Järjettömintä maailmassa: nämä adhd-jonon ohi -passit huvipuistoissa
Minun oikeus- ja tasavertaisuustajuuni ei vieläkään mahdu, miksi joillekin annetaan passeja siksi että ovat liian malttamattomia jonottamaan? Ei adhd ole sairaus! Nämä passit kuuluvat kehitysvammaisille, eivät kauhukakaroille ja vanhemmille joilla on tarpeeksi pokkaa niitä kassalta ruinata.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Tällainen hyysäys ei lopulta oikeasti hyödytä lasta mitenkään, oli hänellä oikeasti ADHD tai ei. Altistaminen ja kärsimättömän olon sietämisen oppiminen tulisivat hyvin siinä jonottaessa, ei Suomen huvipuistoihin edes ole niin pitkät jonot, aika lyhyt siedätysaika mutta opettava kokemus kuitenkin. Mutta ei, mun erityislapseni minä minä, hirveetä rääkkäystä tämmönen, valitan Iltapuluun ja teen somekohun jos mun erityiselle Käpy-Usvalle koskaan sanotaan EI missään.
Käpy-Usvalle :D:D:D Ei hitto!(pärskii itsekseen bussipysäkillä!!)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pysty jonottamaan. Hoidin erästä poikaa ja hän oli sellainen. Hän jonotti, mutta meni sitten aivan lukkoon. Hän ei pystynyt enää menemään laitteisiin tai mihinkään. Joku innostuksen ja voimakkaiden tunnereaktioiden sekamelska sai aikaan täydellisen blokin. Siinä oli se huvipuistoreissu. Stoppasi ensimmäiseen jonotukseen.
Pitikö mennä sinne? Ei jokaista kummallista ja outoa pidä olla roudaamassa jokaiseen paikkaan, vaikka se teknisesti olisi mahdollistakin. Ensi kerralla tiedät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on valmiita ottamaan sairaiden tms. ettuja, mutta eivät sitä sairautta. Sitä sanotaan huijaukseksi. Jos adhd-lapsille on tuollainen suotu, niin miksei sitä voi käyttää. Tuokin on varmasti käytännön sanelema juttu. Eli huvipuisto on tullut tuohon ratkaisuun, koska se on kaikille parasta, luulen.
Eihän täällä kukaan hamua itselleen mitään etuiluetua vaan tasa-arvoa kaikille. Siinä ei ole mitään tasa-arvoista, että se joka on malttamattomampi pääsemään laitteeseen saa ohittaa muut. Jonottaminen on tärkeä taito, joka on syytä jokaisen opetella, myös sen adhd:n. Mitäs jos se adhd tarvitsee joskus vaikka jonkun siirtoelimen, pitäisikö siinäkin päästä jonojen ohi? Tai opiskelupaikan?
Uskon että tällaisten passien väärinkäyttö on aika mitätöntä. Vai kehtaisitteko itse valehdella lapsellanne olevan adhd? Törkimyksiä toki löytyy, mutta he ovat vähemmistö.
Passin kanssa lapsi ehtii päivän aikana käydä useammassa laitteessa kuin passittomat. Siitä huolimatta maksavat päivän rannekkeesta saman hinnan. Reilua?
Eivät kaikki edes käytä sitä ohitusoikeutta, vaikka heillä olisi se passi. Vain tilanteessa, jossa on pakko. Tosin moni varmaan käyttää sitä joka laitteeseenkin, ei siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on valmiita ottamaan sairaiden tms. ettuja, mutta eivät sitä sairautta. Sitä sanotaan huijaukseksi. Jos adhd-lapsille on tuollainen suotu, niin miksei sitä voi käyttää. Tuokin on varmasti käytännön sanelema juttu. Eli huvipuisto on tullut tuohon ratkaisuun, koska se on kaikille parasta, luulen.
Eihän täällä kukaan hamua itselleen mitään etuiluetua vaan tasa-arvoa kaikille. Siinä ei ole mitään tasa-arvoista, että se joka on malttamattomampi pääsemään laitteeseen saa ohittaa muut. Jonottaminen on tärkeä taito, joka on syytä jokaisen opetella, myös sen adhd:n. Mitäs jos se adhd tarvitsee joskus vaikka jonkun siirtoelimen, pitäisikö siinäkin päästä jonojen ohi? Tai opiskelupaikan?
Paitsi että ADHD:sta kärsivä ei voi lähtökohtaisesti olla tasa-arvoinen terveen ihmisen kanssa:
"Tarkkaavuuden ongelmat ilmenevät jatkuvina vaikeuksina keskittyä leikkeihin ja tehtäviin, vaikeutena kuunnella toisen puhetta, vaikeutena seurata ohjeita ja saada koulu- tai työtehtäviä suoritetuiksi, usein toistuvina vaikeuksina tehtävien ja toimien järjestämisessä, pitkäkestoista keskittymistä vaativien tehtävien välttelynä, päivittäisten asioiden jatkuvana unohtamisena, yksityiskohtien huomiotta jättämisenä ja häiriintymisenä pienistäkin ulkopuolisista ärsykkeistä.
Yliaktiivisuus ilmenee jatkuvana hyperaktiivisuutena tai impulsiivisuutena, käsien ja jalkojen hermostuneena liikuttamisena, kiemurteluna paikallaan istuttaessa, toistuvana poistumisena tilanteista, joissa edellytetään paikallaan oloa, ylettömänä juoksenteluna tai kiipeilynä, jatkuvana levottomuuden tunteena, usein toistuvina vaikeuksina leikkiä tai harrastaa rauhallisesti, ylettömänä puhumisena ja jatkuvana "menossa olemisena".
Oireyhtymään usein liittyvä impulsiivisuus ilmenee toistuvina vaikeuksina odottaa vuoroaan, toisten keskeyttämisenä, toistuvana tuppautumisena muiden seuraan, vastauksina kysymyksiin ennen kuin ne on kunnolla edes esitetty."
Minusta aika selvää, ettei tällaisella lapsella voi olla samoja eväitä elämään kuin verrakkaisella, mutta terveellä lapsella.
Joten jos nyt tarkkoja ollaan, oikea termi näkemyksellesi ei ole tasa-arvon vaatiminen vaan tasapäistämisen vaatiminen. Kaikkien lasten pitää opetella jonottamaan (mikä on toki oikein), ja jonottaa kuten muutkin vaikka ei ole siihen neurologisia edellytyksiä (öö...?).
Toinen ratkaisu olisi tietysti kieltää huvipuistot ei-toivotuilta ihmisiltä tai rajoittaa niihin pääsyä niin, etteivät ole toivottujen ihmisten harmina kuin 30-luvun saksassa konsanaan. Tässä toki tulee ongelmia sen tasa-arvon kanssa.
Itse taidan kuitenkin taipua sille kannalle, että mieluummin päästän sen yhden erityistenavan jonossa ohitse kuin jään odottamaan mitä tapahtuu kun odottelu käy sille ylivoimaiseksi. Ei pidennä minun jonotusta monellakaan sekunnilla. Ja vaikka venähtäisi parikin minuuttia, noh, kannattaisiko itse lähteä sinne huvipuistoon ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvä jumala! No, eipä tarvitse ainakaan Linnanmäelle enää mennä.
Hyvä Jumala, miksi sallit kaiken tämän mielettömyyden, kuten jononohipassin!?
Kauheaa ymmärtämättömyyttä taas. Joillekin erityislapsille pelkkä huvipuiston hälinä ja ihmispaljous on vaikeaa kestää, mutta kyllä kaikilla lapsilla on silti oikeus päästä elämässään huvipuistoon. Jos jonottaminen ja koko huvipuistoon meno on todella vaativaa ja mahdottomuuden rajoja hipovaa, on vain oikein, että pääsevät jonon ohi. Muuten eivät voisi mennä koko huvipuistoon.
En tiedä, onko olemassa vanhempia, jotka ovat vain keksineet lapselleen jonkin diagnoosin. Se kuulostaa oudolta. Diagnoosin saaminenhan on iso prosessi, päiväkausien juttu, moniammatillisen työryhmän tekemä.
Toivottavasti ADHD-lasten vanhemmat eivät lue näitä todella ikäviä kommentteja. Kirjoittajilla ei taida olla kokemusta, millaista ADHD-lapsen kanssa eläminen on. Ei minullakaan ole, mutta läheltä olen päässyt seuraamaan, eikä siinä ole kyse kurittomuudesta tai vanhempien viitsimättömyydestä.
Minulla on kehitysvammainen kouluikäinen lapsi, joka on runsaiden toistojen ja harjoittelun myötä oppinut mm. jonottamaan ja odottamaan. Mutta hänellä ei (onneksi!) olekaan ylivilkkautta tai ongelmia tarkkaavaisuuden suuntaamisessa. ADHD-lasten vanhemmat saavat minulta täydet sympatiat ja suon heidän lapsilleen jonon ohi -passit, vaikka oman erityisen kanssa jonotan niin kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on se, että ADHD tarkoittaa nykyään "oikeasti neurologisten sairaiden" lisäksi myös kaikenlaisia huonosti käyttäytyviä lapsia, joiden vanhemmat ovat halunneet luovuttaa käytöstapojen kouluttamisen kanssa.
Tällä systeemillä palkitaan siis myös laiskoja vanhempia ja huonotapaisia lapsia. Valitettavasti. Ja kunnon ihmiset joutuvat odottamaan.
Paljonkohan tällä väitteellä on todellisuuspohjaa? "nykyajan kurittomia kakaroita" on ollut aina, eikä mikään viittaa siihen että vanhempien välinpitämättömyys/lasten huonot käytöstavat olisivat lisääntyneet. Pikemminkin näihin asioihin puututaan ja niitä myös tutkitaan/hoidetaan tänä päivänä herkemmin kuin aiemmin.
Juuri vietin koko viikonlopun lintsillä enkä silti todistanut kertaakaan kenenkään tuota passia käyttävän. Joten jos tällainen lapsi sattuu joskus jonon ohi menemään, ja se muutaman sekunnin lisäodotus on sinulle liikaa, ehkä myös itse tarvitset ko.passin?
Vääryyttä ja huonoa kasvatusta. Ei kantaväestölle. Epäoikeudenmukaisuuden kasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ADHD-lasten vanhemmat eivät lue näitä todella ikäviä kommentteja. Kirjoittajilla ei taida olla kokemusta, millaista ADHD-lapsen kanssa eläminen on. Ei minullakaan ole, mutta läheltä olen päässyt seuraamaan, eikä siinä ole kyse kurittomuudesta tai vanhempien viitsimättömyydestä.
Minulla on kehitysvammainen kouluikäinen lapsi, joka on runsaiden toistojen ja harjoittelun myötä oppinut mm. jonottamaan ja odottamaan. Mutta hänellä ei (onneksi!) olekaan ylivilkkautta tai ongelmia tarkkaavaisuuden suuntaamisessa. ADHD-lasten vanhemmat saavat minulta täydet sympatiat ja suon heidän lapsilleen jonon ohi -passit, vaikka oman erityisen kanssa jonotan niin kuin muutkin.
Kiitos sinulle
Itselläni on alakouluikäinen "aakkoslapsi", ja olen aivan loppu. Te, jotka olette sitä mieltä, ettei adhd ole todellinen sairaus, voisitteko ottaa hänet hoitoon joksikin aikaa? Kaipaisin todellakin hengähdystaukoa. Ja teillä varmaan löytyy keinot saada lapsi KURIIN (väkivaltaa en hyväksy).
En ymmärrä miksi aina ajaudun lukemaan näitä ketjuja. Pitäisi lopettaa koko av:n lukeminen, todella monet ovat täällä niin käsittämättömän ilkeitä :(
PS. Emme juurikaan käy huvipuistoissa tms. paikoissa, jossa on paljon väkeä ja hälinää.
Aika harva vanhempi jaksaa ADHD lapsensa kanssa edes sitä 5h olla missään tuon kaltaisessa paikassa. Ilman passia saattaisi olla jopa mahdoton ajatus koko huvipuistoon meno. Kokemuksesta tiedän 😔 armoton kaaos ja todellisia vaaratilateita sekä mitä erikoisempia tapoja saada lapsi viihtymään puolen tunnin jonoissa saa kyllä kenet tahansa aikuisen murtumispisteeseen melko nopeasti. Passin kanssa huvipuisto käynti ensimmäisen kokemuksen jälkeen oli jopa ihan siedettävää vaikka silloinkin sai koko henkilökunta olla "pimahtaneen" lapsen perässä juoksemassa kun en itse kyennyt saamaan häntä kiinni edes 😭
Pelottavia tilanteita
Kaikki eivät pysty jonottamaan. Hoidin erästä poikaa ja hän oli sellainen. Hän jonotti, mutta meni sitten aivan lukkoon. Hän ei pystynyt enää menemään laitteisiin tai mihinkään. Joku innostuksen ja voimakkaiden tunnereaktioiden sekamelska sai aikaan täydellisen blokin. Siinä oli se huvipuistoreissu. Stoppasi ensimmäiseen jonotukseen.