Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enemmistö suomalaisista torppaa korkean ja vastikkeettoman perustulon

Vierailija
27.07.2017 |

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005304316.html

Mikä suomalaisia vaivaa, kun he ajattelevat, että ihmisen tulee tehdä työtä saamatta siitä kunnon palkkaa?

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti Suomessa on siis paljonkin tekemätöntä työtä. Palkkaa ei vain haluta tai pystytä maksamaan. Ei ole oikein, että kaksi tekee samaa työtä, ja toinen saa palkkaa ja toinen työttömyys- tms. tukea. Mitä enemmän kuntouttavan työtoiminnan tai palkattoman harjoittelun nimellä teetetään ilmaistyötä, sitä haluttomampia yritykset ovat palkkaamaan työntekijöitä.

Juuri noin. Kyllä työtä tekevälle löytyy mutta ei sellaista josta oltaisiin halukkaita maksamaan palkkaa muine etuineen.

Käsittämätöntä että monien itsekkyys ja välinpitämättömyys on niin suurta että katsovat toisten olevan velvollisia orjuuteen kun itse nauttivat lomista, eläkekertymistä, työterveydestä, kunnon palkasta jne.

Vierailija
42/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulon pitäisi olla 1200. Muuten se ei riitä kaikkiin normaaleihin kustannuksiin. Jos joku sanoo palkkansa olevan sen suuruinen, niin sanojalla vaan on törkeen huono palkka.

Perustulon pitää olla niin suuri, ettei muita tukia tarvita.

Ja tietysti työssä oleva joutuu nämä kustantamaan. Hän on tavallaan kiilannut toiset työttömiksi ja saanut itse sen työn.

Toinen mahdollisuus on, että valtio alkaa taata jälleen kaikille työpaikan (jossa tes -palkka) , kuten 90-luvun lopulla.

Naurettava ajatus, Miten minä olen ketään "kiilannut" pois toisen edestä? Sitä paitsi minä joudun jo nyttenkin tekemään olemattoman kollegani töitä. Meillä siis on paikka auki mutta osaamista tähän tehtävään ei tahdo Suomesta  löytyvän ja ulkomailtakaan ei ole ollut tulijoita. On ollut jo 2 vuotta paikka auki. Aikaisemmin oli toinenkin, mutta siihen onneksi löytyi tekijä vuoden etsimisen jälkeen.

Työnantaja ei siis halua panostaa itse kouluttamalla uutta työntekijää tehtävään, vaan odottaa taivaalta tippuvan jonkun valmiin tehtäväkohtaista erityisosaamista omaavan henkilön. Varsin yleistä nykyään, mutta toisaalta tilannehan on työnantajan kannalta hyvä kun sinä teet kahden ihmisen työt yhdellä palkalla.

Ei ole työnantajan kannalta hyvä. Koska töitä jää jatkuvasti tekemättä, ja vain prio1 hommat ehtii tekemään, Työnantaja menettää näin satoja tuhansia euroja vuodessa. Ja näihin hommiin ei noin vain kouluteta, vaan sitä ammattitaitoa pitää jo olla. Uusin kollegani on päässyt työhön kiinni vasta kuuden kuukauden perehtymisen jälkeen, vaikka kova ammattilainen olikin. Ja palkan ollessa ylimmässä palkkadesiilissä niin ei tähän ketään tumpeloita oteta kokeilemaan jos nyt sattuisi oppimaan.

Sellaista työtä ei olekaan, mihin ei pystyisi työpaikalla kouluttamaan jos tahtoa löytyy. Toki pohjakoulutus ja jonkinlainen soveltuva työkokemus on tarpeen, mutta en usko etteikö (työnantajan koulutuksen kautta) sopivia henkilöitä muka mistään löytyisi. Kyse on vain siitä, että pitää saada suoraan jonkun muun kouluttama valmis rautainen ammattilainen ilman omaa investointia, ja sellaiset tuppaavat olemaan jo töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulon pitäisi olla 1200. Muuten se ei riitä kaikkiin normaaleihin kustannuksiin. Jos joku sanoo palkkansa olevan sen suuruinen, niin sanojalla vaan on törkeen huono palkka.

Perustulon pitää olla niin suuri, ettei muita tukia tarvita.

Ja tietysti työssä oleva joutuu nämä kustantamaan. Hän on tavallaan kiilannut toiset työttömiksi ja saanut itse sen työn.

Toinen mahdollisuus on, että valtio alkaa taata jälleen kaikille työpaikan (jossa tes -palkka) , kuten 90-luvun lopulla.

Naurettava ajatus, Miten minä olen ketään "kiilannut" pois toisen edestä? Sitä paitsi minä joudun jo nyttenkin tekemään olemattoman kollegani töitä. Meillä siis on paikka auki mutta osaamista tähän tehtävään ei tahdo Suomesta  löytyvän ja ulkomailtakaan ei ole ollut tulijoita. On ollut jo 2 vuotta paikka auki. Aikaisemmin oli toinenkin, mutta siihen onneksi löytyi tekijä vuoden etsimisen jälkeen.

Työnantaja ei siis halua panostaa itse kouluttamalla uutta työntekijää tehtävään, vaan odottaa taivaalta tippuvan jonkun valmiin tehtäväkohtaista erityisosaamista omaavan henkilön. Varsin yleistä nykyään, mutta toisaalta tilannehan on työnantajan kannalta hyvä kun sinä teet kahden ihmisen työt yhdellä palkalla.

Ei ole työnantajan kannalta hyvä. Koska töitä jää jatkuvasti tekemättä, ja vain prio1 hommat ehtii tekemään, Työnantaja menettää näin satoja tuhansia euroja vuodessa. Ja näihin hommiin ei noin vain kouluteta, vaan sitä ammattitaitoa pitää jo olla. Uusin kollegani on päässyt työhön kiinni vasta kuuden kuukauden perehtymisen jälkeen, vaikka kova ammattilainen olikin. Ja palkan ollessa ylimmässä palkkadesiilissä niin ei tähän ketään tumpeloita oteta kokeilemaan jos nyt sattuisi oppimaan.

Sellaista työtä ei olekaan, mihin ei pystyisi työpaikalla kouluttamaan jos tahtoa löytyy. Toki pohjakoulutus ja jonkinlainen soveltuva työkokemus on tarpeen, mutta en usko etteikö (työnantajan koulutuksen kautta) sopivia henkilöitä muka mistään löytyisi. Kyse on vain siitä, että pitää saada suoraan jonkun muun kouluttama valmis rautainen ammattilainen ilman omaa investointia, ja sellaiset tuppaavat olemaan jo töissä.

Ei vaan näytä löytyvän sellaista jolla perusosaaminen olisi. Edellistä koulutettiin tosiaan se puoli vuotta, mutta toista ei olla löydetty yrityksistä huolimatta. Eikä palkastakaan pitäisi olla kiinni. Edellisen palkkauksen yhteydessä haastattelin viittä kollegaehdokasta ja vain tällä yhdellä oli perusosaaminen oli. Kaksi oltaisiin jo silloin tosiaan palkattu, jos vain olisi kehityskelpoisia henkilöitä löytynyt.

Vierailija
44/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei se ole ainakaan oma syy. Sillä vain korvattaisiin nykyisiä tukimuotoja ja töissä olevilta se jouduttaisiin verottamaan takaisin. Kokopäivätyöläisiltä täydellisesti ja osa-aikaisilta tulojen mukaan.

Sama veroton perustulo kuuluu myös työssäkäyville. Vain siitä yli menevää osaa verotetaan.

Suomennettuna sinun veroprosenttiasi kohotettaisiin niin, että käteen jäisi edelleen sama määrä rahaa.

Käteen jäisi vähemmän. Perustulo on niin kallis että työssäkäyvien verotusta pitää kiristää rutkasti.

Vierailija
45/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tt tuki eli perustoimeentulotuki on n 487 e ja siitä maksetaan kaikki eläminen ja myös ne laskut. Jos jonkun mielestä tuotakaan ei pitäisi maksaa niin kyllä minä mieluummin otan toiselta hengen kuin kuolen itse, jos se siitä on kiinni.

Vierailija
46/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te luulette että tapahtuu esimerkiksi vuokrille tai lainojen koroille kun kaikilla on enemmän rahaa?

(Ne nousee)

Perustulon idea on että kaikilla on vähemmän rahaa kun nyt. Esim. kun asumistuki loppuu, vuokrat laskevat. Korkoihin perustulolla ei ole juuri vaikutusta, ne kun määräytyvät pääasiassa euroalueen talouden tilan mukaan.

Perustulon pitäisi olla maksimissaan työmarkkinatulon kokoinen ja veroton. Alalikäisillä esim. puolet. Muut tuet pitäisi ajaa alas. Tämä poistaisi kannustinloukut ja vapauttaisi ihmiset tekemään paljon nykyistä enemmän esim satunnaistöitä (työn verotusta pitäisi yksinkertaistaa rajusti jotta yksityishenkilökin voisi sitä laillisesti teettää vain yhdellä yksinkertaisella viranomaisilmoituksella). Työn verotus olisi progressiivista ja minimiprosentti nykyistä korkeampi.

Itse olen mikroyrittäjä mutta harkitsen toiminnan alasajamista koska tuloja ei ole riittävästi. Toisaalta vaikkapa yksi ainoa iso toimeksianto voisi muuttaa tilanteen kerralla. Nyt olen tilanteessa jossa minun pitää ajaa yrityksen toiminta kokonaan alas ja odottaa kolme kuukautta saadakseni yhteiskunna tukia. Yritystoiminnan aloittaminen uudelleen ei enää onnistu koska omaa riskipuskuria ei ole.

Jos Suomessa olisi perustulo voisin jatkaa yritystoimintaa ja pyrkiä saamaan se kasvamaan (tiedän että esim. tulevat lakimuutokset tulevat parantamaan toimintaedellytyksiä, lapseni on kuitenkin niitä odotellessa syötäväkin jotain...) Nyt ainoa vahitoehtoni on tukien varaan siirtyminen ja yritystoiminnan lopettaminen. Yli viisikymppiselle työpaikkoja ei löydy, sitä on kokeiltu ihan riittävästi.

Vierailija
47/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

300e/kk perustulo riittää oikein hyvin kun lakkautetaan kaikki vanht tulonsiirrot taksimatkoista, asumistukeen, työttömyydet jne ansiosidonnaiset. Loppuisi samalla köyhien kasaantuminen helsinkiin kun ei ole varaa asua täällä.

Vierailija
48/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä suomalaisia vaivaa, kun he ajattelevat, että ihmisen tulee tehdä työtä saamatta siitä kunnon palkkaa?

Mikä suomalaisia vaivaa, kun luulevat että jostakin taikaseinästä tulee kaikille rahaa eikä kenenkään tarvitse enää vaivautua ilmoittautumaan työttömäksi eikä ottaa vastaan avoimia työpaikkoja.

Vierailija
49/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300e/kk perustulo riittää oikein hyvin kun lakkautetaan kaikki vanht tulonsiirrot taksimatkoista, asumistukeen, työttömyydet jne ansiosidonnaiset. Loppuisi samalla köyhien kasaantuminen helsinkiin kun ei ole varaa asua täällä.

Riittäähän se kun lisäksi ottaa rikkailta.

Vierailija
50/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä 500 e juuri ja ja juuri elää jos ei ole lapsia, nythän vain monet väittävät että tuokin on liikaa ja kaikki tuet pois. No, kärsikööt sitten myös seurauksista, vankilatkin ovat täpötäynnä joten pikkurikos siellä ja toinen täällä ei tod näk johda seurauksiin. Jos puoli miljoonaa työtöntä tekisi saman johtopäätöksen niin äkkiä ne varat olisi uudelleen jaettu.

Ei elä 500 eurolla, jos ei saa muita tukia. Asuminen jo on tuon hintaista.

Ja miksikö tuilla pitäisikään elää? Missä on yksilön oma vastuu. Tuet pitää riittää vain ja ainoastaan akuuttiin hätään ja hengissäpitämiseen, ei jatkuvaan "mukavaan" oleiluun.

Esim. opiskelun takia. 5 vuotta yliopistossa, siinä aikana mieluummin eläisi kuin pitäisi itseään "akuutisti hengissä".

Vierailija
51/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tt tuki eli perustoimeentulotuki on n 487 e ja siitä maksetaan kaikki eläminen ja myös ne laskut. Jos jonkun mielestä tuotakaan ei pitäisi maksaa niin kyllä minä mieluummin otan toiselta hengen kuin kuolen itse, jos se siitä on kiinni.

Eläpäs levitä disinformaatiota.

http://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin

Lisäksi siis saa rahaa ainakin seuraaviin:

- asumismenot (esim. vuokra, vastike, omakotitalon hoitomenot, taloussähkö ja kotivakuutus)

- välttämättömät muuttokustannukset ja vuokravakuudet

- muut kuin perusosaan sisältyvät julkisen terveydenhuollon menot (esim. terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeiden omavastuuosuudet ja silmälasit)

- lasten kunnallisen päivähoidon sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot

l- apsen tapaamisesta etävanhemmalle aiheutuvat menot siltä osin, kun ne perustuvat kunnan sosiaalihuollon vahvistamaan sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen

- välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot.

Vierailija
52/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä suomalaisia vaivaa, kun luulevat että jostakin taikaseinästä tulee kaikille rahaa eikä kenenkään tarvitse enää vaivautua ilmoittautumaan työttömäksi eikä ottaa vastaan avoimia työpaikkoja.

Tuo termi "taikaseinä" alkaa kuulostaa jo aika typerältä ja leimaan jokaisen sitä käyttävän juntiksi.

Vierailija
53/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- asumismenot (esim. vuokra, vastike, omakotitalon hoitomenot, taloussähkö ja kotivakuutus)

- muut kuin perusosaan sisältyvät julkisen terveydenhuollon menot (esim. terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeiden omavastuuosuudet ja silmälasit)

- lasten kunnallisen päivähoidon sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot

l- apsen tapaamisesta etävanhemmalle aiheutuvat menot siltä osin, kun ne perustuvat kunnan sosiaalihuollon vahvistamaan sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen

- välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot.

Hah, en minä ainakaan ole saanut.

Vierailija
54/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä 500 e juuri ja ja juuri elää jos ei ole lapsia, nythän vain monet väittävät että tuokin on liikaa ja kaikki tuet pois. No, kärsikööt sitten myös seurauksista, vankilatkin ovat täpötäynnä joten pikkurikos siellä ja toinen täällä ei tod näk johda seurauksiin. Jos puoli miljoonaa työtöntä tekisi saman johtopäätöksen niin äkkiä ne varat olisi uudelleen jaettu.

Ei elä 500 eurolla, jos ei saa muita tukia. Asuminen jo on tuon hintaista.

Ja miksikö tuilla pitäisikään elää? Missä on yksilön oma vastuu. Tuet pitää riittää vain ja ainoastaan akuuttiin hätään ja hengissäpitämiseen, ei jatkuvaan "mukavaan" oleiluun.

Esim. opiskelun takia. 5 vuotta yliopistossa, siinä aikana mieluummin eläisi kuin pitäisi itseään "akuutisti hengissä".

Se on investointi tulevaisuuteen, miten normaalisti investoinnit rahoitetaan? Siinäpä pähkinä sinulle purtavaksi.

Vierailija
55/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas viikottainen reppanoiden uhoamisketju taas vauhdissa. "Jos en minä rahaa saa, niin kyllä minä aivan varmasti rupean ryöstelemään!" Tietäisitte edes miten idioottimaiselta tuo kuulostaa. Onnea vain siihen rikollisen uraanne, kun kaikesta tämän maan tarjoamista mahdollisuuksista huolimatta ei ole saanut elämässä mitään aikaan, niin se ei ihan hirveän terävistä hoksottimista kerro ja luvassa ei todellakaan mitään hirveän menestyksekästä rikollisen uraa ole. Ei siinä kyllä siinä parit juoksukaljat R-kioskilta ehtii käydä hakemassa muovipussi päässä ja kengännauhat solmimatta käydä pöllimässä ennen kiinni jäämistä ja uhota koko matkan vielä bonuksena. 

Vierailija
56/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittäähän se kun lisäksi ottaa rikkailta.

Ja viron vastaava on muistaakseni 80e/kk. Eikä sisällä mitään sosiaalista asumist taikka tämän tukea. Jotenkin ne köyhät elää sielläkin. Googlaa huvikseksi "rahaboss siberist" nähdäksesi miten köyhät elää sillä etelässä.

Vierailija
57/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, en minä ainakaan ole saanut.

Minä en ole ikinä saanut sakkoa. ergo sakkoja ei voi saada eikä niitä ole olemassa. Vauvapalstan käyttäjä loistaa taas järjenlahjoillaan. 

Ylempänä joku itki "taikaseinä" -termin käytöstä. Tuo termihän kuvaa erittäin hyvin nykysuomalaisten tietotasoa ja asennetta. Rahaa pitää vain löytyä aina enemmän ja enemmän kaikkeen, mutta sitä on otettava aina siten, että maksaja on aina se kuuluisa 'joku muu'.

Vierailija
58/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas viikottainen reppanoiden uhoamisketju taas vauhdissa. "Jos en minä rahaa saa, niin kyllä minä aivan varmasti rupean ryöstelemään!" Tietäisitte edes miten idioottimaiselta tuo kuulostaa. Onnea vain siihen rikollisen uraanne, kun kaikesta tämän maan tarjoamista mahdollisuuksista huolimatta ei ole saanut elämässä mitään aikaan, niin se ei ihan hirveän terävistä hoksottimista kerro ja luvassa ei todellakaan mitään hirveän menestyksekästä rikollisen uraa ole. Ei siinä kyllä siinä parit juoksukaljat R-kioskilta ehtii käydä hakemassa muovipussi päässä ja kengännauhat solmimatta käydä pöllimässä ennen kiinni jäämistä ja uhota koko matkan vielä bonuksena. 

No, minun ääooni on testien mukaan keskimääräistä korkeampi ja olen päässyt opiskelemaan pariakin alaa jonne otetaan alle 10 % hakijoista. Olen vain sattunut sairastumaan ja olen näin ollen työkyvytön tällä hetkellä. Joten uskon kyllä kykeneväni rikollisuudella itseni elättämään jos se siihen menee. Kuten hyvin moni muukin. Näyttää niitä idiootteja riittävän tarpeeksi muissakin maissa joissa olematon sosiaaliturva, että murha- ja ryöstötilastot maailman kärkeä. Ei se murhaaminen nyt kauheasti älliä vaadi muutenkaan.

Vierailija
59/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo olisi oikeasti hyvä juttu.

Se vähentäisi turhaa byrokratiaa kun kaikki saisivat automaattisesti sen perustulonsa ilman hirveää hakemusrumbaa. Tietty osa jäisi edelleen hakemusten kanssa pelaamaan jos se perustuva ei heille riitä.

Perusturva antaisi myös mahdollisuuden kokeilla yritystoimintaa. Ja sitä yritystoimintaa olisi kannattavaa jatkaa vaikka liikevaihto jäisi pieneksi. Nykyään todella moni ei uskalla edes yrittää sillä pelkää taloutensa romahtavan ellei yritys menesty.

Vierailija
60/112 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, miksei sitä työtä sitten jaeta työssä olevilta työttömille, jos niin kiusaa työssä olevia se perustulo.

Eli uusi työaikalaki, jossa työpäivä on 6 tuntia ja palkkoja pudotetaan saman verran. Jokainen työtön saa mahdollisuuden työpaikkaan.

Luuletko oikeasti ettet oikea työkykyinen tai halukas saa töitä? Kyllä töissäkäyvät vain ovat parempia. Aina on joku syy miksi tuo toinen sai paikan, etkä sinä. Huomattava osa työttömistä ei vain halua töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi