Onko vaihdevuosien aikana tai jälkeen todella vaikea, ellei mahdotonta laihduttaa?
Onko jollain kokemuksia laihduttamusesta, kun kuukautiset jäivät pois ja kunnon omenavartalo alkoi muodostua..? Heräsin liian myöhään todellisuuteen reippaanlaisesta pyöristymisestäni. Ikäänkuin varkain se tapahtui, kun hikoilun takia käytin ilmavia ja väljiä vaatteita. Koosta 38/40 ollaankin nyt paisuttu kokoon 42/44, tavoitteena olisi ehdottomasti 38!
Mahdollista?
Kommentit (44)
Ei ole vaikeaa. Mulla ylipaino oli vähän kovempaa lajia, eli aloittaessani painoin 110 kg, olin painanut jostain 35 v:stä asti. Alkoi tulla verenpainetta, verensokeri oli koholla ja uniapneaakin, joten oli pakko laihduttaa. Ihan samaan malliin on laihtuminen sujunut kuin nuorempanakin eli kaloreita vähentämällä. Syön nyt 1500 kcal / päivä ja painoa lähtee sellaiset 700 g viikossa. Liikuntaa en harrasta. Ruokavalio ihan vaan virallisterveellinen kalorirajoituksella.
Ihan olen tyypillinen tapaus: vielä nelikymppisenä sai syödä, mitä tahtoi ja paino pysyi sopivissa lukemissa. Sitten alkoivat vaihdevuodet 48-vuotiaana ja aloitin hormonikorvaushoidon. Viidessä vuodessa lihoin 15 kg, vaikka kiinnitin erityistä huomiota ruokavalioon (paljon kasviksia, vähän punaista lihaa, pullat ja muut makeat pois) ja lisäsin liikuntaa. Ja se läski tuli nimenomaan vyötärölle.
Sitten sairastuin vakavasti ja paino putosi liiankin paljon. Nyt yritän pitää painoni samoissa lukemissa kuin mitä se oli ennen vaihdevuosien alkamista. Ei ole helppoa ja tuntuu, että syömisissä ei saisi lipsua yhtään. Nestettäkin kertyy kroppaan ihan eri tavalla kuin ennen.
Ei ole vaikeaa, vaatii vaan päättäväisyyttä. Minulle kävi just samoin, ihan samoilla luvuilla ja nyt vajaa vuosi myöhemmin olen taas kokoa 38. Tein ihan pienen ruokaremontin eli jätin juustot ja mässyt vähälle sekä 18.00 jälkeen en syö enään mitään. Lisäksi aloitin tauon jälkeen liikunnan eli 3krt vko kuntosali tai pumptunti. Nukun 7-8 tuntia eli ajoissa maate. Nautin kyllä alkoholia ja silloin tällöin herkkuja, mutta vaan pari kertaa kk. Tsemppiä.
N50 172cm ja 67kg
Miksi pitää olla laiha? Semmonen laiha vanha akan kuikelo se vasta hirveä onkin ja ryppynen