Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhällä ei varaa terveelliseen ruokaan

Vierailija
02.08.2017 |

Nyt on tutkimuksessa selvinnyt, että terveellisenä pidetty ns. Välimeren ruokavaliokin toimii vain jos olet varakas: https://yle.fi/uutiset/3-9753002
Ja syynä se, että köyhä ei osta kasviksia tarpeeksi monipuolisesti. Eli, vaikka kaali, porkkana ja puolalaiset omenat ovat halpoja, ei niillä voi korvata ruokavaliossa tomaattia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, fenkolia, mansikkaa, retikkaa, ...

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kansaneläkkeellä ja minulla on kyllä ihan hyvin varaa ostaa tomaattia, kesäkurpitsaa ja munakoisoa, ja käytänkin niitä ruoanlaitossa jatkuvasti. Fenkolia en käytä, mansikat hankin paikoista joissa saa poimia itse ja pakastan koko talveksi. Jos retikalla tarkoitetaan retiisiä (ikinä en ole mistään retikasta kuullut), niin sitäkin laitan aina salaattiin. Mutta en syökään eineksiä, karkkia tai sipsejä, en juo limsoja enkä alkoholia enkä polta tupakkaa, eikä minulla ole autoakaan, johon menisi rahaa. Lääkkeisiin ja koiraan kuluu rahaa, mutta silti jää vielä hiukan säästöönkin. Ehkä kansaneläkkeellä oleva ei siis ole köyhä? En kyllä koekaan, että minulla olisi rahan kanssa mitenkään tiukkaa.

Retikka ja retiisi ovat ihan eri asioita.

Vierailija
42/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella suomalaisella on vähintään minimitoimeentuloraha. Jokainen itse päättää mihin raha menee. Osa panostaa ruokaan, osa juomaan, osa shoppailee. Elämä on valintoja täynnä.

No mites lääkkeet?,hyvin sustakin huomaa miten et osaa ajatella laajemmin,tyypillinen suomalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on parhaat reseptit kasvisruokiin?

Mausteiset olisivat mieleisiä.

Jakakaa hyvät vinkkinne (ja parhaat reseptinne).

Nykyään löytyy vaikka mitä kasvisruokablogeja, esim chocochili on hyvä. Se on ihan vegaaninen, mutta hyviä ohjeita silti. Sitten esim. soppa365 ja maku-lehden sivuilta voit etsiä kasvisruokia ja kannattaa katsoa myös kotilieden sivut ja yhteishyvä ja k-ruoka. Myös kirjastosta löytyy kasvisruokakirjoja, sieltä mäkin aina lainailen useamman kuussa, varsinkin noita etnisiä ruokakirjoja. Aasian suunnalta meinaan löytyy ihania mausteisia kasvisruokia :)

Vierailija
44/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman maakunnan mansikat maksaa 5,90 euroa/500 grammaa. Kotimainen paprika maksaa melkein 6 euroa kilolta. Kotimaisia kirsikkatomaatteja saa halvimmillaan 1,25 euroa/250 grammaa. Rucolaa ja erilaisia salaatteja tekisi mieli ostaa sen iänikuisen jääsalaatin sijaan ja lisäksi. Kirsikat oli melkein 4 euroa kilolta. Noita söisin kesällä ihan joka päivä, mutta kauppaan jäävät. Kummasti helpottaisi jo se, että kotimaisissa kasviksissa alv olisi nolla.

Vierailija
45/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten se sama ruoka on eriarvoista eri maassa ja paikassa, jossa se myydään.  Kurkku on Thaimaassa joku 2 senttiä kilo ja täällä se maksaa kesällä 1 eurosta  ylöspäin, talvella pahimmillaan 3 egeä. Tiedättekö muuten mistä päin Suomea saisi kohtuulliseen hintaan laadukasta wakame-nori-levää?

Vierailija
46/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman maakunnan mansikat maksaa 5,90 euroa/500 grammaa. Kotimainen paprika maksaa melkein 6 euroa kilolta. Kotimaisia kirsikkatomaatteja saa halvimmillaan 1,25 euroa/250 grammaa. Rucolaa ja erilaisia salaatteja tekisi mieli ostaa sen iänikuisen jääsalaatin sijaan ja lisäksi. Kirsikat oli melkein 4 euroa kilolta. Noita söisin kesällä ihan joka päivä, mutta kauppaan jäävät. Kummasti helpottaisi jo se, että kotimaisissa kasviksissa alv olisi nolla.

Sehän on tietysti valintakysymys, mitä ostaa.

Vierailija
47/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kandee jättää ne tupakat ja kaljat ostamatta niin on varaa.

Palstalta löytyy näköjään aina joku, joka haluaa kertoa meille muille kykenemättömyydestään ajatteluun ja toistelee papukaijana naurettavia ja kuluneita fraaseja. Toiset samanlaiset yläpeukuttavat.

Niin löytyy. Niitä jotka päivittäin näkevät tukirahojen valumisen kaljaan ja tupakkaan. Diakonin lapulla haetaan loppukuusta -30% makkarapakettia, ranskanleipää ja tonnikalaa. Ja sitten paiskataan reteesti se 24-kaljasalkku hihnalle "kun rahaa nyt säästyi kiitos kirkon avustajille". Tai näinkin toimivat että hakevat jollain ruokatukilapulla vesipulloja (kuuluu elintarvikkeisiin) , kaatavat vedet maahan, palauttavat pullot, ostavat pullopantilla kaljaa. Kun tuonkin energian ja kekseliäisyyden valjastaisi työnhakuun.....

Ja etenkin työntekoon...

Vierailija
48/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kansaneläkkeellä ja minulla on kyllä ihan hyvin varaa ostaa tomaattia, kesäkurpitsaa ja munakoisoa, ja käytänkin niitä ruoanlaitossa jatkuvasti. Fenkolia en käytä, mansikat hankin paikoista joissa saa poimia itse ja pakastan koko talveksi. Jos retikalla tarkoitetaan retiisiä (ikinä en ole mistään retikasta kuullut), niin sitäkin laitan aina salaattiin. Mutta en syökään eineksiä, karkkia tai sipsejä, en juo limsoja enkä alkoholia enkä polta tupakkaa, eikä minulla ole autoakaan, johon menisi rahaa. Lääkkeisiin ja koiraan kuluu rahaa, mutta silti jää vielä hiukan säästöönkin. Ehkä kansaneläkkeellä oleva ei siis ole köyhä? En kyllä koekaan, että minulla olisi rahan kanssa mitenkään tiukkaa.

Näköjään, nyt googlasin tuon retikan. En ole tuollaista kyllä ikinä nähnytkään ainakaan S-marketin valikoimissa. Auton puuttumisessa on se huono puoli, että kaikkea erikoisempaa pitäisi lähteä bussilla hakemaan jostain isosta marketista. Liian vaivalloista.

Vierailija
49/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka on poliittinen tahtokysymys. Täällä Ranskassa ruoan alv on vain 5%. Mikä estää Suomessa vihannesten ja kasvisten verotuksen alentamisen?

Ruokakorihintavertailu eri maista on aina mielenkiintoista. Mistä näkisi ranskalaisia ruokahinnastoja?

Näitä ruokakorivertailuja olen nähnyt, mutta en tunnista niistä omaa kulutustani täällä Ranskassa. Elän hyvin pienellä palkalla ja perheeseen kuuluu kolme teini-ikäistä. Ruokaan menee n. 100 euroa viikko. Kouluruokailua ei ole, joten summa sisältää vähintään eväät.

Sähkö/kaasu on täällä kallista (pienituloisena saan sitä kyllä automaattisesti halvemmalla), joten en näe kannattavaksi pitkiä paistoaikoja tai ison pakastimen käyttöä.

Salaatti on Suomessa järjettömän kallista, peruna tosi halpaa, sipulia saan täältä viisi kiloa yhden kg:n hinnalla, paprikaa kolme yhden hinnalla, kesäkurpitsaa neljä yms. Hyvää oliiviöljyä 4 eur/1l.

Kaipaan metsämarjoja ja maistuvia sieniä (kerään täällä torvisieniä, tatteja ja kanttarellejä, mutta eivät ne miltään maistu), edullista höylättävää juustoa ja järvikalaa (virolaista ahvenfilettä  saa pakasteena 800g, n.17 eur).

Vierailija
50/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä on alapeukutettu? :D Retikka: http://www.kasvikset.fi/kasvitieto/kasvit-a-o/r/retikka

Retiisi:http://www.kasvikset.fi/kasvitieto/kasvit-a-o/r/retiisi