Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka suuren puskurirahaston kokisit sopivaksi omalla kohdallasi?

Vierailija
22.07.2017 |

Oletetaan, että saisit itsellesi sopivan puskurirahaston yllättäviä tilanteita varten kokoon helposti. Paljonko se olisi? 3kk nettopalkka, 6kk pakollisia menoja vastaava summa, joten muuta? Ko. summa olisi siis sellainen, joka olisi helposti saatavilla (ei osakkeiden myyntiä tms). Kerro myös perhekokosi. Ja pidetään homma realistisena, pliis :)

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on valtava kasa (useita tonneja tai jopa kymmeniä tonneja) rahaa tilillä, kertokaa tyhmälle, mihin te oikein varaudutte että tarvitsee alle kahden päivän tuollaisia summia saada irroitetuksi?

Lisään noihin mitä ihmiset jo vastailivat, että esimerkiksi sairastumiseen. Suomessa voi esim. syöpäpotilas joutua jonottamaan vielä tutkimuksia ja hoitoja kuukausikaupalla, joka voi huomattavasti huonontaa ennustetta. Haluan, että tarvittaessa pystyn siis hankkimaan hoitoa nopeasti, eikä tarvitse ensin odottaa kahta kuukautta lääkärinaikaa, sitten kuukautta erikoislääkäriä, paria kuukautta tähystystä, viikkoja koepalan ottoa, jne jne. Isäni on vastikään menehtynyt syöpään, ja oli pöyristyttävää, kuinka pitkään aikaap meni ihan siihen ODOTTAMISEEN ihan turhan päiten (ja jos joku kysyy, niin hän ei halunnut mennä yksityiselle, eli en olisi voinut maksaa hänelle hoitoja, jäärän päätä ei mikään kääntänyt). Esimerkiksi tulos koepaloista lähetettiin ihan normaalilla kirjepostilla, pelkällä lääkärijargonilla selostettuna. Siitä piti sitten itse päätellä, että jaahas, taitaa olla tarve hoidoille x__X.

Mutta alle 2 päivän kymppitonneja yllättäen. Vielä ei yhtään validia use casea tullut missä rahaa tarvisi yllättäen vuorokauden sisään.

Jos sijoituksia kotiuttaa 1000 eurolla vuodessa, voitoista menee vero. Kyllä mulla säästötililtä enemmän tulee käytettyä, joten rahasto/osakkeet vararahastona ei ehkä ole se kannattavin sittenkään. Vuoden lopussa olen kotiuttanut vanhempia sijoituksia juuri alle tuon verorajan jos tuotot on olleet yli 70%... Parisataa vähemmän veronmaksua :)

Vierailija
62/86 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha mun puskuri on 200 eur :D ja sillä on selvitty vaikka elämä on miten milloinkin heitellyt!

200 täälläkin. Sen verran tuli viime jouluksi veronpalautusta ja ne ovat käteisenä lompakossa jemmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on valtava kasa (useita tonneja tai jopa kymmeniä tonneja) rahaa tilillä, kertokaa tyhmälle, mihin te oikein varaudutte että tarvitsee alle kahden päivän tuollaisia summia saada irroitetuksi?

Lisään noihin mitä ihmiset jo vastailivat, että esimerkiksi sairastumiseen. Suomessa voi esim. syöpäpotilas joutua jonottamaan vielä tutkimuksia ja hoitoja kuukausikaupalla, joka voi huomattavasti huonontaa ennustetta. Haluan, että tarvittaessa pystyn siis hankkimaan hoitoa nopeasti, eikä tarvitse ensin odottaa kahta kuukautta lääkärinaikaa, sitten kuukautta erikoislääkäriä, paria kuukautta tähystystä, viikkoja koepalan ottoa, jne jne. Isäni on vastikään menehtynyt syöpään, ja oli pöyristyttävää, kuinka pitkään aikaa meni ihan siihen ODOTTAMISEEN ihan turhan päiten (ja jos joku kysyy, niin hän ei halunnut mennä yksityiselle, eli en olisi voinut maksaa hänelle hoitoja, jäärän päätä ei mikään kääntänyt). Esimerkiksi tulos koepaloista lähetettiin ihan normaalilla kirjepostilla, pelkällä lääkärijargonilla selostettuna. Siitä piti sitten itse päätellä, että jaahas, taitaa olla tarve hoidoille x__X.

Mutta alle 2 päivän kymppitonneja yllättäen. Vielä ei yhtään validia use casea tullut missä rahaa tarvisi yllättäen vuorokauden sisään.

Äkkilähtö etelään tai muu hyvä tarjous? Uudenkarhea fillari puoleen hintaan tori.fi (no okei, oli vain 500€)? Luulen hukanneeni visa/pankkikorttini ja kuoletan sen pe iltapäivällä, mies reissussa...mentävä tuttuun pankkiin, jossa virkailija tuntee ilman henkkaria, nostamaan viikonlopuksi ruoka - ja bensarahat, autonavaimet oli onneksi tallessa (löytyi se korttikin lopulta, mutta se oli jo poistettu käytöstä)? Mulla on myös alle 2 viikon hajonnut tiskikone, goremaiharit loska-aikaan ja tv... tonnin satsi?

Kelpaisko noista mikään?

Äkkilähtö etelään tai muu hyvä tarjous ->luottokortilla saa kuukauden ilmaisen maksuajan (ei tarvetta kylmälle käteiselle juuri sillä sekunnilla)

uusi fillari heräteostoksena tori.fistä joltai jobbarilta ->itse en ikinä käyttäisi vararahastoa tälläiseen.

Visakortti hukkuu, ja se kuoletetaan -> tätä varten minulla on toinen luottokortti aina tallelokerossa kotona, joka on vieläpä eri luottoyhtiön kuin pääkorttini esim jos visa ei syystä tai toisesta toimi niin mastercard toimii

tiskikone -> luottokortti

Goremaiharit -> luottokortti

TV->luottorkortti.

Eli ei yhtään oikeasti syystä miksi pitäisi rahana olla vararahastoa tonneja/kymppitonneja.

Vierailija
64/86 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään noihin mitä ihmiset jo vastailivat, että esimerkiksi sairastumiseen. Suomessa voi esim. syöpäpotilas joutua jonottamaan vielä tutkimuksia ja hoitoja kuukausikaupalla, joka voi huomattavasti huonontaa ennustetta. Haluan, että tarvittaessa pystyn siis hankkimaan hoitoa nopeasti, eikä tarvitse ensin odottaa kahta kuukautta lääkärinaikaa, sitten kuukautta erikoislääkäriä, paria kuukautta tähystystä, viikkoja koepalan ottoa, jne jne. Isäni on vastikään menehtynyt syöpään, ja oli pöyristyttävää, kuinka pitkään aikaa meni ihan siihen ODOTTAMISEEN ihan turhan päiten (ja jos joku kysyy, niin hän ei halunnut mennä yksityiselle, eli en olisi voinut maksaa hänelle hoitoja, jäärän päätä ei mikään kääntänyt). Esimerkiksi tulos koepaloista lähetettiin ihan normaalilla kirjepostilla, pelkällä lääkärijargonilla selostettuna. Siitä piti sitten itse päätellä, että jaahas, taitaa olla tarve hoidoille x__X.

Äkkilähtö etelään tai muu hyvä tarjous? Uudenkarhea fillari puoleen hintaan tori.fi (no okei, oli vain 500€)? Luulen hukanneeni visa/pankkikorttini ja kuoletan sen pe iltapäivällä, mies reissussa...mentävä tuttuun pankkiin, jossa virkailija tuntee ilman henkkaria, nostamaan viikonlopuksi ruoka - ja bensarahat, autonavaimet oli onneksi tallessa (löytyi se korttikin lopulta, mutta se oli jo poistettu käytöstä)? Mulla on myös alle 2 viikon hajonnut tiskikone, goremaiharit loska-aikaan ja tv... tonnin satsi?

Kelpaisko noista mikään?

Äkkilähtö etelään tai muu hyvä tarjous ->luottokortilla saa kuukauden ilmaisen maksuajan (ei tarvetta kylmälle käteiselle juuri sillä sekunnilla)

uusi fillari heräteostoksena tori.fistä joltai jobbarilta ->itse en ikinä käyttäisi vararahastoa tälläiseen.

Visakortti hukkuu, ja se kuoletetaan -> tätä varten minulla on toinen luottokortti aina tallelokerossa kotona, joka on vieläpä eri luottoyhtiön kuin pääkorttini esim jos visa ei syystä tai toisesta toimi niin mastercard toimii

tiskikone -> luottokortti

Goremaiharit -> luottokortti

TV->luottorkortti.

Eli ei yhtään oikeasti syystä miksi pitäisi rahana olla vararahastoa tonneja/kymppitonneja.

Pakko vielä lisätä tonneilla ruokaa ja bensaa viikonlopuksi.

Vierailija
65/86 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sijoituksia kotiuttaa 1000 eurolla vuodessa, voitoista menee vero. Kyllä mulla säästötililtä enemmän tulee käytettyä, joten rahasto/osakkeet vararahastona ei ehkä ole se kannattavin sittenkään. Vuoden lopussa olen kotiuttanut vanhempia sijoituksia juuri alle tuon verorajan jos tuotot on olleet yli 70%... Parisataa vähemmän veronmaksua :)

Niin tämä on jotain käsittämätöntä.. Mieluummin makuutan tileillä 10 000 tyhjän panttina kuin laittaisn sen kasvamaan tuottoa, kun siitä tuotosta joutuu maksaan verot. Eli jos kymppitonnista tarvitsisi 1000 euroa käyttää, niin onhan se hirveetä jos sen 9000 sijaan sijoituksissa onkin enää vähän alle 9350 euroa, kun veroihin mennyt 150, alkuperäistä pääomaa syöty 500 ja tuottoja kotiutettu 500....

Vierailija
66/86 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on säästötilillä 5000€. Kaksilapsinen perhe, nettotulot 4700€. Tuo on tarkoitettu mahdollisiin yllättäviin menoihin kuten auton hajoamiseen tms. Jommankumman työttömyyttä, työkyvyttömyyttä tai kuolemaa varten meillä on vakuutukset. Hätätilanteessa pärjäisimme juuri ja juuri yhdellä palkalla ainakin jonkin aikaa. Isompiin hankintoihin, kuten remontteihin ja ulkomaanreissuihin on erilliset säästötilit. Kodinkoneiden rikkoutumiset yms. saadaan pääsääntöisesti maksettua normaalista palkasta.

Lapsille säästämme opiskeluja varten, kummallakin nyt n. 4000€. Lisäksi aloitimme vuosi sitten rahastosäästämisen 120€/kk. Minulle on tulossa pieni palkankorotus nyt syksyllä, joten tuota summaa voisi pikkuisen nostaa.

Vierailija
67/86 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en uskalla laittaa rahastoihin, koska ei ole takeita että ne ei olisi miinuksella juuri silloin kun rahaa tarvittaisiin. Pankkien varovaiset rahastot ovat olleet miinuksella muutaman prosentin enkä halua sitäkään. Minulla on rahastoista tällä hetkellä pari tonnia jotka on miinuksella 200 euroa joten sieltä ei voi nyt lunastaa kun tarttisin rahaa. Siksi sopiva säästämismuoto on nimenomaan tilisäästäminen. En säästä sinänsä pahan päivän varalle (työttömyys tms) vaan matkoihin, kodin remontteihin tai auton kuluihin.

Meillä rahastot on olleet Aina miinuksella vaikka vuosia pidettiin

Niin voi valitettavasti käydä jos valitsee rahaston jossa kulut ovat kovin korkeat.

Vierailija
68/86 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päämääräni on se, että ennen eläkeikää minulla on maksettu omakotitalo, sijoituskaksio kaupungissa (johon voin aikanaan muuttaa, kun en enää jaksa omakotitaloelämää), uudehko auto ja 20 000 euroa tilillä pahan päivän varaa. Näillä palkoilla tuota ei tosiaan saa kasaan muutoin kuin vuosikymmenten säästämisellä, ellei pääse perimään.

Mutta mitäpäs perintöä minä saisin, vanhempani ovat kovia ryyppäämään ja kansaneläkettä saavat isovanhempani näyttävät olevan kuolemattomia tervaskantoja. Joskus vain tätä palstaa lukiessa ihmettelee, kun nelikymppiset ovat perineet sitä ja tätä ja ostaneet omakotitaloja suoraan velattomasti. Toki haluan mieluummin isoäitini elävinä, ja itsekunnioitukseni ylipäänsä vaatii minua tulemaan toimeen omillani ja omilla säästöilläni.

Vierailija
69/86 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortti on keksitty. Ei tarvita puskurirahastoja, mä en lojuuta rahoja turhaan tilillä. Ne pitää sijoittaa yms.

Vierailija
70/86 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla euroa

Vierailija
71/86 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi suomalainen kyllä mielestäni voi nukkua yönsä rauhassa jos puskuria on 2000-3000e. Sen jälkeen menee yli ymmärryksen tietty lomamatka tai muut huvinsäästöt on lomakaudelle ihan fiksua. Säästää voi vaikka hautaan saakka mutta onko sillä todella mitään väliä on eriasia. Jos pitää tilillä olla 30000e niin on jo sairas itse ainakin nauttisin silloin tässä ja nyt niistä muuten niistä nauttii joku muu raha ei maailmasta lopu!

Vierailija
72/86 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippu kyllä että mihin tätä puskuria tarvitaan? Jos se tarvitaan jääkaapin rikkoutumiseen, riittää vähempi, mutta jos puolison kuolemaan, niin sitten hieman isompi?

Vierailija
73/86 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 miljoonaa ois jees.

Vierailija
74/86 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tylsimyksillä on puskurirahastoja.

Ihmisillä jotka osaa elää on useita luottokortteja, jotka ajaa saman asian!

Vierailija
75/86 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päämääräni on se, että ennen eläkeikää minulla on maksettu omakotitalo, sijoituskaksio kaupungissa (johon voin aikanaan muuttaa, kun en enää jaksa omakotitaloelämää), uudehko auto ja 20 000 euroa tilillä pahan päivän varaa. Näillä palkoilla tuota ei tosiaan saa kasaan muutoin kuin vuosikymmenten säästämisellä, ellei pääse perimään.

Mutta mitäpäs perintöä minä saisin, vanhempani ovat kovia ryyppäämään ja kansaneläkettä saavat isovanhempani näyttävät olevan kuolemattomia tervaskantoja. Joskus vain tätä palstaa lukiessa ihmettelee, kun nelikymppiset ovat perineet sitä ja tätä ja ostaneet omakotitaloja suoraan velattomasti. Toki haluan mieluummin isoäitini elävinä, ja itsekunnioitukseni ylipäänsä vaatii minua tulemaan toimeen omillani ja omilla säästöilläni.

Mistä tiedät että elät noihin päiviin asti? Se on kuule kaks verisuoni poikki aivoissa ja voivoi kun et nauttinut elämästä nuorempana!

Vierailija
76/86 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain järkeä! kirjoitti:

Normi suomalainen kyllä mielestäni voi nukkua yönsä rauhassa jos puskuria on 2000-3000e. Sen jälkeen menee yli ymmärryksen tietty lomamatka tai muut huvinsäästöt on lomakaudelle ihan fiksua. Säästää voi vaikka hautaan saakka mutta onko sillä todella mitään väliä on eriasia. Jos pitää tilillä olla 30000e niin on jo sairas itse ainakin nauttisin silloin tässä ja nyt niistä muuten niistä nauttii joku muu raha ei maailmasta lopu!

Tileillä on ehkä tuo 30000, saman verran on vielä asuntolainoja jäljellä, sijoituksissa on 20000 (eläkepäiviin kerrytän kuukausittain), perintö on laitettu kakkosasuntoon säilöön ja omaksi iloksi.

Teen juttuja joista minä ja perhe tykätään, pidetään pitkät lomat aina kun palkatonta liikenee, mutta miksi pitäisi erikseen alkaa tuhlata rahaa jottei se kerry säästöön. Sairas ajatuskin.

Vierailija
77/86 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muka osakkeissa olevat rahat eivät ole helposti saatavilla? Pörssi on auki klo 10-18:30 ja myynnistä kaksi päivää eteenpäin on rahat tilillä. Mikä on se ennakoimaton hätätilanne, joka vaatii kauhean rahakasan pitämistä tilillä? Yleensä ne rahantarpeet ovat etukäteen ennakoitavissa ja laskut tulevat tipoittain. Ainoat kerrat kun olen joutunut kiireellä myymään osakkeita ovat olleet 1) kun heräteshopattiin vene ja 2) kun heräteshopattiin asunto. Ja tuokin oli siis ihan itseaiheutettua.

Meillä ei ole tilillä puskuria juurikaan, minua ahdistaisi jos tilillä olisi tuhansia euroja. Minusta se on huonoa kassanhallintaa. Pidän nekin hilut ennemmin jossain poikimassa.

(Ja sitä sijoituspuskuria meillä on sen verran, että sillä pärjäisi ehkä neljä vuotta ilman muita tuloja.)

Vierailija
78/86 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhden palkansaajan 5kk:n nettopalkka ja se on meistä ihan riittävä, 5 henkinen perhe. Muuta omaisuuttakin toki löytyy, mutta sitä pitäisi realisoida, tuo on säästötilillä oleva summa, 20K€.  

Vierailija
79/86 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 900 e on nyt säästössä eikä se riittäisi kuon parin kuukauden asuntolainan lyhennykseen. Nettotulojani vastaava summa 3 kk olisi noin 8000 e, eikä siihen ole mahdollisuuksia. Jos tulot romahtaisi, niin muuttaisin vuokralle ja panisin kämpän myyntiin. Siitä ei ole paljon enää lainaa jäljellä.

Vierailija
80/86 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka osakkeissa olevat rahat eivät ole helposti saatavilla? Pörssi on auki klo 10-18:30 ja myynnistä kaksi päivää eteenpäin on rahat tilillä. Mikä on se ennakoimaton hätätilanne, joka vaatii kauhean rahakasan pitämistä tilillä?

Asunnon ostohinnan verran osakkeita omistavalle pitäisi olla selvää, että pörssi elää koko ajan ja siten yllättävä irrottautuminen saattaa tulla todella kalliiksi. Esim. -15% sijoitetusta 200ke pääomasta tekee jo 30ke realisoitua tappiota.

Osakkeista ja rahastoista pääsee normaalioloissa nopeasti eroon, kyllä, mutta aina se ei kannata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan