Kuinka suuren puskurirahaston kokisit sopivaksi omalla kohdallasi?
Oletetaan, että saisit itsellesi sopivan puskurirahaston yllättäviä tilanteita varten kokoon helposti. Paljonko se olisi? 3kk nettopalkka, 6kk pakollisia menoja vastaava summa, joten muuta? Ko. summa olisi siis sellainen, joka olisi helposti saatavilla (ei osakkeiden myyntiä tms). Kerro myös perhekokosi. Ja pidetään homma realistisena, pliis :)
Kommentit (86)
Onko tällaisen puskurirahaston kerääminen jotenkin normaalia tai siis mistä te olette tällaisesta kuulleet? Ja vielä enemmän ihmettelen että mistä tuollaisia rahoja oikein saa kerättyä, ei minulla ainakaan ole koskaan jäänyt palkasta "yli" tuollaisia rahoja vaan kyllä tili on liki tyhjä kun seuraava palkka tulee. Eikä tosiaan ole ylimääräisiä rahareikiä, ei edes autoa ja ulkomaan matkoistakin on saanut vain haaveilla. En edes harrasta mitään mitä haluaisin vaan ainoa harrastus on lenkkeily, se kun ei vaadi kuin lenkkarit.
Jotenkin hämmentävä ketju.
N40
No on todellakin normaalia. Ei mullakaan jäisi mitään yli, jos en heti palkkapäivänä siirtäisi sopivaa summaa piiloon kortittomalle tilille. Netto alle 1500. 21.
Riippuu elämäntilanteesta. Nyt, keski-ikäisenä lapsettomana pariskuntana pidän puolen vuoden nettopalkkaa sopivana, eli reilua 15.000€. Itse asiassa nyt on 50.000€, mutta aion maksaa kylppäriremontin, on tulossa lisäveroja ja matka suunnitteilla.
Mulla on säästötilillä 2000€, joka vastaa n. 3 kk tuloja (olen opiskelija). Miehellä on säästössä n. 8000€. Lisäksi lapsen tilillä on reilut 900€ ja asp-tilillä 550€, mutta niihin ei kajota kuin äärimmäisessä hädässä. Sellaista hätäpäivää tuskin kuitenkaan tulee.
Vähintään kuukauden ruokarahoja vastaava summa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tällaisen puskurirahaston kerääminen jotenkin normaalia tai siis mistä te olette tällaisesta kuulleet? Ja vielä enemmän ihmettelen että mistä tuollaisia rahoja oikein saa kerättyä, ei minulla ainakaan ole koskaan jäänyt palkasta "yli" tuollaisia rahoja vaan kyllä tili on liki tyhjä kun seuraava palkka tulee. Eikä tosiaan ole ylimääräisiä rahareikiä, ei edes autoa ja ulkomaan matkoistakin on saanut vain haaveilla. En edes harrasta mitään mitä haluaisin vaan ainoa harrastus on lenkkeily, se kun ei vaadi kuin lenkkarit.
Jotenkin hämmentävä ketju.
N40
Minusta on todella hämmentävää, jos säästämisen ja säästöjen konsepti tulee 4-kymppiselle ihmiselle uutena asiana.
Palkkarahoista ihmiset yleensä säästävät, säätämällä menot tuloja pienemmiksi.
Minä en tosiaan makuuta rahoja tyhjänpanttina, vaan sijoitukseni toimivat aktiivisesti tuottaen lisää pelivaraa ja samalla toimivat vararahastona. Välillä on tullut tappioita, välillä voittoja kun vararahastoa tarvinnut mutta tilillä makuuttamiseen verrattuna vararahastoni on tällä hetkellä 12000 € enemmmän kuin olisi jos olisin niitä vain tilillä makuuttanut, kyllä tuossa jo alkaa olemaan varaa pieniä kurssitappiotakin ottaa.
20-30 t.Kattaisi vanhan omakotitalon yllätyskorjaukset ja vähän aikaa lainat yms. kulut mm.työttömyyden varalle.Toki tuon summan ei tarvitse ihan käteiskassana olla vaan osakkeet yms.ok.
Olen ehkä ylivarovainen, mutta koska ei ole mitään perintöjä tulossa tai sukua back-uppina, haluan, että ainakin vuoden menoja vastaava summa (~15 000e) on säästössä. Olen vaihtamassa alaa ja mahdollisesti muuttamassa ulkomaille, joten Suomen sosiaaliturvaan en voi luottaa, enkä luottaisi muutenkaan. Koko lapsuuteni ja nuoruuteni olin köyhä (senkin ajan mittapuulla), ja muistan vieläkin miltä tuntui, kun ei ollut rahaa kuin makarooniin ja halvimpiin lihapulliin, ketsuppi piti monesti jättää ostamatta. En halua enää koskaan siihen tilanteeseen, kun selviäminen on kiinni sossuntädin tulkinnoista ja armeliaisuudesta. Onneksi olen ollut vuosikymmenen ihan hyvin palkatuissa töissä, joten käytännössä puskuria on jopa kolmen vuoden tarpeisiin eli viitisenkymmentä tonnia. Sata tuhatta tulee lisää, jos myy asunnon.
Avioeron jälkeen elin jonkun aikaan kädestä suuhun kun aloitin kaiken nollasta ja otin yksin jättilainan. Ei koskaan enää. Sen jälkeen olen keräillyt säästöjä ja nykyään tilillä palkkapäivää edeltävänä päivänä tyypillisesti ainakin 15k. Ei fiksua hillota pankkiin, tiedän, mutta tyhmästi tämä tuo henkistä turvaa. Lisäksi osakkeissa ja rahastoissa noin 20k ja parilla varatilillä myös muutama tonni. Nukun yöni paremmin kun tiedän ettei tilapäinen työttömyys aiheuta katastrofia tai vie kotia alta.
t. 4-kymppinen yh-nainen
Kolmehenkisen perheen puskurit:
-säästötilillä 5000e, jonka saa heti käyttöön
-rahastoissa toinen mokoma, kestää jonkin aikaa että saisi käyttöönsä
-kotona käteisenä muutama sata euroa käteistä + tunnearvottomia kultakoruja
-Luottokorteilla voi vinguttaa 4000+4000e, nämä pidetään aina ''nollilla'' eli jos luottokortilla maksetaankin jotain niin laskun tullessa se kuitataan heti kokonaisuudessaan eli käytetään vain maksuaikakorttina
-kotoa löytyy ei-elektronista optiikkaa runsaasti, nämäkin saa vaikka kriisitilanteessa muutettua käteiseksi
-kuukausittaisista menoista saisi helposti leikattua useita satoja euroja pois. Esim. lehdet, Spotifyt, Netflix, BookBeat, HBO, vartiointi, puhelinliittymät, kaikki ''turhat'' ravintolakäynnit, tapahtumaliput, herkut, siivooja, rempat ja sisustamiset kun jättää pois niin menot pienenisi huomattavasti. Nyt niihin on helposti varaa, mutta jos toinen joutuis vaikka Kelan sairaspäivärahalle, niin ei niin helposti enää olisikaan. Lainat on mitoitettu niin, että ne maksaa vaikka yhdellä palkalla.
+kotoa löytyy 2-4 viikon hätävara. Kuivaelintarvikkeet riittävät säästeliäästi varmaan reilun kuukaudenkin, pakastin on nyt puolityhjä kun odottelemme marjojen ja sienien kypsymistä, mutta suolaa ja sokeria riittää niin että jos sähköt menis niin nuo hilloaisi ja säilöisi tai kuivaisi kotona olevin tarpein. Juomavettä ei ole kuin kahdeksi päiväksi, vedenpuhdistustabletteja on. Takkapuita on, ruoanlaittovermeet on, tärkeimmät lääkkeet ja ensiaputarvikkeet on, on pattereita ja taskulamppuja ja kynttilöitä ja radio. Tankki aina täynnä.
Opiskelijana (tosin palvelualalla osa-aikaisesti työskentelevänä) tulot - menot -yhtälö lähentelee usein nollaa, eli kädestä suuhun.
Olen kuitenkin jo vuosia pyrkinyt säästämään ASP-tilille kuukausittain vähintään 50 €. Tällähetkellä tilillä on noin 3000 €, ja olen järkeillyt asian niin, että yllättävän tilanteen koittaessa realisoin rahat arkikäyttöön.
Tärkeimmät "puskurit" elämässä ovat kunnossa olevat luottotiedot ja asunto, jonka saa tarvittaessa myytyä ja vähintään omansa pois.
Sen jälkeen tulevat vasta rahavarat, joiden tarpeen suuruus riippuu elämän tavoista ja elätettävien lukumäärästä.
Olen aika turvallisuushakuinen ihminen, joten minulla on puskuritilillä Bank Norwegianissa (korko 1,75%) 6kk nettotuloja vastaava summa, eli n. 18 000e. Tosiasiassa eläisin tuolla summalla ~ 1,5 vuotta, sillä asumiskustannukseni ovat hyvin pienet (velaton asunto, johon ei ole tulossa remontteja) ja kaikessa muussa voin säästää. Sen lisäksi minulla on varallisuutta omassa käytössäolevan asunnon lisäksi sijoitusasunnossa, osakkeissa ja rahastoissa, mutta niitä en laske tähän. Oikeasti pahana aikana ne tietenkin realisoitaisiin, mutta siitä ei varmaankaan ole tässä ketjussa kyse.
T. Nelikymppinen sinkku
Ero, muutto ja uusi elämä veivät kassan aika minimiin, mutta pyrin saamaan kasaan 10 000 euron puskurin. Onneksi ei ihan nollilta tarvitse aloittaa. Hiljalleen 200 - 400 euroa kuukaudessa säästöön. Äiti ja teinityttö.
12x4000e=48000e, vuoden koko talouden nettotulot olisi hyvä olla jemmassa. Lisäksi sen verran, että asuntolainan voisi maksaa pois koska vaan, tällä hetkellä 42 000e.
Meillä on n. 50 000e ylimääräistä tällä hetkellä, sais olla vähän enemmän / lainaa vähän vähemmän, jotta mun olo olisi enemmän turvattu. Perheessä 2 aik.+2 teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en uskalla laittaa rahastoihin, koska ei ole takeita että ne ei olisi miinuksella juuri silloin kun rahaa tarvittaisiin. Pankkien varovaiset rahastot ovat olleet miinuksella muutaman prosentin enkä halua sitäkään. Minulla on rahastoista tällä hetkellä pari tonnia jotka on miinuksella 200 euroa joten sieltä ei voi nyt lunastaa kun tarttisin rahaa. Siksi sopiva säästämismuoto on nimenomaan tilisäästäminen. En säästä sinänsä pahan päivän varalle (työttömyys tms) vaan matkoihin, kodin remontteihin tai auton kuluihin.
Meillä rahastot on olleet Aina miinuksella vaikka vuosia pidettiin
Vierailija kirjoitti:
Mä en uskalla laittaa rahastoihin, koska ei ole takeita että ne ei olisi miinuksella juuri silloin kun rahaa tarvittaisiin. Pankkien varovaiset rahastot ovat olleet miinuksella muutaman prosentin enkä halua sitäkään. Minulla on rahastoista tällä hetkellä pari tonnia jotka on miinuksella 200 euroa joten sieltä ei voi nyt lunastaa kun tarttisin rahaa. Siksi sopiva säästämismuoto on nimenomaan tilisäästäminen. En säästä sinänsä pahan päivän varalle (työttömyys tms) vaan matkoihin, kodin remontteihin tai auton kuluihin.
Kuulostaa tosiaan siltä, että osakesäästäminen ei ole sun juttu. Ja toisekseen, olet kyllä onnistunut löytämään melko surkeat rahastonhoitajat, jos ovat tässä lähiaikoina onnistuneet 10% tappiot tekemään. Pidemmästä aikavälistä puhumattakaan. Pörssikurssit ovat Suomessa korkeimmillaan kuin koskaan, maailmallakin ollaan pakitettu kevään huipusta max. 2-3%. Valtionlainoilla on myös ollut hieman tasainen vuosi, on pakitettu 3%, mutta mitä muuta tällä korkotasolla voi odottaa.
Jos nyt pari tonnia on tilillä, sukanvarressa, missä nyt tuntee turvalliseksi, niin kyllä sellainen isompi hätävarapuskuri kannattaa pitkissä koroissa pitää.
Tilillä n, 1500e ja rahastoissa pari tonnia. Riittää mielenrauhaan, mutta säästän kyllä joka kuukausi. Juuri maksoin viimeiset lainat pois ja siksi pienemmät käteiset, huoleton olo silti! Samaa mieltä aiemman kommentin kanssa, tärkeintä että pakolliset menot on kohtuulliset.