuksia. Itselläni nimittäin , väsymyksestä huolimatta, kynnys ottaa lääkettä on tosi korkea. Pelottaa, että jos kuitenkin aiheuttaa sikiölle jotain vaaraa.
Toivottavasti löytyisi joku kohtalotoveri.
Kommentit (4)
Viittaan edelliseen kirjoittajaan siinä mielessä, että neuvolalääkärisi määräämien unilääkkeiden luulisi olevan kliinisesti testattuja ja turvallisia sinulle ja lapsellesi. Antavat sairaalassakin aika heppoisesti unilääkkeitä odottajille. Itse makasin edellisessä raskaudessa 3 vkoa vuoteessa osastolla ja joka ilta kysyttiin otanko unilääkkeen. Muutamana yönä kun oli levotonta osastolla niin siihen jouduin turvautumaankin, eikä siitä ole mitään (havaittuja) vaikutuksia nyt 2 v tyttäreeni ollut.
Uskoisin, että sinulle ja lapsellesi tärkeintä olisi nyt riittävä lepo, jota uni tietysti parhaimmillaan on. Unettomuus sitäpaitsi lisää mm. masennusalttiutta, joten suosittelen lämpimästi unettomuuden hoitoa. Kokeile myös vaihtoehtohoitoja: lämmintä maitoa, saunaa tai kylpyä, hierontaa, rakastelua, akupunktiota.... Mitä vain satut keksimään.
Onnellista ja rauhallista odotusta
Meillä nyt pikkukakkosella rv 12+6
Helpottavaa kuulla, että myös joku muu on vähän vastaavanlaisessa tilanteessa ollut. Viime yön olenkin pitkästä aikaa nukkunut hyvin(siis ilman nukahtamislääkettä) mutta jos monta valvottua yötä putkeen tulee niin enköhän sitten ainakin puolikkaan lääkkeen uskalla ottaa.
Ja totta tuo, että väsynyt tai ahdistunut äiti on varmasti huonompi juttu vauvalle pitemmän päälle kuin satunnainen lääke.
Parin kk:den unettomuuden jälkeen olin hulluuden rajoilla ja vihdoin tajusin hakea apua. Äitiyspolilta antoivat heti reseptin ja sanoivat, ettei ole tästä ole vaaraa vauvalle vaikka apteekissa tulevatkin pelottelemaan puolikuoliaaksi.
Juuri näin kävi, ja apteekkikäynnin jälkeen pelotti hurjasti ottaa lääkettä.
Mutta jo kolmen lääkeyön jälkeen aloin nukkumaan ilman lääkkeitä hyvin. Joskus on tullut takapakkia ja olen ottanut lääkkeen uudelleen ja kaikki on sujunut hyvin ja olo on aivan erilainen!
Vauva on joka aamu riehunut villisti, eli ei ole tokkurainen ollenkaan.
Kyllä on tärkeää pitää itsestään hyvää huolta ja uni on tosi tärkeää!
unsku rv 34+1
Itse en ole raskauden aikana syönyt nukahtamislääkkeitä, mutta minullekin sanottiin että olisi turvallista ottaa silloin tällöin. Mulla on erittäin vaikea paniikkihäiriö, jonka vuoksi söin silloin tällöin jatkuvan lääkityksen lisäksi oxepameja. Kun tulin raskaaksi, halusin jättää kaikki lääkkeet, vaikka paniikkihäiriölääkkeitä olisin saanut syödä koko ajan(ja juuri tällä hetkellä tuntuu että olisi pitänytkin...)
Kun ilmoitin lääkärille etten halua syödä jatkuvasti mitään lääkkeitä, mulle sanottiin että voin huoleti ottaa ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen puolikkaan nukahtamislääkkeen jos tunnen tarvetta, että se on vauvalle parempi kuin ahdistunut äiti.
Joten sinuna uskaltaisin ottaa silloin tällöin, en usko että meille kummallekaan lääkäri olis " suositellu" lääkettä josta olis jotain haittaa.
Nazuli rv 31