Miksi ihmiset pakastavat mansikoita? Erityisen terveellisiä ne ei ole, tuskin missään kasviksessa on yhtä paljon torjunta-aineita
Kyllä minäkin niitä kesällä joskus ostan, jos ei metsämansikoita löydy, mutta ei tulisi mieleenkään pakastaa noita myrkkymarjoja.
Kommentit (16)
Minä olen hurahtanut luomumansikoihin.
Mistä sitä tietää hedelmistäkään, mitä jäämiä niissä on.
Ei niihin mitään myrkkyjä laiteta.
Mua ei kiinnosta todelliset tai kuvitellut myrkyt, mutta mansikoiden pakastaminen noin niinku ilmiönä on outo. Tai uusi, sanotaan niin. En ole montaa vuotta tiennyt, että ihmiset tosiaan ostavat laatikkokaupalla mansikoita pakkaseen. Minusta ne ovat hyviä tuoreena, kun taas pakkasmarjoina mustikat, vadelmat, herukat ja puolukat toimivat, mutta mansikka oikeastaan ei.
Ehdottoman hyvä asia kyllä, että ostetaan kotimaisilta pientuottajilta!
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta todelliset tai kuvitellut myrkyt, mutta mansikoiden pakastaminen noin niinku ilmiönä on outo. Tai uusi, sanotaan niin. En ole montaa vuotta tiennyt, että ihmiset tosiaan ostavat laatikkokaupalla mansikoita pakkaseen. Minusta ne ovat hyviä tuoreena, kun taas pakkasmarjoina mustikat, vadelmat, herukat ja puolukat toimivat, mutta mansikka oikeastaan ei.
Ei se uusi ilmiö ole. Kyllä meillä pakastettiin mansikoita jo 30v sitten.
mä en tajua kuka haluaa pakastaa suomalaiset mansikat, kyl mä ne vedän tuoreena kun ne on vielä hyviä, Kaikki marjat muuttuu helvetin happamiksi pakkasessa :x puolukat ja viinimarjat on jo happamia valmiiksi niin ne ei haittaa. mustikat myös muuttuu jääkaappisäilytyksessä happamiksi joten jos niitä ei parin päivän sisään syö poimimisesta ni pakkaseen. Mut ei mansikoita!! ihan tyhmää makean marjan hukkaamista
Kuka niitä vetisiä pakkasesta sulatettuja marjoja haluaa syödä. Kaupasta saa parempaa hilloa kuin itse tehty. Toi mansikoiden pakastaminen on pula-ajan sukupolvien pakkomielle.
Mansikka on paras tuoreena, mutta pakastemansikka sopii hyvin smoothiin.
Mä pakastin kaikkia marjoja ja teen niistä joka aamu smoothieta. Mansikka tuo siihen sitten oman makunsa. Mikä toi myrkkyjuttu on?
Joo, kyllä mun äiti pakasti niitä aina kun minä olin lapsi, 80-luvulla. Meillä ei ollut omaa mansikkamaata, ja kun oli niin pakasti niitäkin kaikki mitä ei jaksettu tuoreena syödä. Mansikat on hyvinkin terveellisiä, joten miksi ei niitä voi pakastaa siinä kuin muitakin marjoja? Kylläpä niihin sokeria saa lisättyä, ja keittää vaikka hilloksi tai mehuksi sitten pakkasesta. Onhan se kiva talvella saada omia kotimaisia marjoja, kaupan pakkasesta ostettuna ne on vielä kalliimpia kuin laatikoittain ostettuna.
En usko että niihin Suomesssa myrkkyjä laitetaan, ei mulla ainkaan omalla mansikkamaalla ole mitään tarvetta.
En kyllä tiiä kuka meidän mansikkamaata tulis myrkyttämään yhtään millään. Pakastan ylijäämän ja sitä on paljon vaikka naapureillekin tarjotaan tuoreena suoraan puskista. Pakastetut marjat vähän kohmeisena smoothieen tai rahkaan. Ei niitä tuoreen veroiseksi mitenkään ole tarkoituskaan saada. Pakastemansikalla on ihan omat käyttökohteensa.
Omat marjat eri asia ja jostain saa luomuakin mutta ne tavallisten mansikkatilojen mansikat on ihan hirveitä myrkkypommeja. Mansikoissa on ohut kuori ja siksi ne mm. homehtuu helposti, ilman myrkkyjä sadosta menetetään iso osa.
Eu:n takia meillä sallittiin sellainen homemyrkky, mikä aiemmin oli kielletty vaarallisuuden takia. Melkein kaikki viljelijät varmaan käyttävät sitä. Mansikat homehtuvat pellolla niin herkästi.
Lisäksi tuoreita mansikoista voi nyt tai ainakin lähivuosina saada myyräekinokokkiloisen.
Vierailija kirjoitti:
Niitä pakastettuja voi käyttää esim soseutettuna kakun välissä hillon tilalta.
Meillä lapset tykkää myös sulatettuja syödä ihan sellaisenaan ja tehdään myös hilloa niistä aina pieniä eriä kerrallaan.
Luomumansikoita pakastan sellaiset 15 kg, lisäksi herukoita, mustikoita, puolukoita, karpaloita, karviaisia ja vadelmia. Kaikki älyttömän hyviä, mansikathan ei tarvi edes sokeria, ovat niin makeita. KÄytän niitä itseasiassa tavallaan makeuttamaan esim. turkkilaista jugurttia.
Mä taas ihmettelen, miksi joku ei pakasta ihania suomalaisia marjoja, vaan ostaa mieluummin ulkomaisia hedelmiä, josta ei tiedä yhtään mitä myrkkyjä niissä on. Ostan kyllä itsekin vähän luomuhedelmiä, mutta marjat mulla on tärkeämmässä osassa.
Kokeilkaa ostaa luomumansikkaa, sehän on aivan erilainen kuin tavallinen myrkkymarja. Maku on kuin olisi kyseessä eri marja.
Nokun ne maistuu hyvältä eikä joulutorilta enää saa tuoreita.