Mansikka 6€ litra, 35€ 5kg laatikko - aivan ylihintaista!!
Siis oikeasti, viime vuonna alkoi tämä kiskonta, sen saattoi selittää pienellä sadolla mutta tänä vuonnahan on hyvä tai vähintään kohtalainen mansikkavuosi. Kuka maksaa noita sikahintoja? Kannattaisi ryhtyä kesäviljelijäksi, tekisi kivan lisätilin kesälomalla. Päivässä yksi ihminen poimii ainakin 150kg. Jos sen myisi tienposkessa vaikka 30€ laatikko siitä tulisi kahden päivän työllä (poiminta+myyntipäivät) 450€. Olisi tuottoisa kesäduuni.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Noilla ryöstöhinnoilla mansikat jää myymättä ja menevät roskiin. Mä en ymmärrä miten tuo voi olla kannattavaa touhua, eikö olisi viisaampaa myydä tällainen helposti pilaantuva tuoretuote sellaisella hinnalla että mansikat viedään käsistä? Silloin jokainen marjakilo tuottaa edes jotakin, se pilaantunut marja roskiksessa on pelkkää turhaa tappiota.
Nyt jo marjabisnes pyörii orjien voimalla. Orjien jotka tulee Thaimaasta tai Ukrainasta.
Sinä kehtaat valittaa vielä hinnasta? Poimituista marjoista ei myöskään tarvitse maksaa maanomistajalle eikä valtiolle mitään.
Todellinen hinta rehellisessä bisneksessä olisi monta kertaa korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla ryöstöhinnoilla mansikat jää myymättä ja menevät roskiin. Mä en ymmärrä miten tuo voi olla kannattavaa touhua, eikö olisi viisaampaa myydä tällainen helposti pilaantuva tuoretuote sellaisella hinnalla että mansikat viedään käsistä? Silloin jokainen marjakilo tuottaa edes jotakin, se pilaantunut marja roskiksessa on pelkkää turhaa tappiota.
Voishan niitä myydä halvemmallakin jos haluaa niitä kasvattaa ilmaiseksi tai niin että tekee tappiota sillä mansikankasvatuksella.
Paljonkohan maksaa mansikantaimet, muovit, harsot keväällä, työntekijät, muutkin kun siis poimijat, kaikki ne niitten palkan lisäksi maksettavat kulut, vakuutukset, verot, jäähdytyslaitteet, säilytystilat, laatikot, vaakat, kuljetukset, mitä lieneekään. En tiedä, mut vissiin jotakin.No mitä ihmettä nuo myymättä jääneet mansikat tuottaa? Eikö ne ole nimenomaan kasvatettu ilmaiseksi ja tappiolla kun niistä ei saa penninjeniä vaan kaikki työ on mennyt täysin hukkaan ja mansikat joutaa pilaantuneina tunkiolle?
Et selvästikkään ole bisnesihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Minulla on omakotitalon pihalla vähän mansikkamaata ja osin ehkä omien taitojen puutteellisuudenkin takia niissä on kyllä minusta aika älytön työ! En maksaisi mansikoista niitä hintoja mitä ap ilmoitti, mutta alkaa kyllä välillä mietityttää, mitä järkeä tässä omassakaan "pienviljelyssä" on. Pärjäisiköhän sitä kokonaan ilman mansikoita?
Mitä sä siellä teet? Mun mielestä taas mansikkamaa on helpointa mitä voi "kasvattaa" heti raparperin ja viinimarjojen jälkeen. :D
En minäkään oikein osaa mutta verrattuna kaikkeen muuhun kasvatuspuuhaan, olen käyttänyt mansikkamaahan ihan olemattoman vähän aikaa hoitamiseen.
Nyt esim. pariin viikkoon en ole muuta tehnyt kuin hiukan raottanut rastasverkkoa että saan punaiset marjat poimittua. :)
35 e / 5 kg on käypä hinta. Saman maksoi jo viime vuonna. Ostan aina kaksi laatikkoa. Viime vuonna olimme matkoilla pääsadon kypsyttyä joten jouduin ostamaan hiukan viiveellä. Silloin laatikon hinta oli laskenut 30 euroon mutta laatikossa oli ainakin kolmasosa jo lähes mätiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo marjabisnes pyörii orjien voimalla. Orjien jotka tulee Thaimaasta tai Ukrainasta.
Sinä kehtaat valittaa vielä hinnasta? Poimituista marjoista ei myöskään tarvitse maksaa maanomistajalle eikä valtiolle mitään.
Harvemmin kyllä se mansikka menee joka miehen oikeuksien piiriin. Jos mansikkapellolta menee itse poimimaan, kyllä vain siitä maajussin kasvattamasta mansikasta täytyy pulittaa pyydetty summa sille viljelijälle. Metsien luonnonmarjat ovat sitten toinen juttu.
Kyllä sinne mansikkamaalle muuten saa mennä töihin ihan suomalainenkin, mutta eipä ole menijöitä. Siksi on roudattava työntekijöitä ulkomailta asti. No ehkä nyt on tullut niin paljon maahan asumaan muilta mailta kansaa, ettei tarvitse enää varta vasten rajojen ulkopuolelta hakea.
Olen teininä ollut poimimassa mansikoita ihan työkseni. Palkka riippui ihan siitä kuinka ahkera olit, miten nopeasti poimit ja miten kauan viitsit siellä olla/päivä.
Ei paras mutta ei paskinkaan työpaikka. Ja omaa rahaa siitä sai.
Mutta jos valitat mansikan hinnasta, mene poimimaan ne ihan itse niin saat edes vähän halvemmalla. Aloita vaikka alkuun 6 tunnin työpäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voishan niitä myydä halvemmallakin jos haluaa niitä kasvattaa ilmaiseksi tai niin että tekee tappiota sillä mansikankasvatuksella.
Paljonkohan maksaa mansikantaimet, muovit, harsot keväällä, työntekijät, muutkin kun siis poimijat, kaikki ne niitten palkan lisäksi maksettavat kulut, vakuutukset, verot, jäähdytyslaitteet, säilytystilat, laatikot, vaakat, kuljetukset, mitä lieneekään. En tiedä, mut vissiin jotakin.No mitä ihmettä nuo myymättä jääneet mansikat tuottaa? Eikö ne ole nimenomaan kasvatettu ilmaiseksi ja tappiolla kun niistä ei saa penninjeniä vaan kaikki työ on mennyt täysin hukkaan ja mansikat joutaa pilaantuneina tunkiolle?
Jos jo alunperinkin alkaa myymään alihintaan, niin ei tuota mitään muuta kun tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kyllä se mansikka menee joka miehen oikeuksien piiriin. Jos mansikkapellolta menee itse poimimaan, kyllä vain siitä maajussin kasvattamasta mansikasta täytyy pulittaa pyydetty summa sille viljelijälle. Metsien luonnonmarjat ovat sitten toinen juttu.
Kyllä sinne mansikkamaalle muuten saa mennä töihin ihan suomalainenkin, mutta eipä ole menijöitä. Siksi on roudattava työntekijöitä ulkomailta asti. No ehkä nyt on tullut niin paljon maahan asumaan muilta mailta kansaa, ettei tarvitse enää varta vasten rajojen ulkopuolelta hakea.
Sen verran satun aiheesta tietämään, että ei oo suomalaisia tulijoita mansikkatiloille töihin. Jos yksi suomalainen vuodessa edes kysyy töitä mansikanpoimijana, niin se on jo paljon. Ei yksinkertaisesti ole muuta vaihtoehtoa kun ottaa työntekijät ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä superruokaa saa 6€/kg.
Suomessa marjat ovat todella laadukkaita, kun meillä on pitkät valoisat yöt.
Jep. Kyllähän se tuntuu ehkä kalliilta viiden kilon laatikossa ostettuna, mut ne on vieläpä tuoreita marjoja. Taitaa ne ihan saman verran, jos ei jopa enemmänkin maksaa ostettuna pakasteena parinsadangramman pusseissa, 2€ pussi. Tai paljonko ne nyt tarkalleen maksaakaan, mut jotain tuollaista kuitenkin. Ei vaan tunnu niin kalliilta kun ostaa vaan vähän kerrallaan.
Joten ei oo paha hinta tuo 35€ laatikko. Tai sitten vaan itse kasvattamaan, paljonkohan menis rahaa ja työtä että sais laatikollisen mansikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se maanomistaja maksa aika älyttömästi että se saa ne mansikat kasvatettua. Vai meinaatko että jossain on mansikoita vapaasti poimittavissa metsässä tai jossain? Että ne kasvaa itsekseen jossain? No ei kasva.
Kuuluis olla 19,95/5 kg
En nimittäin mene mitään sisäfilettä ostamaan
Mistä luulet tulleen sanonnan , että joku maksaa mansikoita eli on kallis?
Jää ostamatta. Ja oikeasti kannattaisi harkita mansikkabusinekseen lähtemistä. Se kun ei ole mitään rakettitiedettä, eikä vaadi suurta työpanosta sen jälkeen kun pelto on perustettu. Suurin työ on se poimiminen. Ja senhän hoitavat ulkomaaliset polkuhinnoin. Missä muussa duunissa vaaditaan että 2kk työllä pitäisi saada koko perheen vuoden tili, varsinkin siis kun mansikanviljelijät eivät itse edes poimi niitä marjoja. Aivan harhaista. Mutta tyypillistä maaseudun ihmisille - ja sen huomaa, kun menee maalaistaajamien apsuille niin siellä päivystää nykypäivänä sellaisia varttitonnariperheitä, että selvää on että ne ihmiset eivät pysty yhtään mihinkään fyysiseen työhön, vaan ovat ihan tukiaiselättejä.
Vierailija kirjoitti:
Olen teininä ollut poimimassa mansikoita ihan työkseni. Palkka riippui ihan siitä kuinka ahkera olit, miten nopeasti poimit ja miten kauan viitsit siellä olla/päivä.
Ei paras mutta ei paskinkaan työpaikka. Ja omaa rahaa siitä sai.
Mutta jos valitat mansikan hinnasta, mene poimimaan ne ihan itse niin saat edes vähän halvemmalla. Aloita vaikka alkuun 6 tunnin työpäivällä.
Olen ollut mansikkapellolla useampna kesänä 1990-luvulla. Tienasin hyvin, olin paras poimija. Kaupunkilaisena. Paikalliset maalisteinit olivta aivan onnettomia valittajia ja surkeita pomijoita. Tosi on.
4,90/ kg kun käyt itse poimimassa mansikkafarmilta. Juuri torstaina itse kävin poimimassa mansikkani. Kuka hullu nyt ostaa 6e/litra.
Minulla on omakotitalon pihalla vähän mansikkamaata ja osin ehkä omien taitojen puutteellisuudenkin takia niissä on kyllä minusta aika älytön työ! En maksaisi mansikoista niitä hintoja mitä ap ilmoitti, mutta alkaa kyllä välillä mietityttää, mitä järkeä tässä omassakaan "pienviljelyssä" on. Pärjäisiköhän sitä kokonaan ilman mansikoita?