Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt minäkin alan ymmärtää tätä lapsivihaa

Vierailija
01.08.2017 |

Aloitetaan siitä että minulla ei siis ole omia lapsia, mutta olen kyllä suhtautunut lapsiin hyväksyvästi, kuten yritän suhtautua kaikkiin muihinkin. Mutta jo elämää nähneenä voin kyllä vahvistaa sen että "nykyajan lapset", eli voitaneen puhua erityisesti vuosituhannen vaihteen jälkeen syntyneistä ovat kyllä ihan oikeasti saaneet huonomman kasvatuksen kun aiemmat polvet. Kyllä se vaan on niin että paljon levottomampia ja huonosti käyttäytyviä ovat nykyään. Ja lapsihan on sellainen kun kasvatus on ollut. Ja kaikkea ei vaan voi pistää ADHD:n ja Aspergerien piikkiin, jotka tuntuvat löytyvän joka toisenta nykylapselta. Nykyvanhemmat eivät osaa/pysty pitämään kunnollista kuria. Koulu on sitten se paikka missä ensimmäistä kertaa kuullaan EI.

Kyllä minäkin olen ärsyyntynyt kun kauppareissulla lapset tonnivat kaikkia ruokia ja suorastaan ryntäilevät päin. Ja se kauhea huuto ja meteli? Miksi siihen ei puututa? Yritän sietää, mutta vaikeammaksi menee. Minun elinaikani toivottavasti on jo ohi siihen mennessä kun näistä vekaroista tulee vanhempia. Tai no, voiko "kasvatus" enää paljoa vapaampaa olla?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo. Ne on ihan hyviä mukuloita ja suurin osa todella fiksuja.

Sen olen huomannut että mitä vanhempi vanhempi, sitä kuspäisempi kakara. Pitäiskö tehdä aikanaan ettei niistä tule sitä lelliteltyä herranterttua.. Mut näin on ollut kyllä aina.

Vierailija
2/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkautta ja ennen kaikkea RAJOJA lapsi tarvitsee, harmi vain ettei monikaan nykyvanhempi osaa antaa oikein kumpaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten kun ärähdät lapselle julkisellq paikalla, niin susta tehdään lasu.

Anteeksi, mä oon varmaan maailman paskin äiti, mutta kun pumpulissa ei pidä kasvattaa, taaperoon ei järkipuhe yleensä toimi tai nätisti kieltäminen. Sitten kun sanoo vähän kovemmalla äänellä ja vihaisemmin, niin tulee tää "huuto ei auta mitään". Jaa. No meillä auttaa äänen korottaminen ja "äiti on nyt tosissaan" tiukalla äänensävyllä. Tämä on jonkun mielestä väärin ja lapsi saa traumoja. Kertokaa mitä mä teen ton perseilevän uhmaikäisen kanssa seuraavan kerran kun ei puhetta ja kieltoa tottele. Kysyn ihan tosissaan!

Vierailija
4/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo on se tosiaan helppoa lapsettoman tulla sanomaan että lapsia nykyään niin huonosti kasvatetaan kun oikeen huutavat ja meluavat kaupassa tai ryntäilevät. Nykyään moni muukin perheiden arjessa on niin erilaista, esim. ennen aikaan saattoi olla että isät kävi kauppareissunsa työpäivän jälkeen ilman lapsia kun äidit oli siellä köykissä lasten kanssa sitä ruokaa vääntämässä. Näin ainakin omassa lapsuudessani. Ei mun kanssa lapsena ruokakaupassa juuri käyty. Nykyään on erilaista, lapste voi olla pakko ottaa mukaan kauppaan ja kyllä, siellä ne huutaa meluaa ihan niin kuin missä muualla tahansa. 

Samoin tukkapöllyä ja otsaan luunappia anntettiin kotona niin johan olit hiljaa. Lapsi oppii nopeasti ettei kipua ole kiva tuntea ja pysyy hiljaa. Nykyään jos noin teet niin lapset huostaan. Eri keinot on käytössä vanhemmilla, niin ei voi mitenkään verrata.

Vierailija
5/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja oma laspuuteni siis 80-90 luvulla oltu.

Vierailija
6/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kasvattaminen on nykysellään todella haastavaa, kun ei saa rangaista mitenkään että ei jää traumoja. Esim. tukkapölly, miettimään laittaminen (=eristäminen) tai huutaminen ei sallittua.... Ennen myös kasvatettiin lapset nöyräksi ja hiljaiseksi, mutta luuletko että nykyisin sellaisen kasvatuksen saanut lapsi pärjäisi esim työelämässä, jos ei edes suuta auki saa eikä mitään uskalla sanoa. Lapsesta pitäisi kasvattaa reipas, sosiaaliset taidot omaava ja hyvä itsetuntoinen ja samalla komentaa hiljaiseksi, että ei esim "kaupassa häiriköi" - siinä on haastetta meille nykyvanhemmille. Vinkkejä otetaan vastaan, varsinkin lapsettomilta ;)

7/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten tuli teema/Femmalta dokkari, jossa kerrottiin siitä, mitä torjunta-aineina pelloilla käytettävät aineet tekevät kehittyville aivoille. Oli aika kylmäävää katsottavaa...

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
8/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itsellä tällä vuosituhannella syntynyt lapsi ja silti oon ap:n kanssa osittain sama mieltä. Toki on paljon hyvin käyttäytyviä lapsia, ei pidä yleistää, mutta aiempaa enemmän on niitä, joille ei ole kotona opetettu mitään käytöstapoja.

Lapseni opettajakin sanoi, että näkee työssään sen, että nykyään moni vanhempi ei uskalla olla vanhempi vaan yrittää olla lapsen kaveri ja tehdä kaiken lapsen mieliksi, mikä ei tietenkään toimi. Lapselle on uskallettava laittaa rajat, vaikka lapsi pahoittaisi mielensä.

Rajojen laittaminen on aloitettava pienestä pitäen. Kun taapero ei tottele, häne viime kädessä vaikka kannetaan pois tekemästä jotain kiellettyä tms. Jos rajojen laittaminen aloitetaan joskus myöhemmin, niin ei se enää toimi. Suurin kasvatustyö on tehty ennen koulun alkua. Sen jälkeen on enää vaikea aikaansaada suuria muutoksia.

Tiedän itsekin perheitä, joissa kaikki asiat tehdään lapsen ehdoilla. Syödään vaan niitä ruokia, joista lapsi pitää, matkustetaan vaan sinne, missä on joku lasten huvipuisto, käydään vain pitsalla ja ajatellaan, että ei lapselle voi tarjota kunnon ruokaa tai viedä häntä museoon tai konserttii, koska se on lapsesta tylsää. Tiedän perheen, joka mielellään kyläilee vain sellaisissa paikoissa, joissa on lapsia, jotta kullannuput ei pitkästy. Yhtään ei uskalleta patistaa lasta mihinkään, lapsi saa päättää kaikesta itse. Jouluna ostetaan kaikki, mitä lapsi toivoo, jotta ei tule pettymyksiä. Tällainen lapsi on helposti myöhemmin ongelmissa kohdatessaan muun maailman.

Vierailija
9/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vähän aikaa sitten tuli teema/Femmalta dokkari, jossa kerrottiin siitä, mitä torjunta-aineina pelloilla käytettävät aineet tekevät kehittyville aivoille. Oli aika kylmäävää katsottavaa...

Syitä on helpompi aina etsiä muualta kuin itsestään, tässä tapauksessa torjunta-aineisiin vetoaminen ei oikein toimi, koska niitä on kuitenkin käytette jo monia vuosikymmeniä.

Jos et ole syntynyt ennen viiskyt lukua, samalla torjunta-aine sopalla on omatkin aivosi kehittyneet.

Vierailija
10/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no itse olen syntynyt 1970-luvulla ja muistan kyllä, että aika vapaan kasvatuksen hedelmiä useimmat mun ikäluokasta oli. Harvemmalla oli kotona kovinkaan tiukka kuri tai mitään sääntöjä. Oltiin kyllä villejä ja vapaita, pennuista saakka.

Vierailija
11/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran räkäisesti näille asiantuntijoille joilla ei ole omia lapsia. Samoin kaikki vieraat lasten vanhemmille kommentoijat tekevät itsestään vain pellejä. Niin paljon vastenmielistä itsekeskeistä porukkaa tämäkin maa päällään kantaa. Ja tulevat vielä julkisesti palstalle julistamaan oikein lapsivihaansa. Kuinka säälittävää.

Vierailija
12/32 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jännä.. Meillä on kurissa ja rakkaudessa kasvatettuja lapsia. Kai voi sanoa että tää on kuulemma jotain " lapsilähtöistä" tai joku muu nykymuotisana. Jo se et imetin vauvantahtisesti, nukutaan perhepedissä, oon kotona ja tehdään paljon perheenä on jotenkin muodikasta. Meillä on iloisia ja kilttejä, välillä melko villejä mutta kohteliaita ja tottelevaisia lapsia joille on ärähdetty ja huudettu. Saavat liki kaiken mitä haluavat ja rutkasti aikaa kaupan päälle..

.. Silti eivät ole niitä kullannuppuja jotka kiusaavat ja tönivät ja ilkkuvat toisia lapsia sillä aikaa kun mamma kertoo vieressä kuinka * itun mahtava Ilkkapekka on uimakoulussa ja käy astraalisählyssä ja vesiterapiassa ja mummun kanssa muovisäkkiaskastertelussa ja ei tuon taivaallista välitetä vaikka pikku muru heittelee toisia hiekalla ja haistattelee vittua muille aikuisille.

Mistäköhän tämäkin johtuu!?!?

Vierailija
13/32 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no itse olen syntynyt 1970-luvulla ja muistan kyllä, että aika vapaan kasvatuksen hedelmiä useimmat mun ikäluokasta oli. Harvemmalla oli kotona kovinkaan tiukka kuri tai mitään sääntöjä. Oltiin kyllä villejä ja vapaita, pennuista saakka.

Joo, mutta erona varmasti nykypäivään verrattuna se, että vanhemmat eivät myöskään tehneet kaikkea valmiiksi. Itse piti keksiä vapaa-ajalle tekemistä ja soittaa kaverille, ei ollut ohjattua harrastusta johon vanhemmat olisi kuskanneet joka päivä. Ei käyty niin paljon jossain lasten landioissa, kun ei sellaisia ollut. Vapaa-aikaa ei vietetty koko ajan sen mukaan, mitä lapset haluaa. Nykyistä harvempi lapsi sai kaiken, mitä keksi pyytää. sitä ruokaa syötiin, mitä tarjottiin, ei mietitty, että ei voi tehdä kaalilaatikko, kun meidän kullannuppu ei siitä tykkää.

Vierailija
14/32 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kyllä pahasti ärsyyntynyt siitä, että ruokakaupassa tulee yllättäen takaapäin suoraan minuun päin joku syöksysukkula (nikopetteri) ja hetkeä myöhemmin toinen syöksysukkula (nikopetterinveli) yrittää taklata minut toisesta suunnasta. No, ei minua pahasti sattunut mutta harmittaa kun valkoiset housuni menivät likaiseksi kun päälleni hyökättiin rapaisena ja kädet rasvassa. Sitten kun pääsen kassalle maksamaan ostoksiani niin joku ihana pieni kullannuppu lähmii kassan päädyssä sillä ostoskassitelineellä keikkuen jokaisen ostokseni läpi, samalla joka toisen ostokseni lähminnän välillä räkää valuvaa nenäänsä pyyhkien. Ja kenenkään näistä äiti/isä ei sanonut mitään eikä tehnyt mitään. Jos olisi olemassa K-10 ruokakauppa, niin kävisin aina siellä.

Vierailija
15/32 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minulla onkin oikein oivallinen tilaisuus kysyä miksi te, että esim. puutu jos näätte lasten perseilevän tai he törmäilevät kauppoissa? Mihin on unontunut se, että kaikkilla aikuisilla on vanhemman velvollisuudet puuttua huono käytökseen? Mihin on unohtunut koko kyläkasvattaa,kun vain katsotaan vihaisesti kun kaikki ei me tismalleen oikein niin kuin käytösoppaissa sanotaan?

Millainen olisi ap ollut sinun lapsuuden aihe vapaa? Voisiko mitenkään olla niin, että huonokäytöksisiä lapsia on ollut kautta aikojen, mutta ei välineitä tuoda keskusteluun kaikkia kaupassa nähtyä tapauksia?

Vierailija
16/32 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen kyllä pahasti ärsyyntynyt siitä, että ruokakaupassa tulee yllättäen takaapäin suoraan minuun päin joku syöksysukkula (nikopetteri) ja hetkeä myöhemmin toinen syöksysukkula (nikopetterinveli) yrittää taklata minut toisesta suunnasta. No, ei minua pahasti sattunut mutta harmittaa kun valkoiset housuni menivät likaiseksi kun päälleni hyökättiin rapaisena ja kädet rasvassa. Sitten kun pääsen kassalle maksamaan ostoksiani niin joku ihana pieni kullannuppu lähmii kassan päädyssä sillä ostoskassitelineellä keikkuen jokaisen ostokseni läpi, samalla joka toisen ostokseni lähminnän välillä räkää valuvaa nenäänsä pyyhkien. Ja kenenkään näistä äiti/isä ei sanonut mitään eikä tehnyt mitään. Jos olisi olemassa K-10 ruokakauppa, niin kävisin aina siellä.

Mitä he on sanoneet, kun olet pyytänyt osoitetta pesulalaskua varten? 

Vierailija
17/32 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kerro miksi et puutu.

Vierailija
18/32 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt minulla onkin oikein oivallinen tilaisuus kysyä miksi te, että esim. puutu jos näätte lasten perseilevän tai he törmäilevät kauppoissa? Mihin on unontunut se, että kaikkilla aikuisilla on vanhemman velvollisuudet puuttua huono käytökseen? Mihin on unohtunut koko kyläkasvattaa,kun vain katsotaan vihaisesti kun kaikki ei me tismalleen oikein niin kuin käytösoppaissa sanotaan?

Millainen olisi ap ollut sinun lapsuuden aihe vapaa? Voisiko mitenkään olla niin, että huonokäytöksisiä lapsia on ollut kautta aikojen, mutta ei välineitä tuoda keskusteluun kaikkia kaupassa nähtyä tapauksia?

Minä (lapseton nainen) olen pari kertaa ystävällisesti mutta tiukasti puuttunut lapsen päättömään ryntäilyyn muiden päälle ruokakaupassa ja junassa. Sanonut siis sille lapselle ihan nätisti, mutta tiukasti, että nyt loppuu ryntäily, noin ei voi enää junassa juosta. Ja molemmilla kerroilla olen saanut äidin silmilleni. En minä halua enää puuttua kun tuntematon nainen (se äiti) alkaa julkisella paikalla huutaa ja riehua minulle.

Vierailija
19/32 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Syitä on helpompi aina etsiä muualta kuin itsestään, tässä tapauksessa torjunta-aineisiin vetoaminen ei oikein toimi, koska niitä on kuitenkin käytette jo monia vuosikymmeniä.

Jos et ole syntynyt ennen viiskyt lukua, samalla torjunta-aine sopalla on omatkin aivosi kehittyneet.

En tiedä johtuuko lisääntyneet adhd ja autismikirjon sairaudet myrkyistä vai mistä, mutta fakta on se, että neurologisia ja autoimmuunisairauksia on nykyään enemmän. Esimerkiksi ennen niin harvinainen ALS on lisääntynyt niin paljon, ettei sitä selitä edes kehittyneempi diagnostiikka.

Lastenkasvatus on tietty toinen asia... omat isovanhempani 85v+ ovat kommentoineet, että on se hyvä, että nykyään lasta arvostetaan ja lapsi saa leikkiä ja puhua, vaikka enemmän onkin meteliä. Ei kaikki mikä toimii ole välttämättä hyvä asia (äärimmäinen kuri).

Vierailija
20/32 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he on sanoneet, kun olet pyytänyt osoitetta pesulalaskua varten? 

Ai mitä ne nikopetterit ovat sanoneet, kun olen heiltä pyytänyt osoitetta? No en ole pyytänyt ja jos pyytäisin he varmaan toljottaisivat minua suu auki ja juoksisivat seuraavan uhrin päälle. Noista syöksysukkuloista ei voi tietää kenen lapsia ne ovat, koska vanhempia ei ole mailla halmeilla (vaikka samassa kaupassa toki ovat). Pointtihan onkin se, että vanhemmat eivät vahdi lapsiaan vaan lapset riehuvat keskenään muualla.