Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asperger-mies häätää kaikki ystävämme

Vierailija
01.08.2017 |

Alan olla voimaton asperger-mieheni suhteen. Ymmärrän, että hän näkee maailman hyvin eri tavalla kuin neurotyypilliset, mutta hän ei ymmärrä vastavuoroisesti, etteivät muut ajattele kuten hän.

Tällä kertaa hän suututti ystäväpariskuntamme ja pelkään, ettei ystävyys ole enää palautettavissa. Kysymys on niinkin naurettavasta asiasta kuin muutama pakasterasia ja tapaamisen peruminen.

Ystävämme lainasivat meiltä kerran pakasterasioita, joissa veivät ylijäämäruokaa kotiin, koska emme olisi jaksaneet syödä kaikkea mieheni kanssa. Olimme kutsuneet heidät uudestaan kylään, mutta heillä oli mennyt edellinen ilta pitkäksi eivätkä he jaksaneet tulla ja ilmoittivat tästä päivällä.

Perumisesta suivaantunut mieheni muisti palauttamattomat pakasterasiat ja oli selkäni takana lähettänyt ystävillemme viestejä, joissa sätti heitä ja toivoi, että he voisivat edes tulla palauttamaan lainaamansa pakasterasiat. He olivat vastanneet, että palauttavat rasiat kyllä, mutta eivät juuri nyt, koska ovat krapulassa. Mieheni oli sitten mennyt kutsumaan heitä varkaiksi, jolloin he ilmoittivat, etteivät enää halua olla tekemisissä.

Olen yrittänyt keskustella mieheni kanssa tästä aiheesta järkevästi, mutta hän on jyrkkä. Hän ei halua olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka peruvat sovittuja asioita ja vielä varastavat pakasterasioitamme.

Yritin sanoa, ettei kysymyksessä mielestäni ole niin vakava asia, että sen vuoksi kannattaisi pistää välejä poikki. Hän ei mielestään ole pistänyt välejä poikki vaan ihan asiallisesti huomauttanut, ettei voi toimia niin, että sopii ja peruu ja pyytänyt omaisuuttaan takaisin.

Nyt mies mököttää minullekin, koska olen "varkaiden puolella". Mies epäilee, etteivät ystävämme aio palauttaa pakasterasioita, koska eivät enää vastaa viesteihin niitä koskien ja miettii sähköisen rikosilmoituksen tekemistä. Häpeän silmät päästäni, jos hän tekee sen.

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa jo aika rajulta aspergeriksikin että rikosilmoitusta alkaisi vääntää parin rasian takia, vaikka meitä moneen onkin :D

t. aspergermies

Vierailija
2/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi olla tuollaisen miehen kanssa suhteessa enää, kokemus riitti yhdestä. Hänessä oli runsaasti upeita puolia, mutta tietynlainen sosiaalisesti taitamaton jääräpäisyys ja ymmärtämättömyys muita kohtaan oli lopulta liikaa. Häntä piti aina ymmärtää, mutta muille hän ei tätä suonut. Oli lopulta syvästi järkyttynyt, kun en enää jaksanut vastaavia tempauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heivaa se mies, suhde aspergermiehen kanssa on pelkkää loputonta turhasta vänkäämistä.

Vierailija
4/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh en jaksaisi tuollaista. Tuota menoa käy ap niin ettei teillä ole yhtään ystäviä. Tietävätkö kaverinne että miehesi on as?

Vierailija
5/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger-ihmisten puolisot ovat aina kuin hoitajia. Miten tuollaiseen tilanteeseen voi päätyä?

Vierailija
6/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta! Omalla kaverilla on asperger ja hänkin on aina hirveän ehdoton ja ei edes halua yrittää ymmärtää miten normaalisti kaverisuhteita pidetään yllä. 

Vierailija
7/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies itse kyllä pitää lupaamansa asiat ja arvostan tätä. Olen myös itse oppinut toimimaan niin, etten suututa häntä. Välillä tuntuu, että imeydyn niin voimakkaasti hänen ajatusmaailmaansa yrittäessäni ymmärtää häntä, etten itsekään enää tiedä mikä on kohtuullista ja mikä kohtuutonta. 

Tässä tapauksessa olen kyllä ihan varma, että kyseessä on mieheltä kohtuuton reaktio. Toki ystävämme olisivat voineet juoda edellisenä iltana vähemmän, koska olivat sopineet näkevänsä meidät, mutta itse ainakin haluan ajatella, että sellaista sattuu. En vaan osaa suuttua asiasta. 

Ap

Vierailija
8/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi olla tuollaisen miehen kanssa suhteessa enää, kokemus riitti yhdestä. Hänessä oli runsaasti upeita puolia, mutta tietynlainen sosiaalisesti taitamaton jääräpäisyys ja ymmärtämättömyys muita kohtaan oli lopulta liikaa. Häntä piti aina ymmärtää, mutta muille hän ei tätä suonut. Oli lopulta syvästi järkyttynyt, kun en enää jaksanut vastaavia tempauksia.

Lisään vielä, että tiedän assien olevan laaja kirjo erilaisia ihmisiä. Elämässäni on ollut läheisesti läsnä kaksi, ja liiallinen kanssakäyminen/syvällisempi suhde ei ole ollut hedelmällistä kummassakaan tapauksessa. Toinen on siskoni ja toinen tämä ex-puolisoni. "Kevyet" välit toimivat kuitenkin mainiosti.

Vierailija
9/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa valitettavan tutulta. Meillä ystäviä kylläkin karkoitti järkyttävän pitkät monologit... muunmuassa.

t.diagnosoimattoman isän lapsi

Vierailija
10/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heivaa se mies, suhde aspergermiehen kanssa on pelkkää loputonta turhasta vänkäämistä.

Kokeilepa suhdetta minun kanssani niin  loppuu tuolaiset olettamiset.

t. 1

Vierailija
11/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, kuulostaapa työläältä tilanteelta. Minulla ja kumppanillani on kummallakin asperger mutta emme onneksi joudu ihan tuollaisiin konflikteihin. 

Ymmärrän kyllä millä logiikalla miehesi tuossa ajattelee, mutta en osaa sanoa kuinka hänelle voisi selittää miksi hän on väärässä. Jos ajattelu on noin jäykkää, lieneekö edes mahdollista kääntää hänen päätään.

Sinuna varmaankin miettisin että jaksaako koko loppuelämäänsä selitellä asioita miehelle sekä sitten muille ihmisille. Otsikosta päätellen tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun vastaavaa on tapahtunut.

Ovatko ystäväsi tietoisia miehen aspergerista? Onko sinulla mitään tukea itselläsi, entä miehellä mitään kuntouttavaa toimintaa? Nämä asiat voisivat ainakin vähän helpottaa jos et halua erota.

Vierailija
12/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus kestää kaiken, mutta mt-ongelmat voivat olla silti liikaa.

Vierailija
13/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesihän tuossa on oikeassa. Ne teidän "ystävänne" on selvästi epäluotettavia alkoholisteja jotka eivät kanna vastuuta omista teoistaan ja pettävät sovitut asiat. Hyvä että pääsette niistä eroon.

Se rikosilmoitus on turha, siitä voit sanoa miehelle, että eiköhän se riitä että moisista hulttioista päästään eroon.

Vierailija
14/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kuulostaapa työläältä tilanteelta. Minulla ja kumppanillani on kummallakin asperger mutta emme onneksi joudu ihan tuollaisiin konflikteihin. 

Ymmärrän kyllä millä logiikalla miehesi tuossa ajattelee, mutta en osaa sanoa kuinka hänelle voisi selittää miksi hän on väärässä. Jos ajattelu on noin jäykkää, lieneekö edes mahdollista kääntää hänen päätään.

Sinuna varmaankin miettisin että jaksaako koko loppuelämäänsä selitellä asioita miehelle sekä sitten muille ihmisille. Otsikosta päätellen tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun vastaavaa on tapahtunut.

Ovatko ystäväsi tietoisia miehen aspergerista? Onko sinulla mitään tukea itselläsi, entä miehellä mitään kuntouttavaa toimintaa? Nämä asiat voisivat ainakin vähän helpottaa jos et halua erota.

Miten voit sanoa, että mies on väärässä? Sosiaalisesti katastrofaalisen pöllösti hän kylläkin toimii, mutta ei ole missään asiassa "väärässä".

Vierailija
15/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en tiedä sitten, johtuuko käytös edes aspergerista, vai onko hän vaan jotenkin totaalisen kyvytön näkemään asioita muiden kuin itsensä kautta. 

Onko kukaan löytänyt mitään keinoa, millä tällaiselle jääräpäiselle ihmiselle saisi päähän vähän empatiaa? Vaikka ihmisiä ei lähtökohtaisesti saisi haluta muuttaa niin tämän piirteen kyllä haluaisin muuttaa hänessä ihan hänen oman itsensäkin takia. 

Vaikka toisaalta hän ei vaikuta itse kärsivän, koska tämäkin riita oli kuulemma hyödyllinen siinä mielessä, että se paljasti ystäviemme "todellisen luonteen". Eli mies on nyt iloinen, että pääsi eroon huonoista ystävistä. 

Todellisuudessa nämä ystävät eivät olleet yhtään huonoja, päin vastoin. He arvostivat mieheni omalaatuisuutta ja ovat tehneet myös paljon palveluksia meille. 

Ap

Vierailija
16/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit sanoa, että mies on väärässä? Sosiaalisesti katastrofaalisen pöllösti hän kylläkin toimii, mutta ei ole missään asiassa "väärässä".

Mies on väärässä väittäessään AP:n ystäviä varkaiksi. Se on ihan selvä juttu. Se taas lienee mielipideasia, että kannattaako tapaamisen perumisesta suuttua - sellaista voi välillä sattua. Jos niin tekevät ihmiset ovat mukavia, kyseessä ei ehkä ole mikään törkeä ja epäkunnioittava käytös vaan pieni moka.

Siksi.

Vierailija
17/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kanssa monet kerrat miettinyt, että missä menee se raja ettei aspergerkaan ole selitys huonolle käytökselle, ehdottomuudelle ja järjettömille asioille.

Vierailija
18/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätät hänet, ketä sulle jää? Ne jotka peruu sanansa krapulan takia?

Opettele ensin pitämään huolta itsestäsi. Ajan myötä jää turhat tuttavat.

Sairaan kanssa ON niin että välillä tuntuu että oma elämä menee hukkaan.

Vierailija
19/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tod johdu aspergerista. Miehesi yrittää vain selitellä paskamaisuuttaan sillä. Oikeasti on vain narsistinen p*ska. 

Mulla itsellä on asperger ja uskallan todeta näin. 

Vierailija
20/153 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut kerran ystävillemme, että mies on asperger. He eivät ihan ymmärtäneet, että tarkoitan sitä ja sanoivat, että heidän mielestään hän on vain vähän erikoinen. Siis luulivat, että heitän diagnoosin lonkalta. Mies osaa kuitenkin välillä käyttäytyä melko normaalisti tai niin, että erikoisuus on vain ilahduttavaa.

Raivostuttavinta näissä konflikteissa on se, ettei mies tietyllä tavalla ole koskaan väärässä. Mutta reaktiot ovat vaan kohtuuttomia.

Minultakin hän odottaa vain täydellisyyttä, kuten itseltäänkin ja siksi inhimillisyydelle ei ole sijaa hänen kodissaan. Vuosia sitten ilmoitin hänelle, etten jaksakaan enää tulla junalla kotiin toiselta paikkakunnalta, vaan jään ystävälleni yöksi ja otan aamujunan. Hän ei ole vieläkään unohtanut tätä lupauksen pettämistä vaan tasaisin väliajoin ottaa esille tapahtuneen ja kyseenalaistaa moraaliani. 

Pahinta mitä tuossa tilanteessa voi tehdä, on sanoa, että eihän se nyt niin iso juttu ollut. Kyllä sellaisesta pitäisi päästä yli. Täytyisi ymmärtää, että olosuhteet muuttuvat ja toinen voi olla väsynyt eikä siksi jaksa pitää lupaustaan. Tällaisia argumentteja mies ei voi ymmärtää. 

Onnistuin saamaan hänet vihaamaan myös ystävääni, koska menin sanomaan, että hänkin oli sitä mieltä, että reaktio (n. 10 kpl vihaisia viestejä, joissa hän haukkui minua) oli kohtuuton. 

Eli tällä tavalla ihmisiä vaan katoaa elämästäni, koska luonnollisesti tämä kyseinen ystävä ei ole miehen puolesta tervetullut meille. 

Ap