Naimisissa olevat! Menette kahvilaan. Maksatko omat ostoksesi?
Entä maksatko perheen ruokaostokset? Maksatko kaikki omat kulut?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kuukautta sitten eronnut tuttuni ei voi ymmärtää, miksi hänellä ei ole koskaan rahaa,vaikka naimisissa ollessa saattoi huolettomasti käväistä kahvilla tms. Johtuu siitä, että käytti perheen yhteistä tiliä. Kun ei enää ole miehen tuloja käytössä, niin rahamäärä on aika lailla pienempi. Miksi naiset ei tajua tätä`?
Minunkin yksi kehitysvammainen miestuttuni aina ihmettelee miksei kaupasta voi vaan ottaa mitä tarvitsee, vaan pitää maksaa. Miksei miehet tajua tätä??
Kahvilat ja ruokaravintolat maksan yleensä minä, mies maksaa baarissa. Näyttää menevän vähän sen mukaan, kenen aloitteesta mihinkin mennään. Pitemmällä baarikäynnillä annan kyllä miehelle rahaa, mutta hän ostaa juomat (koska hänellä on aina hyviä ideoita sen suhteen, millaisia oluita voisi kokeilla, mä taas kokeilen mielelläni, mutta en jaksa nähdä valitsemisen vaivaa...).
Omat tilit, yhteiset rahat. Ensin maksetaan pakolliset menot, ostetaan ruokaa ja jos jotain jää, huvitellaan. Aina ei jää, pienituloisia kun ollaan. Onneksi on myös lukuisat ilmaiset huvit :)
Maksaa kuka jaksaa. Omat tilit, kaikki niillä olevat rahat perheen.
Rahat on yhteisiä joten ihan sama kumpi maksaa. Ruokaostojset menee siihen tarkoitetulta tililtä.
Mies yleensä maksaa (kortilla) koska hän kerää Finnairin bonuksia sillä. Mä joskus maksan hänen korttilaskunsa.
Aika usein muuten vieläkin vähänkin paremmissa ravintoloissa lasku tuodaan miehelle 🙄
Aviossa 17 vuotta, velattomia, Ok-talon omistus 50/50, kolme sijoitusasuntoa, kaksi mulla, yksi miehellä. Mies maksaa ok-talon kulut, mä ruuat. Kumpikin hoitaa itse sijoitusasuntojensa menot ja tuotot. Kummallakin omat autot, joiden kuluista vastataan itse. Erilliset tilit luonnollisesti. Apua tiedän kuitenkin saavani mieheltä, jos kaikki menee mönkään ja sama toisinpäin.
Meillä on yhteiset rahat, molemmat tienaa suurinpiirtein saman verran
Vierailija kirjoitti:
Aviossa 17 vuotta, velattomia, Ok-talon omistus 50/50, kolme sijoitusasuntoa, kaksi mulla, yksi miehellä. Mies maksaa ok-talon kulut, mä ruuat. Kumpikin hoitaa itse sijoitusasuntojensa menot ja tuotot. Kummallakin omat autot, joiden kuluista vastataan itse. Erilliset tilit luonnollisesti. Apua tiedän kuitenkin saavani mieheltä, jos kaikki menee mönkään ja sama toisinpäin.
Niin ja kahviloissa sekäe ravintoissa toinen maksaa laskun ja toinen sitten seuraavalla kerralla, mutta ei koskaan erillisiä laskuja.
Mies maksaa kahvilassa ja ravintolassa. Minä maksan pääsääntöisesti ruokaostokset. Mies maksaa lainanlyhennyksen ja vakuutukset. Minä muut asumuskulut. Kahden vuoden päästä laina on maksettu. Sitten täytyy ehkä miettiä yhteistä taloustiliä.
Me käydään vuoroviikoin kaupassa, tulot samaa tasoa. Jos ollaan yhdessä, mies kysyy ennen kassaa että kumpi hoitaa.
Kahvilassa yleensä mies maksaa paitsi huoltsikalla, jos käteinen meni bensaan. Sitten mä maksan.
Ravintoloissa käyminen on harvinaista. Käytiin viimeksi paremmassa paikassa kun meillä oli keittiöremppa. Mättöpaikoissa eli Pitsalla tai ABC:lla tai snagarilla jompi kumpi.
Työn puolesta on sen verran käyty ravintoloissa, että vapaa-ajalla ei nappaa eikä kyllä suoraan sanottuna lähde niissä kissankuppiannoksilla nälkäkään..meidän käsitys kahdenkeskiseltä ajasta on esim huomenna että mennään Turkuun ja kirpparikierrokselle, juodaan torikahvit ja tiistaina mennään mustikkaan ja eväät ja kahvit mukaan, tutulla laavulla nuotiokahvit. Lapset menee mummolaan.
Meillä mies maksaa kaiken, asumisen, ruoan ja auton. Tekee kuitenkin niin, että palkkapäivänä jakaa aina saamamme rahat kummankin omalle tilille puoliksi, ei siis ole yhteistä käyttötiliä. Näin ollen kummankin varallisuus kasvaa samaan tahtiin. Tienaan hieman miestäni enemmän mutta olen tyytyväinen, että kummallakin on aina yhtä paljon rahaa. Säästötili meillä on vielä erikseen jonne mies siirtää palkoista pienen osan. Siltä tililtä maksetaan, sitten kun rahaa on säästetty tarpeeksi, niitä suurempia hankintoja kuten viimeksi auto.
Vaimo on yleensä unohtanut lompakon kotiin joten herra maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Helvettiäkö se sivullisille kuuluu?
Teidän perheessä näköjään mies maksaa mamman ostokset. Näyttää ottavan koville.
Meillä on yhteinen tili, työpaikka, ja palkka. Teemme molemmat työtä suunnilleen saman määrän tunteja, vaihtelevilla tehtävillä.
Maksetaan laskematta ihan sen mukaan, kuka kerkeää. Olkoon se vuokra, säästötilille summa tai kauppa/ravintola/vakuutusmaksu. Me mentiin naimisiin Jumalan silmien edessä ja lupasimme rakastaa myötä- ja vastamäessä hamaan kuolemaan saakka. Molemmat pitävät tuosta lupauksesta kiinni, jolloin ei ole mitään väliä kuka maksaa ja mitä maksaa. Tarkka jakaminen vaikuttaa siltä, että odotetaan avioeron kuitenkin joskus tulevan. Eikä sitä odottamalla varmasti yhdessä pysytä kuolemaan saakka.
Mä maksan aina. Meidän yhteisestä tilistä. Mies ei maksa koskaan mitään missään. Hän tienaa, minä maksan.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan aina. Meidän yhteisestä tilistä. Mies ei maksa koskaan mitään missään. Hän tienaa, minä maksan.
Meillä sama. Ihan sama kumpi maksaa niin minun rahoista se kuitenkin menee. Annan vaimon yleensä maksaa. Se on jostakin syystä hänelle tärkeää. Liittyy jotenkin itsenäisyyden tunteeseen tai johonkin.
Minä maksan yleensä kahvilassa, koska mulla on käteistä ja kiva päästä pikkurahasta eroon. Ravintolassa mies haluaa maksaa yleensä aina, siis kun ollaan syömässä. Ruokaostokset maksan yleensä minä, koska minä siellä enimmäkseen käyn. Omat kuluni maksan aikalailla, samoin mies omansa, siis vaatteet, harrastukset, kampaajat jne. Muut laskut sen mukaan kummalla on rahaa, mies vähän enemmän, koska on isommat tulot tällä hetkellä. Tosin minä annan enemmän rahaa lapsille, just koska mulla on käteistä, miehellä aniharvoin.
Ei tosiaan lasketa mitä kumpikin maksaa ja kumpi maksaa enemmän. meillä on Oy Perhe Ab ja ollaan oltu yhdessä 30v, hyvin on toiminut. Tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Ihan sama kumpi maksaa niin minun rahoista se kuitenkin menee. Annan vaimon yleensä maksaa. Se on jostakin syystä hänelle tärkeää. Liittyy jotenkin itsenäisyyden tunteeseen tai johonkin.
Vaimo tuntee olonsa itsenäiseksi kun maksaa ostokset miehen rahoilla?
Ihan sama, kumpi maksaa. Se, joka ehtii? Omat tilit, mutta rahat on yhteiset. Jos vaikka joudun maksamaan kaiken jatkuvasti, tarvii miehen siirtää mun tilille lisää rahaa. Siksi vähän tasaillaan, kun ollaan laiskoja jopa verkkopankin käytössä.