Haluaisin oppia ohjelmoimaan ja hankkia siihen tarkoitukseen uuden läppärin, mitä vaatimuksia koneelle kannattaisi asettaa?
Nykyinen kannettava on niin surkea että jos yrittää Netbeansilla koodata Javaa niin touhu takkuaa ja on tosi hidasta.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nykykoneessa ssd-asema?
SSD:llä ei ole sitten mitään merkitystä kun ohjelmoi. Paitsi ehkä tietokannoissa mutta opetuksessa käytettävät tietokannat on aika pieniä.
Kyllä on koska netbeans härvelit ja jatkuva kompilointi ronkkii levyä koko ajan.
SSD näkyy kunnolla lähinnä kun käynnistää ja sammuttaa koneen. Normikäytössä en ole huomannut ratkaisevaa eroa. Jokatapauksessa SSD ei ratkaise sitä jos kone sopii ohjelmoinnin opetteluun.
Mikä tahansa kone sopii ohjelmoinnin opetteluun.
Mikä tahansa kone hyötyy SSDstä (paitsi kone jossa sellainen jo on).
Java ei ole mikään new kid on the block. Itse väänsin työelämässä viimeksi yli 10 vuotta sitten ja silloin järeimmät työläppärit vastaavat nykyisiä halvimpia neekerimalleja. Niillä pystyi tekemään laajojen järjestelmien kehitystä silloin, neekerimalleilla kykenee opettelemaan javan koodaamista nykyäänkin. Jos joku netbeans on ihan solmussa helloworldeistä niin koneessa on jotain muuta solmussa.
Mikä tahansa kone ei sovi ohjelmoinnin opetteluun. Minullakin on täällä T-sarjan IBM-kannettavia enkä rehellisesti sanottuna lähtisi niillä kokeilemaan Javaa.
Kone hyötyy SSD:stä mutta edelleen lähinnä käynnistäessä. Parhaassa mahdollisessa kannettavassa olisi erillinen SSD ja HDD ja sitten erilliset volume groupit niille.
Tosin kun jotkut väittää, SSD ei ole vallankumouksellinen uudistus.Ihme asperger. IBM ei ole valmistanut läppäreitä 12 vuoteen. En minäkään suosittelisi 12 vuotta vanhaa tietokonetta mikäli kaupasta saa muutamalla satasella monta kertaa nopeamman. Tai sitten sellainen on jo valmiina käytettävissä.
Ihme itse. Tuo yksi sanoi että mikä tahansa käy, ja minä annoin esimerkin toimivasta koneesta joka ei varmasti käy.
Kyllä T sarjalaisilla javaa voi opetella. Netbeans on ehkä hidas mutta pakkoko sitä on käyttää. Sorsakoodia voi editoida vaikka notepadilla ja kääntää command linelta.
Mutta joo, kun sanoo että mikä tahansa käy niin aspergerin ensimmäinen ajatus on että "ei, Mark I ei käy, virhe!".
Mutta jos nyt minäkin sanon ap:lle että hankkii gigantista sen parin satkun koneen ja asentaa siihen Debianin. SSD ei ole pakollinen mutta hyvä lisä. Muistia vähintään neljä gigaa ja muista varmistaa että kaikki muistikammat on irroitettavissa. Asuksella on ollut tapana juottaa yksi kiinteästi emolevyyn. Jos näyttö on alle 15 tuumaa, haluat ehkä telakointimahdollisuuden.
Kerta ap on aika aloittelija, paras on lähteä win10 + uusi pöytäkone -yhdistelmällä liikkeelle. Jos ostat paketin, niin 800GB muisti + vähintään 256 kovalevytilaa. Intel i5 prossu tai parempi. Näyttiksen osuus kasvaa jos pelailet myös. SSD on hyvä lisä, mutta sen voi ostaa lisäksi erikseenkin tai myöhemmin, jos tuntuu että nyt ei ole siihen laittaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerta ap on aika aloittelija, paras on lähteä win10 + uusi pöytäkone -yhdistelmällä liikkeelle. Jos ostat paketin, niin 800GB muisti + vähintään 256 kovalevytilaa. Intel i5 prossu tai parempi. Näyttiksen osuus kasvaa jos pelailet myös. SSD on hyvä lisä, mutta sen voi ostaa lisäksi erikseenkin tai myöhemmin, jos tuntuu että nyt ei ole siihen laittaa rahaa.
Mutta aikooko ap käyttää sitä konetta vain kotona vai käydä sen kanssa luennoilla?
Minusta Windows 10 on edelleen täysin turha jos ohjelmoi.
Ei ohjelmointi, edes javalla, vaadi muuta kuin tehottomimman koneen jossa pyörii joku tekstieditori.
Muut ohjelmointiin liittyvät askareet taas voi vaatia.
Ensimmäinen kone millä minä ohjelmoin oli 4MHz keskusyksikkö ja 64kt muistia, whee!
Ei sellaista konetta olekaan jossa Netbeans pyörisi sulavasti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä koneen speksin niin persiillään kuin vain voi olla. Vai että ihan 800 GB muistia. No vähän vaikeaksi menee ohjelmointi kun tuollaisia muistimääriä ei ihan joka emoon pysty laittamaan ja muisti yksistään maksaisi noin kymppitonnin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista konetta olekaan jossa Netbeans pyörisi sulavasti.
Onko ylipäätään mitään isompaa javaohjelmistoa joka pyörisi missään koneessa sulavasti, kiitos virtuaalikoneen.
"Ai sulla on kiire? No minäpä alan keräämään roskia."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä koneen speksin niin persiillään kuin vain voi olla. Vai että ihan 800 GB muistia. No vähän vaikeaksi menee ohjelmointi kun tuollaisia muistimääriä ei ihan joka emoon pysty laittamaan ja muisti yksistään maksaisi noin kymppitonnin.
Eikä missään enää myydä 256Gt kovalevyjä ellei ne ole SSD. Pienimmät mekaaniset ovat järjestään 500Gt. Halpismalleissa yleensä samalla rahalla joko 500Gt mekaaninen tai 128Gt SSD. Jälkimmäinen on järkevä valinta.
Tuohan kannattaa ostaa The D-Wave 2000Q™-kvanttitietokone. https://www.dwavesys.com/sites/default/files/styles/large/public/field/…
Kone on varsin tyydyttävän tehokas Javaan mutta sillä voi murtaa salausalgoritmejakin. Koneen teho perustuu useiden ulottuvuuksien rinnakkaiseen käyttöön,kvanttihan sijaitsee samanaikaisesti universumin jokaisessa pisteessä ja ajassa.
NSA:lta voi sitten kai yrittää ostaa tosi tehokkaan tietokoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ajatellut Javaa Helsingin yliopiston MOOC-kurssien kautta niin ne käyttää siellä Netbeansia. Muualla voi olla Eclipse.
Olen käynyt noin 40 opintopisteen edestä ohjelmointikursseja ja omasta puolestani vastaan seuraavaa:
Java on vaativin raudan suhteen, varsinkin kun alat duunaamaan Swingiä jollain Swing Designerilla. Tarvitset vähintään neljä gigaa keskusmuistia ja Pentium 4- tai Core2Duo-prosessorin.
-C on kevyin ja olen käyttänyt siihen alkaen tablettia ja Bluetooth-näppäimistöä.
-Python ja PHP on siitä välistä. Oma K-sarjan Asus ei silti tullut likimainkaan vastaan kun teki niitä harjoitustehtäviä.
Eli voi sanoa että jos koneesi pyörittää Netbeansia ja Eclipseä niin et tarvitse uutta. Et myöskään maininnut käyttöjärjestelmää. Minulla on ollut Debian (Jessie) kokoajan käytössä. Uudemman Windowsin kanssa tilanne voi olla toinen.Windows 10 on tässä tällä hetkellä mutta olen harkinnut jotain muuta uuteen koneeseen, eniten kiinnostaisi varmaan asentaa Windows ja jokin muu rinnakkain mutta sitten pitäisi taas miettiä senkin osalta koneen vaatimustaso että jaksaisi sellaista pyörittää. -ap (3. vastaaja oli toki myös ap)
Jos et pelaa niin heitä Windowsilla vesilintuja ja vaihda Linuxiin. Koneesi käyttöikä pitenee huomattavasti.
Minulle kävi erään kerran niin että asensin Ubuntun onnistuneesti koneelle mutta kun päivitin sen sitten aika pian uudempaan versioon niin kone sekosi, muistaakseni ei käynnistynyt enää. Perustoiminnot oli myöskin Ubuntussa tehty jotekin tarpeettoman hankaliksi ainakin minulle, mutta olen tietenkin aloittelija näissä asioissa. Olen edelleen aika epäileväinen Linux-pohjaisten käyttöjärjestelmien suhteen mutta haluaisin toki oppia hallitsemaan niidenkin käytön. Rinnakkain asentaminen kiinnostaa mutta pitänee selvittää mitä se vaatii koneelta. -ap
Eikös windows 10:iin saa Ubuntun? Miten levyjärjestelmä mountataan ja onko käytettävissä molemmilla puolilla yhtäaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen kone millä minä ohjelmoin oli 4MHz keskusyksikkö ja 64kt muistia, whee!
Minulla taas 0,985 MHz ja 64kt muistia, joista 38 kt vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen kannettava on niin surkea että jos yrittää Netbeansilla koodata Javaa niin touhu takkuaa ja on tosi hidasta.
Ammattikäytössä firmassa aina MacBook Pro jossa rinnakkain macOS ja valinnan mukainen Linux-distro.
Kyllä T sarjalaisilla javaa voi opetella. Netbeans on ehkä hidas mutta pakkoko sitä on käyttää. Sorsakoodia voi editoida vaikka notepadilla ja kääntää command linelta.
Mutta joo, kun sanoo että mikä tahansa käy niin aspergerin ensimmäinen ajatus on että "ei, Mark I ei käy, virhe!".