Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ex jättänyt vuokria maksamatta, sain tietää vasta nyt. Mitä voin tehdä?

Vierailija
24.07.2017 |

Eli ollaan erottu toukokuussa ja silloin mies muutti pois. Ollaan maksettu vuokra aina niin, että olen siirtänyt oman osuuteni miehelle ja hän maksaa vuokran kokonaisuudessaan. Tällä järjestelyllä ollaan menty vuosia.
Nyt tulikin kirje, jonka mukaan vuokria on rästissä maalis-huhti-toukokuulta. Kesäkuun ja heinäkuun vuokrat mä oon maksanut normaalisti.
Mä en tiedä miksi ex-mies on jättänyt maksamatta, en saanut mitään hyvää syytä, eikä hänellä ole rahaakaan, edes niitä minun osuuksia. Ja sille nyt ei enää mitään voi, mutta ongelmana on se, että mulla ei ole mitenkään varaa maksaa noita rästejä kolmelta kuukaudelta edes osissa kun summa on melkein 4000€ :/
Harmillista on, että mulla on huollettavana kaksi pientä lasta ja exää ei tietenkään kiinnosta jäädäänkö kaikki ilman kotia kohta.
Tää on nyt jopa nolo kysymys, mutta auttaako sosiaalitoimi tällaisissa asioissa? Mulla on ihan todisteet esim siitä, että exä on jättänyt vuokrat maksamatta, vaikka mä olen seurusteluaikoina hänelle vuokrista oman osuuden siirtänyt, jos sillä nyt on väliä.
Osaisiko joku neuvoa?:)

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne rahat mieheltä saa, se on vain ajan kysymys. Muut neuvoni ovatkin ne täällä jo sata kertaa mainitut, yhteys vuokranantajaan ja kerrot tilanteen, sovitte maksuaikataulusta ja itse tekisin niin, että kysyisin tuon verran rahaa lainaksi sukulaisilta tai ystäviltä, ja maksaisin takaisin, kun miehen pimittämät rahat ois takaisin tilillä.

Ja mä kans kertoisin mehevänä mokana mieheltä miehen sukulaisille tuon toimintansa, kun seuraavan kerran sukulaisten kanssa tavattaisiin.

Vierailija
62/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat perintään exältä kuten tuo asianajaja tuossa neuvoikin.

Jos ex alkaa väittää että olet antanut rahat hänelle, niin sitten vaan verottajalle ilmoitus. Tiliotteet viideltä vuodelta taaksepäin ja niistä lasketaan "lahjoitetut" summat. Alkaa tulla halvemmaksi exälle vaan maksaa rästit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kai sinun on sinne sossuun nyt olla yhteyksissä.

Mielellään poliisiin myös.

Pistä se paskahousu maksamaan keinolla millä hyvänsä. Älä tunne armoa/sääliä.

Miten poliisi voisi auttaa? Saamaan ehkä rahani takaisin? Onkohan poliisilla halua jotain rahariitoja setviä..

Ei ole poliisiasia, älä rasita veronmaksajia omalla tyhmyydelläsi. Mitä ole siirtänyt rahaa jollekin ukkelille, mikset maksanut suoraan vuokranantajalle puolta osuuttasi vuokrasta, daa, peiliin katso.

Kyllä jatkettu petos (vuokrarahan kavaltaminen) on poliisiasia myös parisuhteessa.

Kumppaniin luottaminen on normaalia, rakas sosiopaatti-idiootti.

Vierailija
64/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole alivuokralaisena, vaan toisena päävuokralaisena, olet vastuussa vuokrarästeistä vuokranantajalle.

Näin luuli exänikin kun muutin pois ja tämä jätti kiusan vuoksi vuokrat maksamatta, kun ajatteli vastuun niistä lankeavan minulle jos hän ei maksa (vuokravelvollisuus jatkui siis 2kk poismuuttoni jälkeen).

Vuokrayhtiö myös selitti, että olen näistä rästeistä yksin vastuussa, mutta onneksi tajusin ottaa yhteyttä lakimieheen, joka selvitti että olen velvollinen maksamaan vain puolet näistä rästeistä.

Näin tein ja pääsin koko hommasta eroon.

Vierailija
65/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun mies lähti, teittekö hänen osaltaan irtisanomisilmoituksen? Oliko sopimus teidän molempien nimissä? Miten rästivuokra ei tullut silloin ilmi?

Vierailija
66/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae pankista lainaa ja maksa rästit pois ja aloita ylläolevien ohjeiden mukaiset perintätoimet eksän suuntaan.

Vierailija
67/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten poliisi voisi auttaa? Saamaan ehkä rahani takaisin? Onkohan poliisilla halua jotain rahariitoja setviä..

Ei tuo mikään poliisiasia ole. Normaali velkomusasia, johon poliisit ei puutu. Poliisit tutkivat rikosasioita eivätkä velkasaatavia. Kumma kun ihmiset eivät ymmärrä eroa..

Laitat käräjäoikeuteen velkomuskanteen vireille ja kun saat asiassa (mahdollisesti nopeastikin jos yksipuolinen tuomio) lainvoimaisen tuomion ja menet sen kanssa ulosottoon perimään omat saatavasi takaisin. Vuokranantajan kanssa yritä vaikka ensin sopia maksuaikaa.

Vierailija
68/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole poliisiasia, älä rasita veronmaksajia omalla tyhmyydelläsi. Mitä ole siirtänyt rahaa jollekin ukkelille, mikset maksanut suoraan vuokranantajalle puolta osuuttasi vuokrasta, daa, peiliin katso.

Kyllä jatkettu petos (vuokrarahan kavaltaminen) on poliisiasia myös parisuhteessa.

Kumppaniin luottaminen on normaalia, rakas sosiopaatti-idiootti.

Ei ole petos. Ap itse on siirtänyt rahat toisen tilille eikä ole varmistanut että mihin ne käytetään. Sopisoikeudellinen riita-asia olisi kyseessä mikäli järjestelystä olisi tehty kirjallinen sopimus. Suullista sopimusta on vaikea todistaa oikeudessa. Kuitenkaan petoksen tunnusmerkistö ei asiassa täyty. Petos voisi täyttyä mikäli ap olisi selkeästi esim. ikänsä puolesta heikommassa asemassa mieheen nähden. Näin ei ilmeisesti ole ollut vaan kyse on ollut kahdesta täysivaltaisesti aikuisesta keskinäisessä parisuhteessa.

Voithan sinä tehdä asiassa rikosilmoituksen halutessasi ja odotella muutaman kuukauden kunnes tulee päätös esitutkinnan lopettamisesta tuloksella "ei rikosta". Trust me

Vierailija
69/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole alivuokralaisena, vaan toisena päävuokralaisena, olet vastuussa vuokrarästeistä vuokranantajalle.

Joo oltiin molemmat päävuokralaisia ja nyt olen yksin. Tietenkin olen vastuussa, sitä en kysynyt, vaan että mitä voin tehdä etten lennä lasten kanssa pihalle. En ole mitenkään tarkoituksella itseäni tähän tilaan ajanut, enkä olisi uskonut, että exäkään ihan vaikka lapsiensa tähden tällaista tekis, kun ennen kuitenkin osannu raha-asiat hoitaa.

Maksa vuokrarästit heti, niin ette lennä pihalle. Älä maksa, niin lennätte. Siinä vaihtoehdot.

No, olettaen että kyseessä on yksityinen vuokranantaja niin itse olisin ensin tähän yhteydessä ja selvittäisin tilanteen. Joo, toisena päävuokralaisena aloittaja on vastuussa vuokrista mutta tässä tilanteessa on aika poikkeuksellinen tilanne kun toinen on käytännössä kavaltanut ne rahat. Sopisin jonkinlaisesta maksuaikataulusta jolla exän vuokravelkaa voisi lyhentää, ja tosiaan rikosilmoitus liitteineen(kopio vuokrasopimuksesta siltä ajalta kun se on ollut teidän molempien nimissä, kopio tilisiirroista jotka olet vuokranmaksua varten hänelle tehnyt ja kopio vuokranantajalta tulleesta tiedosta siitä että vuokrat on jätetty maksamatta. Rikosilmoitus tiedoksi myös exälle, voi olla että alkaa kiinnostaa hommata rahat takaisin jostain, vaikka sitten pikavipillä tai myymällä auto alta.

Vierailija
70/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo rikosasiaksi menee siinä vaiheessa kun toisen vuokranmaksua varten siirtämät rahat onkin käytetty omiin tarkoituksiin. Jos rahat on tilisiirtona siirretty, summa on tasan puolet vuokrasummasta ja lisäksi ollut viestinä esim. huhtikuun vuokra tms niin ei ole todistelukaan vaikeaa. Rikoslaissa on kavalluksesta erikseen todettu seuraavasti: "kavalluksesta tuomitaan niin ikään se, joka saatuaan toimeksiannon perusteella tai muulla sellaisella tavalla haltuunsa varoja, joiden arvo hänen on tilitettävä toiselle, oikeudettomasti käyttämällä sanottuja tai niiden tilalle tulleita varoja taikka muulla sellaisella tavalla aiheuttaa tilitysvelvollisuuden täyttämättä jäämisen joko sovittuna tai muuten edellytettynä aikana." Eli kyllä sen rikosilmoituksen voi tehdä.

Vierailija
71/71 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä maksuintoa alkaa kummasti löytyä kun lipettiin lähtenyt saa postia käräjäoikeudesta tai poliisilta ja rikosrekisteri tai luottotietojen menetys uhkaa. Ovat kuvitelleet että se toinen nielisi tilanteen.