Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allekirjoittaisitko kansalaisaloitteen, joka kieltää imettävän äidin syrjimisen (peukku lupaus äänestäsi)

Vierailija
26.07.2017 |

Olisikohan viimein aika sille, mitä olen pitkään miettinyt. Useissa maissa on jo otettu tämä edistysaskel ja eikö Suomenkin aika olisi? Mitenköhän vaikeaa mahtaa olla, että saa 50k kirjautumaan verkkopankkitunnuksilla ja allerkijoittamaan aloite? Teenkö turhaa työtä tämän eteen? En halua mitään nopeaa ja kömpelöä kyhäelmää, vaan tehdä aloitteen jonka voi ottaa vakavasti.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä alapeukuista on? :D Ei aloitteeseen tule mitään miinusääniä... jotkut kyllä ovat ihan raivona vauvaraukkojen syömiestä. :D

Vierailija
2/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäisin, jos siinä olisi järkevä sisältö. Ylenmääräinen paljastelu imettäessä ei ole tarpeellista. Tosin en ole sellaisesta kuullutkaan kuin täällä palstalla. Minusta ravintolalla on oikeus kieltää imetys, mutta silloin tulee olla selkeät kieltokyltit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolat saavat itse valita asiakkaansa. Tuollaisen aloitteen jälkeen moni ravintola olisi k18.

Vierailija
4/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti ravintolaan ei saa tuoda omia eväitä.

Vierailija
5/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ällöttää nähdä paljaita tissejä ja jättiläisnännejä julkisilla paikoilla enkä pidä vauvoistakaan, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä ettei lasta tarvitse vessassa tai muussa piilossa ruokkia. Kivaa olisi jos äitylit peittäisivät tissinsä, mutta jos se jostain syystä ei ole mahdollista niin sitten ei voi mitään. Minun on katsottava muualle, kun vauva ruokailee. Kannatan siis kansalaisaloitetta, jos semmoisen joku laittaa alulle.

Vierailija
6/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolat saavat itse valita asiakkaansa. Tuollaisen aloitteen jälkeen moni ravintola olisi k18.

Ai kesken ruokailun sinulle saa tulla sanomaan, että heitäpäs tää viltti hiustesi päälle, naapuripöydässä häiritsee sun vaalea hiustenväri? 

Valtaosa ravintoloista ei ole tehnyt mitään omia sääntöjä imettäjille, joten miksi kuvittelet monenkaan ravintolan muuttavan ikärajojaan? Ne ravintolat, jotka ovat ehdottomasti sitä mieltä ettei imetys millään tavalla voi olla sallittua, ovat ehkä vähän huonoja muutenkin lapsiperheille? Joten miksi ne eivät voisi olla ikärajallisia paikkoja sitten? Ravintolahan voi sijoittaa imetyksestä niin häiriintyvät omaan loossiinsa jos haluaa. :) 

Vierailija
7/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten sinä haluaisit lainsäädäntöä muuttaa? Tarkennatko ja annatko konkreettisia esimerkkejä imettäjiä syrjivistä käytännöistä, jotka haluaisit kriminalisoida?

Vierailija
8/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti ravintolaan ei saa tuoda omia eväitä.

Tuleeko kokki siis imettämään lasta sitten? Eiköhän se pieni vauva saa ihan korvikkeensa tai tissimaitonta. :D Jos se ei missään nimessä käy, niin asian voi rajata ikärajoitteella. ;)

Vierailija
9/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ravintola voi kieltää imetyksen ruokapöydässä samoin kuten se voi kieltää lasten sisäänpääsyn.

Nyt myrskyn silmässä on pubi josta saa ruokaa, ihan hyvää sellaista. Gastropubit ei ole mitään perheravintoloita. Tuo paikka on superpieni, en tajua miten jollain on edes pälkähtänyt päähän mennä tuonne vauvan kanssa kun erilaisia vaihtoehtoja on vaikka kuinka.

En siis allekirjoittaisi. Ravintolalle sen asiakkaat ovat elinehto ja jos asiakkaat sanovat että eivät halua siinä puolen metrin päässä imetettävän, niin ravintoloitsijalla pitää olla oikeus kieltää se.

Olen imettänyt kolme lasta n. 1-vuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla. Mutta olen kyllä vähän katsonut ne paikatkin niin että en häiritse muita. Joku kahvilan pöytä on kuitenkin eri asia kuin vaikka täysi, aikuisille suunnattu gourmet ravintola illallisaikaan. Olen ymmärtänyt että joku voi ventovieraan imtyksestä kiusaantua ja se on ihan ok.

Vierailija
10/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten sinä haluaisit lainsäädäntöä muuttaa? Tarkennatko ja annatko konkreettisia esimerkkejä imettäjiä syrjivistä käytännöistä, jotka haluaisit kriminalisoida?

Englannissa ja Walesissa on kiellettyä pyytää imettävää äitiä poistumaan julkiselta paikalta. Yritysten tulisi taata turvallinen ympäristö imetykselle ja puuttua häirintään. Tasavertaisuuslain alla oleva kohta on ollut voimassa vuodesta 2010. Skotlannissa taas on rikos yrittää estää naista imettämästä, jos lapsi on alle kaksivuotias. 

Miksipäs ei Suomeenkin, kun lukee miten halventavasti täällä asiasta puhutaan. Ollaan kerrankin Ruotsia edellä edes jossain. B)

Vierailija
11/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ravintola voi kieltää imetyksen ruokapöydässä samoin kuten se voi kieltää lasten sisäänpääsyn.

Nyt myrskyn silmässä on pubi josta saa ruokaa, ihan hyvää sellaista. Gastropubit ei ole mitään perheravintoloita. Tuo paikka on superpieni, en tajua miten jollain on edes pälkähtänyt päähän mennä tuonne vauvan kanssa kun erilaisia vaihtoehtoja on vaikka kuinka.

En siis allekirjoittaisi. Ravintolalle sen asiakkaat ovat elinehto ja jos asiakkaat sanovat että eivät halua siinä puolen metrin päässä imetettävän, niin ravintoloitsijalla pitää olla oikeus kieltää se.

Olen imettänyt kolme lasta n. 1-vuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla. Mutta olen kyllä vähän katsonut ne paikatkin niin että en häiritse muita. Joku kahvilan pöytä on kuitenkin eri asia kuin vaikka täysi, aikuisille suunnattu gourmet ravintola illallisaikaan. Olen ymmärtänyt että joku voi ventovieraan imtyksestä kiusaantua ja se on ihan ok.

Saako sinut komentaa verhoamaan hiuksesi, jos jotain toista se ravintolassa niin kovin häiritsee? Ravintolahan voi halutessaan laittaa ikärajat, mutta kuitenkaan tämä ei-lapsille-suunnattu-paikka ole viitsinyt sitä tehdä. Pitäisikö oviin laittaa siis lappusia, että täällä imettävä äiti saa ruokansa lämpimänä, täällä ei, täällä saa, täällä naiset peittävät hiuksensa, täällä ällöksytään viiksekkäitä miehiä, tänne ei kehitysvammaisia haluta ja täällä tummaihoiset syövät vain vasemmalla ja huomenna ei saa tulla avoliittolaiset.

Vierailija
12/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoittaisin kansalaisaloitteen, jossa kiellettäisiin kaikki lapset ravintoloista.

Vierailija
13/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoittaisi. 

Vierailija
14/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolalla pitää olla jatkossakin oikeus päättää, miten heidän tiloissaan toimitaan ja käyttäydytään. Erillinen imetystila voisi minusta tulla pakolliseksi perheravintoloihin. Monet äidit eivät erityisesti halua imettää julkisesti, mutta eivät hygieniasyistä halua tehdä sitä vessassakaan. Tämä on minusta paljon isompi ongelma kuin muutaman fanaatikon paljasteluhalu.

Vierailija
15/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sinut komentaa verhoamaan hiuksesi, jos jotain toista se ravintolassa niin kovin häiritsee? Ravintolahan voi halutessaan laittaa ikärajat, mutta kuitenkaan tämä ei-lapsille-suunnattu-paikka ole viitsinyt sitä tehdä. Pitäisikö oviin laittaa siis lappusia, että täällä imettävä äiti saa ruokansa lämpimänä, täällä ei, täällä saa, täällä naiset peittävät hiuksensa, täällä ällöksytään viiksekkäitä miehiä, tänne ei kehitysvammaisia haluta ja täällä tummaihoiset syövät vain vasemmalla ja huomenna ei saa tulla avoliittolaiset.

Paikka on ollut auki vasta hetken, tuskin he uskoivat tällaiseen hyökkäykseen, jonka on laittanut alulle ilmeisesti yksittäinen raivohullu imettäjä.

Kenties he laittavatkin tämän jälkeen?

Noi on huonoja esimerkkejä, koska ne ovat selkeästi syrjintää. Sen sijaan Suomessa on tiukka alkoholilainsäädäntö ja anniskeluoikeudet on tiukasti säännelty. Siksi ravintola voi kieltää lasten sisäänpääsyn ja se koskee kaikenikäisiä lapsia. Tuskin tätä lakia lähdetään muuttamaan siksi, että joku kokee syrjinnäksi sen, ettei saa imettää 2-vuotiasta lasta ravintolassa!!!

En usko että Skotlannissa ja Walesissa kovastikaan pubeissa muutenkaan imetellään. Suomessa kakarat pitää saada viedä tyyliin yökerhoonkin ku äippä haluu.

Vierailija
16/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo. Suomessa ei taida olla laillista naisen esiintyä julkisilla paikoilla yläosattomissa, ei taida onnistua muuallakaan Euroopassa? Suvaitsevaisuus ja huomaavaisuus kuuluisi mennä molempiin suuntiin, ei pelkästään niin, että imettäjän oikeudet menevät kaikesta muusta ohi. Ravintolaan tullaan syömään paitsi ruuan myös ympäristön ja ilmapiirin vuoksi, suuresta osasta ravintoloita saa nykyään tilata ruokaa kotiin - jossa voi ihan rauhassa istua rinnat paljaana imettäen ja syöden. Itse kaksi lasta yli puolivuotiaiksi täysimettäneenä en ymmärrä joidenkin kiihkoäitien tarvetta esitellä rintamustaan julkisesti - kun saman pystyi tekemään täysin huomiotta. Ravintolakulttuuriin kuuluvat myös hyvät tavat joita ainakin meillä opetettiin jo pienestä lapsille (ei juosta, ei kiljuta, sanotaan kiitos jne). Ja hienompaan ravintolaan katsotaan myös vähän mitä päälle laitetaan, ja tuollaiseen kulttuuriin ei oikein istu, että viereisessä pöydässä nainen kaivaa vapaasti tissinsä esille ja työntää sitä vauvan suuhun. Miksi tunkea paikkoihin joiden tapakulttuuri on itselle vieras?

Vierailija
17/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolat voisi laittaa ikä/imetysrajoituksia ovellensa, mutta eivät sitä tee, sillä tietävät että se olisi tyhmin teko, sillä he karkottaisivat kaikki asiakkaansa jotka imettäisivät JA ne jotka eivät hyväksyisi toisten syrjintää noin törkeästi.

Vierailija
18/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen on hyvä asia. Ehkä vauvat ei kuulu ruokaravintolaan tai muihin sellaisiin paikkoihin. Suomessa ei osata sanoa nätisti, että tähän ravintolaan ei sovi tulla pikkulasten kanssa. Ulkomailla usein hovimestari pahoittelee, ettei heillä ole tarjota palveluja vaivoille tai pienille lapsille. Siitä tietää, ettei tuo ole lapsipaikka. Asia hoidetaan hienotunteisesti. Ei ravintola, ei asiakas eikä muut asikkaat nosta mitään meteliä asiasta.

Vierailija
19/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo. Suomessa ei taida olla laillista naisen esiintyä julkisilla paikoilla yläosattomissa, ei taida onnistua muuallakaan Euroopassa? Suvaitsevaisuus ja huomaavaisuus kuuluisi mennä molempiin suuntiin, ei pelkästään niin, että imettäjän oikeudet menevät kaikesta muusta ohi. Ravintolaan tullaan syömään paitsi ruuan myös ympäristön ja ilmapiirin vuoksi, suuresta osasta ravintoloita saa nykyään tilata ruokaa kotiin - jossa voi ihan rauhassa istua rinnat paljaana imettäen ja syöden. Itse kaksi lasta yli puolivuotiaiksi täysimettäneenä en ymmärrä joidenkin kiihkoäitien tarvetta esitellä rintamustaan julkisesti - kun saman pystyi tekemään täysin huomiotta. Ravintolakulttuuriin kuuluvat myös hyvät tavat joita ainakin meillä opetettiin jo pienestä lapsille (ei juosta, ei kiljuta, sanotaan kiitos jne). Ja hienompaan ravintolaan katsotaan myös vähän mitä päälle laitetaan, ja tuollaiseen kulttuuriin ei oikein istu, että viereisessä pöydässä nainen kaivaa vapaasti tissinsä esille ja työntää sitä vauvan suuhun. Miksi tunkea paikkoihin joiden tapakulttuuri on itselle vieras?

Se on kumma miten imetys niin usein rinnastetaan itsensä paljasteluun. Työni puolesta olen nähnyt niiiiiiin monia imetystilanteita ja yksikään niistä ei ole mitään paljastelua. Vaatemainoksissakin vilahtelee enemmän paljasta pintaa kuin vauvan imiessä.

Veikkaampa ettei suurinkaan osa näistä jotka inhoavat paljastelusta, ei ole nähnyt kertaakaan sitä "tavaran tiskiin lyömistä", enintään yhdellä käden sormet riittäisi... ja heistä suurin osa ei ole varmastikkaan huomanneet useimpiakaan imettämisiä, eli niitä "pöyristyttäviä" tilanteita on vielä vähemmän kuin he edes tajuavatkaan.

20/60 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kumma miten mammoilta unohtuu perus kohteliaisuus. Minua ei julkinen imetys haittaa mutta onko se pakko usein tehdä niin, että rempseästi huudahdetaan vauvan pikku kitinään: "Nonnii nyt on Pirjo-Eemelin ruoka-aika" ja isketään se jättimäinen utare siihen esiin? Miksi ei voi mennä sivummalle tai edes vähän harsolla peittää itseään. Todella oksettavaa, epäkohteliasta, mautonta ja junttia ja mitä vielä. YÄK.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi