Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansikka 6€ litra, 35€ 5kg laatikko - aivan ylihintaista!!

Vierailija
25.07.2017 |

Siis oikeasti, viime vuonna alkoi tämä kiskonta, sen saattoi selittää pienellä sadolla mutta tänä vuonnahan on hyvä tai vähintään kohtalainen mansikkavuosi. Kuka maksaa noita sikahintoja? Kannattaisi ryhtyä kesäviljelijäksi, tekisi kivan lisätilin kesälomalla. Päivässä yksi ihminen poimii ainakin 150kg. Jos sen myisi tienposkessa vaikka 30€ laatikko siitä tulisi kahden päivän työllä (poiminta+myyntipäivät) 450€. Olisi tuottoisa kesäduuni.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mansikanviljelijän sukulaisena en voi kun äimistellä aloittajan kaltaista typeryyttä. Menepä vuodeksi tutustumaan tähän viljelijän arkeen ja tule sitten kertomaan siitä 'helppoudesta'.

Sukulaiset viljeli mansikoita. Olin töissä tilalla. Silloisilla paljon matalammilla hinnoilla nelihenkinen perhe alle 10ha viljelmillä teki koko vuoden tilin. Elintaso tosin alhaisempi, mutta silti. Tiedän mitä se on. Nykyongelma on ettei saa poimijoita ja ilmeisesti välikäsien katteet kararanneet.

Minä en 35€ laatikosta maksa enkö 6€ litrasta - sehän ei mee niin että 35€/10l, vaan litrahinta on kovempi jos ostaa vähemmän.

Useampi viljelemään ja tienaamaan. Vielä pari vuotta sitten hinta oli 17-25€/laatikolta. Hintojen kaksinkertaistuminen on oire jostain kähminnästä. En osta.

Vierailija
22/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein hulluinta on että itsepoimittuna hinta on sama kuin kaupasta ostettuna. Ainakin täällä meillä tänään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää itte tunkkis

Vierailija
24/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerää itte tunkkis

Niin keräänkn, omalta pihalta. Mädätköön kiskurimarjanne EVVK.

Vierailija
25/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin eilen 5 kg 25 euroa

Vierailija
26/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35 euroa mansikkalaatikosta, jossa suurin osa mansikoista on osittain raakoja. Tai 30 euroa vadelmista, jotka ovat joko homeessa tai lötköjä. Tuommoisia laatikoita myi citymarket tänään. Kiitos ei. Nuo summat maksaisin toki hyvästä ja laadukkaasta marjasta.

Kuka ostaa mansikat jostain marketista? Nehän on poimittu monta päivää sitten. Itse haen mansikkani suoraa tilalta, ne on poimittu samana päivänä.

Tai Torilta, ainakin kokemukseni mukaan tuoreempia kuin mitkään markettimansikat.

Vierailija
27/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla ryöstöhinnoilla mansikat jää myymättä ja menevät roskiin. Mä en ymmärrä miten tuo voi olla kannattavaa touhua, eikö olisi viisaampaa myydä tällainen helposti pilaantuva tuoretuote sellaisella hinnalla että mansikat viedään käsistä? Silloin jokainen marjakilo tuottaa edes jotakin, se pilaantunut marja roskiksessa on pelkkää turhaa tappiota.

Vierailija
28/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35 euroa mansikkalaatikosta, jossa suurin osa mansikoista on osittain raakoja. Tai 30 euroa vadelmista, jotka ovat joko homeessa tai lötköjä. Tuommoisia laatikoita myi citymarket tänään. Kiitos ei. Nuo summat maksaisin toki hyvästä ja laadukkaasta marjasta.

Kuka ostaa mansikat jostain marketista? Nehän on poimittu monta päivää sitten. Itse haen mansikkani suoraa tilalta, ne on poimittu samana päivänä.

Tai Torilta, ainakin kokemukseni mukaan tuoreempia kuin mitkään markettimansikat.

Pääkaupunkiseudulla myytävistä mansikoista ei edes tunnista että kyseessä on sama marja kuin mitä myydään Savossa. Mauttomia ja seassa on ihan aina huonoja toisin kuin vaikkapa Mikkelistä tai Joroisista ostetuissa mansikoissa jotka on ihan aina huippulaadukkaita ja makeita.

Vierailija
29/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimintatilalta 4,90 kg itsepoimittuna. Vähän kaupanpäälle ja syödyt myös. Söin hyvin.

Vierailija
30/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden päivän työstä? Aatteliko niitten mansikoitten niinkun itekseen sinne peltoon ilmestyvän jne.

En nyt oo mikään mansikoittenkasvatus expertti, mut tuokokuusta asti ne tyypit siellä mansikkamaalla pyörii ja sit kun jossainvaiheessa ne mansikat on kypsynyt ja kerätty, niin jotain työtä silti jäävät sinne pelloille tekemään.

Jokaikinen, joka omistaa yhtään maata, kasvattais kyllä mansikoita jos kahden päivän työllä sais mansikkasadon kasvatettua ja myytyäkin vielä.

Vierailija
31/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla ryöstöhinnoilla mansikat jää myymättä ja menevät roskiin. Mä en ymmärrä miten tuo voi olla kannattavaa touhua, eikö olisi viisaampaa myydä tällainen helposti pilaantuva tuoretuote sellaisella hinnalla että mansikat viedään käsistä? Silloin jokainen marjakilo tuottaa edes jotakin, se pilaantunut marja roskiksessa on pelkkää turhaa tappiota.

Voishan niitä myydä halvemmallakin jos haluaa niitä kasvattaa ilmaiseksi tai niin että tekee tappiota sillä mansikankasvatuksella.

Paljonkohan maksaa mansikantaimet, muovit, harsot keväällä, työntekijät, muutkin kun siis poimijat, kaikki ne niitten palkan lisäksi maksettavat kulut, vakuutukset, verot, jäähdytyslaitteet, säilytystilat, laatikot, vaakat, kuljetukset, mitä lieneekään. En tiedä, mut vissiin jotakin.

Vierailija
32/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oma mansikkamaa ja tuskin saan siitä 7-10 kg enempää ja ainakin näin harrastelijaviljelinä kulut ovat isommat kuin tuotot. Ja kyllä mansikkakilolle tulee hintaa.

Jos räksät eivät syö, niin sitten home vie.

Mansikan taimet pitäisi vaihtaa 3v. välein ja jos oikein muistan, maksavat useamman euron kappale. Lisäksi tarvitaan mansikkamuovit, lannoitteet, kitkemiset jne.

Aikamoinen mansikkamaa saa olla jos poimii 150kg. Mansikkahan kypsyy erittäin epätasaisesti, toisin kuin muut marjat.

Ja kyllä, 35€/5kg on todella halpa.

Luulen, ettei ap. ole hajuakaan mansikan kasvatuksesta ja marjan poimimisesta. Vai onko?

Vierailija
33/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on oma mansikkamaa ja tuskin saan siitä 7-10 kg enempää ja ainakin näin harrastelijaviljelinä kulut ovat isommat kuin tuotot. Ja kyllä mansikkakilolle tulee hintaa.

Jos räksät eivät syö, niin sitten home vie.

Mansikan taimet pitäisi vaihtaa 3v. välein ja jos oikein muistan, maksavat useamman euron kappale. Lisäksi tarvitaan mansikkamuovit, lannoitteet, kitkemiset jne.

Aikamoinen mansikkamaa saa olla jos poimii 150kg. Mansikkahan kypsyy erittäin epätasaisesti, toisin kuin muut marjat.

Ja kyllä, 35€/5kg on todella halpa.

Luulen, ettei ap. ole hajuakaan mansikan kasvatuksesta ja marjan poimimisesta. Vai onko?

Mut tää alotus sai nauramaan. Puff, tosta vaan tulee mansikkapelto ja ei tarvii ku kaksi päivää poimia ja sitten tienvarteen tienaamaan.  ;D

Vierailija
34/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman havaintoni mukaan, eivät todella mene roskiin, vaan yleensä jo iltapäivään mennessä on mansikat myyty.

Ja kyllä 35€/5kg on todella halpa, jos vertaa siihen mitä mansikankasvatus vaatii. Eihän tuossa tule kuin 3,50€/litra.

Vierailija
35/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä superruokaa saa 6€/kg.

Suomessa marjat ovat todella laadukkaita, kun meillä on pitkät valoisat yöt.

Vierailija
36/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voishan niitä myydä halvemmallakin jos haluaa niitä kasvattaa ilmaiseksi tai niin että tekee tappiota sillä mansikankasvatuksella.

Paljonkohan maksaa mansikantaimet, muovit, harsot keväällä, työntekijät, muutkin kun siis poimijat, kaikki ne niitten palkan lisäksi maksettavat kulut, vakuutukset, verot, jäähdytyslaitteet, säilytystilat, laatikot, vaakat, kuljetukset, mitä lieneekään. En tiedä, mut vissiin jotakin.

No mitä ihmettä nuo myymättä jääneet mansikat tuottaa? Eikö ne ole nimenomaan kasvatettu ilmaiseksi ja tappiolla kun niistä ei saa penninjeniä vaan kaikki työ on mennyt täysin hukkaan ja mansikat joutaa pilaantuneina tunkiolle?

Vierailija
37/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivoi, mä oon ostanut mansikoita litran kaksi tyyliin joka päivä jo kuukauden ajan. Ja aion ostaa sen 10 kg pakastettavaksikin vielä. Mulla oli varmaan 25 vuotta, etten tykännyt mansikoista. Lapsena söin niitä sitäkin enemmän. Ihan sama, mitä maksaa, kun olen löytänyt lapsuuteni lempimarjan uudelleen! Mumsmums 😊

Vierailija
38/57 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa oma mansikkamaa. Kasvatus on helppoa kuin mikä. Kunhan tekee pohjatyöt kunnolla, niin mansikkamaa on todella helppo! Eikä vie edes paljon tilaa pihalla.

Mulla on pieni mansikkamaa ja tänä vuonna en joudu ostamaan ollenkaan mansikkaa. :) Pellosta on nyt tullut noin 8kg mansikkaa. Itse tein laiskuuksissani pohjatyöt vähän hutiloiden, jonka vuoksi sato ei ole paras mahdollinen. Mansikka on niin helppohoitoinen että jos on vähänkin omaa pihaa niin kannattaa laittaa. :)

Ja kaikkein parasta on että aina voi hakea aamupalalle hiukan tuoreita mansikoita tai napata välipalasmoothien tuoreet marjat.

Vierailija
39/57 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikka loppu lähitilalta ainakin tänään. Myöhästyinkö?

Vierailija
40/57 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt itse poimimassa mansikat suoraan tilalta. Ei tarvitse poimia pilaantuneita ja raakoja marjoja. Kilohinta jää reilusti alle sen mitä torilla tai marketissa huudetaan. Syödäkin saa niin paljon kuin sielu sietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi