Enemmistö suomalaisista torppaa korkean ja vastikkeettoman perustulon
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005304316.html
Mikä suomalaisia vaivaa, kun he ajattelevat, että ihmisen tulee tehdä työtä saamatta siitä kunnon palkkaa?
Kommentit (112)
Kansalaispalkalla (kaikille saman suuruinen) saataisiin tietyt ryhmät palaamaan kotimaihinsa tai muuttamaan korpeen. Ei huono.
Kaunis sosialistinen ajatushan tuo on, mutta ei ole koskaan missään ikinä toiminut, vaikka kokeiluja on tehty.
Heti alkuun ruvetaan luettelemaan, mitä kaikkia tukia pitäisi kuitenkin erikseen jakaa eli ei se perustulo edes helpottaisi byrokratiaa.
Ja joo pitäisihän sen tietenkin olla yli 1000 euroa, mieluummin 2000, mutta kun ei enää ole edes omaa valuuttaa, että rahaa voitaisiin painaa lisää, kun sitä ei mistään enää muodostuisi, jos lähes kaikki tulevat olemaan työttöminä.
Ainoa realistinen ratkaisu työn yhä useammilta loppuessa on pienentää elintasoa ja siihen meillä on varaa ja paljon jos globaalisti ajatellaan, mutta tietenkään juuri MINUN elintasoani ei saa laskea.
Jonkinlainen vesitetty versio siitä ehkä saadaan aikaiseksi, mutta ei se mitään muuta,rahaa on tietyn verran ja vähenee jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Sipilä tappaa sairaat ja työttämät nälkään.
Brasiliassa on eniten murhia maailmassa, syynä eriarvoisuus ja köyhyys. Suomi sen verran pieni maa että mikään "muurien" takana turvassa asuminen ja henkivartijoilla itsensä turvaaminen ei onnistu, harvalla keskituloisella sellaiseen olisi edes varaa. Voimmehan toki ryhtyä liveroolipelaamaan game of thronesseja ja muita jos työssäkäyvillä on liikaa aikaa veronmaksajuudesta natisemiseen. Siis niin kauan kuin heillä vielä töitä on, toki jokainen yritys teetättää työnsä halvimman mallin mukaan, robotit varsin käteviä eivätkä ole koko ajan raskaana tai sairaana tai jää eläkkeelle.
Verotetaan työtä, ei työntekijää. Jos firma ostaa robotin tekemään viiden ihmisen työt, firma maksakoon siitä viiden ihmisen verot.
Vierailija kirjoitti:
Verotetaan työtä, ei työntekijää. Jos firma ostaa robotin tekemään viiden ihmisen työt, firma maksakoon siitä viiden ihmisen verot.
Firma vie robottinsa ja veronsa maahan, jossa siitä ei tarvitse maksaa viiden ihmisen veroja.
Kyllä minäkin torppaan jos se on 1200e kuussa. "Ilmainen" raha tulee aiheuttamaan vain hintojen nousua, jolloin taas valitetaan ettei rahat riitä ja tukien määrää pitää nostaa. Ei ne tapalusmuilijat mene töihin, ei etenkään jos saa paljon rahaa tekemättä mitään. Verojen korotukset iskisivät pahiten työntekijöihin, joilla jäisi palkasta vähemmän käteen kuin nykyisin.
Omasta mielestäni maksimissaan 600e on hyvä, johon oikeasti apua tarvitsevat saisi lisätukia (asumistuki yms) hyvillä perusteilla (helsingin kantakaupungissa asuminen ei ole hyvä peruste). Rahan käyttökohteita joutuisi vähän priorisoimaan, mutta kyllä nytkin opiskelijat pärjäävät alle 500e kuussa, ja jos perustulo tulee, niin voi vapaasti ottaa pätkätöitä vastaan ilman pelkoa tukien menetyksistä.
Vierailija kirjoitti:
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005304316.html
Mikä suomalaisia vaivaa, kun he ajattelevat, että ihmisen tulee tehdä työtä saamatta siitä kunnon palkkaa?
Missä tuossa sanotaan "tulee tehdä työtä saamatta siitä kunnon palkkaa". Tuossahan puhutaan vastikkeettomasta perustulosta. Eli ei työtä sen vastikkeeksi.
Kannatan perustuloa, mutta vain niillä reunaehdoilla että se korvaa kaikki muut sosiaaliavustukset mitä meillä nykyään on, korkeintaan jotain harkinnanvaraisia voisi jättää jäljelle. Näyttää olevan että taloudesta jotain ymmärtävät vastustaa ja "taikaseinäporukka" kannattaa. Ja tämä malli jossa tämä tulisi till kaikkien muiden tukien niin on kyllä idiootti ajatus.
No ei todellakaan tule aiheuttamaan mitään hintojen nousua joku 1200e perustulo :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin aion tulevaisuudessa varastaa itselleni rahaa ja ruokaa jos jo nyt EU:n mielestä liian alhaiset tuet vielä alenee, poliisillakin on niin vähän resursseja nykyään että kiinnijäänti hyvin epätodenmäköistä ja suurin osa jutuista jää tutkintapöydälle, kun ottaa vähän yhdeltä ja vähän toiselta, niin ei poliisia kiinnosta lähteä pikkurikoksia selvittämään. Jos ei saa töitä eikä muuten elä kuin viidakon laeilla niin ei voi mitään.
Ja minä aion puolustaa omaisuuttani agressiivisesti, toivo ettet minulta koita ryövätä.
Vierailija kirjoitti:
Perustulon pitäisi olla 1200. Muuten se ei riitä kaikkiin normaaleihin kustannuksiin. Jos joku sanoo palkkansa olevan sen suuruinen, niin sanojalla vaan on törkeen huono palkka.
Perustulon pitää olla niin suuri, ettei muita tukia tarvita.
Ja tietysti työssä oleva joutuu nämä kustantamaan. Hän on tavallaan kiilannut toiset työttömiksi ja saanut itse sen työn.
Toinen mahdollisuus on, että valtio alkaa taata jälleen kaikille työpaikan (jossa tes -palkka) , kuten 90-luvun lopulla.
Naurettava ajatus, Miten minä olen ketään "kiilannut" pois toisen edestä? Sitä paitsi minä joudun jo nyttenkin tekemään olemattoman kollegani töitä. Meillä siis on paikka auki mutta osaamista tähän tehtävään ei tahdo Suomesta löytyvän ja ulkomailtakaan ei ole ollut tulijoita. On ollut jo 2 vuotta paikka auki. Aikaisemmin oli toinenkin, mutta siihen onneksi löytyi tekijä vuoden etsimisen jälkeen.
Töitä ei tulevaisuudessa tule riittämään kaikille, joten yhteiskunnallisten levottomuuksien välttämiseksi sosiaaliturvaan ja / tai kunnolliseen perustuloon tulee seuraavan 10-20 vuoden aikana sijoittaa entistä enemmän resursseja ja pääomaa. Monet eivät tätä globalisaatiosta, työn ulkoistamisesta halpoihin maihin ja automatisaatiosta huolimatta halua hyväksyä, sillä valtaa pitävät haluavat imeä tavallisesta rahvaasta kaiket mehut irti kunnes siirtyvät muualle tekemään taas samaa. Tosiassa perustulo jo ideana uhkaa valtaeliitin ja etenkin yritysmaailman keskittynyttä asemaa, sillä se tarkoittaa, etteivät ihmiset enää ole työn katoamisten seuraksena riippuvaisia enää välistä vetävien työnantajien palkasta ja hyväntahtoisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä 500 e juuri ja ja juuri elää jos ei ole lapsia, nythän vain monet väittävät että tuokin on liikaa ja kaikki tuet pois. No, kärsikööt sitten myös seurauksista, vankilatkin ovat täpötäynnä joten pikkurikos siellä ja toinen täällä ei tod näk johda seurauksiin. Jos puoli miljoonaa työtöntä tekisi saman johtopäätöksen niin äkkiä ne varat olisi uudelleen jaettu.
Ei elä 500 eurolla, jos ei saa muita tukia. Asuminen jo on tuon hintaista.
Ja miksikö tuilla pitäisikään elää? Missä on yksilön oma vastuu. Tuet pitää riittää vain ja ainoastaan akuuttiin hätään ja hengissäpitämiseen, ei jatkuvaan "mukavaan" oleiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulon pitäisi olla 1200. Muuten se ei riitä kaikkiin normaaleihin kustannuksiin. Jos joku sanoo palkkansa olevan sen suuruinen, niin sanojalla vaan on törkeen huono palkka.
Ja tietysti työssä oleva joutuu nämä kustantamaan. Hän on tavallaan kiilannut toiset työttömiksi ja saanut itse sen työn.
Toinen mahdollisuus on, että valtio alkaa taata jälleen kaikille työpaikan (jossa tes -palkka) , kuten 90-luvun lopulla.
Naurettava ajatus, Miten minä olen ketään "kiilannut" pois toisen edestä? Sitä paitsi minä joudun jo nyttenkin tekemään olemattoman kollegani töitä. Meillä siis on paikka auki mutta osaamista tähän tehtävään ei tahdo Suomesta löytyvän ja ulkomailtakaan ei ole ollut tulijoita. On ollut jo 2 vuotta paikka auki. Aikaisemmin oli toinenkin, mutta siihen onneksi löytyi tekijä vuoden etsimisen jälkeen.
Työnantaja ei siis halua panostaa itse kouluttamalla uutta työntekijää tehtävään, vaan odottaa taivaalta tippuvan jonkun valmiin tehtäväkohtaista erityisosaamista omaavan henkilön. Varsin yleistä nykyään, mutta toisaalta tilannehan on työnantajan kannalta hyvä kun sinä teet kahden ihmisen työt yhdellä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä 500 e juuri ja ja juuri elää jos ei ole lapsia, nythän vain monet väittävät että tuokin on liikaa ja kaikki tuet pois. No, kärsikööt sitten myös seurauksista, vankilatkin ovat täpötäynnä joten pikkurikos siellä ja toinen täällä ei tod näk johda seurauksiin. Jos puoli miljoonaa työtöntä tekisi saman johtopäätöksen niin äkkiä ne varat olisi uudelleen jaettu.
Ja miksikö tuilla pitäisikään elää? Missä on yksilön oma vastuu. Tuet pitää riittää vain ja ainoastaan akuuttiin hätään ja hengissäpitämiseen, ei jatkuvaan "mukavaan" oleiluun.
Meinaatko, että nykyiset tuet mahdollistavat "mukavan oleskelun"? Itse en ole ihan samaa mieltä. Reilusti yli mediaanin tienaavana tuntuu ettei rahaa ole nytkään yhtään liikaa, saati jos joutuisin elämään toimeentulonormilla (lienee n. 400 eur/kk pakollisten laskujen jälkeen).
Mitä te luulette että tapahtuu esimerkiksi vuokrille tai lainojen koroille kun kaikilla on enemmän rahaa?
(Ne nousee)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei siis halua panostaa itse kouluttamalla uutta työntekijää tehtävään, vaan odottaa taivaalta tippuvan jonkun valmiin tehtäväkohtaista erityisosaamista omaavan henkilön. Varsin yleistä nykyään, mutta toisaalta tilannehan on työnantajan kannalta hyvä kun sinä teet kahden ihmisen työt yhdellä palkalla.
Ei ole työnantajan kannalta hyvä. Koska töitä jää jatkuvasti tekemättä, ja vain prio1 hommat ehtii tekemään, Työnantaja menettää näin satoja tuhansia euroja vuodessa. Ja näihin hommiin ei noin vain kouluteta, vaan sitä ammattitaitoa pitää jo olla. Uusin kollegani on päässyt työhön kiinni vasta kuuden kuukauden perehtymisen jälkeen, vaikka kova ammattilainen olikin. Ja palkan ollessa ylimmässä palkkadesiilissä niin ei tähän ketään tumpeloita oteta kokeilemaan jos nyt sattuisi oppimaan.
Ilmeisesti Suomessa on siis paljonkin tekemätöntä työtä. Palkkaa ei vain haluta tai pystytä maksamaan. Ei ole oikein, että kaksi tekee samaa työtä, ja toinen saa palkkaa ja toinen työttömyys- tms. tukea. Mitä enemmän kuntouttavan työtoiminnan tai palkattoman harjoittelun nimellä teetetään ilmaistyötä, sitä haluttomampia yritykset ovat palkkaamaan työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin mielestäsi päättyy se akuutti hätä ja hengissäpysyminen muuttuen mukavaksi oleiluksi?
Työttömyyden pitkittyessä asiat tuppaavan kasaantumaan ja vaikeutumaan eikä päinvastoin.
Harva on työtön omasta halustaan. Moni todellakin hakee epätoivoisesti töitä eikä pääse edes työhaastatteluun vaikka pätevyyttä ja ammattitaitoa löytyisikin.
Tietenkin, oi Sherlock. Ei tässä työssäoleville olla yleistä palkankorotusta ajamassa.
Vaan yksinkertaistamassa sosiaaliturvaa, eli yksinkertaistamalla ja selkeyttämällä sen saman rahan maksamista, joka työttömille, opiskelijoille, eläkeläisille yms maksetaan jo nyt erilaisten tukimuotojen ja kautta. Niin ettei byrokratia, porrastus, mielivaltaiset karenssit ja toisensa poissulkevat tukimuodot pudota ketään väliin kuten nyt tapahtuu luvattoman usein.