Yhteiset kangaskäsipyyhkeet päiväkodissa?
Onko nykyään vielä kuinka yleistä, että päiväkodissa on lapsilla yhteiset kankaiset käsipyyhkeet?
En nyt pöpökammoiseksi sanoisi itseäni, mutta silti pisti mietityttämään, että eikös tuo nyt lisää varmasti tosi paljon kaikkia sairasteluita? Onhan ekologisempia ehkä juu, mut silti...
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin päiväkoteja valvovana terveystarkastajana kangaspyyhkeet vessassa on ihan nou nou. Ehkä jos keskusteluyhteys ei löydy helposti niin viestiä oman kunnan terveystarkastajaan?
Onko yhteiset kangaspyyhkeet nou nou, vai ihan omat kangaspyyhkeetkin? Onko tästä ihan joku virallinen linjaus olemassa vai onko vain suositus? Jos päiväkoteja valvotaan, niin miten tuolla voi olla tuollainen käytäntö? Miten ei ole tarkastuksessa tullut sanomista?
Käydäänkö kaikki yksityiset pk:t tarkastamassa säännöllisesti? Miten usein?
Itse työskentelin yksityisellä. Valvontakäynnit tehtiin säännöllisesti. Ottivat näytteet mm.pöytien pinnoistakin. Meillä oli jokaisella oma käsipyyhe, ja se ei herättänyt mitään korjauskehoituksia koskaan.
Kuulostaapas oudolta. Minä olin päiväkodissa joskus 90-luvun lopussa ja kaikki saivat omat pyyhkeet, joihin jokainen sai itse painattaa tai kirjailla oman nimensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hygienistä ainakaan, ei ollenkaan. Virukset viihtyvät kosteissa pyyhkeissä. Onkohan ajateltu tulevan halvemmaksi, kuin että olisi kertakäyttöinen paperi käsien kuivaamista varten. Pyyheliinoista tulee taas pesula-laskua, vai onkohan tarkoitus pestä päiväkodissa "tosi usein".
No virus ei kyllä viihdy missään muualla kuin isäntäeläimessään. Bakteerit sitten erikseen.
Norovirus säilyy tartuttavana viikonkin tekstiileissä esim matossa, joten kyllä pitää olla kaikille omat pyyhkeet tai paperipyyhkeet.
Yksityinenkin saattaa olla taho, joka ei saa tavoitellaa voittoa. Meillä lapset ovat sellaisessa nyt. Olivat aiemmin kunnallisella. Kaikki muu on toiminut kyllä paremmin tai yhtä hyvin kuin kunnallisella , mutta piha on kyllä huonompi nyt. Toisaalta taas retkeilevät todella usein.
Heillä on käytössä pyyhkeet, jokaisella omat. Jos on epidemioita liikkeellä, vaihtavat käsipapereihin.