Juon liikaa ja olen huono ihminen
Juon alkoholia aivan liikaa. 1-2 kertaa vikossa juon itseni humalaan. Kännissä käyttäydyn typerästi, rikon paikkoja, riitelen ja jopa petin miestäni! En kestä tätä enää, mutten silti pysty lopettaa juomista.
Haluan alkaa paremmaksi ihmiseksi. Juominen täytyy nyt jättää kokonaan. Mieheltä minun täytyy kysyä, haluaako etsiä utselleen paremman vaimon, vai voiko antaa minulle kaiken anteeksi.
Tämä ei tule olemaan helppoa. Mutta vihaan itseäni niin paljon, etten voi myöskään jatkaa näin.
Onko täällä ketään, joka on onnistunut muuttamaan elämänsä suuntaa? Voiko näin pohjalta enää nousta?
Kommentit (29)
Kyllä voit. Ihan ensiksi keksi jotakin tekemistä, jolla korvaat ryyppäämisen. Katso mitä harrastuksia paikkakunnallasi on tarjota, mihin voisit hurahtaa.
Jos miehesi on jaksanut kanssasi tähän asti, hän varmasti tukee myös pyrkimyksessäsi parempaan.
Minä join melkein päivittäin. Aina piti illaksi saada "nollattua", tai sitten "juhlia" tai "rentoutua" tai "lämmittää sauna".
Tässä nyt yritän muuttaa elämän suuntaa. Kolme päivää ilman alkoholia. Tuntuu ikuisuudelta. Olen ostanut pepsimaxia tölkeissä, joita voin "napsauttaa" auki ja juoda kylmänä aina, kun tekee mieli siideriä tai lonkeroa.
Mulla auttoi se, että mietin miksi tarvitsen alkoholia ja mihin tarpeeseen se vastaa, onko minulla hyvä olo juodessa ja onko juominen sen seuraavan aamun kooman arvoista. Menetin niin paljon sen takia, että pitää juoda. Monessa paikassa jäi käymättä ja moni hieno tapahtuma meni pilalle, kun piti päästä juomaan.
Näillä ajatuksilla yritän kantaa itseäni selvään tulevaisuuteen. Onneksi fyysistä riippuvuutta ei ole, ei ole vieroitusoireita eikä pakonomaista halua - vielä.
"ei ole kenkään huono ihminen, on vain toinen heikompi toista"
Mulla on sama tilanne. Lomalla join juuri ihan liikaa ja morkkis on ollut sen mukainen. Olen rukoillut, että saisin apua, en halua tällaista elämää enää. Uskon että pystymme siihen. Voimia sisko. 💜
Tietääkö joku, miten antabus toimii? Voiko sitä ottaa vain silloin, jos tekee mieli korkata? Vai pitääkö tabletteja(?) ottaa päivittäin?
Aiemmin join joka päivä. Useasti oli muutamankin viikon ryyppyputkia. Olen tosin mies eikä minulla ole vaimoa tai lapsia joten olen voinut antaumuksella harrastaa tällaista. No enivei, nyt olen ollut pari kuukautta juomatta ja hyvin menee. Että oli se ainakin minulle mahdollista lopettaa.
Toivon todella, että pystyn tähän. Juomisen takia olen menettänyt jo aivan liikaa. Mies ei ole vielä lähtenyt, mutta ei hän tällaista voi kauaa enää kestää. Hän olisi halunnut perustaa perheenkin, mutta sehän ei minulta onnistu. Ja nyt on ikääkin jo 39 vuotta. Taidan sanoa miehelle, että minun puolestani on ok, jos hän alkaa aktiivisesti etsiä itselleen uutta naista, jonka kanssa voi perustaa perheen. Hänen täytyy saada olla onnellinen.
Uusi harrastus voisi tosiaan auttaa. Ehkä voisin opiskella jotain kieltä.
Tänä kesänä on tulossa vielä yhdet juhlat, joissa juodaan paljon. Siellä koitan juoda hieman maltillisemmin, mutta täysin selvänä minua katsottaisiin pahasti. Ja sen jälkeen en enää lupaudukaan mihinkään juhliin järjestäjäksi. Täytyy minimoida kaikki riskit.
AA:han en voi mennä, sillä asumme pienellä paikkakunnalla. En voi jatkaa työtäni, jos ihmiset saavat tietää juomisestani. Vaikka tietysti aika moni jo tietääkin sen, että juon liikaa...
Ap
Mahtavaa kuulla, että jotkut ovat onnistuneet aloittamaan paremman elämän.
Tuossa tuli esille myös tärkeä pointti: täytyy pohtia syitä juomiseen. Mikä "tehtävä" alkoholilla on elämässäni? Ainakin sen avulla saan ikään kuin luvan rentoutua ja unohtaa itsekriittisyyden. Humalassa luulen myös olevani kaunis ja vitsikäs - vaikka oikeasti olen tietysti juuri humalassa aivan karmea näky.
Fyysinen terveys on myös tärkeää huomioida. Kehoni ei enää edes kestä alkoholia. Juomista seuraa kauheita vatsakipuja ja suonenvetoja. Lisäksi tietysti psyykkinen terveys rakoilee myös. Krapulapäivinä olen itkuinen ja ahdistunut.
En halua en elää näin.
Ap
Hyvä, että nyt otat asian puheeksi. Minusta kuulostaa, että et voi juoda lainkaan "kohtuullisesti". On helppoa kuvitella ottavansa vain pari ja sitten kaikki lähtee käsistä. Mitään selkeää rajaa kohtuullisuudelle ei ole. Vähentäminen ei enää kohdallasi onnistu. Isäni ja veljeni katkaisivat kerrasta poikki. Se onnistui ja nyt jo useita vuosia absolutisteja. Usko pois. Se on ainoa tie!
Niin ja jatkan vielä, että ihmettelijöille sanoivat vaan, että ovat jo juoneet tässä elämässä kiintiönsä täyteen. T. Edellinen
Ex-mieheni onnistui antabuksen avulla. Häntä auttoi myös se, että erosimme pitkän pohdinnan jälkeen lopettamisen aikaan. Koko elämä mullistui ja nyt on perheellinen ja menestyvä. Olen onnellinen hänen puolestaan ja ylpeä hänestä.
Pelkäön yksin jäämistä, mutta minun on pakko antaa miehen mennä. Toivottavasti en sitten ratkea juomaan kaksin käsin. En pysty elämään tämän häpeän ja syyllisyyden kanssa.
Ehkä olisi sittenkin syytä mennä johonkin puhumaan juomisesta? Vaikka toiselle paikkakunnalle. Onko esim. Helsingissä joku paikka, jossa voisin puhua tästä kaikesta avoimesti ja vertaistukea saaden?
Ap
Kuinka paljon on "paljon"? Kiinnostaa saada vertailukohtaa omaan juomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Juon usein 2 pulloa viiniä ja siihen lisäksi vielä 10-18 kaljaa. Sellainen on minulle "perussetti".
Käyn Alkossa eri paikkakunnilla, kun en kehtaa mennä aina kotikaupungin alkoon. Samoin olutta ostelen eri kaupoista. Kotona piilottelen pulloja ja ryyppäilen yksin yöllä, kun mies nukkuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon usein 2 pulloa viiniä ja siihen lisäksi vielä 10-18 kaljaa. Sellainen on minulle "perussetti".
Käyn Alkossa eri paikkakunnilla, kun en kehtaa mennä aina kotikaupungin alkoon. Samoin olutta ostelen eri kaupoista. Kotona piilottelen pulloja ja ryyppäilen yksin yöllä, kun mies nukkuu.
Ap
Juotko siis tuon verran yhdellä kertaa?
Olen aivan hiestä märkä ja kädet tärisevät. Tämä olo minun täytyy muistaa, kun seuraavan kerran haluan juoda. Tänään on niin kaunis päivä, mutta en pysty menemään ulos. Koko päivä menee hukkaan. Tämä ei saa jäädä pelkäksi krapulassa uhoamiseksi. Tästä on nyt alettava sellainen elämäntapojen remontti, etten joudu enää häpeämään itseäni ja tekojani.
Pian loma loppuu, eli nyt on todella pystyttävä lopettamaan juominen. Ne yhdet juhlat täytyy kahlata läpi, kun olen oikeasti niitä järjestämässä. Mutta muuten aloitan nyt uuden elämän. Täytyy tehdä niin, että tänne kotiin en enää saa ostaa alkoholia ollenkaan. Mieheni on absolutisti, joten hän ei koskaan kanna kaupasta tänne olutta.
Kysyn mieheltä, voiko hän antaa minulle kaiken anteeksi, jos pystyn muuttamaan elämäntapani. En kerro kaikkia hirveitä tekojani kokonaan. Mies on sanonutkin, ettei edes halua tietää kaikkea.
Juominen ei enää olekaan hauskaa. Itse asiassa ajatus juomisesta tuo mieleen vain huonoja muistoja ja tunteita. Olen humalassa nin kauhea ihminen. Vaikka mies antaisi anteeksi, niin itselleni en pysty antamaan anteeksi varmaan ikinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Juotko siis tuon verran yhdellä kertaa?
Kyllä, tuollainen määrä alkoholia menee, kun juon sen kuuluisan ensimmäisen ryypyn.
Ap
Sama juttu mulla enkä onnistu lopettamaan.