Vaikka olen itsekin äiti ja mulla on pieniä lapsia, mua ällöttää jos joku äiti imettää lasta ravintolassa muiden nähden kun toiset yrittävät syödä
Itsekin menisin johonkin suojaisempaan paikkaan imettämään omaa lastani. En millään ilkeisi ja kehtaisi esitellä jotain niin intiimiä kuin omat paljaat rinnat täysin vieraille ihmisille.
Kyllä me äiditkin voimme paheksua tällaisia toisten äitien tapoja, aina se tuomitsija ole lapseton ihminen.
Ihan oikein tämäkin ravintola passittaa äidit johonkin vessaan imettämään lastaan. Sinne mäkin menisin ilman passittamistakin.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut nyt syö ruokaa vessassa päätellen kommentistasi tai sinä et vaan käsitä että bakteereja ei näe.
Itse pidän Ranskasta, heillä on perustuslaissa määrätty että vauva saa oikeuden syödä rintamaitoa vaikka ravintolassa. Niin kuin siihen kenenkään ällötys ylttää että lapsi saa ruokaa.
Eikö sen lapsen voisi ruokkia kotona ennen lähtöä, tai jos lapselle ei silloin maistu, niin pumpata maitoa pulloon ja pullosta syöttää? Ei se lapsi muutamasta pullokerrasta pilalle mene.
Et taida tietää vauvoista mitään? Meillä loppui imetys siihen kun vauva alkoi suosimaan pulloa. Ei enää siis suostunut rinnalle. Jotkut eivät halua riskeerata imetystä muutaman herkkähipiäisen ihmisen takia, joita häiritsee nähdä vauvan pää äidin rinnan edessä. Paljasta rintaahan he eivät näe koska imetys ei toimi niin.
Sitä paitsi vauvan nälkä ei katso aikaa tai paikkaa. Aina on vauva syötetty ennen lähtöä, mutta silti nälkä saattaa iskeä kesken matkan uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minuakin vaikka olen äiti häiritsee se, että esim ravintoloissa imetetään. En oikeasti ymmärrä, miksei sitä tuttipulloa voida käyttää...jossain vaiheessa se imetys kuitenkin loppuu ja tuttipulloa vissiin arastellaan jotenkin..."minä olen paras äiti ja imetän vaikka väkisin". Ei äideillä ole mitään etuoikeuksia käyttäytyä niin kuin tahtoo julkisilla paikoilla. Ja vaikka imetys onkin luonnollinen asia, niin faktahan on, että kyllä se katseita saa osakseen. Helpommalla ja vähemmällä mielipahalla sen pullon kanssa pääsee.
Ja olen kyllä itsekin imettänyt, että ei ole mitään katkeran "huono äiti" ihmisen tilitystä.
Sitäpä oon tältä mun vauvalta yrittänyt kysellä että miksei sitä pulloa voi käyttää? Mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa.
Jos äiti ja vauva eivät tarvitse tuttipulloa lainkaan, niin eivät tarvitse. Ei ole sinun asiasi. Oletko kade, että joku on vahva ja hyvävoimaisen äiti, joka jaksaa imettää ja pitää huolta. En tosiaan ottanut pulloa käyttöön siksi, että sulle ei tulisi pahaa mieltä.
"En kehtaa imettää julkisesti joten kukaan muukaan ei saa sitä tehdä"
-ap
En todellakaan voi käsittää mikä siinä imettämisessä ihmisiä niin ällöttää. Ja miksi pulloruokinta on yhtään sen parempi? Sama vauvan pää siinä joka tapauksessa näkyy.
Toivon mahdollisimman paljon julki-imetystä, se on oikein hyvää siedätyshoitoa noille elämästä vieraantuneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua aina ihmetyttää miten imettäessä ne paljaat rinnat heiluvat kaikkien nähtävillä :D siis ilman paitaa olette nähneet jonkun imettävän?
Jep. Minä en ole kertaakaan elämäni aikana nähnyt kenenkään paljaita rintoja julki-imetyksessä. Nää provoilijat taas ei nää mitään muuta. On se jännää.
Tapahtui Suomen Turussa tänä kesänä:
Äiti ja taapero ja vauva aamiaisella hyvin täydessä salissa. Olivat jo lopetelleet aamiaisen, istuin viereisessä pöydässä, heidän toisella puolellaan aasialainen vanhempi pariskunta (japanilaisia?).
Taapero lähti seilaamaan ympäri ja äiti alkoi imettää itkevää vauvaa ja lukemaan lehteä. Vauva ei todellakaan asettunut nätisti jonnekin harson suojaan imemään vaan tempoi ja raivosi kuten "rintaraivari-iässä" vauvat tekee. Aina kun irrotti otteen ja selkä kaaressa karjui, näkyi todellakin nänni, josta valui maitoa. Vaikka nyt koko tissi ei ollut paljaana.
Äiti luki rauhassa lehteä, antoi vauvan raivota ja välillä auttoi sormilla nänni vauvan suuhun.
Aamisisravintolan takana oli lobby, jonne olis voinut ottaa vauvan, kupin kahvia ja lehden, eikä ketään olis hsitannut (paitsi se taaperon juokseminen, mutta siinä olis ollut leikkipistekin lähellä).
Kyllä mua vähän ällötti toi tilanne vaikka kolme lasta olen imettänyt.mitähän vanhempi pariskunta mietti...
Mitä te vouhkaatte? Jos sä et imetä lastasi, mulle ihan sama. Jos mä imetän, niin sen pitäisi myös sulle olla ihan sama. Vouhkausta on se, että kaikkien pitää tehdä kuin minä.
Tuo Turun tilanne. Mikä siinä ÄLLÖTTI? Mä en oikeasti ymmärrä? Rinta on tarkoitettu vauvan syöttämiseen. Yrittäkää joku kielellisesti lahjakas kuvata asiaa muuten. Se, että imetys ällöttää ei mene mun jakeluun millään. Oisko parempi ärsyttää, ihmetyttää jne. Mä en voi yhdistää sanoja imetys ja ällötys.
No joo. En pidä imettämistä tai tissejä mitenkään likaisina asioina, mutta onhan se aika intiimiä.
Haukotus. Iltasanomien toimittajako se vuodesta toiseen nostaa tän aiheen pöydälle ja provoilee täällä yksin. Kukaan oikea ihminen ei nimittäin ole niin tyhmä että jaksaisi tästä aiheesta mouhota. Neeeeext.
Ja se Turun keissi vielä. Sä et oo koskaan imettänyt. Kirjoitit, että äiti auttoi sormilla nännin vauvan suuhun. Ei Ei ei... Vauva ei ime nänniä, vaan rinta on mahdollisimman syvällä vauvan suussa. Ja sitä ei auteta sormilla muutenkaan. Vauva itse avaa suunsa mahdollisimman isoksi. Laittamalla sormi väliin IRROTETAAN vauva rinnasta.
Joskus lastentapahtumissa ja ravintoloissa vilahtaa tissi, kun äiti imettää vauvaa, mutta harvoin noihin tulee kiinnitettyä mitään huomiota. Ihmettelen, kuinka joku edes keskittyy jonkun toisen perheen ruokailuun (=toisessa pöydässä imettävään äitiin) jos omakin ruoka on lautasella 😂
Jaa. Minä olen lapseton ja normaali imetys ei ällötä minua yhtään. Eikä moni muukaan asia.
Meilläpäin muuten nirsot, ammattiloukkaantujat sekä "hyi ällöä" ihmiset (naiset?) ovat sitä vähän vähemmän haluttua seuraa. Mitenkäs teillä? Ovatko ihan ylpeyden aiheita?
Musta on hyvä ottaa myös muutkin huomioon eikä kouhkata menemään rinnat rytkyen. Elää vähän tilanteen mukaan. Hyvin mielenkiintoista oli erään imettävän äidin toiminta opiskelijoiden pienryhmäkeskustelussa, jossa rempseesti hytkytteli rintojaan, kun vauvan oli nälkä. Ehkä olisi voinut mennä tässä tilanteessa käytävän rauhaan ruokkimaan vauvan. Mutta koki sitten hyvänä pienessä ympyrässä miesopiskelijoiden ahdistuneiden katseiden alla kaivaa rinnan esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua aina ihmetyttää miten imettäessä ne paljaat rinnat heiluvat kaikkien nähtävillä :D siis ilman paitaa olette nähneet jonkun imettävän?
Jep. Minä en ole kertaakaan elämäni aikana nähnyt kenenkään paljaita rintoja julki-imetyksessä. Nää provoilijat taas ei nää mitään muuta. On se jännää.
Paitsi et nyt täytyy korjata sen verran, et ehdin tämän viime kommentin jälkeen nähdä nyt yhden, jolla oli koko tissi esillä. Ei se ole mun mielestä korrektia kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti.
Niin-i!
Olen pärjännyt neljän kanssa imettämättä kertaakaan julkisesti niin, että muut näkevät. Ystävien seurassa kyllä, kotona, landella, matkoilla jne. muttei tulisi mieleenkään esim ravintolapöydässä kaivaa tissiä esiin.
Lapsi syötetään ensin ja jälkeen, ei aikana. Osaamattomuutta, tahallista huomiohakuisuutta, sitähän tuo julkisesti imettäminen on. Tissin aion heittää esiin tästäläjtien joka kerta kun naapuripöydässä joku sen tekee. Tissi on tissi, oli toisessa päässä vauva kiinni tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole äiti. Typerä provo. Normaalia äitiä ja ihmistä ei vauvan ruokailu ällötä. Ja tissit ei edes näy. PISTE.
No sulla taitaa olla aika vähän kokemusta äiti-ihmisistä. Monia äitejä näes ällöttää imetys ja monet ovat päättäneet imetyksen sijasta syöttää lastaan pulloruokinnalla. Tämäkin on normaalia vauvan ruokailua. Ja ei varmasti äidin tissit näy vieraille ihmisille.
älähän jauha paskaa,
Suurin osa äideistä kyllä pitää lapsensa imettämistä ja hoitaa sen ilman että tissit on esillä.
ja pulloruokinnassa ei ole mitään luonnollista, siihen ei pidä ketään kannustaa ja jos sen VALITSEE on kyllä äärettömän itsekäs eikä lapisa ansaitse.
Kyllä minuakin vaikka olen äiti häiritsee se, että esim ravintoloissa imetetään. En oikeasti ymmärrä, miksei sitä tuttipulloa voida käyttää...jossain vaiheessa se imetys kuitenkin loppuu ja tuttipulloa vissiin arastellaan jotenkin..."minä olen paras äiti ja imetän vaikka väkisin". Ei äideillä ole mitään etuoikeuksia käyttäytyä niin kuin tahtoo julkisilla paikoilla. Ja vaikka imetys onkin luonnollinen asia, niin faktahan on, että kyllä se katseita saa osakseen. Helpommalla ja vähemmällä mielipahalla sen pullon kanssa pääsee.
Ja olen kyllä itsekin imettänyt, että ei ole mitään katkeran "huono äiti" ihmisen tilitystä.