Kylläpäs vegaaneja vedetään höplästä
Katsoin äsken mitä Alpron soija-, kaura-, manteli-, pähkinäjuomat oikein sisältävät. Tässä jokaisen kolme suurinta ainesosaa:
Soijajuoma: Vesi, kuoritut soijapavut (5,9%), sokeri
Kaura-: Vesi, kaura (10%), inuliini
Manteli-: Vesi, manteli (2.3%), sokeri
Pähkinä-: Vesi, sokeri, hasselpähkinät (2,5%)
Eli suurimmaksi osaksi vettä! Kussakin vähän joko soijaa, mantelia tai pähkinää, että litkua voi kutsua noilla nimillä. Kauralitkussa peräti 10 % kauraa. Ja pitäähän terveyslitkussa olla tietysti myös sokrua. :)
Nam nam!
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä vegaanien kanssa eläintuotteiden käytön eettisyydestä, enkä siitä että olisi terveydelle hyväksi ottaa eläintuotteet pois ruokavaliosta. Monessa heistä tuntuu olevan parhaimmillaan eettinen vimma ja pahimmillaan jossain määrin narsistinen vauhkoaminen.
On kuitenkin selvää että monessa tapauksessa kasvisperäisten tuotteiden lisääminen ja eläinperäisten vähentäminen olisi hyväksi.
Toki mielipiteitä saa olla, mutta voisitko perustella väitteesi siitä, että eläinperäisten tuotteiden käyttö olisi eettistä?
En usko että on mitään sellaista perustetta, millä vakuuttaisin vegaanin. Oikeastaan koko kysymys omassa mielessäni on, että mikä siinä on epäeettistä. Palstan aiemmista vegaaniketjuista johtuen koen olevan tarpeellista sanoa, että tämä ei ole ns. yritys aloittaa riitelyä.
Vegaanien rescue-kissojen ja koirien pito on myös riistoa. ;( Eläimet elävät vankeudessa neljän seinän sisällä suurimman osan vuorokaudesta. Syövät silloin kun omistaja antaa niille ruokaa ja ruoka on omistajan valitsemaa, ei välttämättä sellaista jota eläin todella toivoisi. Pääsevätkö eläimet tarpeeksi usein jaloittelemaan ja liikkumaan ulkona? Tällaisia kysymyksiä pulpahti mieleeni ketjua lukiessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki lehmät, siat, kanat ym tehotuotantoeläimet pitäisi lopettaa, niin millä vegaanienkin syömät kasvikset, perunat, viljat ja riisit pitäisi lannoittaa kun noita eläimiä ei enää ole? Entä mistä tulee lemmikeille, mm. kissoille ja koirille, ravinto? Noita lihansyöjälemmikkejä kun tuntuu hassusti myös monilla vegaaneilla olevan....
Saisiko vegaaneilta vielä tähän vastauksen. :)
Peltojahan on Suomessa ainakin lannoitettu ihan sillä, että se maa poltetaan. Ei tarvita eläimen lantaa lannoitukseen, kun myös kompostoitu kasviperäinen jäte riittää hyvin.
Kissat ja koirat eivät luonnostaan edes syö lehmiä ja sikoja. Tarkoituksenahan ei ole hävittää kaikkia maailman sikoja, kanoja ja lehmiä, vaan niiden nimenomaan pitäisi saada elää rauhassa lajityypillistä elämää.Tuohon eläinten ruoka-asiaan en kyllä osaa sanoa mitään. Itselläni kun ei lihansyöjälemmikkejä ole. Olen sitä mieltä että lihansyöjän kuuluu syödä lihaa, ihan ehdottomasti. Esimerkiksi kissa ei kauaa elä kasvipohjaisella ravinnolla. Mutta koska kissa on saalistaja, peto, se osaa kyllä metsästää itse oman ruokansa. Koirista en tiedä kerrassaan mitään, mutta osaavat varmasti nekin metsästää. Kun olin pieni, vanhempieni koira tappoi lemmikkikanimme. Yksi puraisu ja homma oli ohi. Periaatteessa koiria ja kissoja ei saisi pitää ympäristössä, jossa ne eivät pääse elämään lajikkeen tyypillistä elämää.
Hevostenpito on myös eläintenriistoa. Ratsu- ja ravihevosille laitetaan orjavarusteet päälle. Ne joutuvat lisäksi joko kantamaan riistäjää selässään tai vetämään riistääjää perässään silloin kuin riistäjä haluaa. Usein tuntikausia päivässä. Tämä toiminta pitäisi ehdottamasti myös saada loppumaan.
Olen samaa mieltä, näin vegaanisesta näkökulmasta. En tue eläinten riistoa, joten en esimerkiksi Egyptissä maksanut kameliratsastuksesta, en Kreikassa aasitaksista, en Thaimaassa norsukyydistä. En käy sirkuksissa enkä delfinaarioissa. Hevoset kuuluvat preerialle, eivät ratsutiloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan maitokin suurimmaksi osaksi vettä?
Aivan. Ja siinäkin on sokeria: laktoosia.
Laktoosittomat on sitten makeutettu sokerilla tai makeutusaineilla.
Kasvi"maitojen" sokeripitoisuus on sama kuin eläinten maidoissa, paitsi jos ostaa maustamatonta kasvi"maitoa" johon sokeria ei ole lisätty, jolloin siinä on sokeria paljon vähemmän kuin eläinten maidossa.
Ollaan varmaan samalla puolella tässä keskustelussa, mutta mun on pakko oikaista näitä sun väitteitä, jotka ei pidä paikkaansa.
Laktoosittomat tuotteet eivät ole mitenkään erikseen makeutettuja, vaan niissä laktoosi on pilkottu glukoosiin ja johonkin toiseen sokeriin, jonka nimeä en muista tähän hätään. Pilkottuna laktoosin ainesosat maistuvat makeammille kuin laktoosi kokonaisena. Tämän vuoksi laktoosittomat tuotteet maistuvat usein makeammille.
Kasvijuomissa sokeripitoisuus sen sijaan on lähes aina maitoja paljon pienempi. Makeuttamattomissa kasvijuomissa sokeria on pyöreät 0%.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien rescue-kissojen ja koirien pito on myös riistoa. ;( Eläimet elävät vankeudessa neljän seinän sisällä suurimman osan vuorokaudesta. Syövät silloin kun omistaja antaa niille ruokaa ja ruoka on omistajan valitsemaa, ei välttämättä sellaista jota eläin todella toivoisi. Pääsevätkö eläimet tarpeeksi usein jaloittelemaan ja liikkumaan ulkona? Tällaisia kysymyksiä pulpahti mieleeni ketjua lukiessani.
Hyvin pidetty lemmikki ei nykyisen tiedon mukaan koe kipua tai kärsimystä lemmikkinä elämisestä. Tämän vuoksi joillakin vegaaneillakin on lemmikkejä. Toki itseäkin arvelluttaa sisäkissojen hyvinvointi, vaikka hyvin onnellisen oloisia sisäkissoja olen tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lehmät ja sonnit pitäisi päästää vapaaksi elämään lajilleen tyypillistä elämää? Mitä muuten tekisit jos vapaata elämää viettävä iso sonni tulisi sinua vastaan vaikka lenkkipolulla? :D
Ei vegaanius ole sama asia kuin kettutytöt :D En tiedä, miksi edes vaivaudun sanomaan, mutta ei, vankeudessa kasvanutta, ihmisten hyötykäyttöön jalostettua lehmää ei saa päästää vapaaksi.
Mutta eikös nautaeläimet elä tällä tavoin esim. Intiassa... Vapaata, lajityypillistä naudan elämää? Eikä siitä ole aiheutunut ongelmia ihmisille.
Ensin sanot, että tehotuotanto pitää saada loppumaan, mutta sitten hyötyeläintä ei saisi kuitenkaan päästää vapaaksi..
Eli tehotuotannon pitäisi sinun mielestäsi antaa jatkua?
Häkellyttävä järjenjuoksu sinulla! Esität minulle kaksi vaihtoehtoa: joko kaikki eläimet vapautetaan heti tai tehotuotantoa jatketaan. Itse pidän itsestään selvänä, että eettinen vaihtoehto on ajaa hillitysti alas tehotuotantolaitoksia. Eli teurastettujen lehmien tilalle ei siitetä enää uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllähän lehmä juo paljon vettä päivän aikana. Muistaakseni helposti ainakin 150 litraa, mutta ei tuo vesi vain hulahda lehmän läpi maituliksi. =)
Mistäs se maito sitten sinun mielestäsi suurimmaksi osaksi koostuu? Et kai vain tosissasi väitä, että on olemassa sellainen alkuaine tai yhdiste kuin "maito"...
Olisit lukenut aikaisemman kommenttini. :) Lehmä valmistelee syömästään ruoasta ja juomastaan vedestä juoman, jota maidoksi kutsutaan. Mikään kone ei pysty valmistamaan sellaista. :) Kaurajuomaa voi kukatahansa tehdä vaikka itse sekoittamalla veteen n. 1/10 kaurahiutaleita ja lisäämällä sokrua ja säilöntäaineita. :)
Ketähän varten se lehmä sen maidon valmistaa? Vinkki: ei ainakaan ihmistä varten. Mutta juo sinä vain ylivertaista lehmän tissimaitoa, ja ihmettele sitten että miksi lihot, miksi tulee diabetes, ja mistä ihmeestä tämä osteoporoosi voi johtua, juothan sentään pyhää lehmän maitoa :D
Juon mieluummin vaikka toisen vegaanin pimppimehua kuin maitoa! :D
Vegaani ja ylpeä siitä
Sinullahan ne argumentit loppuivat nopeasti kesken :D
Ps. Pimppimehu on kuitenkin terveellisempää kuin maito. Eipähän ainakaan sisällä sokeria tai rasvaa, eikä kalsiumia ;) vähemmän kaloreita!
Onko sinulla esittää tutkimustietoa? Nimet ja tittelit esiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki lehmät, siat, kanat ym tehotuotantoeläimet pitäisi lopettaa, niin millä vegaanienkin syömät kasvikset, perunat, viljat ja riisit pitäisi lannoittaa kun noita eläimiä ei enää ole? Entä mistä tulee lemmikeille, mm. kissoille ja koirille, ravinto? Noita lihansyöjälemmikkejä kun tuntuu hassusti myös monilla vegaaneilla olevan....
Saisiko vegaaneilta vielä tähän vastauksen. :)
Peltojahan on Suomessa ainakin lannoitettu ihan sillä, että se maa poltetaan. Ei tarvita eläimen lantaa lannoitukseen, kun myös kompostoitu kasviperäinen jäte riittää hyvin.
Kissat ja koirat eivät luonnostaan edes syö lehmiä ja sikoja. Tarkoituksenahan ei ole hävittää kaikkia maailman sikoja, kanoja ja lehmiä, vaan niiden nimenomaan pitäisi saada elää rauhassa lajityypillistä elämää.Tuohon eläinten ruoka-asiaan en kyllä osaa sanoa mitään. Itselläni kun ei lihansyöjälemmikkejä ole. Olen sitä mieltä että lihansyöjän kuuluu syödä lihaa, ihan ehdottomasti. Esimerkiksi kissa ei kauaa elä kasvipohjaisella ravinnolla. Mutta koska kissa on saalistaja, peto, se osaa kyllä metsästää itse oman ruokansa. Koirista en tiedä kerrassaan mitään, mutta osaavat varmasti nekin metsästää. Kun olin pieni, vanhempieni koira tappoi lemmikkikanimme. Yksi puraisu ja homma oli ohi. Periaatteessa koiria ja kissoja ei saisi pitää ympäristössä, jossa ne eivät pääse elämään lajikkeen tyypillistä elämää.
Eikun kaskiruista viljelemään!😂😂😂
Se varmaan pitäisi olla oma ketjunsa koska keskustelu on taas aika hiiltynyttä mutta koska nämä ketjut aina ovat niin aito, rehellinen ja ainakin yritys ei-syyttävälle kysymykselle:
Oletteko vegaanina ikinä miettineet mistä syystä teitä niin voimakkaasti vastustetaan, ja jos kyllä, minkä luulette syyksi.
Saa vastata, että koska lihaani on pellehermanni minipippeli mutta toivoisin niitä aitoja pohdintoja.
Vierailija kirjoitti:
Se varmaan pitäisi olla oma ketjunsa koska keskustelu on taas aika hiiltynyttä mutta koska nämä ketjut aina ovat niin aito, rehellinen ja ainakin yritys ei-syyttävälle kysymykselle:
Oletteko vegaanina ikinä miettineet mistä syystä teitä niin voimakkaasti vastustetaan, ja jos kyllä, minkä luulette syyksi.
Saa vastata, että koska lihaani on pellehermanni minipippeli mutta toivoisin niitä aitoja pohdintoja.
Tämä saa nyt varmasti alapeukkuja, mutta vilpittömästi luulen, että ihmisiä ahdistaa se, että ei pystytä elämään niin, että ei olisi sitä huonoa omatuntoa. Vegaanien olemassaolo on ikävä muistutus siitä, kuinka julma paikka tämä maailma on, ja kuinka paljon kärsimystä se oma makunautinto vaatii. Siitä kärsimyksen tiedostamisesta tulee paha olo, mieluummin nautittaisiin laput silmillä. Ja kun joku pystyy elämään onnellisena, tyytyväisenä ja eettisesti, heille ollaan katkeria ja heidän kimppuunsa hyökätään.
Moni eläintuotteiden kannattaja väittää syyksi, että vegaanit vauhkoavat, mutta itse olen nähnyt tällaista käytöstä vain netissä, joidenkin hullujen sekoilua. Tavallisessa arjessani en koskaan. Täälläkin näkee 90% enemmän aloituksia, joissa vegaanien vastustajat vouhottavat, kuin vegaanien tekemiä vouhotusaloituksia näkee vain hyvin harvoin. (Nyt joku tekee varmasti taas provo-vegaanialoituksen, niin käy lähes aina näiden keskustelujen jälkeen, kun halutaan antaa vegaaneista huonoa vaikutelmaa.)
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, ja tiedänkin että osa vegaaneista on todella tuomitsevia. Juuri näitä "etkö kuule kun tuo pihvi röhkii tuossa sun lautasella, röh röh röh" (ihan oikeasti, esimerkki kouluruokalan jonosta). Minusta tuolla keinolla saa juuri sitä mitä tilaa: paskaa omaan niskaan. Sitä en ymmärrä, miksi osa (onneksi pieni osa) vegaaneista jatkaa tuota touhua. Sillähän saadaan vain itsensä huonoon valoon.
Sitten on niitä, jotka eivät kestä sitä että vegaanien jutuissa on perää. Esimerkiksi tämä maitoasia. On ihan tutkitusti totta, että maidon juonti ei ole terveellistä, ja sekös saa Valio-uskovaisen hiiltymään.
Ja sitten on niitä, jotka eivät vaan kerrassaan kestä sitä että joku elää eri tavalla kuin itse, koska sehän on väärin ja pitäisi olla laitonta ja vankilaan joutaisi kaikki saatanan salaatinpuputtajat. Siis joitain vaan ärsyttää se, että joku ei syö eläinkunnan tuotteita tai tue eläinten hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, ja tiedänkin että osa vegaaneista on todella tuomitsevia. Juuri näitä "etkö kuule kun tuo pihvi röhkii tuossa sun lautasella, röh röh röh" (ihan oikeasti, esimerkki kouluruokalan jonosta). Minusta tuolla keinolla saa juuri sitä mitä tilaa: paskaa omaan niskaan. Sitä en ymmärrä, miksi osa (onneksi pieni osa) vegaaneista jatkaa tuota touhua. Sillähän saadaan vain itsensä huonoon valoon.
Sitten on niitä, jotka eivät kestä sitä että vegaanien jutuissa on perää. Esimerkiksi tämä maitoasia. On ihan tutkitusti totta, että maidon juonti ei ole terveellistä, ja sekös saa Valio-uskovaisen hiiltymään.
Ja sitten on niitä, jotka eivät vaan kerrassaan kestä sitä että joku elää eri tavalla kuin itse, koska sehän on väärin ja pitäisi olla laitonta ja vankilaan joutaisi kaikki saatanan salaatinpuputtajat. Siis joitain vaan ärsyttää se, että joku ei syö eläinkunnan tuotteita tai tue eläinten hyväksikäyttöä.
Vastaan tähän ja sitä edeltävään samalla kertaa. Kiitos vastauksista.
Tuo huono omatunto näkökulma on mielenkiintoinen, en itse ikinä olisi vegaani mutta en mitenkään vastusta heitä. En myöskään millään tavalla kärsi huonosta omastatunnosta, pidän esimerkiksi lihansyöntiä täysin luonnollisena. Jos joku on kiihkomielinen vegaanisuudesta niin voin ehkä silloin nähdä tuon mahdollisena mutta vaikea ottaa kantaa.
Maito on sellainen, josta olen kysymysmerkkinä. En ole ikinä nähnyt tutkimusta joka sanoisi noin tai erityisesti että se olisi tieteellisen yhteisön konsensus. Klassisesti tässä pyydän lähdettä ihan mielenkiinnosta, sopiiko?
Viimeisenä tuo röh röh esimerkki. Samoin, olen kerran törmännyt tähän oikeassa elämässä. Tilanne oli ikävä, uhria alentava ja siihen liittyi asemaan liittyvää vallan käyttöä nöyryyttämistarkoituksessa. Tosin vastaava tilanne olisi tietenkin voinut olla mahdollinen myös toisenlaisen aihepiirin varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että vegaanista ruokavaliota noudattavat eivät itse osaa lukea pakkausselosteita? :D Vaikka joutuvat suurimmasta osasta tuotteita tarkastamaan ainesosat ruokavalionsa vuoksi?
Kevytmaidossa muuten on sokereita 4,8g/100g, alpron soijajuomassa 2,5g/100g ;)
Heh, olet itse ihan sekaisin... :) Maidossa ei ole lisätty sokrua, vaan se on maidossa olevaa hiilaria.
"Sokru" :D Lisätty sokeri ei ole sen epäterveellisempää kuin luontainen sokeri, täysin samaa hiilarihöttöä. Jos kuumottelee nuo sokeroidut versiot, on Alprolla ja muilla merkeillä tarjolla myös makeuttamattomat vaihtoehdot. Sieltä vaan kukin valkkaamaan omansa.
Etkö tosiaan ole koskaan kuullut sokeria nimitettävän sokruksi, vai oletko muuten vaan yksinkertainen pitäessäsi tuota huvittavana?
Kyllä vegaanilla taas kiehuu päässä ja on päästävä tarttumaan jokaiseen yksityiskohtaan. Mene nyt jo pelastamaan se maailma = pilkkomaan tofua puulautasellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo huono omatunto näkökulma on mielenkiintoinen, en itse ikinä olisi vegaani mutta en mitenkään vastusta heitä. En myöskään millään tavalla kärsi huonosta omastatunnosta, pidän esimerkiksi lihansyöntiä täysin luonnollisena. Jos joku on kiihkomielinen vegaanisuudesta niin voin ehkä silloin nähdä tuon mahdollisena mutta vaikea ottaa kantaa.
Maito on sellainen, josta olen kysymysmerkkinä. En ole ikinä nähnyt tutkimusta joka sanoisi noin tai erityisesti että se olisi tieteellisen yhteisön konsensus. Klassisesti tässä pyydän lähdettä ihan mielenkiinnosta, sopiiko?
Viimeisenä tuo röh röh esimerkki. Samoin, olen kerran törmännyt tähän oikeassa elämässä. Tilanne oli ikävä, uhria alentava ja siihen liittyi asemaan liittyvää vallan käyttöä nöyryyttämistarkoituksessa. Tosin vastaava tilanne olisi tietenkin voinut olla mahdollinen myös toisenlaisen aihepiirin varjolla.
https://saveourbones.com/osteoporosis-milk-myth/
Tässä artikkelissa mainitaan ainakin yksi tutkimus:
(Source: Feskanich D, Willett WC, Stampfer MJ, Colditz GA. Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12-year prospective study. American Journal of Public Health. 1997).
Ja kyllä, on tiedemaailmassa yleisesti tiedossa oleva asia, että maito ei ole ihmiselle terveellistä.
Olen pahoillani kohtaamastasi nöyryyttävästä tilanteesta. Aikoinaan oma vastaukseni tuohon röhröh-asiaan oli, että "ihan hiljaa tuo pihvi näyttää tuossa olevan, kiitos vain. Kannattaa jutella lääkärille jos pihvit juttelee sulle". Ei mikään kovin aikuismainen vastaus, mutta ei vastapuolenkaan käytös ollut mitenkään fiksua tai aikuismaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllähän lehmä juo paljon vettä päivän aikana. Muistaakseni helposti ainakin 150 litraa, mutta ei tuo vesi vain hulahda lehmän läpi maituliksi. =)
Mistäs se maito sitten sinun mielestäsi suurimmaksi osaksi koostuu? Et kai vain tosissasi väitä, että on olemassa sellainen alkuaine tai yhdiste kuin "maito"...
Olisit lukenut aikaisemman kommenttini. :) Lehmä valmistelee syömästään ruoasta ja juomastaan vedestä juoman, jota maidoksi kutsutaan. Mikään kone ei pysty valmistamaan sellaista. :) Kaurajuomaa voi kukatahansa tehdä vaikka itse sekoittamalla veteen n. 1/10 kaurahiutaleita ja lisäämällä sokrua ja säilöntäaineita. :)
Ketähän varten se lehmä sen maidon valmistaa? Vinkki: ei ainakaan ihmistä varten. Mutta juo sinä vain ylivertaista lehmän tissimaitoa, ja ihmettele sitten että miksi lihot, miksi tulee diabetes, ja mistä ihmeestä tämä osteoporoosi voi johtua, juothan sentään pyhää lehmän maitoa :D
Vegaanilogiikkaa. Lukee yhdestä tutkimuksesta/katsoo jonkun paskadokkarin Netflixistä -> on saman tien vauhkoamassa sekasyöjille siitä, kuinka kaikk maidonjuojat lihovat, saavat diabeteksen ja osteporoosin. Voi pyhää yksinkertaisuutta! Itse en tunne yhtäkään maidonjuojaa, jolle olisi käynyt kuvaamallasi tavalla. Joten eiköhän tuo ole enemmän poikkeus sääntöön :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä saa nyt varmasti alapeukkuja, mutta vilpittömästi luulen, että ihmisiä ahdistaa se, että ei pystytä elämään niin, että ei olisi sitä huonoa omatuntoa. Vegaanien olemassaolo on ikävä muistutus siitä, kuinka julma paikka tämä maailma on, ja kuinka paljon kärsimystä se oma makunautinto vaatii. Siitä kärsimyksen tiedostamisesta tulee paha olo, mieluummin nautittaisiin laput silmillä. Ja kun joku pystyy elämään onnellisena, tyytyväisenä ja eettisesti, heille ollaan katkeria ja heidän kimppuunsa hyökätään.
Moni eläintuotteiden kannattaja väittää syyksi, että vegaanit vauhkoavat, mutta itse olen nähnyt tällaista käytöstä vain netissä, joidenkin hullujen sekoilua. Tavallisessa arjessani en koskaan. Täälläkin näkee 90% enemmän aloituksia, joissa vegaanien vastustajat vouhottavat, kuin vegaanien tekemiä vouhotusaloituksia näkee vain hyvin harvoin. (Nyt joku tekee varmasti taas provo-vegaanialoituksen, niin käy lähes aina näiden keskustelujen jälkeen, kun halutaan antaa vegaaneista huonoa vaikutelmaa.)
Onpa taas melkoista yleistystä ja passiivisagressiivisuutta tuo viestisi. Minä en sekasyöjänä todellakaan tunne huonoa omaatuntoa, eikä tule paha olo todellakaan. Olen onnellinen, tyytyväinen ja elän eettisesti sekasyöjänä, kun taas moni vegaani on hyvin epätyytyväinen elämäänsä ja tuskailee sen kanssa, kun mitään ei voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun sivulla 2 oli joitakin toivomiasi lähteitä. Taisivat olla tutkimusten pohjalta tehtyjä uutisia, niistä voinet aloittaa jos kiinnostusta löytyy. Googleen kun kirjoitat "maito terveys" saat lisää lähteitä heti ensimmäisellä sivulla. Toki siellä tulosten seassa on myös Valion teettämää puolueellista tutkimusta ja vanhanaikaisen Maito ja terveys ry:n eriävä näkökulma aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://saveourbones.com/osteoporosis-milk-myth/
Tässä artikkelissa mainitaan ainakin yksi tutkimus:
(Source: Feskanich D, Willett WC, Stampfer MJ, Colditz GA. Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12-year prospective study. American Journal of Public Health. 1997).
Ja kyllä, on tiedemaailmassa yleisesti tiedossa oleva asia, että maito ei ole ihmiselle terveellistä.
Olen pahoillani kohtaamastasi nöyryyttävästä tilanteesta. Aikoinaan oma vastaukseni tuohon röhröh-asiaan oli, että "ihan hiljaa tuo pihvi näyttää tuossa olevan, kiitos vain. Kannattaa jutella lääkärille jos pihvit juttelee sulle". Ei mikään kovin aikuismainen vastaus, mutta ei vastapuolenkaan käytös ollut mitenkään fiksua tai aikuismaista.
Kiitos, täytyy tutustua tuohon linkkiin.
Sen verran muuten, että mainitsemani tapaus ei sattunut itselleni vaan olin sivusta katsojana.
Vierailija kirjoitti:
Nämä vegaanien dissausaloitukset kosahtavat aina samaan ansaan: Vegaani-vastustajat luottavat siihen, mitä heille on lapsena opetettu ja millaiseen asenneympäristöön on kasvettu, ja pitävät kaikkea tästä poikkeavaa järjettömänä hihhulointina. Sitten vegaanisesta ruokavaliosta tietävät ja vegaanit tulevat esittämään tiukkaa tutkimustietoa ja syvällisemmät syy-seuraussuhteet liittyen terveyteen, etiikkaan ja ympäristöön.
Vaikea saada aikaan mitään järkevää keskustelua, kun eväät keskustelulle ovat niin eri tasolla.
Olisitte vain hyvillänne, että edes joku yrittää valinnoillaan tehdä tästä meidän maapallosta pikkuisen paremman. Se ei ole teiltä pois, päinvastoin.
Nuo sinun sekisdissausyritykset kosahtavat aina tuohon samaan ylimielisyyteen ja saarnaamiseen, monet vegaanien "argumentit" ovat niin naurettavia ja paikkaansapitämättömiä, että aivan turhaa yleistää että kaikki vegaanit tietäisivät mitä asiaa ajavat ja että yksikään sekasyöjä ei ole perillä mistään.
Eli tehotuotannon pitäisi sinun mielestäsi antaa jatkua?