Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhällä ei varaa terveelliseen ruokaan

Vierailija
02.08.2017 |

Nyt on tutkimuksessa selvinnyt, että terveellisenä pidetty ns. Välimeren ruokavaliokin toimii vain jos olet varakas: https://yle.fi/uutiset/3-9753002
Ja syynä se, että köyhä ei osta kasviksia tarpeeksi monipuolisesti. Eli, vaikka kaali, porkkana ja puolalaiset omenat ovat halpoja, ei niillä voi korvata ruokavaliossa tomaattia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, fenkolia, mansikkaa, retikkaa, ...

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandee jättää ne tupakat ja kaljat ostamatta niin on varaa.

Vierailija
2/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Kyllä edulliset satokauden mukaiset kasvikset riittävät erinomaisesti. Terveellisen ruuan syönnille suurin este on osaaminen ja jaksaminen. Halvinta olisi tehdä itse alusta asti, mutta moni ostaa mieluummin valmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kandee jättää ne tupakat ja kaljat ostamatta niin on varaa.

En osta tupakoita enkä kaljaa (enkä sidukkaakaan). Ei siltikään meinaa olla varaa.

Mistä tuo kuvitelma, että kaikki köyhät käyttäisivät jotain päihteitä? Siellä on mm. takuueläkkeen varassa sinnitteleviä mummeleita, jotka eivät ikinä ole moisia käyttäneet. He vain eivät notku ostareilla ja kaljaterasseilla pitkin päivää, niin sinulta pääsee unohtumaan että sellaisiakin on.

Vierailija
4/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintakysymys mihin rahansa käyttää. Ostaako 50 eurolla viikossa kasviksia vai olutta ja tupakkaa.

Vierailija
5/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vihannekset on terveellisiä. Oliiviöljyä sekaan, ei voissa paistamista, ei paljon lihaa.

Jugurttia, sitä saa turkkilaista ja kreikkalaista isoja pöniköitä edullisesti.

Tekosyyt pois ja nauttimaan!

Vierailija
6/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella suomalaisella on vähintään minimitoimeentuloraha. Jokainen itse päättää mihin raha menee. Osa panostaa ruokaan, osa juomaan, osa shoppailee. Elämä on valintoja täynnä.

Vierailija
7/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään noista luettelemistasi must-have-hevituotteista ei tarvitse välttämättä, En ole ikinä syönyt fenkolia ja tomaattikaan ei ole ollut mun juttu ja ihan terveellisesti syön köyhänä 2-3 euron kilohintaisia kasviksia kokkaillessa. Kyse ei ole yleensä raaka-aineista vaan siitä, ettei osata kokata maistuvaa kotikonstein. Ei haluta, jakseta tai sitten ei äly riitä.

Vierailija
8/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin monella vähävaraisella olisi kyllä varaa lastata ostoskärry vaikka täyteen terveellisiä ruokia, jos jättäisi roskaruoan ja pirkkakaljan ostamatta, eikä kassalla vielä ottaisi "kaks sinistä ällämmää". Rahan puute on suosituin tekosyy karmean ruokavalion noudattamiseen.

Vierailija
9/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valintakysymys mihin rahansa käyttää. Ostaako 50 eurolla viikossa kasviksia vai olutta ja tupakkaa.

Suurin osa ostaa tota olutta, ehkä röökiä ja lopuilla kasviksia. Jos koko rahalla ostaisi kasviksia, niin niistä saisi loppupelistä paljon paremman fiiliksen. Mutta eihän sitä haluta tajuta tai ei kestetä tätä olemisen "kurjuutta".

Vierailija
10/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on parhaat reseptit kasvisruokiin?

Mausteiset olisivat mieleisiä.

Jakakaa hyvät vinkkinne (ja parhaat reseptinne).

Vierailija
11/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vihannekset on terveellisiä. Oliiviöljyä sekaan, ei voissa paistamista, ei paljon lihaa.

Luitko aloitukseen linkitettyä juttua ollenkaan?

Siinä todetaan, että vihannesvalikoiman monipuolisuudella on myös väliä. Jos syö yksipuolisesti vain halvimpia vihanneksia, ei hyödy niin kuin syömällä useammanlaisia.

Vierailija
12/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön ihan ok köyhäksi. Ihan sekaani olen, mutta käytän paljon vegaanisia tuotteita. Kasviksia, soijatuotteita, juureksia, mifua (on kyllä kallis) ym. Kannattaa suosia kausituotteita. Ja kyllä, juon ja poltan myös (juomista olen vähentänyt rutkasti ja seuraavaksi on tupakoinnin lopettaminen edessä). Lemmikkejäkin on jopa 6 (3 rottaa ja 3 akaattikotiloa) ja ne vasta hyvin syövätkin.

Kuussa saan 700-800€ vain, pakollisten menojen jälkeen jää noin 200€ käteen. Pikaruoka, einekset ym. ne vasta maksaakin. On höpöhöpöä ettei köyhä voisi syödä terveellisesti. Ainakin minä kykenen siihen.

Vierailija
13/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin monella vähävaraisella olisi kyllä varaa lastata ostoskärry vaikka täyteen terveellisiä ruokia, jos jättäisi roskaruoan ja pirkkakaljan ostamatta, eikä kassalla vielä ottaisi "kaks sinistä ällämmää". Rahan puute on suosituin tekosyy karmean ruokavalion noudattamiseen.

Minusta juurikin on käsittämätöntä, että jos on ennestään vähän rahaa, niin se loppukin laitetaan haisemaan. Uskomatonta elämistä...

Vierailija
14/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella suomalaisella on vähintään minimitoimeentuloraha. Jokainen itse päättää mihin raha menee. Osa panostaa ruokaan, osa juomaan, osa shoppailee. Elämä on valintoja täynnä.

Aika monen on pakko käyttää suuri osa siitä rahasta asumiseen, kun sosiaalitukien normien mukaisia halpoja asuntoja ei vain ole olemassa. 

Vierailija
15/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on esim. tuilla eläviä vegaaneja jotka kokkailevat ties mitä hienoja kasvisherkkuja, rahaa vaan kulutetaan vähemmän muuhun koska ruokaa pidetään tärkeänä.

Vierailija
16/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähän noin on. Kiinnostaisi tuossa sekin, että onko se huomioitu, syökö köyhät enemmän esim. halpaa makaronia - sehän italialaiseen Välimeren ruokavalioon kuuluu pastakin, mutta jos rahasta on tosi pula, voi olla halvempaa täyttää mahaa enemmän kaloririkkaalla halvalla pastalla ja jättää kasvikset vähemmälle. 

Mutta toki se monipuolisuus kasviksissa ja muissa ruoissa ihan varmasti on aina eduksi. Ei sillä etteikö niillä halvoilla voisi ihan hyvin elää, terveenäkin, ja aina se on parempaa kuin eines- ja roskaruoka. Mutta täytyy sanoa että kyllä mä olen energisempi ja ihokin on parempi kun nyt on taas töitä ja voi syödä kaikkea ihanaa kuten avokadoja, oliiveja, rucolaa, fenkolia tms kun työttömänä täytyi kasvikset ostaa luokkaa kaali, porkkana, lanttu, peruna.

Vierailija
17/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä täytyy vähän enemmän nähdä vaivaa, mutta jos jaksaa raaka-aineista asti käsitellä, kyllä saa ruokaa. Porkkanat, perunat, kaikki kasvikset ja juurekset monin tavoin laitettuna. Lidl yllättää. Hanki yrttimausteita, kynteliä ym voita pannuun.

Kunnon välimerellistä ruokaa ei suomessa saa rahallakaan. Esim simpukkaruoat onnistuu vain tuoreista, eli maistuu vain siellä, lomalla jossain välimeren rannalla.

Vierailija
18/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä myöntää, että kyllä se tälleen kesällä on kiva ostella edullisia ja maukkaita kasviksia ja niistä laittaa ruokaa. Talvella sitä mielummin ostaa sen kolmen euron pitsan, kuin yhden mauttoman tomaatin ja paprikan.

Vierailija
19/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin palasen lohta ihan vain itselleni, teki mieli graavia kalaa. Maksoi 11e. Väkisinkin tuli mieleen, että sillä rahalla oisin saanut 10 pakettia lenkkimakkaraa ja perunat päälle.

Mulla on onneksi varaa syödä terveellisesti ja tämä kärjistetty esimerkki.

Tosin en katsellut kauppojen tarjouksia, menin vain lähimpään S-marketin.

Vierailija
20/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloitukseen linkitettyä juttua ollenkaan?

Siinä todetaan, että vihannesvalikoiman monipuolisuudella on myös väliä. Jos syö yksipuolisesti vain halvimpia vihanneksia, ei hyödy niin kuin syömällä useammanlaisia.

Höpöhöpö