Miksi joku ei halua opettaa koiralle tassunantoa?
Onko siitä joku haitta vai onko vain " hienoa" olla opettamatta jotain liian tavallista? Voiko joku valistaa?
Kommentit (33)
Se ei ole millään tavalla tarpeellinen taito. Siksi.
Koska sitten se koira tunkee tassuaan koko ajan, kun haluaa jotain.
Musta toi on aika turha tapa opettaa koiralle. Itse olen sen kuitenkin opettanut. Koirani osaa käskystä istua, käydä maate sekä antaa tassua. Muuta ei mielestäni tarvitse osatakkaan.
Kyllä koiran pitää osata antaa tassua. Itse opetin koiran sanomaan "käsipäivää" kaikille, eli jos käskin, se istui, ja kätteli. Kyllä koiraltakin voi vaatia käytöstapoja.
🇺🇦🇮🇱
Äiti ei opettanut, koska se on ns helpoin tapa koiran oppia kerjäämään.
Eipä koko komennolla ole mitään varsinaista tarkoitusta? Omalleni en edes yrittänyt opettaa kun selvästikään ei tykkää että tassuihin kosketaan (antaa kyllä leikata kynnet mutta ihan maansa myyneen näköisenä ja työntää pään kainaloon piiloon vaikkei koskaan ole sattunut).
Vierailija kirjoitti:
Koska sitten se koira tunkee tassuaan koko ajan, kun haluaa jotain.
Just tämä sama syy itsellä. On meinaan ärsyttävää, kun kavereiden koirat tarjoaa tassuaan koko ajan kerjätessään huomiota tai herkkuja. Kun ei se ole mitään että istuu nätisti lattialla ja nostaa vähän tassua, vaan isokin koira paiskaa tassun sinua päin ja kynnet raapivat inhottavasti. Totaalisen turha temppu ja johtaa vaan ärsyttävään lääppimiseen.
Kaffepulla kirjoitti:
Kyllä koiran pitää osata antaa tassua. Itse opetin koiran sanomaan "käsipäivää" kaikille, eli jos käskin, se istui, ja kätteli. Kyllä koiraltakin voi vaatia käytöstapoja.
No mä en ainakaan haluaisi antaa käsipäivää koiralle. Kiva nyt jotain likaista tassua ottaa käteen. Koirat kun eivät käytä kenkiä ulkona. Että ei kiitos tuolle tavalle. Ja ärsyttävää, kun koira tukee sitten aina tassua syliin tai käteen, kun haluaa jotain.
Tarpeeton elehän se on. Meillä on kyllä opetettu, eikä käytä kerjäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
No mä en ainakaan haluaisi antaa käsipäivää koiralle. Kiva nyt jotain likaista tassua ottaa käteen. Koirat kun eivät käytä kenkiä ulkona. Että ei kiitos tuolle tavalle. Ja ärsyttävää, kun koira tukee sitten aina tassua syliin tai käteen, kun haluaa jotain.
Eihän koiralla joka tukee tassunsa syliin tai käteen kun haluaa jotakin ole käytöstapoja. Jos sinut on opetettu kättelemään tilanteissa joissa sinulta sitä edellytetään ei kovin kohteliasta ole tunkea kättään kenenkään syliin ihan millointahansa.
Minä en ole opettanut, koska en ymmärrä miksi pitäisi. Usein se vielä tosiaan johtaa raapimiseen, etenkin jos sitä käytetään ehtona herkun saamiseen. Koiraa on kyllä opetettu käyttämään jokaista tassua erikseen, esim nostamaan, ristimään, "pissaamaan" jne koska se on hyvää kehon hahmottamista ja tasapainotreeniä.
Mulla on näyttelykoira. Se osaa ravata nätisti ja lennokkaasti vierellä kummallakin puolella ja osaa seistä kauniissa asennossa. Vaikka sen ei muuta tarvitse osatakaan, niin ollaan silti turvallisuussyistä ja arjen sujuvuutta ajatellen opetettu se pysähtymään käskystä, irrottamaan hampaansa käskystä ja ehkä tärkeimpänä yleispätevä sana "ei", mikä tarkoittaa että lopeta heti se toiminta mitä olet tekemässä tai unohda se mitä olit juuri aikeissa tehdä. Joku tassunanto on ihan tyhjänpäiväinen taito, ei ole koskaan tullut tarvetta sitä koiralle opettaa.
Koiralle voi opettaa hyödyllistäkin asioita, kuten tavaroiden etsintää. Miksi tassunanto, jolla ei ole mitään funktiota?
Kaffepulla kirjoitti:
Itse en haluaisi kätellä koiraa.
Luoksetulo on tärkeä opettaa. Tassunanto on ihan höpöhöpöjuttuja.
Minä olen opettanut koiran antamaan tassua ja sitten vielä toista tassua. Jos pyydän että "anna tassu" niin antaa jomman kumman tassun, sitten jos sanon että "toinen tassu" niin vaihtaa :)
Ap kommentoi vastauksia: eli ei siis mitään järkevää syytä olla opettamatta? Mulla kolmas koira menossa ja kaikki osanneet monia käytännön kannalta ihan turhia temppuja. Koiran kanssa elämisessä ja kontaktin pitämisessä on minusta tärkeintä koiran ja ihmisen välinen yhteistyö, vaikka se sitten koskisikin ihan turhia taitoja. Koirani ovat osanneet kiertää takakautta uudestaan eteeni, tehdä ympyrän edessäni, ryömiä, maata, leikkiä kuollutta, nuolaista kuonoaan, kierähtää selän kautta ympäri, pitää namia nenän päällä ottamatta sitä, haukkua käskystä, noutaa tavaroita, etsiä piilotettuja nameja huushollissa jne kaikkien oikeasti tärkeiden taitojen lisäksi. Jokainen uusi taito on lisännyt koirieni ja minun vuorovaikutusta. Myös se tassunanto. Mitä enemmän koira osaa, sitä parempi, vaikka kaikki olisikin jonkun mielestä " turhia taitoja".
Lapsena opetin perheen koiralle. Sen jälkeen en yhdellekään. En halua, että nämä tulevat liian tietoiseksi etutassuistaan ja alkavat "läpsimään". Muuta turhaa osaavat kyllä, vaikka ovat aktiivisia käyttökoiria.
Miksi opettaisin? Mitä hyötyä on siitä että koira osaa antaa tassua?
Koirani osaa tulla luokse ja vieraan, osaa istua maata ja pysyä paikoillaan ja edetä käskystä. Osaa noutaa ja luovuttaa noutoesineen käskystä.
Kysessä siis varsin hyvin koulutettu metsästyskoira. Tassun antamista en ole opettanut. Eilen kyllä mietin että jos opettiaisi koiran vilkuttamaan tasulla kun vieraat lähtee :)
Miksi se pitäisi opettaa? Nyt en ymmärrä.