Miksi joku ei halua opettaa koiralle tassunantoa?
Onko siitä joku haitta vai onko vain " hienoa" olla opettamatta jotain liian tavallista? Voiko joku valistaa?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ap kommentoi vastauksia: eli ei siis mitään järkevää syytä olla opettamatta? Mulla kolmas koira menossa ja kaikki osanneet monia käytännön kannalta ihan turhia temppuja. Koiran kanssa elämisessä ja kontaktin pitämisessä on minusta tärkeintä koiran ja ihmisen välinen yhteistyö, vaikka se sitten koskisikin ihan turhia taitoja. Koirani ovat osanneet kiertää takakautta uudestaan eteeni, tehdä ympyrän edessäni, ryömiä, maata, leikkiä kuollutta, nuolaista kuonoaan, kierähtää selän kautta ympäri, pitää namia nenän päällä ottamatta sitä, haukkua käskystä, noutaa tavaroita, etsiä piilotettuja nameja huushollissa jne kaikkien oikeasti tärkeiden taitojen lisäksi. Jokainen uusi taito on lisännyt koirieni ja minun vuorovaikutusta. Myös se tassunanto. Mitä enemmän koira osaa, sitä parempi, vaikka kaikki olisikin jonkun mielestä " turhia taitoja".
Aa, tää olikin tällainen aloitus. Että koska mä teen näin, niin muidenkin pitäisi. Ja mitenkään ei voi ymmärtää muiden erilaisia toimintatapoja ja tuomitaan ne jopa väärinä.
Kuule ap. Ei sun koirankasvatustapa ole se ainut oikea, että turhaan taivastelet noinkin pientä asiaa kuin tassun anto.
Koiralle on usein luontaista koskettaa ihmistä tassulla halutessaan jotain. Tassunannon opettaminen vahvistaa vain tätä elettä ja siitä saa helposti ärsyttävän ja harmillisen tavan. Ihmisten läiskiminen likaisella tassulla ja sukkahousujen repiminen vahingossa kynsillä, ei ole toivottavaa. Koiralle voi opettaa niin paljon muutakin, hauskempaa, hyödyllisempää ja mielenkiintoisempaa. Meillä on ollut useita koiria, joille olen opettanut vaikka mitä, mutta tätä yhtä temppua en opeta koskaan.
Meillä on opetettu antamaan tassua käskystä. Koira antaa siis tassua nimen omaan käskystä, ei siis mätki sitä tai kerjää milloin sattuu. Koiraa koulutettaessa on tärkeää, että koira yhdistää toiminnon oikeaan asiaan. Koira joka tassua antamalla kerjää nameja/huomiota on opetettu, että sellaisella toiminnalla saa palkan. Koiraa ei ole siis opetettu tekemään käskystä jotain temppua, vaan opetettu kerjäämään. Tässä tule kouluttajan katsoa itseään peiliin ja jättää huomioimatta ei toivottu käytös.
Samaa mieltä olen kuitenkin aloittajan kanssa. Monet turhatkin temput ovat hyödyllisiä, ne vahvistavat koiran ja ihmisen yhteistyötä. Aktivoivat koiraa enemmän kuin se pitkä päivälenkki. Myös lihasvoimaa ja ketteryyttä voidaan vahvistaa ns. turhilla tempuilla.
Koirien kanssa tulisi tehdä aktivointia joka ikinen päivä, moni yllättyisi kuinka paljon koiralle saa opetettua asioita ihan omassa olohuoneessa leikkien. Uskon, ettei ole sellaista ihmistä joka ei huomaisi positiivisia muutoksia koirassaan jos joka päivä kouluttaisi vaikka vartin sille erilaisia turhiakin asioita. temppuja ja malleja niiden opettamiseen on you tube pullollaan. Nameja ja lelut käyttöön, ja sitä kärsivällisyyttä mukaan!
Ps. Ei se koiraa pahenna jos raavas metsästyskoira osaa kumartaa käskystä ja kantaa suussaan vaikka kuivakukkaa.
Itsestä on vaan mukavaa kun harvakseltaan tapaa porukoiden puolihuskya ja se hetken intoiltuaan antaa käpälänsä ikään kuin kätelläkseen :D
Koiraa "antaa tassua opettamatta".
En ole opettanut, mutta älykäs koira oppi sen ihan muilta ihmisiltä.
Monet tervehtivät koiraakin "hauskasti": anna tassu. Kyllä se hoksasi jo pentuna, mitä tässä tilanteessa tehdään :)
Tassun antaminen ei ole mikään hyödyllinen taito. Edelliselle koiralle opetettiin, tulos oli se, että kerjäsi ruokaa ja rapsutuksia koko ajan tassullaan. Kuin ärsyttävää, koira iski tassua syliin, lörpötti sitä tassuaan ilmassa et katso nyt kun tein tämän tempun taas ja tunki sitä jatkuvasti joka paikkaan. Tälle nykyiselle ei tuosta syystä opetettu, tekee sitä tosin ihan opettamattakin välillä. Jos ei rapsuta niin läpsäisee tassulla et lisää. Tuohan olis ihan mahdoton jos sille olisi opettanut, että tassun antaminen on jotenkin palkittavaa ja hieno temppu
Ei oo tullu opetettua. Koiramme osaa kaikki sormet, eli kun laitan koiran nenän eteen kämmenen sormet harallaan ja sanon vaikka "nimetön", niin koira osaa tökkäistä kuonollaan oikeaa sormea. Koira osaa myös mennä pesuvatiin seisomaan, kieriä oikealle ja vasemmalle, katsoa oikealle ja vasemmalle, riisua ihmiseltä kengät ja sukat, laittaa pyykkiä koneeseen ja pyykkikoneen luukun kiinni, nostaa tavaroita lattialta pyynnöstä. Se osaa myös sulkea keittiön alakaapit. Ulkona se osaa kiivetä tikkaille ja hakea liiteristä puita halko kerrallaan.
Meillä ojentaa tassun erilaisten käskyjen voimasta monella kaavalla.
Eli esim. ensin oikea kaksi kertaa ja sitten vasen kolme kertaa ja näitä on useinta muotoja: hauskuuttaa vieraita. Eri sanoja ja käsimerkkejä näihin.
Osaa tietysti paljon fiksumpia ja tarpeellisempia juttuja paljon. Saksanpaimenkoira ja oppii itse asiassa vaikka mitä. Kotioloissa lököttelevä entinen poliisikoiraveteraani.
Meillä oli koira joka osasi tuoda oman ruokakuppinsa kun oli syönyt. Sitten kerran naapurin koira oli meillä ja koirille annettiin ruuat niin meidän vuffe söi omansa ja toi kupin. Naapurin koira oli vielä syömässä kun koiramme meni siihen viereen ja otti kupin reunasta kiinni ja nosti. No siinä oli sitten ruuat lattialla ja naapurin koira katsoi hölmistyneenä...
Mun vuffeli ajaa kesällä nurtsin ja tekee talvella lumityöt. Tassun antaminen on vähän alkeellisempi juttu, jota en katsonut tarpeelliseksi opettaa.
Halutessaan olla rauhassa itseoppinut koiramme avaa boksinsa luukun, menee sisään ja vetää luukun kiinni.
Koiraa minulla ei ole, mutta nuori kissa joka tylsistyy todella helposti ja sitten saattaa alkaa tekemään jotain pientä kepposta. Koska minulla on aikaa, olen kouluttanut sitä ja kissakin selkeästi nauttii siitä tilanteesta. Eli temppujen opettaminen on minulle ajankulua ja kissalle virikettä. Osaa istua, maata, seisoa, antaa tassua, hypätä, kieriä, ymmärtää mitä tarkoittaa tule, paikka ja ei. Jahtaa häntäänsä käskystä. Valjaissa tietää että pitää kävellä vierellä. Kaikkea turhaa mutta hauskaa. Seuraavaksi ostan pienen skeittilaudan ja kokeillaan jos oppisi sillä kulkemaan. Se ei kyllä koskaan kerjää ruokaa eikä vieraitakaan häiritse vaan niiden suhteen on hieman varautunut eikä tunge heti kiinni.