Mitä ajattelet, jos lapsen kaverin äiti on lastensuojelun sossu?
Ja jos lapsesi heillä säännöllisesti vierailee? Tuleeko muille jotenkin epämukava tunne vai onko se ihan neutraali asia?
Kommentit (58)
Ajattelen että varmaan fiksu ihminen. Hyvä että lapsi turvallisessa paikassa kylässä.
Hmm, jos sinua huolestuttaa se niin kannattaa miettiä onko omassa vanhemmuudessa parantamisen varaa.
Lähinnä kai toivoo ettei julkisen puolen pummi-sosialistiajatuksia tungettaisi lapseeni. Noi tommoset julkisen puolen tyypit kuvittelevat oikeasti ansaitsevansa muiden verorahoja itselleen...
Meillä on kaikki ihan ok. Tämä nainen on sellainen aika nuori ja vissiin melko nuorena äidiksi tullut. Kovasti kyseli, miten meillä on vauvan kanssa mennyt ja onko ollut rankkaa ym. Meillä on kaikki hyvin ja näin, mutta jotenkin oma asenne ehkä sellainen kuitenkin sellainen pieni irrationaalinen pelko lasua kohtaan.. En ole siis koskaa ollut sen kanssa tekemisissä. ap
Ystäväni on tällainen ja en todellakaan luimistele häntä! Typerä ajatuskin jo. Olemme tunteneet alakoulusta lähtien ja ei koulutus ja ammatti häntä ole miksikään muuttanut, vaan hän on tosi asiallinen, rento ja ihana ihminen. Hän on myös lapseni kummitäti ja meidän lapsemme ovat olleet vauvasta saakka ystäviä.
En yleensäkään ole ikinä kohdellut ketään ihmistä eri tavoin vaikka hän olisi kuinka korkealla arvoasteikossa tai ihan mitä vain. Olen ollut työpaikassa, jossa eteen tuli joka päivä kuuluisia ja silmäätekeviä tyyppejä, mutta samanlaisia ihmisiä he olivat kuin muutkin. Juttelin heidän kanssaan niin kuin muidenkin. En ymmärrä mitään palvontaa tai luimuilua, en ole oppinut sellaiseen.
Tulin lukemaan jännityksellä. T. Ls-sossu
No en mitään, olen itsekin sostyöntekijä, aiemmin lastensuojelussa ja nyt (onneksi) muualla.
Vierailija kirjoitti:
Apua!
Älä tänne tule. Meillä täällä on kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Otatko nyt meidän lapset huostaan?
Ei luottaisi.
Jo siitä syystä, että totuus on tarua ihmeellisempää. Johtavassa asemassa asuva ls-työntekijä asuu suoraan vastapäätä perhettä, jossa todella oltaisiin apua tarvittu. Kuvioissa huumeita ym. Ei tehnyt mitään, vaikka varmasti näki kaikenlaista ja varmasti on viran puolesta velvollisuus puuttua.
En siitäkään syystä, että oman lapsensa jätti vauvana miehen hoidettavaksi ja meni töihin, hoitamaan muiden perheiden lasten asioita.
Enkä siitäkään syystä, että satuin kuulemaan millaisia kesäjuhlia järjestävät, ilmeisesti ainakin osa kutsutuista on ollut muita ls-sossuja. Tiedän, että eräs toinen tämän kunnan sosiaalityöntekijä on sen verran fiksu, että kun juhlii kunnolla, tekee sen tietoisesti toisella paikkakunnalla nimenomaan asemansa vuoksi.
Enkä siitäkään syystä, että tämä johtavassa asemassa oleva ls-työntekijä tunkee omaa lastaan sinne sun tänne harrastamaan vaikka varmaan tietää, että parasta alle kouluikäiselle lapselle on kiireetön lapsuus.
Mitä pitäisi pelätä? Eikö pitäisi olla juuri päinvastoin - lasun sostt kun tuskin tekisi perätöntä ilmoitusta mihinkään :) työ on muutenkin niin rankkaa, ettei kukaan huvikseen ala "kyttäämään" työajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ei luottaisi.
Jo siitä syystä, että totuus on tarua ihmeellisempää. Johtavassa asemassa asuva ls-työntekijä asuu suoraan vastapäätä perhettä, jossa todella oltaisiin apua tarvittu. Kuvioissa huumeita ym. Ei tehnyt mitään, vaikka varmasti näki kaikenlaista ja varmasti on viran puolesta velvollisuus puuttua.
En siitäkään syystä, että oman lapsensa jätti vauvana miehen hoidettavaksi ja meni töihin, hoitamaan muiden perheiden lasten asioita.
Enkä siitäkään syystä, että satuin kuulemaan millaisia kesäjuhlia järjestävät, ilmeisesti ainakin osa kutsutuista on ollut muita ls-sossuja. Tiedän, että eräs toinen tämän kunnan sosiaalityöntekijä on sen verran fiksu, että kun juhlii kunnolla, tekee sen tietoisesti toisella paikkakunnalla nimenomaan asemansa vuoksi.
Enkä siitäkään syystä, että tämä johtavassa asemassa oleva ls-työntekijä tunkee omaa lastaan sinne sun tänne harrastamaan vaikka varmaan tietää, että parasta alle kouluikäiselle lapselle on kiireetön lapsuus.
Eli sun mielestä lastensuojelun sossun pitäis
1. vapaa-ajalla vahtia kaikkia naapureita ja niiden mahdollisia huumeongelmia
2. olla järjestämättä juhlia
3. olla käymättä töissä?
Jaiks, tosi terveen kuuloista sun pään sisällä...
Kuinka monta lastensuojelutyöntekijää tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu?
Minun äitini on entinen lastensuojelun sosiaalityöntekijä, nyt kuitenkin viimeiset kymmenen vuotta kouluttajana ja asiantuntijatehtävissä.
Lapsuuteni oli hyvä ja turvallinen, äitini on aina ollut pidetty ihminen ja aurinkoinen persoona. Kaverit viihtyivät meillä ja vanhemmat luottivat. Hänellä ei koskaan ollut eikä ole tarvetta urkkia muiden tekemisiä saati arvostella kasvatustapoja, kyllä lasu-sossun huomio kiinnittyi vain oikeasti huolestuttaviin asioihin.
Ihmisiä ne sossutkin vaan on. Mun ystävänikin on lastensuojelun sossu, ja ihan tavallinen äiti se on, samojen asioitten kanssa usein tuskaillaan, mutta myös iloitaan, kun melko samanikäiset lapset. Ja ei mun äitiydessä ole mitään sellaisia epäkohtia, että pitäis olla huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lastensuojelutyöntekijää tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu?
Kolme.
Yksi tekee ilmoituksen, toinen käy tarkistamassa että se lamppu on palanut, kolmas ottaa lapset huostaan.
Me sosiaalityöntekijät kohtaamme työssämme niin rankkoja asioita, että ns. normaalien perheiden pienet pulmat ei tunnu missään, varmaan pidetään normaalina sellaista, mitä monet pitävät paheksuttavana. Elää voi niin monella tavalla, ihan hyvää elämää. Mutta lasten laiminlyöntiä en ikinä hyväksy, se saa minut aina vihaiseksi ja surulliseksi.
Ajattelisin, että täytyy vahtia omaa lasta ja kaveria tarkemmin, kun ovat meillä ja kysellä vähän enemmän, mitä tekevät kaverin kanssa ulkona/kaverilla. Tuttu on lastensuojelussa töissä etelä-Suomessa ja on täysi psykopaatti. Kohtelee omaa lasta huonosti ja lapsesta onkin tehty monia lastensuojeluilmoituksia. En mielelläni haluaisi lastani sellaiseen seuraan.
Noh, olen itsekin sossu, ei herätä ajatuksia. Turha meitä on 'pelätä' ei meistä kukaan kenenkään kotiin vapaa-ajallaan mitään arvioita ole menossa suorittamaan. Minä ainakin olen vieraillut jos jonkinlaisessa kodissa ja kasvatusympäristössä, eikä koskaan ole vielä tullut mieleenkään mitkään lastensuojelulliset toimenpiteet. Ehkä saatan "keskivertoihmistä" useammin kiinnittää huomiota läheisten perheiden jaksamiseen ja tyrkyttää apua vaikeissa elämäntilanteissa, liian usein on nähty, mihin uupumus voi johtaa (enkä nyt tarkoita vaan näitä perhesurmia vaan ihan työn puolesta nähtäviä arkipäiväisempia tilanteita). Ja kyllä voi ystävät itkeä/valittaa minulle uupumustaan ihan kuten muillekin ystäville, niinhän minäkin teen ja tein varsinkin lasten vauvavuoden. Mutta kuten sanottu, mitään virallisempaa puuttumista ei ole luvassa kuin ääritapauksissa, joihin uskoisin ja toivoisin kanssaihmisten puuttuvan oli sossu tai ei.
Ajattelen, että lapsen kaverin äiti on lastensuojelun sosiaalityöntekijä.