Naimisissa olevat! Menette kahvilaan. Maksatko omat ostoksesi?
Entä maksatko perheen ruokaostokset? Maksatko kaikki omat kulut?
Kommentit (144)
Mieheni kulttuurissa miehet maksavat aina kun käymme ulkona eikä ikinä antaisi minun maksaa. Jos naispuolinen ystäväni on mukana, mieheni maksaa myös hänen ruoat ja juomat. Hän kyllä tienaakin yli kolme kertaa enemmän kuin minä.
Käydään kyllä molemmat ruokakaupassa ja pidän huolta, omilla rahoillani, että kaapista löytyy kaikki perustarpeet. Hän maksaa ostokset jos olemme yhdessä ruokaostoksilla. Tykkään ostaa myös pieniä yllätyslahjoja kiitoksena siitä, että pitää minusta niin hyvää huolta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut, että kun mennään avioliittoon, kummallakin pitää olla "omat rahat" ja tilit. Meillä on 36 vuoden yhdessäolon alusta asti ollut yksi yhteinen tili, jonne kummankin palkat ja muut menevät ja josta kaikki maksut ym. hoidetaan. Kummalakin on kortit sille tilille.Rahaa on ollut "meillä" ihan yhteisesti, jos sitä on ollut. Sen puute on kärsitty yhdessä samalla tavoin, vaikka minulla onkin ollut aina isompi palkka.Se on luottamusta toiseen. Siitä siinä on täysin kyse.
On tosi naurettavaa seurata ihan lähipiirissäkin , kun aviopari miettii , että kumpi nyt tämän maksaa ja maksanko minä nyt sinulle sen sitten ja koska.
Ihan varoituksen sanana, on todella riskaabelia pitää vain yhteistä tiliä. Jos tilin toinen omistaja kuolee,tili lyödään välittömästi jäin eikä toisella omistajalla ole sille mitään asiaa, muistaakseni perunkirjoitukseen saakka. Yhteisen tilin toinen omistaja jää helposti moneksi kuukaudeksi rahattomaksi. Siksi kannattaa ehdottomasti olla myös omat tilit pahan päivän varalle.
Joo, nämä on asioita joita ei haluta ajatella, mutta tosiasiat kannattaa huomioida.Ei nyt ihan näinkään. Jos tilillä on käyttäjänä Matti TAI Maija, saa jälkeenjäänyt käyttää tiliä niin kauan kunnes kuolleen perilliset ilmoittavat, että tiliä ei saa käyttää. Eli jos on odotettavissa perintöriitoja, on hyvä turvata selustansa. Itse en voisi edes kuvitella, että onat lapseni tekisivät jotain sellaista. Toisaalta meillä on keskinäinen testamentti, joka turvaa jälkeenjääneen toimeentulon, asumisen jne.
Lisäksi voit käyttää yhteistä tiliä, jos puolisosi esim. dementoituu ja joutuu vanhainkotiin. Et voi käyttää miehesi tiliä talon yms. ylläpitoon, koska et ole miehesi edunvalvoja. Mutta jos yhteinen tili tai-vaihtoehdolla, voit käyttää yhteisiä rahoja ihan normaalisti laskujen yms. maksamiseen, mitkä eivät todellakaan pienene, jos puolisosi joutuu hoitoon.
Ja olen moneen ketjuun laittanut linkin yhteisestä tilistä ja ihmettelen edelleen tätä väitettä, että tili suljetaan. Googlaamalla löydät kyllä selkeästi tiedon, että saat tililtä käyttää edelleen omat tulosi, vaikka yhteinen tili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut, että kun mennään avioliittoon, kummallakin pitää olla "omat rahat" ja tilit. Meillä on 36 vuoden yhdessäolon alusta asti ollut yksi yhteinen tili, jonne kummankin palkat ja muut menevät ja josta kaikki maksut ym. hoidetaan. Kummalakin on kortit sille tilille.Rahaa on ollut "meillä" ihan yhteisesti, jos sitä on ollut. Sen puute on kärsitty yhdessä samalla tavoin, vaikka minulla onkin ollut aina isompi palkka.Se on luottamusta toiseen. Siitä siinä on täysin kyse.
On tosi naurettavaa seurata ihan lähipiirissäkin , kun aviopari miettii , että kumpi nyt tämän maksaa ja maksanko minä nyt sinulle sen sitten ja koska.
Ihan varoituksen sanana, on todella riskaabelia pitää vain yhteistä tiliä. Jos tilin toinen omistaja kuolee,tili lyödään välittömästi jäin eikä toisella omistajalla ole sille mitään asiaa, muistaakseni perunkirjoitukseen saakka. Yhteisen tilin toinen omistaja jää helposti moneksi kuukaudeksi rahattomaksi. Siksi kannattaa ehdottomasti olla myös omat tilit pahan päivän varalle.
Joo, nämä on asioita joita ei haluta ajatella, mutta tosiasiat kannattaa huomioida.
Jos on TAI-tili, niin puolet kuolinpäivän saldosta on toisen omistajan käytettävissä vapaasti.
Tuleeko molempien palkat sille yhteiselle tilille?
Siis onko molemmillalla sama tilinumero kun tulee palkka tai muu vastaava suoritus?
Voivatko kummatkin nostaa rahaa siltä tililt eli kummallakin on samanlainen nosto-oikeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, nämä on asioita joita ei haluta ajatella, mutta tosiasiat kannattaa huomioida.Ei nyt ihan näinkään. Jos tilillä on käyttäjänä Matti TAI Maija, saa jälkeenjäänyt käyttää tiliä niin kauan kunnes kuolleen perilliset ilmoittavat, että tiliä ei saa käyttää. Eli jos on odotettavissa perintöriitoja, on hyvä turvata selustansa. Itse en voisi edes kuvitella, että onat lapseni tekisivät jotain sellaista. Toisaalta meillä on keskinäinen testamentti, joka turvaa jälkeenjääneen toimeentulon, asumisen jne.
Lisäksi voit käyttää yhteistä tiliä, jos puolisosi esim. dementoituu ja joutuu vanhainkotiin. Et voi käyttää miehesi tiliä talon yms. ylläpitoon, koska et ole miehesi edunvalvoja. Mutta jos yhteinen tili tai-vaihtoehdolla, voit käyttää yhteisiä rahoja ihan normaalisti laskujen yms. maksamiseen, mitkä eivät todellakaan pienene, jos puolisosi joutuu hoitoon.
Ja olen moneen ketjuun laittanut linkin yhteisestä tilistä ja ihmettelen edelleen tätä väitettä, että tili suljetaan. Googlaamalla löydät kyllä selkeästi tiedon, että saat tililtä käyttää edelleen omat tulosi, vaikka yhteinen tili.
Juuri näin, pankissakin nykyään vanhemmille pariskunnille suositellaan avattavaksi myös yhteinen tili mm. dementian tuoman alentuneen oikeuskelpoisuuden takia. Ja tilillä kannattaa myös pitää tarpeeksi suuri puskuri odottamattomien tilanteiden varalta.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko molemmillalla sama tilinumero kun tulee palkka tai muu vastaava suoritus?
Voivatko kummatkin nostaa rahaa siltä tililt eli kummallakin on samanlainen nosto-oikeus?
Kyllä, tilin omistaa Anni tai Jussi "Suomalainen". Tilille tulevat kaikki tulot, palkat, lottovoitot, osingot, sijoitusasunnon vuokratulot - kaikki.
Molemmilla on Nordean Master Card juuri tähän tiliin.
En käy töissä, sillä asumme miehen työn takia ulkomailla. Mies maksaa aina kaiken, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmaa. Joskus tulevaisuudessa tilanne on todennäköisesti toisinpäin, että arkea pyöritetään jonkin aikaa pääasiassa minun palkkatuloillani. Emme ole ikinä riidelleet rahasta, taloudessamme kaikki jaetaan ja nykynormista poiketen haluamme pelata yhteen pussiin, koska suunnitelmana on olla loppuelämä yhdessä.
Meillä on yhteiset rahat. Omat tilit on molemmilla. Ei olla koskaan riidelty rahasta eikä mitenkään erityisesti sovittu kumpi maksaa mitäkin. Lapsia on 3 ja yhdessä oltu melkein neljäkymmentä vuotta.
Meillä rahat ovat yhteisiä, on ne sitten kumman tilillä tahansa. Joten on ihan yhdentekevää kumpi maksaa milloinkin. Koskaan ei olla riidelty rahasta. Välillä meillä on kortitkin ihan sekaisin. Miehellä minun ja päinvästoin.
Ihan sama kumpi maksaa rahat on yhteiset.
Samalta tililtä tuhlataan. Jos tili on tyhjä teen yksityisnostoja firman tililtä. Itselläni ei ole tuloja.
Meillä mies maksaa aina kaiken. Jos mukana on joku muu naispuolinen, niin maksaa yleensä hänenkin oman. Ja ihan suomalainen on. Meillä on omat tilit ja yhteinen taloustili.
Minä olen viime aikoina käynyt sen verran harvoin missään, että minun tililleni on päässyt hieman kertymään rahaa, joten sen kerran kun lähden mieheni mukaan kauppaan, maksan kyllä kaiken.
Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat.
Vastaus otsikon kysymykseen: Jos menen yksin kahvilaan, maksan omani.
Se aikuisista kellä sattuu olemaan rahaa (lompakko) maksaa kauppalaskun.
Mitäs tämä ap:lle kuuluu?
Meillä on omat tilit ja omat rahat. On toiminut jo kymmenen vuotta. Kaupassa, ravintolassa tai missä tahansa maksaa se joka kerkeää. Mies tienaa enemmän kuin minä, joten maksaa vuokraa enemmän, minä taas maksan lasten juttuja koska lapsilisät tulee minulle. Isommista hankinnoista keskustellaan mutta mies ne on tähän mennessä ostanut. Avioliitossa kaikki on kuitenkin yhteistä joten sama kuka ne ostaa.
Minä myös säästän lapsille tulevaisuutta varten, mies on katsotaan sitten kun on ajankohtaista-tyylinen ihminen. Eikä olla laskettu kumpi käyttää rahaa mihinkin, kunhan pakolliset menot hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivatko kummatkin nostaa rahaa siltä tililt eli kummallakin on samanlainen nosto-oikeus?Kyllä, tilin omistaa Anni tai Jussi "Suomalainen". Tilille tulevat kaikki tulot, palkat, lottovoitot, osingot, sijoitusasunnon vuokratulot - kaikki.
Molemmilla on Nordean Master Card juuri tähän tiliin.
Onko kummallakin oma Master Card? Jos ei, niin kannattaa hankkia, sillä rinnaiskorttia ei voi käyttää toisen kuoleman jälkeen.
Jos on yhteinen tili niin kaikki rahat siellä tilillä ovat yhteisiä vaikka toinen kuolee. Näin se vain on. Julkisuudessa olevissa tapauksissa pariskunnilla ei ole ollut yhteistä tiliä vaan korkeintaan käyttöikeus toisen tiliin mikä ei ole sama asia.
Ei ole mitään syytä miksi ei kannattaisi käyttää vain yhtä tiliä. Yksi tili on selvä kumminkin päin ja raha-asioista on puhuttava rehellisesti. On melkein ennemmin sääntö kuin poikkeus että erillisten tilien pariskunnilla ei ole hajuakaan toistensa raha-asioista. Vaikka luulevat että on.
Minä hoidan perheen ruokaostokset. Ravintolassa ja kahvilassa käydessä on maksettu vuorotellen, minä ehkä viime aikoina useammin kuin mies.
Mies hoitaa sitten joukon muita kuluja.
Kahvilassa joskus mies maksaa, joskus minä. Mies käy melkein aina ruokakaupassa ja maksaa siis enemmän päivittäisostoksia. Siksi minun tililleni kertyy rahaa ja sieltä otetaan kerralla isompia summia, esim. viimeksi sieltä maksettiin väliraha uuden auton ostoon, lomamatka ja kylppäriremppa. Meillä on yhteiset rahat.
Meillä on yhteiset rahat, vaikka omat rahat onkin omilla tileillä. Kun mennään yhdessä/perheenä, mitä järkeä olisi maksella eri tileiltä? Se maksaa jolla on rahaa. Kaikki rahat kuluu kuukauden aikana, eikä riitäkään, niin mitä väliä? Onneksi meillä on eri aikaan tilipäivät, mulla kuun vaihteessa ja miehellä 15. päivä, eli se maksaa jolla viimeksi oli tilipäivä.
Ihanaa, että on muitakin samoin toimivia/ajattelevia. Meillä myös täysin yhteiset rahat, yhteinen käyttötili ja yhteinen säästötili. Kun on ylimääräistä, mietitään yhdessä mitä tehdään. Kun toinen äitiyslomamma/työttömänä tms., mietitään yhdessä, mistä säästetään. Tää on ollut aina molemmille itsestäänselvää eikä olla riidelty rahasta. Muutenkin liitto on onnellinen, koska väitän rohkeasti, että perheajattelu on syvemmässä kuin OSALLA niistä, jotka erottelevat rahojaan avo- tai avioliitossa.