Mihin on kadonnut kaupoista tavallinen ranskanleipä?
Kommentit (52)
Kyllä sitä jossain myydään. Appiukon luona ei muuta leipää ole edes tarjolla.
Käyn leipäosastolla todella harvoin, mutta nyt, kun asiaa oikein mietin, eipä ole näkynyt ranskanleipäpaketteja tyrkyllä - tai sitten ne on siirretty johonkin syrjään.
Mutta hei, ranskanleipä on tosi helppo tehdä itsekin!
RANSKANLEIPÄ NYKYKIELELLÄ
30 g (1 pussi) kuivahiivaa
900 g vehnäjauhoja (plus ylimääräistä leipomiseen)
1 rkl suolaa
1 rkl sokeria
6 dl vettä (+42C)
1 dl sulatettua Oivariinia tai reilu 1/2 dl oliiviöljyä
Yhdistä kaikki kuiva-aineet kulhossa. Sekoita 42-asteinen (reilusti kädenlämpöinen) vesi jauhoseokseen vähitellen, pienissä erissä. Lisää taikinanteon loppuvaiheessa sulatettu Oivariini tai oliiviöljy.
Vaivaa taikina tasaiseksi ja kimmoisaksi, peitä keittiöpyyhkeellä ja anna nousta 40 minuuttia.
Vaivaa taikinaa jauhotetulla leivinalustalla ja tee neljä pitkulaista leipää. Anna leipien nousta uudelleen vielä 20 minuuttia leivinpaperilla päällystetyllä uunipellillä. Tee leivän pintaan veitsenkärjellä viilto.
Paista 200 -asteisessa uunissa noin 30 minuuttia, kunnes pinta saa kuparinruskean sävyn.
Anna leipien vetäytyä keittiöpyyhkeen alla 15 minuuttia ennen tarjoamista.
(resepti varastettu jostain blogista aikoinaan)
Hyvä kysymys! Enimmäkseen syödään ruisleipää ja leivon myös itse, mutta joskus tekisi mieli herkutella perinteisellä rapeakuorisella ranskanleivällä. Eipä ole sattunut silmiin moneen vuoteen. Vieläkö joku tekee ja missä myydään?
Vierailija kirjoitti:
Ai meinaatko sitä mikä pitää itse leikata? Ei kai semmosta nyt kukaan enää halua. Ostettiinkohan meillä joskus viime vuonna, homeessakin oli seuraavana päivänä.
Et sitte veitseä omista ?
Kannattaa kysyä K-Kauppojen kauppiailta että tilaavatko, he pystyvät tilamaan mitä asiakas haluaa :) Meillä tosin ei ainakaan mene ranskanleipä kaupaksi.. voi olla että nykyisin ihmisiä kiinnostaa enemmän leivän terveellisyys
Hassua, just pari päivää sitten etsin myös suurehkosta S-marketista, ei tosiaan löytynyt. Olisin ilahduttanut miestäni ranskanleipä-yllärillä:).
Nro 2 , Kysäise appiukoltasi mistä se sitä ostaa?
Niin ja hiivaleipä!! Sitä sai ihan vielä pari vuotta sitten.
Hmm. En ole vuosiin syönyt mitään leipää, mutta ennen suosikkini oli se alle euron maksanut muovipussissa myyty ranskanleipä. Sellainen, joka oli sisältä pehmeä ja sitkainen. Se piti toki syödä tuoreena mutta on niin hyvää. Argh eikö sitä muka enää saa mistään? Siivutetut leivät on kuivia, ei niitä halua kuin laiskat. Kotonaleivottua ei ikinä voi saada yhtä pehmeän kuohkeaksi ja hyväsitkoiseksi, koska kotikoneet ei vaan voi tehdä tehottomina sellaista sitkoa.
Kaupasta löytyy vain muovipussiin pakattuna. Se on ihan pehmeää pullaa verrattuna siihen rapeakuoriseen, mitä myytiin ennen paperipussissa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai meinaatko sitä mikä pitää itse leikata? Ei kai semmosta nyt kukaan enää halua. Ostettiinkohan meillä joskus viime vuonna, homeessakin oli seuraavana päivänä.
No een... mitä mää nyssillä tekisin, mä ny mittää leipiä leikkele ja leikkele on valmiiks leikattu.
Tokmannilta ostan minä. Hyvää on!
Vaasan nyt ainakin valmistaa joten kai sitä myydäänkin. Paistopisteillä on seka-, vehnä- ja hiivaleipiä.
Kyllä sitä saa k-supermarketista ja vaasan ranskista s-kaupasta. Ainakin täällä Itä-Hgissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin vaan näin: Et sitten veistä omista?
Citymarketissa meillä ainakin on ollut.
Prismassa on juurikin näytin miehelle viime perjantaina että vieläkö tuotakin myydään kai sitäkin ostetaan. Otin kuitenkin itse viereisestä laadinta kaura puikuloita