Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhällä ei varaa terveelliseen ruokaan

Vierailija
02.08.2017 |

Nyt on tutkimuksessa selvinnyt, että terveellisenä pidetty ns. Välimeren ruokavaliokin toimii vain jos olet varakas: https://yle.fi/uutiset/3-9753002
Ja syynä se, että köyhä ei osta kasviksia tarpeeksi monipuolisesti. Eli, vaikka kaali, porkkana ja puolalaiset omenat ovat halpoja, ei niillä voi korvata ruokavaliossa tomaattia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, fenkolia, mansikkaa, retikkaa, ...

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ruoka on poliittinen tahtokysymys. Täällä Ranskassa ruoan alv on vain 5%. Mikä estää Suomessa vihannesten ja kasvisten verotuksen alentamisen?

Vierailija
22/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo pelkästä rahasta ole kiinni.

Minunkaan duunarimieheni ei suostu syömään kuin harvoja kasviksia ja hedelmiä, vaikka niitä kotona onkin ja niistä ruokaa laittelen. Rahaa miehellä sitä paitsi riittää oikein hyvin kaikenlaiseen epäterveelliseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin palasen lohta ihan vain itselleni, teki mieli graavia kalaa. Maksoi 11e. Väkisinkin tuli mieleen, että sillä rahalla oisin saanut 10 pakettia lenkkimakkaraa ja perunat päälle.

Mulla on onneksi varaa syödä terveellisesti ja tämä kärjistetty esimerkki.

Tosin en katsellut kauppojen tarjouksia, menin vain lähimpään S-marketin.

Ostin juuri kilon muikkuja 2,99.Eli kalatkin sen mukaan mitä tarjouksessa on,jos siis tiukka budjetti.

Vierailija
24/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka on poliittinen tahtokysymys. Täällä Ranskassa ruoan alv on vain 5%. Mikä estää Suomessa vihannesten ja kasvisten verotuksen alentamisen?

K & S johtajien ahneus ja se ettei suomalaiset ala vaatimaan alempia hintoja terveelliselle ruoalle. Kenelläkään ei mmukamas ole enää aikaa kokata, mutta silti käydään ulkona syömässä. Paljos Hesan keskustassa maksaa pizza tänä päivänä. 15€?

Vierailija
25/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt taas jaksako. Myös terveelliseksi todettu Itämeren ruokavalio sisältää paljon halpoja kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Niihin on varaa jokaisella. Se on itsestä kiinni eikä rahasta!

Vierailija
26/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt taas jaksako. Myös terveelliseksi todettu Itämeren ruokavalio sisältää paljon halpoja kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Niihin on varaa jokaisella. Se on itsestä kiinni eikä rahasta!

Ns. tienvarsivihannekset on tosi halpoja ympäri vuoden. Pitää vain osata maustaa, käsitellä ja kokata oikein. Kaalia saa eurolla monta kiloa ja sen "paskan maun ja hajun" saa pois kokkaamalla esim pannussa öljyissä ja lisäämällä esim. soijakastiketta joukkoon. Ja suosittelen, että jos ei eksoottisemmat vihannekset uppoa, niin perunalla porkkanalla ja sipuliia pääsee oikeesti tosi pitkälle kun tietää mitä ja miten tekee. Ruoanlaittoa pitäis opettaa paljon enemmän kouluissa, kuin mitä opetetaan. Kaikki on aina jotain leipomista, millä ei ole mitään tekemistä terveellisen ja oikean ruuan kanssa.

Vierailija
27/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana olin köyhimmilläni ja söin terveellisesti. Sipsit, suklaat ja einekset jäi kauppaan. Tein paljon kasvissosekeittoja ym mitä milloinkin. Ja olin aktiivisesti urheileva vielä, että ihan pelkällä porkkanalla en elä. Priorisoin sitä hvyää ja terveellistä ruokaa. En mä väitä vastaan kun ole asiaan muuten perehtynyt, mut sen tiedän, että koko yliopistoajan söin terveellisesti paitsi porukoilla käydessä, jos siellä oli herkkuja tarjolla. Kotona aina terveellisesti. Ja kevyesti tietty myös, että toki se on selvä, että jos syöjä on satakiloinen mies ni mun ruokani ei riitä, mut toisaalta kunnon treeni vaati sen, ettei ihan tosi tosi vähänkään voinut syödä. Tykkään retkeillä metsässä ni samalla poimin marjoja ni sain ne ilmaiseksi sitten. Mut en niinkää ollu poimimassa mut tuntu tyhmältä olla poimimatta jos siellä tykkää kulkea siellä metsässä muutenkin. Sit mä annoin marjoja jollekin opiskelukaverille ja sain vastaavasti vaikka kesäkurpitsan niistä palkkioksi. Mut tää toki vain mun kokemus, että en pysty yleistämään köyhien nykytilanteeseen. Nyt kun rahaa on ni tulee turhankin usein kesällä grillailtua vähän sitä sun tätä, että pakko liikkua hurjasti ettei näy vyötäröllä. Vähävaraisena oli se terveellisin ruokavalio mulla. Yksi mikä maksaa ni on kala, mutta mulla oli tuuria. Yksi opiskelukaveri oli innokas kalastaja ja antoi sitten saalistaan ja mie vastaavasti jotain muuta, esim. tein hänelle salaatin kiitokseksi. Että totta kai tukiverkosta oli hyötyä. Mut rahaa oli hurjan vähän ja ruokavalio hurjan terveellinen silloin. Se ainakin meni niin minulla. 

Vierailija
28/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakorihintavertailu eri maista on aina mielenkiintoista. Mistä näkisi ranskalaisia ruokahinnastoja?

Vierailija
29/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka sinänsä on halpaa ja suht terveellistä mutta kasvikset, salaattitarpeet ja hedelmät kalliita. Kausijuureksia saa edullisesti. Ei meilläkään ole niitä päivittäin, yleensä viikonlopuksi ostetaan jotain noista.

Pystyn tekemään ravitsevaa kotiruokaa 1-2€/annos koska tahansa.

Meidänkin perheessä suurin osa rahoista menee kun mies käy kaupassa: kuplavettä, limua, vähän jotain kahvipullaa (pakastin on täynnä itse leivottua), keksipaketteja, jäätelöä, makujugurtteja (eikä mitään halvimpia), tuoremehuja jne. Mä selviäisin ilmankin

Vierailija
30/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatteja saa myös joskus halvalla.

Suunnitelmallisuus auttaa ainakin meillä.

Köyhä voi yhtä hyvin kuin varakaskin, monin tavoin.

Vierailija
31/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin palasen lohta ihan vain itselleni, teki mieli graavia kalaa. Maksoi 11e. Väkisinkin tuli mieleen, että sillä rahalla oisin saanut 10 pakettia lenkkimakkaraa ja perunat päälle.

Mulla on onneksi varaa syödä terveellisesti ja tämä kärjistetty esimerkki.

Tosin en katsellut kauppojen tarjouksia, menin vain lähimpään S-marketin.

Ostin juuri kilon muikkuja 2,99.Eli kalatkin sen mukaan mitä tarjouksessa on,jos siis tiukka budjetti.

Ei sitä muikkua ja silakkaa jaksa aina syödä. Mielummin olen sitten ilman kokonaan kun lohi maksaa 28€ ja kuha ja siikakin yli 20€/kilo.

Vierailija
32/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on varmaankin enemmän ruoka-aineiden suhteista toisiinsa ja syödyn ruoan määrästä. Ei rikkaalla ole aikaa olla koko ajan syömässä. Syöminen ja varsinkin ylensyönti voi olla köyhän ainoita iloja.

Vierailija
33/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä sitä muuta tarvitseekaan, kuin tomaattia.

Vierailija
34/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kansaneläkkeellä ja minulla on kyllä ihan hyvin varaa ostaa tomaattia, kesäkurpitsaa ja munakoisoa, ja käytänkin niitä ruoanlaitossa jatkuvasti. Fenkolia en käytä, mansikat hankin paikoista joissa saa poimia itse ja pakastan koko talveksi. Jos retikalla tarkoitetaan retiisiä (ikinä en ole mistään retikasta kuullut), niin sitäkin laitan aina salaattiin. Mutta en syökään eineksiä, karkkia tai sipsejä, en juo limsoja enkä alkoholia enkä polta tupakkaa, eikä minulla ole autoakaan, johon menisi rahaa. Lääkkeisiin ja koiraan kuluu rahaa, mutta silti jää vielä hiukan säästöönkin. Ehkä kansaneläkkeellä oleva ei siis ole köyhä? En kyllä koekaan, että minulla olisi rahan kanssa mitenkään tiukkaa.

Vierailija
35/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipää, kaurapuuroa, kaalia, porkkanaa, sipulia, piimää ja silakkaa. Ei tule kalliiksi ja pysyy hoikkana sekä terveenä.

T. Köyhä ja laiha

Vierailija
36/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kandee jättää ne tupakat ja kaljat ostamatta niin on varaa.

Palstalta löytyy näköjään aina joku, joka haluaa kertoa meille muille kykenemättömyydestään ajatteluun ja toistelee papukaijana naurettavia ja kuluneita fraaseja. Toiset samanlaiset yläpeukuttavat.

Vierailija
37/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä ja tässä minun vinkkini edulliseen ja terveelliseen ruokavalioon.

Makaronilaatikko jauhelihalla tai soijarouheella, kiusaukset soijarouheella tai kasvissuikaleilla, soijarouhebolognese, linssikeitto, kasvissosekeitto, paahdetut kikherneet, munakkaat, puurot ym.

Leivon itse silloin tällöin pullaa, mokkapaloja tai pannukakkua. En osta alkoholia, tupakkaa tai juuri koskaan makeisia/sipsejä.

Jos on mahdollista niin kannattaa nyt suunnata metsään. Isoja mustikoita kypsinä ja ilmaiseksi. Sellaisenaan tai puuron sekaan sopii hyvin. Ja yksi suosikkini tuli vielä mieleen on paistettu valkokaali suolalla maustettuna. Myös lehtikaalisipsit on herkullisia. Nyt saa ido nipun halvalla. Mielestäni terveellistä ruokaa saa halvalla. Lapsetkin ovat olleet tyytyväisiä ja kasvaneet normaalisti.

Vierailija
38/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonkukansiemenet on halpoja ja ravitsevia. Sellaisenaan tai pannulla paahdettuna kasvisten seassa.

Vierailija
39/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kandee jättää ne tupakat ja kaljat ostamatta niin on varaa.

Palstalta löytyy näköjään aina joku, joka haluaa kertoa meille muille kykenemättömyydestään ajatteluun ja toistelee papukaijana naurettavia ja kuluneita fraaseja. Toiset samanlaiset yläpeukuttavat.

Niin löytyy. Niitä jotka päivittäin näkevät tukirahojen valumisen kaljaan ja tupakkaan. Diakonin lapulla haetaan loppukuusta -30% makkarapakettia, ranskanleipää ja tonnikalaa. Ja sitten paiskataan reteesti se 24-kaljasalkku hihnalle "kun rahaa nyt säästyi kiitos kirkon avustajille". Tai näinkin toimivat että hakevat jollain ruokatukilapulla vesipulloja (kuuluu elintarvikkeisiin) , kaatavat vedet maahan, palauttavat pullot, ostavat pullopantilla kaljaa. Kun tuonkin energian ja kekseliäisyyden valjastaisi työnhakuun.....

Vierailija
40/50 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä sitä muuta tarvitseekaan, kuin tomaattia.

Eri tavoin valmistettuna, täytettynä vaikka jauhelihalla, tai tomaattikeittoa.