Luetellaan asioita joita kaikkien "tulisi" kokea ainakin kerran elämässään :)
Siis merkittäviä, yleissivistyksellisiä, mullistavia jne. asioita. Tuo "tulisi" on heittomerkeissä siksi, että kaikki asiat eivät ole edes mahdollisia kaikille ja kaikki eivät halua kaikkia mahdollisia asioita edes kokea. Tajuatte kyllä idean. :)
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapella fyysisesti verissä päin. Olen aina vastustanut väkivaltaa, mutta jouduttuani kerran taistelemaan henkeni edestä ymmärrän hyvin väkivaltaan viehtyneitä ihmisiä. Se adrenaliinin määrä on jotain uskomatonta!
Joo-o. Tälläkin hetkellä maailmassa lapset kärsivät, kun aikuiset ovat niin viehtyneitä adrenaliiniin etteivät halua lopettaa sotimista.
Vaatiko pinnistelyä ymmärtää viesti noinkin väärin? Valtioiden väliset pilipalisodat siviilien teurastuksineen ja vaikka aikuisten vapaaehtoisesti harrastamat kamppailulajitkin ovat vertattavissa toisiinsa.. Itse varmasti itsepuolustustilanteessa ottaisit nöyränä iskuja vastaan, koska olet väkivaltaa vastaan? Ja hyökkääjille alistuminenhan sen väkivallan lopettaa, eikä vastaan taistelu. Et ole tainnut ikinä joutua tuollaiseen tilanteeseen ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidempi kaukomatka yksin.
Miksiköhän tätä on peukutettu alaspäin. Ei ollut omani, mutta mielestäni listan parhaita asioita jotka avaisivat ymmärtämään maailmaa paremmin
Ei yksin matkustaminen todellakaan sovi kaikille. Itse olen matkustanut jonkin verran yksin, en tosin pidempää kaukomatkaa, olen tuntenut itseni poikkeuksetta yksinäiseksi ja ajan pitkäksi. En ole myöskään näillä matkoilla tehnyt niin paljon asioita kuin muiden kanssa matkustellessa. Siksi alapeukutin tätä, mielestäni matkustus avartaa ja suosittelen sitä kaikille, mutta yksin matkustamista en.
Vierailija kirjoitti:
Käydä läpi joku vaikea henkinen prosessi ja selvitä siitä ehjin nahoin. Psyykkinen sairaus, riippuvuus tms.
Tai esimerkiksi pyristellä eroon uskonnosta ja eheytyä siitä, jos on tyhmyyksissään uskontoon tullut hurahtaneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Hutsuissa käyminen Riossa tai thaikuissa.
Ot:na ihmettelen sanooko joku oikeasti HUTSU! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tätä on peukutettu alaspäin. Ei ollut omani, mutta mielestäni listan parhaita asioita jotka avaisivat ymmärtämään maailmaa paremmin
Ei yksin matkustaminen todellakaan sovi kaikille. Itse olen matkustanut jonkin verran yksin, en tosin pidempää kaukomatkaa, olen tuntenut itseni poikkeuksetta yksinäiseksi ja ajan pitkäksi. En ole myöskään näillä matkoilla tehnyt niin paljon asioita kuin muiden kanssa matkustellessa. Siksi alapeukutin tätä, mielestäni matkustus avartaa ja suosittelen sitä kaikille, mutta yksin matkustamista en.
No siinähän se koko homman juju juuri on mennä maailman ääriin yksin ja kohdata pelkonsa epämukavuusalueella ja tätä kautta oppia itsestään ja muista asioita. Tietysti siinä kokee yksinäisyytä, ahdistusta, pelkoa, masennusta ja samoin positiivisia tunteita. Ei sitä pidäkään sekoittaa kaveriporukalla tehtyihin lomareissuihin. Se yksinäisyys juuri ajaa tutustumaan uusiin ihmisiin kavereiden kanssa kyräilyn sijaan. Sitä itsenäistyy kummasti kun vuodenkin pyörii jossain kehitysmaassa omin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käydä läpi joku vaikea henkinen prosessi ja selvitä siitä ehjin nahoin. Psyykkinen sairaus, riippuvuus tms.
Tai esimerkiksi pyristellä eroon uskonnosta ja eheytyä siitä, jos on tyhmyyksissään uskontoon tullut hurahtaneeksi.
Jos se on haitallista, tai ei asiaan ei enää usko. Monien tulipaloateistien on myös hyvä ajoittain tarkastella kriittisesti omaa elämänkatsomustaan. T: henkinen ateisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sä sit oot tehny? Yksin kyhjöttäny hotellihuoneessa ja varonu, ettet vahingossakaan tutustu mihinkään, tai kehenkään uuteen? Mitä asioita pystyt tekemään kavereiden kanssa, muttet ilman niitä?
Sanoisin, että jokaiselle tekisi hyvää asua noin vuosi vieraassa valtiossa, josta ei lennetä joka viikonloppu takaisin kotiin, jonne sukulaiset eivät ravaa sankoin joukoin ja jossa tehdään muutakin kuin selataan nettiä kotona. Ei tarvitse olla mikään kehitysmaa edes. Se opettaa paitsi maailman menosta ja erilaisten ihmisten kohtaamista myös pärjäämään yksin, ottamaan asioista selvää huolellisesti ja arvostamaan tiettyjä itsestäänselvyyksiä kotimaassa. Pidempään asuessa kulttuuri ja maan tavat ovat aivan eri asia kuin viikon reissulla: silloin joutuu autokaupoille, lääkäriin, sopeutumaan ilmastoon jne. Tästä kokemuksesta takaisin kotiin saapuu kärsivällisempi, kekseliäämpi, itsevarmempi ja laajakatseisempi ihminen.
Kaikkien pitäisi kohdata köyhiä tai kokeilla elämää köyhänä. En tarkoita mitään viikon kokeilua, jossa kokataan itsetyytyväisenä makaronilaatikkoa pakastin täyteen. Jos elämä ei ole "suonut" köyhyyttä, voi kokeilla Suomessa vaikka näin: pistä käyttötilin saldo kokonaan säästöön ja ota kuukausittain rahaa käyttöön noin 780 €. Tästä maksat vuokran/lainan, ruuat sekä kaikki muut menot puolen vuoden ajan. Älä jousta missään, jos sinulla ei ole varaa niin älä mene edes ystävän häihin. Vaikka et pystyisi maksamaan sähkölaskua, älä sorru pelastaviin säästöihin vaan opettele siirtelemään maksupäiviä yms. kikkailua. Työn iloa ja tervetuloa köyhän todellisuuteen! Itse elin tuolla summalla 5 vuotta, ja siitäkin melkein puolet oli lainaa. On meillä ihana hyvinvointivaltio
Jokaisen pitäisi laittaa kerran elämässä paskalle ihmissuhteelle piste. Eli ilmoittaa, että nyt riittää, tämä oli tässä, en halua puhua sinulle enää koskaan, uutta mahdollisuutta ei enää tule, hyvästi.
Se oli yllättävän helppoa ja elämänlaatu koheni paremmaksi kuin mistään muusta yksittäisestä teosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hutsuissa käyminen Riossa tai thaikuissa.
Ot:na ihmettelen sanooko joku oikeasti HUTSU! :D
Itse ainakin sanon vaimoa,, tullut appiukon perintönä, kun jo seurusteluaikana puhui perheen tyttäristä "meidän perheen hutsuina".
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitäisi kohdata köyhiä tai kokeilla elämää köyhänä. En tarkoita mitään viikon kokeilua, jossa kokataan itsetyytyväisenä makaronilaatikkoa pakastin täyteen. Jos elämä ei ole "suonut" köyhyyttä, voi kokeilla Suomessa vaikka näin: pistä käyttötilin saldo kokonaan säästöön ja ota kuukausittain rahaa käyttöön noin 780 €. Tästä maksat vuokran/lainan, ruuat sekä kaikki muut menot puolen vuoden ajan. Älä jousta missään, jos sinulla ei ole varaa niin älä mene edes ystävän häihin. Vaikka et pystyisi maksamaan sähkölaskua, älä sorru pelastaviin säästöihin vaan opettele siirtelemään maksupäiviä yms. kikkailua. Työn iloa ja tervetuloa köyhän todellisuuteen! Itse elin tuolla summalla 5 vuotta, ja siitäkin melkein puolet oli lainaa. On meillä ihana hyvinvointivaltio
Samoin voisi sitten suositella, että suomalaisten elämänkoululaisten kannattaisi kerran elämässään kokeilla sitä, että tekisivät edes jotain pientä itsensä kehittämisen eteen. Meillä kun kaikilla on mahdollisuus samaan tasa-arvoiseen ehkä maailman parhaaseen peruskouluun ja sen jälkeen itselle maksuttomaan (veronmaksajien kustantamaan) koulutukseen niin pitkälle kuin vain oma älli ja viitseliäisyys riittää. Vaikka muualla maailmassa satoja tuhansia maksavat korkeakoulututkinnot olisi meillä maksutta saatavilla, osaa ihmisistä ei kiinnosta kuin ilmaisen rahan pumppaaminen sossusta, lokkeilu ja itse aiheutetun köyhyytensä valittaminen.
Kaiken huippu oli jokin aika sitten kun vaadittiin tonnin parin lukiokirjoja ilmaisiksi, kun ei kuulemma ole varaa itselle ilmaiseen lukioon jos ei sossu maksa kirjojakin. Tietenkin on mahdoton ajatus mennä vaikka kesätöihin ja ansaita itse pikkusummaa kirjoihin. Verratkaapa vaikka tähän työtä tehneeseen nöyrään menestyjään: http://www.iltalehti.fi/fiidifi/201705312200176073_fd.shtml
Hyvinvointivaltio ei tarkoita sitä, että muut tekevät työn sinun puolestasi ja elättävät sinua. Hyvinvointivaltio tarkoittaa sitä, että se tarjoaa sinulle mahdollisuudet elättää itsesi omalla työlläsi ja hankkia siihen tarvittavan koulutuksen taustasta riippumatta.
-Hevosella laukkaaminen
-Vastuuhomma: jonain aktiivihenkilönä oleminen tai vastuu eläimestä tai henkilöstä
-Järvessä kelluminen hiljaisuudessa kesäyössä
-Asuminen muualla kuin yhdellä paikkakunnalla, sosiaalisen piirin vaihtuminen jossa saa kokeilla uusia rooleja
-Joka vuosi/kuukausi löytää itselleen uuden elämyksen/innostumisen aiheen, olkoon se jooga, savityöt, uusi musiikki, vaatetyyli, tv-sarja, kirja...koska maailma on täynnä kokeiltavia ja tutustumisen arvoisia asioita
^ Meinasin kanssa just tulla kirjoittamaan tähän hevosella laukkaaminen, joku toinen ehti ensin :)
Idolinsa tapaaminen kasvotusten ja jutteleminen tämän kanssa.
Köyhyydessä ja puutteessa eläminen.
Vierailija kirjoitti:
Niin on, ilman sitä olisit kuollut nälkään niinkuin kaltaisesi tyhmät ja laiskat muissa osissa maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
^ Meinasin kanssa just tulla kirjoittamaan tähän hevosella laukkaaminen, joku toinen ehti ensin :)
Ehdottomasti! Jos haluaa tietää miltä lentäminen tuntuu, se on just sitä!
Koska true av-mamma matkustaa yksin vain kaupunkilomalle, tai porukalla Thaimaahan. Kaikki muu on turhaa. :D