Yhteiset kangaskäsipyyhkeet päiväkodissa?
Onko nykyään vielä kuinka yleistä, että päiväkodissa on lapsilla yhteiset kankaiset käsipyyhkeet?
En nyt pöpökammoiseksi sanoisi itseäni, mutta silti pisti mietityttämään, että eikös tuo nyt lisää varmasti tosi paljon kaikkia sairasteluita? Onhan ekologisempia ehkä juu, mut silti...
Kommentit (44)
Meidän tyttö siis aloitti just tänään pienessä yksityisessä pk:ssa ja heti pisti silmään nuo pyyhkeet. Tuli kieltämättä vähän kyylä/curling-vanhempi olo, mutta oli pakko kysyä täältä eka. Mulla kun ei ole kokemusta päiväkodeista kuin omalta hoitoajaltani 30 vuotta sitten... Tuntui vaan tosi oudolta käytännöltä nykypäivänä.
En vielä mitään kritisoinut, kysyin vain pokkana "olikos jokaiselle oma pyyhe/mihin voi kädet pyyhkiä". Kuulemma ne vaihdetaan "tosi usein". Mut ei se nyt kai mitään auta, jos 20 lasta pyyhkii jokainen kymmenen kertaa päivässä kätensä niihin muutamaan pyyhkeeseen ja ne vaihdetaan pari kertaa viikossa. Kyllähän niissä bakteerit muhii, kun ovat vielä koko ajan kosteina. Sit ollaan koko ajan kipeinä. :-/
Onko näistä nykyään mitään sääntöä olemassa? Saako tuollaista käytäntöä nykyään edes olla?
Silläkin mietin, kun meidän työnantaja on muutenkin veemäinen ollut äideille, jotka joutuu olemaan paljon pois töistä, niin kiva jos tulee vielä lisää poissaoloja lapsen sairastelun takia noiden pyyhkeiden takia. :-/ Kiva, jos tyyliin tulee savustetuksi töistä (niitäkin tapauksia kun meidän firmassa meinaan on ollut).
Lisäksi vielä muutenkin ollut vaikeaa lapsen kanssa, kun hänellä on infektioastma ja normiflunssan takia jouduttu usein ensiapuun. :-( Se pikkunuha ja yskä kun voi laukaista pahan hengenahdistuksen...
Oonko ylihysteerinen vai valitanko aiheesta? :-D
Ap
Valitat mun mielestä ihan aiheesta.
Sama käytäntö meidän lasten päiväkodissa kuin ap:llä, samat ihmettelyt meillä myös. En pidä hyvänä käytäntönä, mieluummin jokaisella ois oma vaikka kotoa tuotuna (noin hoidetaan lakanatkin, jokaisella omat kotoa). On yritetty ehdottaa, mutta eivät reagoi ehdotuksiin mitenkään, ja lapset kipeänä koko ajan. No, varmaan olisivat muutenkin :D
Olen tehnyt keikkatöisä kymmeniin päiväkoteihin ja osassa on kangaspyyhkeet. Myös sellaisia kerran käytettäviä ja likakoriin laitettavia pyyhkeitä käytetään (myös henkilökunnan vessassa) ja ne pestään sitten jossain 40:ssä jossa pöpöt ja virukst eivät sitten tietenkään kuole... Eli aika ällöttävää!
Mun työpaikoilla on ainakin ollut aina vain käsipyyhepaperia. Eihän tuo todellakaan ole hygieenistä, jos ei vaihto "todella usein" tarkoita käytännössä jokaisen lapsen jälkeen. Jokainen on varmaan joskus nuorena ollut jossain illanistujaisissa, esim. tupaantuliaisissa, joissa jossain vaiheessa iltaa se vessan ainoa käsipyyhe on kastunut litimäräksi, vaikka porukkaa olisi paikalla kymmenkunta. Päiväkotiryhmässä lapsia on taas kaksinkertainen määrä ja käsiä pestään joka välissä, niin eihän se yhteinen pyyhe (käytännössähän lapset tietenkin pyyhkivät aina siihen lähimpään, vaikka kauempana olisi vähemmän käytetty) voi millään riittää, vaan on märkä jo siinä vaiheessa, kun viimeiset aamupalalle tulijat pyyhkivät siihen kätensä.
Miten olette ottaneet tällaisia epäkohtia esiin yksityisen päiväkodin kanssa? Ihan heti ja suoraan asiallisesti vai jossain vanhempainillassa? Leimaannunko heti hankalaksi äidiksi? :-D Tai riippuu tietenkin siitäkin, miten asiansa esittää. Mutta pelkäänpä, että puolustautuvat vain juuri tuolla "ne vaihdetaan kyllä usein" -kommentilla ja kustannuksilla... :-/ Yksin uutena paha lähteä ehdotteleen muutoksia?
Olin 7 kuukautta siivoamassa päiväkodissa ja kaikille oli talon puolesta omat pyyhkeet.
Ei ole hygienistä ainakaan, ei ollenkaan. Virukset viihtyvät kosteissa pyyhkeissä. Onkohan ajateltu tulevan halvemmaksi, kuin että olisi kertakäyttöinen paperi käsien kuivaamista varten. Pyyheliinoista tulee taas pesula-laskua, vai onkohan tarkoitus pestä päiväkodissa "tosi usein".
Ai niin tuokin, jos pesevät vielä jossain neljässäkympissä. Voi vitsi... Hakuvaiheessa tuo tuntui liian hyvältä paikalta ollakseen totta, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa pisteet karista. :-/
Näille yksityisille päiväkodeille ei kai ole mitään sellaisia kuin vaikka ravintoloissa, kun niissä kiertää hygieniatarkastajat? Voiko minnekään valittaa?
5: Ootteko koittaneet ottaa puheeksi vanhempainillassa? Kyllä luulen, että tuo vaikuttaa sairasteluun hyvinkin paljon.
8 oli muuten mun viesti.
Ap
Kuulostaa ällöttävälle. En ole kunnallisissa päiväkodeissa ainakaan törmännyt.
Joskus omilta kouluajoilta muistan, että vettä säästettiin koulussa laittamalla altaaseen tulppa ja vettä ja koko luokka sitten "pesi" siinä kätensä. Hyi h*lvetti!
Siinähän säästää myös yksityinen päivähoidon tarjoaja mukavasti, kun on aina iso osa lapsista sairaana ja poissa hoidosta niiden pyyhkeiden vuoksi. Pärjäillään mukavasti sillä muutamalla työntekijällä pienemmän lapsilauman kanssa.
Tuohan on suorastaan nerokas säästökeino ja voi aina vedota ympäristöystävällisyyteen!
Eikö ainakin kunnan varhaiskasvatuspäällikkö ja aluehallintovirasto valvo yksityisten toimintaa? En kylläkään tiedä, onko pyyhkeisiin mitään pykälää, jota kaikkien pitäisi noudattaa?
En koskaan laittaisi lasta yksityiseen päiväkotiin, jos en tuntisi kyseistä paikkaa ja työntekijöitä ennestään todella hyvin. Ne on yrityksiä, tarkoitus tehdä voittoa. Sanoohan tuon järkikin, että säästetään kaikesta mistä voidaan, että voittoa tulisi. Kunnallisessa päiväkodissa edes perusasiat on kunnossa, vähintään. Samoin olen saanut sen käsityksen, että ainakin osassa yksityisiä päiväkoteja vähän kaikesta hyssytellään ja jopa salaillaan. Esim. vanhemmille ei kerrota jos lapselle on sattunut hoidossa joku vahinko tai haaveri. Kun taas ainakin meidän kunnallisessa päiväkodissa kommunikointi toimii todella hyvin, vaikka vuorohoitoa tarvitaan ja hoitajia on liuta jopa yhden hoitokerran aikana ja lapset jopa siirtyy ryhmästä toiseen päivän aikana. Silti on kaikki haaverit ja muut muistettu kertoa ja myös otettu tosi hyvin vanhempien toiveet ja tavat toimia huomioon.
Olen kiertänyt Helsingissä Keskisellä alueella aika monessa päiväkodissa, mutta missään en ole nähnyt käytettävän kankaisia. Kaikissa siis käytössä paperikäsipyyhkeet. Siihen olen kyllä törmännyt, että jotkut päiväkotiapulaiset joutuvat puolittamaan papereita saksilla ja sitten heillä on tenniskyynärpäävaiva!!! No jotkut johtajat ovat vaan niin tarkkoja euroista, kun määrärahat on pienet ja lelut ja vessapaperit ostetaan samasta budjetista.
Niihin pyyhkii kyllä kätensä joku, joka on juuri pyyhkinyt käteensä kakkaa ja sitten vain vähän lurauttanut kättä hanan alla. Joku niistää pyyhkeeseen oikein tarkoituksella, joku pyyhkii siihen pippelin. Ei edes aikuisten työpaikoilla luoteta mihinkään yhteisiin käsipyyhkeisiin, lapsilla toimivat vielä vähemmän. Työpaikalla kaveri juuri ehdotti kertakäyttöisistä paperisista käsipyyhkeistä luopumista nerokkaana säästöideana. Hänelle vastattiin, että pöpöt leviävät yhteisestä pyyhkeestä. "Mutta kädethän pestään ennen kuin ne pyyhitään siihen!" Teki mieli kysyä, onko hän koskaan altaalla katsonut, kuinka vaihtelevan huolellisesti ja huolettomasti ihmiset käsiään pesevät...
Vierailija kirjoitti:
En koskaan laittaisi lasta yksityiseen päiväkotiin, jos en tuntisi kyseistä paikkaa ja työntekijöitä ennestään todella hyvin. Ne on yrityksiä, tarkoitus tehdä voittoa. Sanoohan tuon järkikin, että säästetään kaikesta mistä voidaan, että voittoa tulisi. Kunnallisessa päiväkodissa edes perusasiat on kunnossa, vähintään. Samoin olen saanut sen käsityksen, että ainakin osassa yksityisiä päiväkoteja vähän kaikesta hyssytellään ja jopa salaillaan. Esim. vanhemmille ei kerrota jos lapselle on sattunut hoidossa joku vahinko tai haaveri. Kun taas ainakin meidän kunnallisessa päiväkodissa kommunikointi toimii todella hyvin, vaikka vuorohoitoa tarvitaan ja hoitajia on liuta jopa yhden hoitokerran aikana ja lapset jopa siirtyy ryhmästä toiseen päivän aikana. Silti on kaikki haaverit ja muut muistettu kertoa ja myös otettu tosi hyvin vanhempien toiveet ja tavat toimia huomioon.
Toisaalta taas kunnallisissahan on usein näitä sijaisongelmia, henkilöstö vaihtuu koko ajan, naamat vaihtuu joka päivä, työntekijöillä ei ole hajuakaan mistään, kun ovat vain sen päivän, lapsia on katoillut, ryhmät isoja, on henkilöstövajetta, on ongelmaperheiden lapsia ja kaiken kirjavaa porukkaa. Tämä oli syy, miksi päädyimme tuohon päiväkotiimme, joka oli pieni ja ryhmä vaikutti kivalta.
Harmi vain, että tällainen perusasia mättää. :-(
Ap
Ei ole hygienianormien mukaista. Jokaisella tulee olla oma pyyhe joka pestään vähintään 60 asteessa. Kertakäyttöinen paperipyyhe on hygienisin, sitä käytetään päiväkodissa jossa olen töissä. Koko talossa ei ole kankaisia pyyhkeitä muuta kuin peppupesun kuivaamiseen. Ja silloin pyyhe laitetaan pesuun yhden käyttökerran jälkeen.
Minusta ei ole niuho jos kyseenalaistat yhteiset pyyhkeet.
Lasten vastustuskykyhän kasvaa jos heidät "altistaa" bakteereille.
En oo missään nähny. 90 luvulla koristeltiin ite vohvelikangas pyyhkeeksi, jokaidelle oma siis. Kai ne joskus kävi pesussa.