Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ex jättänyt vuokria maksamatta, sain tietää vasta nyt. Mitä voin tehdä?

Vierailija
24.07.2017 |

Eli ollaan erottu toukokuussa ja silloin mies muutti pois. Ollaan maksettu vuokra aina niin, että olen siirtänyt oman osuuteni miehelle ja hän maksaa vuokran kokonaisuudessaan. Tällä järjestelyllä ollaan menty vuosia.
Nyt tulikin kirje, jonka mukaan vuokria on rästissä maalis-huhti-toukokuulta. Kesäkuun ja heinäkuun vuokrat mä oon maksanut normaalisti.
Mä en tiedä miksi ex-mies on jättänyt maksamatta, en saanut mitään hyvää syytä, eikä hänellä ole rahaakaan, edes niitä minun osuuksia. Ja sille nyt ei enää mitään voi, mutta ongelmana on se, että mulla ei ole mitenkään varaa maksaa noita rästejä kolmelta kuukaudelta edes osissa kun summa on melkein 4000€ :/
Harmillista on, että mulla on huollettavana kaksi pientä lasta ja exää ei tietenkään kiinnosta jäädäänkö kaikki ilman kotia kohta.
Tää on nyt jopa nolo kysymys, mutta auttaako sosiaalitoimi tällaisissa asioissa? Mulla on ihan todisteet esim siitä, että exä on jättänyt vuokrat maksamatta, vaikka mä olen seurusteluaikoina hänelle vuokrista oman osuuden siirtänyt, jos sillä nyt on väliä.
Osaisiko joku neuvoa?:)

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti laki ei ole puolellasi. Olet itse siirtänyt rahat miehen tilille, ei ole varkaus. Petosta tuskin voit todistaa, ellei sinulla ole kirjallisia todisteita siitä, että mies on luvannut maksaa niillä rahoilla vuokraa. Muuten se menee ihan tavallisena rahasiirtona. Vuokraa voidaan periä teiltä nolemmilta, mutta koska sinä asut asunnossa, niin sinä lennät pihalle ennen kuin sitä aletaan perintätoimiston kanssa periä myös mieheltä ja silloinkin sitä peritään myös sinulta.

Mene sossuun, kysy apua sukulaisilta, kerro kaikille tästä ongelmasta, jonka mies aiheutti. Voithan nyös yrittää saada miestä maksamaan jotain. Soita miehen vanhemmille ja ystäville, ehkä he saavat puhuttua miehelle järkeä. Keino on aika epätoivoinen, mutta saattaa toimia. Pankista voi myös hakea lainaa.

Vierailija
22/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia kommentteja täälläkin.

Mitäs jos teitä yhtäkkiä puoliso viilais linssiin? Syyttäisittekö itseänne? Tuskin! Te olisitte ensimmäisinä huutelemassa kuinka paska kusimulkku sika exä oli ja sitä rataa.

Tsemppiä ap! Pyydä vuokranantajalta armon aikaa? Vaikka ei sitä ole pakko antaa, mutta selvitä tilanne ja sano että hoidat asiaa koko ajan rästien paikkaamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi yhteys vuokranantajaan. Sen jälkeen otat yhteyttä Kelaan ja kysyt voiko ne auttaa vuokrarästeissä. Poliisi nyt tuskin voi paljoakaan auttaa, kun oot itse ne vuokrarahat antanu miehelles ja tuskin ne edes rupeaa kovin aktiivisesti asiaa selvittelemään.

Vierailija
24/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voiko poliisi "auttaa" riippuu aika paljon siitä oletko merkinnyt tilisiirrot niin että niistä selviää käyttötarkoitus, esim.:

"Vuokranmaksu toukokuu 2017, aaveemamma ap:n osuus vuokrasta"

Vai onko vaan siirretty xxx euroa miehen tilille sen tarkemmin asiaa selittämättä.

Jos tilisiirroissa on selkeä käyttötarkoitus näkyvillä niin on mahdollista että tuosta saa jonkinlaista syytettä nostettua. Tai vähintään uhattua miestä sillä.

Vierailija
25/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasopimus puretaan vasta kun on vähintään kaksi (ehkä peräti kolme) vuokraa rästissä. Jos voisit muuttaa muualle, niin silloin maalis-toukokuun vuokraa perittäisiin teiltä molemmilta eli siltä kummalla on enemmän rahaa. Eksäsihän ei vapaudu maksuvelvollisuudesta maalis-toukokuun vuokrista muuttamalla pois toukokuun lopussa vaan on maalis-toukokuun vuokrista edelleen yhteisvastuullinen kanssasi.Nyt eksäsi on laskenut että sinä maksat vuokrat, koska muuten menetät asunnon.Jos eksäsi tienaa enemmän silloin häneltä ulosmitattaisiin enemmän . teiltä molemmilta menisi luottotiedot.Päästäisikö eksäsi tilanteen niin pitkälle? Ongelma on se että vaikka maksaisit kesäkuun vuokran ja ilmoitat että kyseessä on kesäkuun vuokra, se voidaan ehkä kohdistaa maaliskuun vuokraksi.Eksäsihän ei ole vastuussa vuokrasta enää kesäkuun alun jälkeen.Vuokranantaja perii rahaa mieluummin teiltä molemmilta, koska siten saa paremmin rahansa. Jos kyseessä yksityinen vuokranantaja, voisiko hänen kanssaan sumplia jotakin teille molemmille edullista?

Vierailija
26/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ootte maksanut vuokrat säntillisesti vuosia. Olet maksanut vuokrat kesä-heinäkuussa ajallaan. Mun mielestä vuokranantajalla ei ole intressiä lähteä heti vuokrasopimusta purkamaan.Mutta tosiaan jos muuttaisit toiseen asuntoon , muuttokin tosin maksaa ja uuden asunnon etsiminenkin, niin rästivuokria perittäisiin teiltä yhteisvastuullisesti, jos kerran perivätkin teiltä maalis-toukokuun vuokria.Eli eksäsikin joutuisi liriin.Osaan miehistä ei tosiaankaan näköjään voi luottaa.

Vierailija
27/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki hakea ehkäisevää toimeentulotukea vuokravelkaan kunnalta, mutta valitettava tosiasia on, että vuokravelkasi on suuruudeltaan niin huomattava, että on mahdollista, ettei sinua velassa pystytä tukemaan. Laske itse ensin, kuinka suuren osuuden pystyisit velasta maksamaan, jonka jälkeen voit liittää laskelmasi sosiaalitoimelle osoitettuun hakemukseen. Koska puoliso ei maksanut vuokraa -perustelu on vuokravelkatilanteissa varsin yleinen, pyri myös näyttämään kertomuksesi toteen. Tsemppiä, asia kyllä järjestyy!

Vierailija
28/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole yhteydessä vuokranantajaan, kerro tilanteesta ja siitä, että koetat selvittää, miten asia saadaan hoidettua. Sen jälkeen käyt läpi sossun, kysyt pankista pientä lainaa tms. Yksityinen vuokrantaja saattaa olla tiukempi mutta jos kaupungin/VVO:n/Saton tms asunto, uskon, että saa jonkinlaisen maksujärjestelyn.

Mutta kuten täällä on jo sivuttukin, sinun kontolle nuo todennäköisesti napsahtaa maksettavaksi. Kannattaahan se silti selvittää, onko mitään saumaa saada miestä vastuuseen. Edes ne sinun osuutesi takaisin...mikäli nyt siis oikein ymmärsin, että ko. kuukausina olet siirtänyt rahat hänelle siinä uskossa, että hän vuokrat hoitaa. Tavallaanhan hän on varastanut sinulta rahaa, kun on käyttänyt ne muihin tarkoituksiin (tiedän, ettei ole suora varkaus kun ap rahat on itse siirtänyt mutta ymmärtänette pointin). Asiat järjestyy!

Vierailija
29/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tekisin tutkintapyynnön petoksesta / kavalluksista. Mies voisi säikähtää ja rahat löytyisivätkin. Laita nyt heti viesti jossa ilmoitat että huomenna aamulla jätät tutkintapyynnön en rikosnimikkeistä jos et saa rahoja takaisin.

Vierailija
30/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuokranantajana ihmettelen sitä, että vuokravelka ei selvinnyt siinä vaiheessa kun siirsin sopimuksen omiin nimiisi? Itse en olisi siirtänyt, jos on 3 kk rästissä vuokraa.

Miten vuokranantaja on karhunnut vuokraa? Onko ex-miehesi töissä? Vuokranantaja perii vuokraa teiltä molemmilta.

Vierailija
31/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo voiko poliisi "auttaa" riippuu aika paljon siitä oletko merkinnyt tilisiirrot niin että niistä selviää käyttötarkoitus, esim.:

"Vuokranmaksu toukokuu 2017, aaveemamma ap:n osuus vuokrasta"

Vai onko vaan siirretty xxx euroa miehen tilille sen tarkemmin asiaa selittämättä.

Jos tilisiirroissa on selkeä käyttötarkoitus näkyvillä niin on mahdollista että tuosta saa jonkinlaista syytettä nostettua. Tai vähintään uhattua miestä sillä.

No kyllä ja ei. Jos on kerran kk siirretty tasan puolet (?) vuokran määrästä, ihan selvä tapaus, ei kytät ole nykyään enää täys uuvatteja, eikä juristit ja tuomarit.

Vierailija
32/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muiden veronmaksajien pitäisi tämänkin torvelon asioita rahoittaa?

Menet pankkiin ja otat lainan ja maksat rästit pois. Sitten maksat pikkuhiljaa pankille niinkuin me muutkin tehdään.

Vierailija
33/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mitään ei ole kirjallisena, mies tuskin myöntää asiaa. Se on sana sanaa vastaan ja hän voi aina väittää teidän sopineen asian näin. Selkeästi tietoists toimintaa, ainut keino lienee yrittää vedota miehen oikeudentuntoon.

Vierailija
34/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eksäsi on töissä etkä maksa vuokria niin kun vuokria peritään teiltä molemmilta,niin mahtaako hän ottaa luottotietojen menetyksen mieluummin kuin maksaa oman osuutensa, jos siis eksällä on luottotiedot.Esim poismuuttanut kämppis joka ei ole maksanut omaa osuuttaan sähkölaskusta maksaa sen kyllä mieluummin kuin menettää luottotietonsa kun  ei  vaan maksa hänen osuuttaan.Tuolloin kyllä kyseessä pienempi summa.Uhkaile eksääsi edes.Kysy paikkakuntasi käräjäoikeudesta tarvitaanko vuokrasopimuksen purkamiseen tarvitaan kolme rästivuokraa.Jos niin maksa yksi vuokrista ja erääntyvät vuokrat aina heti eräpäivänä.Näin saat pelattua aikaa.

Vierailija
35/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ota itseäsi niskasta kiinni, sinä pystyt ja osaat hoitaa tämän tilanteen.

2. Yhteys vuokranantajaan, selitä tilanne, pyydä maksuaikaa/mahdollisuutta maksaa todella useassa osassa, tai mahdollisuutta että vuokran perintä lähetettäisiin ex miehesi nimissä tämän uuteen osoitteeseen, jolloin mieskin saa tiedon.

3. Yhteys exään, kysy miten hän ajatteli tilanteen hoitaa, sillä sinä olet osuutesi hoitanut. Ja jos hän ei maksa, sinä menet oikeusaputoimistoon/perintätoimistoon jne. Kuittien ja muiden kanssa.

4. Kun exällä ei ole rahaa, sinä maksat rästivuokrat, koska olet vastuussa vuokrasta ja samalla aloitat perinnän miestä vastaan, voit ehkä myös jonkin sortin kavallussyytteen heittää kehiin. Tee, mitä täytyy. Piste.

5. Älä enää ikinä, koskaan, milloinkaan luota rahaliikennettä miesten käsiin.

Vierailija
36/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

288828 kirjoitti:

Koska mitään ei ole kirjallisena, mies tuskin myöntää asiaa. Se on sana sanaa vastaan ja hän voi aina väittää teidän sopineen asian näin. Selkeästi tietoists toimintaa, ainut keino lienee yrittää vedota miehen oikeudentuntoon.

Näkyyhän vuosien ajan siirretty summa tasan joka vastaa tasaa puolta vuokrasta.Miksi muuten nainen olisi rahaa miehen tiliille siirtänyt kuin yhteisiä kuluja maksamiseksi?

Vierailija
37/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasta on täytynyt tulla perintäkirjeitä.Oletko ollut kotona kun posti on kannettu vai onko eksäsi pystynyt pimittämään karhukirjeet sinulta?Hän on voinut tahallaan pimittää karhukirjeet sinulta.

Vierailija
38/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

288828 kirjoitti:

Kyllä ne tiliotteet voi printata ulos ja siinä on sitten kirjallista. Jos aloittaja on säännöllisesti summan miehen tilille siirtänyt ja mies sen jälkeen vuokran maksanut niin petos on helppo tuossa kohtaa todistaa, poliisille vain. 

Vierailija
39/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti laki ei ole puolellasi. Olet itse siirtänyt rahat miehen tilille, ei ole varkaus. Petosta tuskin voit todistaa, ellei sinulla ole kirjallisia todisteita siitä, että mies on luvannut maksaa niillä rahoilla vuokraa. Muuten se menee ihan tavallisena rahasiirtona. Vuokraa voidaan periä teiltä nolemmilta, mutta koska sinä asut asunnossa, niin sinä lennät pihalle ennen kuin sitä aletaan perintätoimiston kanssa periä myös mieheltä ja silloinkin sitä peritään myös sinulta.

Mene sossuun, kysy apua sukulaisilta, kerro kaikille tästä ongelmasta, jonka mies aiheutti. Voithan nyös yrittää saada miestä maksamaan jotain. Soita miehen vanhemmille ja ystäville, ehkä he saavat puhuttua miehelle järkeä. Keino on aika epätoivoinen, mutta saattaa toimia. Pankista voi myös hakea lainaa.

Ja mikähän hiton oikeusoppinut se sinäkin luulet olevasi. Jos yhteisesti on tehty sopimus että mies hoitaa vuokran ja avovaimo maksaa puolet vuokrasta miehen tilille ja mies vuokranantajalle. Näkyyhän ne tilitiedot sieltä vuokranantajan kuiteista miltä tililtä maksettu ja samoin miehen tilille on tullut naisen maksama vuokran puolikas kyllä riittää todisteeksi.  Jos ap on vielä laittanut tilisiirtoon selitteeksi vuokra xx/20xx kuukaudelta niin se on siinä.

Vierailija
40/71 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden veronmaksajien pitäisi tämänkin torvelon asioita rahoittaa?

Menet pankkiin ja otat lainan ja maksat rästit pois. Sitten maksat pikkuhiljaa pankille niinkuin me muutkin tehdään.

Ömm ja tää yks rotta pitäis päästää ku koira veräjästä? Hell no!

Ps. Ja näin näitä asioita kustannetaan verorahoilla joita me _kaikki_ maksamme tasapuolisesti. Jos ei miellytä niin bye bye ja ei tarvitse jäädä tänne maksamaan niitä veroja. Päästään tuollaisestakin vähä-älyisestä eroon.. kaikilla ei ole mahdollisuutta lainaan