Olenko "natsihoitaja" jos en anna ottaa älypuhelimia aamiaispöytään?
Minulla hoidossa kaksi poikaa, 3- ja 6-vuotiaat. Ovat ennestään tuttuja ja ovat nyt n. puoli vuotta sitten saaneet älypuhelimet. Olisin halunnut puhua aamiaispöydässä päivän suunnitelmista (menemmekö koiramäkeen vai eväsretkelle) mutta molemmat tuijottivat puhelimiaan ja kommunikointi oli luokkaa "mmmhhh" kaikkeen mitä kysyin. Käskin laittaa puhelimet pois ja sitten vanhemman pojan suusta tuli "Joo joo, natsi-Hanna, mutta kyllä äitikin antaa pelata"
Miten teillä lapsiperheet, saako pöydässä käyttää älylaitteita?
Kommentit (8)
Sanoisin että ollaan sitten koko päivä sisällä, koiramäkeäkin ehdotin mutta ette tuntuneet kuulevan mitään.
Ei, meillä ei ruokapöydässä käytetä alylaitteita. Ei lapset, eikä aikuiset. Ekaluokkalaisen kavereilta olen kädestä ottanut puhelimet pois, kun ovat välipalapöytään istuneet, eivätkä laitteistaan ole kehotuksista huolimatta luopuneet. Vähän hämmästyttää, että joissain perheissä todella on tapana syödä ja puuhailla laitteilla samaan aikaan, ruokapöydässä.
Olet ja hyvä niin. Rajoja pitää kasvattajien (kaikkien) laittaa lapsille, eikä olla kaveri. Joskus se vaan sitten ilmenee että ollaan "natsilissuja"
Kyllä meillä saa olla puhelimella. Se on ihan sama asia kun sinä luet siinä pöydässä aamulehteä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä saa olla puhelimella. Se on ihan sama asia kun sinä luet siinä pöydässä aamulehteä.
Talossa talon tavalla. Meillä ei aikuistekaan selaile lehtiä syödessään pöydän ääressä. Eikä katselleessaan televisiota.
Ei meillä vieraiden aikana olla puhelimilla, enkä antaisi noin pienten myöskään siitä syystä pitää, että juoma voi kaatua puhelimelle tms.
Meillä kyllä saatetaan joskus teinin kanssa lueskella aamulkahvilla uutisia kännykällä.Lapsesta asti oon lukenut sanomalehden aamulkahvilla (kuten tekevät vanhempanikin).Toki jos aamupalalla on vieraita, ei silloin.Tai jos nyt oltaisiin kylässä.
Ja muutenkin enempi kyllä keskitytään teininkin kanssa jutusteluun.
Taitaa olla monelle aikuisellekin vaikeaa luopua älypuhelimestaan ruokailun ajaksi. Jotenkin ihan kamalaa, että on menty siihen, ettei aikuuiset ihmiset pysty olemaan työpäiväänsäkään ilman somekanavia. Onhan se koukuttavaa, mutta rajansa kaikella.
Et ole. Ihan oikein, ei noin pienten tarvis tuijottaa ollenkaan pikkuruutua. Eikä ainakaan ruokapöydässä.