Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naimisissa olevat! Menette kahvilaan. Maksatko omat ostoksesi?

Vierailija
29.07.2017 |

Entä maksatko perheen ruokaostokset? Maksatko kaikki omat kulut?

Kommentit (144)

Vierailija
141/144 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa käsittää tuota "rahat on yhteiset" vaikka eri tileillä olisikin. Juu tottakai laskut ja kulut ja muut maksetaan puoliksi/vuorotellen, eikä nyt joka senttiä jossain ruokakaupassa lasketa, mut mitä ihmettä? Mitenniin on yhteiset rahat, tai jopa ne rahat samalla tilillä. Kyselettekö te sit että saanko nostaa rahaa tai miksi olet nostanut sata euroa? Mites te päätätte jos jotain on ostettu, kummanko se on, en mä ainakaan ilahtuisi jos mies mun rahoilla ostaisi itselleen vaikka puhelimen tai mitä hyvänsä. Eiköhän tuolla tavalla saa vaan riitaa siitä, oliko oikein ostaa uudet farkut jne. Vaikka siis ei olisi mitenkään viimeiset rahat kyseessä.

Kulut puoliksi, mutta mun tilillä olevat rahat ei kyllä ole "yhteisiä" vaan minun ja tietenkin vastaavasti miehen tilillä olevat rahat on miehen. Ainoa tapa jolloin rahasta ei tarvitse riidellä on se, että kummallakin on omat rahat ja sillä selvä. Kumpikin saa käyttää (tai olla käyttämättä) tienaamansa rahat parhaaksi näkemällään tavalla. Miksi mun pitäisi olla tietoinen miehen raha-asioista, että säästääkö vai mitä tekee omilla rahoillaan? Jokuhan kommentoi että kumppanin rahankäytöstä ei voi olla kartalla ellei ole yhteinen tili. Miksi pitäisi olla?

Yksi yleisin riidan aihe parisuhteissa on raha, näin olen lukenut, ja en enää kyllä ihmettele että miksi.

Vierailija
142/144 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteiset rahat, vaikka omat rahat onkin omilla tileillä. Kun mennään yhdessä/perheenä, mitä järkeä olisi maksella eri tileiltä? Se maksaa jolla on rahaa. Kaikki rahat kuluu kuukauden aikana, eikä riitäkään, niin mitä väliä? Onneksi meillä on eri aikaan tilipäivät, mulla kuun vaihteessa ja miehellä 15. päivä, eli se maksaa jolla viimeksi oli tilipäivä.

Teepä pieni mielikuvaharjoitus: teillä molemmilla on rahaa ja tili ei ole tyhjä ennen palkkapäivää kummallakaan. Kumpi nyt maksaa ostokset? Jakautuuko menot reilusti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/144 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mies maksaa :)

Tosin riippuu päivästä maksaako yhteistililtä vai omaltaan..

Vierailija
144/144 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en jaksa käsittää tuota "rahat on yhteiset" vaikka eri tileillä olisikin. Juu tottakai laskut ja kulut ja muut maksetaan puoliksi/vuorotellen, eikä nyt joka senttiä jossain ruokakaupassa lasketa, mut mitä ihmettä? Mitenniin on yhteiset rahat, tai jopa ne rahat samalla tilillä. Kyselettekö te sit että saanko nostaa rahaa tai miksi olet nostanut sata euroa? Mites te päätätte jos jotain on ostettu, kummanko se on, en mä ainakaan ilahtuisi jos mies mun rahoilla ostaisi itselleen vaikka puhelimen tai mitä hyvänsä. Eiköhän tuolla tavalla saa vaan riitaa siitä, oliko oikein ostaa uudet farkut jne. Vaikka siis ei olisi mitenkään viimeiset rahat kyseessä.

Kulut puoliksi, mutta mun tilillä olevat rahat ei kyllä ole "yhteisiä" vaan minun ja tietenkin vastaavasti miehen tilillä olevat rahat on miehen. Ainoa tapa jolloin rahasta ei tarvitse riidellä on se, että kummallakin on omat rahat ja sillä selvä. Kumpikin saa käyttää (tai olla käyttämättä) tienaamansa rahat parhaaksi näkemällään tavalla. Miksi mun pitäisi olla tietoinen miehen raha-asioista, että säästääkö vai mitä tekee omilla rahoillaan? Jokuhan kommentoi että kumppanin rahankäytöstä ei voi olla kartalla ellei ole yhteinen tili. Miksi pitäisi olla?

Yksi yleisin riidan aihe parisuhteissa on raha, näin olen lukenut, ja en enää kyllä ihmettele että miksi.

Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Minä (mulla on isommat tulot) maksan kaikki laskut riippumatta siitä, kumman laskuja ne ovat. Ja minä vastaan kauppaostoksista. Mies siirtää omalta tililtään joka kuukausi ns. säästötilillemme muutaman sata euroa ja lopulla maksaa omista liikkeistään seuraavat kulut ja hakee maitotäydennykset kaupasta. Kyllä, kaikista isommista ostoksista (ja se isomman raja kulkee jo viidessäkympissä) keskustellaan etukäteen, ja siitä tarvitsisi keskustella vaikka olisi vain se yksi yhteinen tili. Jos rahaa ei ole, sen vähän käytöstä on pakko keskustella. 

Miehen siis täytyy tietää mun rahankäytöstä ja mun vastaavasti miehen, koska muussa tapauksessa kävisi nopeasti niin, ettei olekaan rahaa vaikka ruokaan tai vaikka lasten lääkkeisiin jne. Kun kumpikin käyttää rahaa koko porukan hyväksi ja omat hankinnat keskustellaan ennen hankkimista (olipa kyse sitten uudesta puhelimesta, farkuista, lomareissusta tai kampaajasta) ei tarvitse tapella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi