Nyt minäkin alan ymmärtää tätä lapsivihaa
Aloitetaan siitä että minulla ei siis ole omia lapsia, mutta olen kyllä suhtautunut lapsiin hyväksyvästi, kuten yritän suhtautua kaikkiin muihinkin. Mutta jo elämää nähneenä voin kyllä vahvistaa sen että "nykyajan lapset", eli voitaneen puhua erityisesti vuosituhannen vaihteen jälkeen syntyneistä ovat kyllä ihan oikeasti saaneet huonomman kasvatuksen kun aiemmat polvet. Kyllä se vaan on niin että paljon levottomampia ja huonosti käyttäytyviä ovat nykyään. Ja lapsihan on sellainen kun kasvatus on ollut. Ja kaikkea ei vaan voi pistää ADHD:n ja Aspergerien piikkiin, jotka tuntuvat löytyvän joka toisenta nykylapselta. Nykyvanhemmat eivät osaa/pysty pitämään kunnollista kuria. Koulu on sitten se paikka missä ensimmäistä kertaa kuullaan EI.
Kyllä minäkin olen ärsyyntynyt kun kauppareissulla lapset tonnivat kaikkia ruokia ja suorastaan ryntäilevät päin. Ja se kauhea huuto ja meteli? Miksi siihen ei puututa? Yritän sietää, mutta vaikeammaksi menee. Minun elinaikani toivottavasti on jo ohi siihen mennessä kun näistä vekaroista tulee vanhempia. Tai no, voiko "kasvatus" enää paljoa vapaampaa olla?
Kommentit (32)
Aloittaja on k***päinen itseään täynnä oleva peräpuikko.
Aiemmin brittilapset oli niitä joita inhottiin monissa lomakohteissa koska olivat röyhkeitä ja äänekkäitä eivätkä osanneet yksinkertaisiakaan käytöstapoja.
Valitettavasti suomalaislapset ovat "ansainneet" tuon tittelin tänä päivänä. Ulkomaisen kaverini suvullla on paljon hotelleja ja ravintoloita Välimerellä ja muun maalaiset asiakkaat ovat tehneet todella paljon valituksia suomalaislasten aiheuttamasta metelistä. Eikö tuo viittaa suoraan vanhempien kasvatus"taitoihin"? Missä on menty metsään?
Täysin keksittyjä syksysukkulajuttuja. Ikinä nähnyt kaupoissa tuommoista. Taitaa yksi sama kirjoitella nuo. En ole ikinä nähnyt lasten törmäilevän tuolla. Mummot siellä tuuppivat toisiaan alennusmyyntikorien luona ja kassajonoissa!
Vierailija kirjoitti:
Nyt minulla onkin oikein oivallinen tilaisuus kysyä miksi te, että esim. puutu jos näätte lasten perseilevän tai he törmäilevät kauppoissa? Mihin on unontunut se, että kaikkilla aikuisilla on vanhemman velvollisuudet puuttua huono käytökseen? Mihin on unohtunut koko kyläkasvattaa,kun vain katsotaan vihaisesti kun kaikki ei me tismalleen oikein niin kuin käytösoppaissa sanotaan?
Millainen olisi ap ollut sinun lapsuuden aihe vapaa? Voisiko mitenkään olla niin, että huonokäytöksisiä lapsia on ollut kautta aikojen, mutta ei välineitä tuoda keskusteluun kaikkia kaupassa nähtyä tapauksia?
Menepä puuttuumaan jonkun feministin jarmo-jamal-kyllikin touhuihin kaupassa, niin alkaa sellainen mekkala, että vartija näkee parhaaksi vain viedä sinut pois paikalta.
Aloittaja valehtelee. En ole nähnyt lasten törmäilyjä. Lapset väistelevät hienosti. Nuo kaksiteholaseissaan vaappuvat 50v katkovat toisten akillesjänteet, kun selaavat tinderiä kärryjä työnnellessään. Ja tuo toisstuu joka päivä lähikaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen kyllä pahasti ärsyyntynyt siitä, että ruokakaupassa tulee yllättäen takaapäin suoraan minuun päin joku syöksysukkula (nikopetteri) ja hetkeä myöhemmin toinen syöksysukkula (nikopetterinveli) yrittää taklata minut toisesta suunnasta. No, ei minua pahasti sattunut mutta harmittaa kun valkoiset housuni menivät likaiseksi kun päälleni hyökättiin rapaisena ja kädet rasvassa. Sitten kun pääsen kassalle maksamaan ostoksiani niin joku ihana pieni kullannuppu lähmii kassan päädyssä sillä ostoskassitelineellä keikkuen jokaisen ostokseni läpi, samalla joka toisen ostokseni lähminnän välillä räkää valuvaa nenäänsä pyyhkien. Ja kenenkään näistä äiti/isä ei sanonut mitään eikä tehnyt mitään. Jos olisi olemassa K-10 ruokakauppa, niin kävisin aina siellä.
Valehtelija.
Hohhoijaa..Ainahan "nykyajan" lapset on pahimpia kuin koskaan aiemmin. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Se, että lapset kasvatettiin ennen pelolla ja väkivallalla, ei ole tehnyt sekään hyvää. Se näkyy mt-ongelmina ja sukupolvesta toiseen siirtyvänä väkivaltarikollisuutena. Joo, lapset oli hiljaa, mutta millä hinnalla?
Nykyään sentään rohkaistaan vanhempia keskustelemaan lasten kanssa. Ennen lapsi lokeroitiin tuhmaksi tai kiltiksi eikä kumpikaan ääripään leima ollut hyväksi.
Paras kasvatus mitä lapselleen voi antaa on se, että elää itse todeksi mitä opettaa. Aikuiset eivät itse osaa monesti alkeellisimpiakaan käytöstapoja, kuten kiittää tai tarjota apua, saati pyytää anteeksi ja myöntää omat virheensä. Lapsen pitää toki tehdä julkinen pahoitteluesitys, mutta ei välttämättä näe koskaan kotona pahoittelevat vanhempaa, kun ainahan se vika on toisessa vanhemmassa/naapurissa/sukulaisessa/työnantajassa jne. Kyllä lapset pian älyää, että "kasvatus" on pelkkää kulissia ja vanhempien teatteria.
Vierailija kirjoitti:
Nyt minulla onkin oikein oivallinen tilaisuus kysyä miksi te, että esim. puutu jos näätte lasten perseilevän tai he törmäilevät kauppoissa? Mihin on unontunut se, että kaikkilla aikuisilla on vanhemman velvollisuudet puuttua huono käytökseen?
Ei todellakaan ole mitään velvollisuuksia! Kyllä vanhemmat joutuvat ihan itse hoitamaan lapsensa!
Leikkipuistoissa vasta noita hirviöitä näkeekin. Käsittämättömän moni äiti (isillä yleensä homma hanskassa) tuntuu kuvittelevan, että ne lapset voi vaan heivaa sinne leikkipuistoon ja vetäytyä itse kaverin kanssa syrjään juoruamaan tai räpläämään kännykkää. Siellä ne kullannuput sitten tekevät mitä lystäävät ja kiusaavat ketä lystäävät ja kiroilevat kuin entiset linnakundit. Harvemmin enää käydään missään isoissa leikkipuistoissa kun omat lapsetkaan eivät viihdy villinviidakon meiningissä.
Kun paikalliseen kauppaan saapuu perhe ruokaostoksille ja yli 10-vuotiaat lapset alkavat leikkiä hippaa hyllyjen välissä ja aikuiset vain rullaavat kärryjen kanssa niin kuin mitään ihmeellistä ei tapahtuisi, niin mitä näistä aikuisista pitäisi ajatella? Idiootteja? Muut asiakkaat sitten väistelivät ryntäileviä kakaroita parhaansa mukaan ja olivat kiitollisia siitä, että kyse oli vain lomavieraista eikä vakituisista asukkaista.
Miten sitten pystytään "todistamaan", että tapauksia on nykyään enemmän ennen diagnostiikka...Ei mitenkään.