Ex jättänyt vuokria maksamatta, sain tietää vasta nyt. Mitä voin tehdä?
Eli ollaan erottu toukokuussa ja silloin mies muutti pois. Ollaan maksettu vuokra aina niin, että olen siirtänyt oman osuuteni miehelle ja hän maksaa vuokran kokonaisuudessaan. Tällä järjestelyllä ollaan menty vuosia.
Nyt tulikin kirje, jonka mukaan vuokria on rästissä maalis-huhti-toukokuulta. Kesäkuun ja heinäkuun vuokrat mä oon maksanut normaalisti.
Mä en tiedä miksi ex-mies on jättänyt maksamatta, en saanut mitään hyvää syytä, eikä hänellä ole rahaakaan, edes niitä minun osuuksia. Ja sille nyt ei enää mitään voi, mutta ongelmana on se, että mulla ei ole mitenkään varaa maksaa noita rästejä kolmelta kuukaudelta edes osissa kun summa on melkein 4000€ :/
Harmillista on, että mulla on huollettavana kaksi pientä lasta ja exää ei tietenkään kiinnosta jäädäänkö kaikki ilman kotia kohta.
Tää on nyt jopa nolo kysymys, mutta auttaako sosiaalitoimi tällaisissa asioissa? Mulla on ihan todisteet esim siitä, että exä on jättänyt vuokrat maksamatta, vaikka mä olen seurusteluaikoina hänelle vuokrista oman osuuden siirtänyt, jos sillä nyt on väliä.
Osaisiko joku neuvoa?:)
Kommentit (71)
Tämä on yksi ISO syy miksi asun tyttäreni kanssa kahden omistamassani asunnossa. Joku kirjotti hyvin, että mies jättää naisen aina tarvittaessa pulaan.
1. Ilmoita miehelle että viikko aikaa hoitaa puuttuvat maksut ennenkun otat yhteyttä virkavaltaan. Tekisin rikosilmoituksen petoksesta. Ilmoittaisin asiasta myös miehen vanhemmille tms muille läheisille.
2. Soittaisin vuokranantajalle ja kertoisin tilanteen avoimesti. Neuvottelisin ja pyytäisin lisäaikaa.
3. Jos itselläni ei koko summaa olisi niin lainauskin vanhemmilta/pankilta tms ja hoitaisin asian.
4. Kaikki nämä jotta lapseni eivät jäisi ilman kotia.
En tiedä millainen paskasäkki tekee tälläistä ja jättää lapsensa tälläiseen tilanteeseen. Kannattaa miettiä omaa taivaspaikkaansa.
voiko olla noin vaikeaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti laki ei ole puolellasi. Olet itse siirtänyt rahat miehen tilille, ei ole varkaus. Petosta tuskin voit todistaa, ellei sinulla ole kirjallisia todisteita siitä, että mies on luvannut maksaa niillä rahoilla vuokraa. Muuten se menee ihan tavallisena rahasiirtona. Vuokraa voidaan periä teiltä nolemmilta, mutta koska sinä asut asunnossa, niin sinä lennät pihalle ennen kuin sitä aletaan perintätoimiston kanssa periä myös mieheltä ja silloinkin sitä peritään myös sinulta.
Mene sossuun, kysy apua sukulaisilta, kerro kaikille tästä ongelmasta, jonka mies aiheutti. Voithan nyös yrittää saada miestä maksamaan jotain. Soita miehen vanhemmille ja ystäville, ehkä he saavat puhuttua miehelle järkeä. Keino on aika epätoivoinen, mutta saattaa toimia. Pankista voi myös hakea lainaa.
Ja mikähän hiton oikeusoppinut se sinäkin luulet olevasi. Jos yhteisesti on tehty sopimus että mies hoitaa vuokran ja avovaimo maksaa puolet vuokrasta miehen tilille ja mies vuokranantajalle. Näkyyhän ne tilitiedot sieltä vuokranantajan kuiteista miltä tililtä maksettu ja samoin miehen tilille on tullut naisen maksama vuokran puolikas kyllä riittää todisteeksi. Jos ap on vielä laittanut tilisiirtoon selitteeksi vuokra xx/20xx kuukaudelta niin se on siinä.
Jos tilille tupsahtaa rahaa joka ei itselle kuulu ne joutuu kyllä aina palauttamaan perusteettoman edun takia. Jos ne käyttää, tulee tuomio kavalluksesta. Jos summa on iso, törkeästä tekomuodosta. Ei ole mitään lahjoitusolettamaa, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden veronmaksajien pitäisi tämänkin torvelon asioita rahoittaa?
Menet pankkiin ja otat lainan ja maksat rästit pois. Sitten maksat pikkuhiljaa pankille niinkuin me muutkin tehdään.
Torvelo on mies ja erittäin epärehellinen sellainen. Rehellisesti toimineen vika ei ole toisen epärehellisyys.
Kettumaista toisen lyödä lyötyä. Tätä jaksaa ihmetellä yhä uudelleen
Sossusta käskevät sinut perimään eksältä oikeusteitse ellei muuten maksa. Silloin ehkä voit saada jotakin sieltä kun olet todistanut että olet alkanut perimään rahaa eksältäsi.
Luulis tulevan kirje että vuokra on maksamatta. Ei nyt toimeentulotukea jos ollaan oltu huolimattomia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen olisi mielestäsi pitänyt maksaa puolet vuokrasta,kun ei enää asu siellä? Kai hänellä nyt on jo oma vuokra asunnostaan.
Et sitten jaksanut lukea aloitusta edes virkkeen 5 loppuun. Ero toukokuussa, rästit maalis-toukokuulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että sait tiedon maksamattomista vuokrista vasta nyt? Aikuinen ihminen on vastuussa tekemistään sopimuksista ja sinulla on velvollisuus tarkistaa että maksut on maksettu. Viimeistään siinä vaiheessa kun eksä on muuttanut eri osoitteeseen olisi ollut aika tarkistaa että kaikki laskut on maksettu.
Ei tipu myötätuntoa.
'Kaikki meistä tarvii jonkun itseänsä huonomman' lauloi Freukkarit aikanaan. Olisi vaikea kuvitella tilannetta, jolla sulta tippuisi myötätuntoa. Ensi kerralla voit vaikka jättää osallistumatta keskusteluun.
Olen erittäin myötätuntoinen ihminen mutta raha-asiat pitää jokaisen huolehtia itse. Se vielä menis läpi että olisi huomannut asian vasta silloin kun eksä lähti mutta että vasta nyt näin paljon myöhemmin. Kyllä se vuokranantaja on jo ehtinyt noin monen kuukauden vuokrista lähetellä karhukirjeitä ja on voinut soitella myös perään ja kyllä tieto tulee kummallekin vuokralaiselle eikä ex ole asunut tuossa asunnossa enää kuukausiin niin ei ole voinut hävittää postiakaan. Yleensä heinäkuussa ei kauheasti postia muutenkaan tule toimistoilta... Eli AP on ollut tietoinen siitä että vuokria ei ole maksettu.
Soita vuokranantajalle, soita kelaan ja kysy voiko näihin saada toimeentulotukea. Soita entiselle ukkelille ja kiitä siitä, että pääsit moisesta lurjuksesta eroon. Jos ei muuta ota vaikka laina ja maksa ne rästit niin lapsilla pysyy koti. Ero varmasti jo koettelee heitä, yritä pitää elämä vakaana.
Kaikkea hyvää teille!
Vuokranantaja ei varmasti ymmärrä tilannetta ollenkaan eikä toimeentulotukea tipu siitä voi olla varma. Ekana tekona menet ja pistät perintään ne rahat jotka maksoit eksällesi hänen tililleen vuokraa varten. Loput rahat sun pitää ikävä kyllä maksaa ihan itse (sen mitä sun eksän olis pitänyt maksaa) kun olet asuntoon jäänyt. Miten on voinut tilanne mennä näin pitkälle että nyt vasta havahdut asiaan. Oletko jättänyt avaamatta vuokranantajalta tulleet kirjeet? Olisit voinut saada jotakin tukea silloin toukokuussa jolloin juttusi olisi kuulostanut uskottavammalta.
Itseasiassa vuokranantaja laskee ne sinun viime kuukausilta maksamasi vuokrat maalis- ja huhtikuun vuokriksi. Olet siis perässä touko-, kesä- ja heinäkuun vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kai sinun on sinne sossuun nyt olla yhteyksissä.
Mielellään poliisiin myös.
Pistä se paskahousu maksamaan keinolla millä hyvänsä. Älä tunne armoa/sääliä.
Miten poliisi voisi auttaa? Saamaan ehkä rahani takaisin? Onkohan poliisilla halua jotain rahariitoja setviä..
Tuskin kiinnostaa poliisia, kun eihän tuo ole rikos vaan riita-asia siitä että kumman se vuokra olisi pitänyt maksaa.
ap on joka tapauksessa maksuvelvollinen vuokrastaan vuokranantajalle. Vuokrantajalta kannattaa pyytää ymmärrästä tilanteessa ettei ainakaan purkaisi vuokrasopimusta maksamattomien vuokrien vuoksi vaan antaisi aikaa niiden maksamiseeen. Aika pitkäpinnainen vuokranataja, jos on kolmenkin kuukuaden rästit sietänyt ilman vuokrasuhteen purkua. Soskusta kannattaa pyytää myös apua.
Vierailija kirjoitti:
Luulis tulevan kirje että vuokra on maksamatta. Ei nyt toimeentulotukea jos ollaan oltu huolimattomia.
Todennäköisesti ex on pimittänyt ap:lta vuokrakarhukirjeet, jos niitä on tullut.
Teet vaan reippaasti rikosilmoituksen, petoshan tuo on kun miehellä ei ole ollut aikomustakaan maksaa vuokria. Jos olet pidemmän aikaa siirtänyt saman summan miehen tilille kuukausittain, niin se on jo riittävä näyttö siitä, että rahat on tarkoitettu vuokraan eikä miehelle huvittelurahoiksi. Sosiaalitoimisto voi myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea vuokrarästeihin, joten kannattaa sieltä ainakin kysyä apuja.
Asianajaja vastaa:
Rikosilmoitus ei kannata, se on ajallisesti liian pitkä tie. Jos poliisi katsoo tutkintakynnyksen yittyneen, se aloittaa esitutkinnan ja esitutkinnan päätyttyä syyttäjä harkitsee ylittyykö syytekynnys. Syyttäjä vie asian oikeuteen, jos katsoo syytekynnyksen ylittyneen. Tuomioistuin tuomitsee, jos katsoo tuomitsemiskynnyksen ylittyneen. Asia olisi siis rikosasiana oikeudessa, missä yhteydessä vaatisit vahingonkorvausta. Siinä vaiheessa olisi kulunut aikaa arviolta kaksi vuotta.
Voit antaa perintätoimistolle tai oikeusaputoimistolle tai asianajajalle toimeksiannon. Asiamiehesi laittaa maksukehoituksen miehelle ja jos mies ei maksa, perintätoimisto voi laittaa asian riidattomana velkomuksena oikeuteen. Se on paljon nopeampi tie. Väitteesi on, että olet maksanut miehen osuuden vuokrasta. Näyttösi on se rahaliikenne. Voit velkoa sitä miehen osuutta itsellesi + perintäkuluja ja viivästyskorkoja. Jos miehellä on puhtaat luottotiedot, hän tulee järkiinsä ja maksaa jo ennen kuin asia on mennyt oikeuteen tai oikeus on tehnyt mitään päätöksiä asiassa.
Jo ennen kuin otat yhteyttä edellä mainittuihin, voit ilmoittaa miehelle aikomuksesi tehdä niin, jollei hän antamassasi lyhyessä määräajassa maksa niitä vuokria.
Suhteessa vuokrananatajaan olet tietenkin vastuussa niistä vuokrista. Täällä ovat jo monet tienneetkin neuvoa, että ota yhteys vuokrananatjaan. Vuokranantajalle on tärkeintä saada vuokra ja se, että asunto on kunnossa. Järkevä vuokranantaja suostuu maksusunnitelmaan.
Toisin kuin osa kommentoijista, olen sitä mieltä, että sinulla on mahdollisuus tehdä petoksesta rikosilmoitus. Sinulla on arvatenkin jo vuosien ajan tiliotteissa dataa siitä, että teillä vuokranmaksujärjestely toimi niin, että sinä siirrät miehelle ja hän maksaa vuokran? Jos noin on ollut teillä jo pitkään, oikeus voi katsoa sinulla olleen aihetta luottamukseen sinä aikana, kun vielä asuitte yhdessä. Toivottavasti olet vielä laittanut jokaiseen maksuun viestiksi "senjasenkuun vuokra". Ei kun pankista pyytämään tiliotteet.
Sitten soitto vuokraisännälle. Selitä asia. Kysy, voitteko sopia maksujärjestelyistä.
Sitten rikosilmoitus poliisille. Sen voi jättää verkossa.
Sitten verkkopankista tiliotteesi niin pitkälle taakse päin kuin niitä vain saat. Kun pystyt todistamaan, että järjestely on ollut näin ja luottamuksesi on petetty..
Sitten soitto kuntasi velkaneuvontaan.
Sitten sossuun täydentävää toimeentulotukea hakemaan. Laita siihen mukaan lasku sekä todisteeksi tiliotteet, joissa näkyy suorittamasi vuokrat. Laita mukaan myös rikosilmoituksesta yhteenveto.
Tsemppiä! Olipa hyvä, että pääsit siitä liskosta eroon!
Ap laita talteen tämä ketju, siltä varalta että ikinä haikailet menneiden hyvien aikojen perään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tekisin tutkintapyynnön petoksesta / kavalluksista. Mies voisi säikähtää ja rahat löytyisivätkin. Laita nyt heti viesti jossa ilmoitat että huomenna aamulla jätät tutkintapyynnön en rikosnimikkeistä jos et saa rahoja takaisin.
Ehdottomasti näin. Mies on varastanut sinulta rahaa aika ison summan. Miten jollain edes tulee mieleen, että sen voisi painaa villaisella.
Toisekseen ota yhteyttä vuokranantajaan ja selitä tilanne ja pyydä maksuaikaa. Olen itse vuokranantaja ja ehdottomasti olisin ymmärtäväinen. Kuulostat muuten hyvältä vuojralaiselta ja sellaisesta haluaa pitää kiinni. Rehellisyys vuokranmaksuongelmissa on aina vain plussaa.
Yhteys ensin vuokranantajaan ja selität tilanteen. Sitten yhteys sossuun ja poliisiin. Poliisi voi saada pankilta tiedot miehen rahaliikenteestä ja sieltä selviää myös se että tuolla kaavalla on raha siirretty ja vuokra maksettu jo vuosikausia.
Tuohan on petos ja petos on rikos. Lisäksi, kun olet jälleen itse hoitanut myöhemmät vuokrat, sekin seikka on puolellasi.
Uskoisin että voit saada jotain kertaluontoista apua rastien maksuun. Ei ole kenenkään etu että äiti lapsineen joutuu pihalle. Myöskin hakisin yksinhuoltajuutta ellei sinulla jo ole ja miehelle valvotut tapaamiset. Häneen ei selkeästikään voi luottaa.
Todella paskamainen tilanne. Kyllä kaikki selviää tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kai sinun on sinne sossuun nyt olla yhteyksissä.
Mielellään poliisiin myös.
Pistä se paskahousu maksamaan keinolla millä hyvänsä. Älä tunne armoa/sääliä.
Miten poliisi voisi auttaa? Saamaan ehkä rahani takaisin? Onkohan poliisilla halua jotain rahariitoja setviä..
Rikosilmoituksen jäljennöksellä todistat olleesi tietämätön vuokrab maksamattomuudesta ja sen liitteeksi panet tiliotteesi, joista näkyy, että ilet miehellesu vuokrarahaa siirtänyt.
Lisäksi on mahdollista, että saat rikosprosessin avulla mieheltä takaisin hänen sinulta kavaltamansa vuokrarahat.
Oot oikein sopivan kumppanin valinnut, yhtä tyhmiä olette!
Ja ensimmäiseksi maksat jokaista rästivuokraa pois edes euron!
Vierailija kirjoitti:
Asianajaja vastaa:
Rikosilmoitus ei kannata, se on ajallisesti liian pitkä tie. Jos poliisi katsoo tutkintakynnyksen yittyneen, se aloittaa esitutkinnan ja esitutkinnan päätyttyä syyttäjä harkitsee ylittyykö syytekynnys. Syyttäjä vie asian oikeuteen, jos katsoo syytekynnyksen ylittyneen. Tuomioistuin tuomitsee, jos katsoo tuomitsemiskynnyksen ylittyneen. Asia olisi siis rikosasiana oikeudessa, missä yhteydessä vaatisit vahingonkorvausta. Siinä vaiheessa olisi kulunut aikaa arviolta kaksi vuotta.
Voit antaa perintätoimistolle tai oikeusaputoimistolle tai asianajajalle toimeksiannon. Asiamiehesi laittaa maksukehoituksen miehelle ja jos mies ei maksa, perintätoimisto voi laittaa asian riidattomana velkomuksena oikeuteen. Se on paljon nopeampi tie. Väitteesi on, että olet maksanut miehen osuuden vuokrasta. Näyttösi on se rahaliikenne. Voit velkoa sitä miehen osuutta itsellesi + perintäkuluja ja viivästyskorkoja. Jos miehellä on puhtaat luottotiedot, hän tulee järkiinsä ja maksaa jo ennen kuin asia on mennyt oikeuteen tai oikeus on tehnyt mitään päätöksiä asiassa.
Jo ennen kuin otat yhteyttä edellä mainittuihin, voit ilmoittaa miehelle aikomuksesi tehdä niin, jollei hän antamassasi lyhyessä määräajassa maksa niitä vuokria.
Suhteessa vuokrananatajaan olet tietenkin vastuussa niistä vuokrista. Täällä ovat jo monet tienneetkin neuvoa, että ota yhteys vuokrananatjaan. Vuokranantajalle on tärkeintä saada vuokra ja se, että asunto on kunnossa. Järkevä vuokranantaja suostuu maksusunnitelmaan.
Kattava vastaus. Lisään tähän vielä että oikeusaputoimisto veloittaa sinulta tulojesi mukaan ja koska olet nyt ilmeisesti kotona vauvan/lasten kanssa, sinulta ei veloiteta maksua. Soita sinne, varaa aika tulo- ja menotietojen toimittamista varten, se on nopea toimitus ja tulos todennäköisesti nolla euroa. Sen jälkeen tapaat oikeusoppineen joka todennäköisesti tekee juuri niin kuin edellä kuvattu.
Ap ei kyllä sanonut että mies olisi työtön ja varaton. Kyllä saa luvan maksaa vuokrarästit ihan omista rahoistaan.