lapsettomuushoidot
Mietin tässä hedelmöityshoitoja ja olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksianne koeputkihedelmöityksestä. Miten kaikki etenee? Kuinka paljon piikittelyä? Onko onnistuttu saamaan raskaus aikaseksi ym? Onko kivuliasta? Kaikki hoitoon liittyvä kiinnostaa.
En tiedä uskallanko ryhtyä niihin, kun olen saanut sen käsityksen, että hoidot ovat rankkoja. Lääkärit ovat siis ehdottaneet suoraan koeputkihedelmöitystä, koska muulla tavoin raskautumisennusteet ovat huonot.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Kommentit (2)
Itselläni positiivinen kokemus IVF-hoidosta. Olin myös varautunut pahimpaan, kuultuani mikä kaikki voi mennä pieleen, joten siksi ehkä oma hyvin mennyt hoito tuntui helpolta.
Mulla tehtiin hoito pitkän kaavan mukaan eli ensin ajettiin oma hormonitoiminta alas nenäsumutteilla. Sitten alkoi piikittely, jota jatkui reilun viikon.
Punktiota pelkäsin kamalasti, mutta siinä sai kyllä niin hyvät tropit, että olo oli suorastaan autuaallinen! ;) Jälkeenpäinkään en ollut mitenkään kamalan kipeä. Alkion siirto oli myös helpohko homma. Raskaus ei valitettavasti alkanut tuoresiirrosta, mutta pakkasessa on vielä 6 alkiota odottamassa. Enkä pelkää uutta IVF-hoitoakaan.
Hoitojen fyysisen rankkuuden lisäksi pitää tietty varautua myös henkisesti. Kyllähän hoitoihin aina lataa niin paljon, että pettymys on sen mukainen.
Pakko heti alkuun sanoa että jokainen kokee hoidot eri tavalla, ei se miellyttävää ole mutta en henk. kohtaisesti pitänyt IVF hoitoa niin "kauheana" mitä olin sen mielessäni kuvitellut. Meille suositeltiin myös kysesitä hoitoa suoraan, olimme tosin huomattavasti onnekkaampia kuin monet ja emme käyneet läpi kuin sen yhden ja ainoan hoitokerran, josta saimme perheenlisäystä. Tietysti aina kannattaa olla realistinen ettei turhaan pety. Piikittelyä oli viikon verran kerran päivässä, piikittely tapahtui pääosin sellaisella "kynällä" jossa oli erittäin lyhyt ja ohut neula. Helppoa on, eikä nippaa kuin pikkusen.toimenpiteisiin saatiin ainakin ykstityisellä puolella hyvät lääkkeet joten kivuista ei tarvinnut kärsiä. Jännitysta ja pientä huolta sekä stressiä varmaan yksi sun toinen kokee mutta kannattaa ottaa hoidoissa yksi päivä kerrallaan. Hoidoista on kerrottu tarkemmin esim. www.felicitas.fi
Kannattaa kokeilla ainakin kerran hoitoa, eihän niitä ole pakko jatkaa jos ne ei oikeilta tunnu. Itse olisin mennyt jo aiemmin mutta pari vuotta pelkäsin, turhaa, koska nyt kun tietää mitä siitä voi saada niin se kannattaa. Paljon tsemppiä ja onnea teille jatkossa !