Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaaja esimiesasemaan, kokemuksia?

Vierailija
21.07.2017 |

Työpaikkakiusaaja ehkä vähän huono termi. Kyseessä kuitenkin kollega, josta monella työkaverilla ollut todella ikäviä kokemuksia. Toimipisteitämme on useassa eri paikassa ja yhdessä toimipisteessä oli tämä henkilö vakituisena. Tiedän ainakin kaksi meidän työntekijää, jotka vain irtisanoutuivat hänen takiansa, koska eivät kestäneet työilmapiiriä hänen kanssaan, kun olivat hänen vakituisina työpareinaan. Muutama muu tuuraaja on myös kertonut, kuinka hänen kanssaan on ollut ihan kamalaa olla samassa vuorossa. Koskaan ei tiedä, millä tuulella hän on. Tiuskii, äyskii, on pahalla tuulella. Joskus saattaa olla melko normaali eikä tiuski. Mutta itseäkin aina ahdisti mennä sinne tuuraamaan, kun ei ikinä tiennyt mistä milloinkin tuulee... Hän ei aina edes huomioinut asiakkaita. Asiakkuuden nykyiset yhteyshenkilöt kuitenkin ovat pitäneet hänestä. Aiempi yhteyshenkilö vaihtui, koska tämä ei ilmeisesti halunnut jatkaa tehtävässään.

Lähiesimies joskus sanoi vain, että "joooo, no se on vähän sellainen. Minäkin alkuun otin hänen kanssaan aika paljon yhteen." Se siitä! Myöhemmin tästä kollegasta tehtiin tuon toimipisteen vastaava esimies. Nyt hänet on juuri ylennetty koko työyksikkömme esimieheksi.

Mitä tällaiselle voi tehdä? Itse olen luojan kiitos jäämässä äitiyslomalle piakkoin. Hämmentää kuitenkin täysin tällainen henkilöstöpolitiikka. Pistää melkein miettimään, haluanko edes aikanaan takaisin tuonne töihin. En ole pariin vuoteen ollut hänen kanssaan samassa toimipisteessä töissä, enkä tiedä onko käytös muuttunut. Noista vanhoista tuuraajistakaan en tiedä, ovatko enää firmassa töissä edes, kun olen ollut nyt pitkään omassa toimipisteessäni.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jokaisen oma valinta, jääkö työhön vai ei. Oletko ap itse puhunut tämän esimiesasemaan nousevan kanssa suoraan ja asiallisesti? Mielestäni siitä lähdetään. Töissä ollaan kuitenkin hoitamassa perustehtävää ja siihen palataan, kun alkaa velloa henkilöstön väliset ei-työhön liittyvät asiat.

Olen muutamassa työpaikassa nähnyt klikkejä, jotka nousevat tiettyjä (työnsä hoitavia, ei sosiaalisia ) ihmisiä vastaan. Näistä valitetaan esimiehille ja asianomainen itse ei edes tiedä tuollaisesta vehkeilystä. Ei sekään ole oikein.

Joskus tulee myös haukuttua väärää puuta. Ohis.

??

Eikö vieläkään leikkaa.

Tarkoititko viestisi nro 16 ap:lle vai lainaamallesi kirjoittajalle? Tarkoititko, että ap:n pitäisi mennä itseensä? Myönnän, nyt ei ihan leikkaa, tai en ole varma, leikkaako oikein. :-)

ap

Vierailija
22/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jokaisen oma valinta, jääkö työhön vai ei. Oletko ap itse puhunut tämän esimiesasemaan nousevan kanssa suoraan ja asiallisesti? Mielestäni siitä lähdetään. Töissä ollaan kuitenkin hoitamassa perustehtävää ja siihen palataan, kun alkaa velloa henkilöstön väliset ei-työhön liittyvät asiat.

Olen muutamassa työpaikassa nähnyt klikkejä, jotka nousevat tiettyjä (työnsä hoitavia, ei sosiaalisia ) ihmisiä vastaan. Näistä valitetaan esimiehille ja asianomainen itse ei edes tiedä tuollaisesta vehkeilystä. Ei sekään ole oikein.

Joskus tulee myös haukuttua väärää puuta. Ohis.

??

Eikö vieläkään leikkaa.

Jäi nyt vähän epäselväksi oliko viestisi nro 16 tarkoitettu lainaamallesi kirjoittajalle vai ap:lle? Meinasitko, että ap:n pitää mennä itseensä? Myönnän, nyt ei ihan leikkaa, mitä tarkoitat?

Ei ollut a.p:lle. Eikä sullekaan, kun ei tunneta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan minusta on työhön liittyvä asia, jos yrität tuollaisen henkilön kanssa hoitaa työhön liittyviä asioita ja hän vain tiuskii takaisin. Meillä oli yksi vastaava henkilö, joka saattoi tiuskia jopa asiakkaiden kuullen. Tuollainen käytös täyttää työpaikkakiusaamisen merkit.

Mutta onko ap puhunut sen kiusaajan kanssa suoraan vai täällä tekee itse samaa haukkumalla takana?

Vierailija
24/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitoalalla ja minua varoitettiin yhdetsä työpaikasta huonon ilmapiirin takia. Olen ennakkoluuloton ja otin haasteen vastaan. Olihan siellä kolmen hoitajan klikki, jotka olivat olleet ilkeitä opiskelijoilla, puhuivat pahaa muista, yrittivät päteä, haalia porukkaansa lisää heidän tyylistään väkeä. Kävivät esimiehelle haukkumassa muita ja etsivät virheitä. Otin linjan "niin makaa kuin petaa". Omalla tavallaan näillä on tullut hankaluuksia muualla kuin työelämässä tai sitten ne olivat jo ennastaan.

Hoidan töissä oman osuuteni ja jos koen itse oloni huonoksi, ymmärrän kyllä lähteä. Yleensä noissa paikoissa ei tilanne helpotu, vaikka sieltä se yksi parjattu ja ikävänä pidetty ihminen poistuisi. Seuraava ikävä nousee tilalle.  Itse on hakeuduttava muualle.

Vierailija
25/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan minusta on työhön liittyvä asia, jos yrität tuollaisen henkilön kanssa hoitaa työhön liittyviä asioita ja hän vain tiuskii takaisin. Meillä oli yksi vastaava henkilö, joka saattoi tiuskia jopa asiakkaiden kuullen. Tuollainen käytös täyttää työpaikkakiusaamisen merkit.

Mutta onko ap puhunut sen kiusaajan kanssa suoraan vai täällä tekee itse samaa haukkumalla takana?

Niinpä. Anonyymistikin voi näppärästi mustamaalata.

Vierailija
26/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kiusaaja ei sovi esimieheksi. Toinen asia sitten on kuka on kiusaaja ja kuka mustamaalauksen kohde. Työyhteisöissä tehdään helposti syntipukkeja, kun kaikki mikä on töissä vialla on yhden ihmisen syy, kun me vain päästäisiin tuosta yhdestä eroon niin meidän työyhteisö voisi hyvin. Koetaan että kaikki irtisanoutumiset tai eläkkeelle jäämiset on yhden työkaverin syy, kaikki asiakasmenetykset on tuon yhden syy. Jos kastut työmatkalla, niin sekin varmasti johtuu tuosta yhdestä idiootista työkaverista. Jos työyhteisöön tulee uusi henkilö hänet nopeasti koulitaan työpaikan kulttuuriin mustamaalamalla syntipukki ohi mennen.

Kun kuulee vain yhden puolen asiasta niin ei voi tietää mikä on totta. Ap:n tekstistä tuli esiin että iso osa hänen kertomaansa on toisen käden tietoa. Ap. työskenteli toisessa toimipisteessä eikä ollut edes työskennellyt henkilön kanssa pariin vuoteen ja sitäkin ennen satunnaisesti.

Vierailija
27/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran on kokemuksia että minä ja pari muuta työkaveria irtisanouduimme loppujen lopuksi vakituisest työsuhteesta kun eräästä nuoremmasta tiimikaverista tehtiin tiimin työnjohtaja. Kyseessä oli iso yritys Helsingissä ja HR-porukan kanssa yritettiin saada asiaa kuntoon mutta ei vaan auttanut. Pissa nousi tytölle päähän vaikka aiemmin olikin ihan OK tyyppi.

Vierailija
28/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi ap tulla kommentoimaan, miten juuri häntä on kiusattu ja täyttyykö työpaikkakiusaamisen kriteerit. Ja kuinka ap on itse toiminut tilanteessa, kun / jos häntä on kiusattu. Eli onko puhunut suoraan hänelle, jota syyttää, onko ollut työnohjausta. Vai onko ollut osallisena yhdessä moittimassa selän takana ja jatkaa sitä täällä. Pidän epäasiallisena käytöksenä.

Vierailija
29/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiesten tehtävä ei firman kannalta ole olla mukava, siksi esimiehiä ei valita mukavuuden perusteella. "Mukavuudesta" voi olla - tai olla olematta - hyötyä varsinaisen esimiestehtävän hoidossa, mutta se tehtävä on jotain ihan muuta.

Älä yritä säätää mitään maineenmustaamisprojektia. Kiinnitä sen sijaan huomiota omiin alaistaitoihisi. Kun ymmärrät firman tarkotuksen, saata itsekin yletä.

Sinä, hyvä ihminen, et ymmärrä henkilöstöjohtamisesta mitään. Itse opiskelen johtajuutta ja meille on tehty hyvin selväksi, että Suomessa ei ymmärretä henkilöstön motivoinnista mitään. Käskyttävällä ja hierarkkisella tyylillä saadaan työyhteisöt sairastumaan.

Vierailija
30/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Olin silloin tuuraamassa hänen toimipisteessään jonkin aikaa. Silloin vain ihmettelin käytöstä ja koitin sitten vain keskittyä juuri siihen työhöni. Oli tietysti virhe, olisi pitänyt silloin vain puhua hänelle. Mutta jotenkin ei uskaltanut, kun toinen vain tiuski muutenkin kaikkeen ja ajattelin, että koitan vain kestää sen muutaman viikon ja pääsen sitten onneksi pois. Jälkikäteen muutamilta kuulin vastaavia tarinoita.

Sen takia juuri onkin vaikea lähteä viemään tätä eteenpäin, kun en ole tottunut arvostelemaan muita näin. Juuri tuota pelkään, että syyllistyn sitten itse tavallaan työpaikkakiusaukseen, kun alan "haukkua" tai että se ainakin käännetään sellaiseksi.

Vierailija
31/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa taas kerran näkee sen miksi ainoa vaihtoehto on: LÄHDE.

Vierailija
32/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa taas kerran näkee sen miksi ainoa vaihtoehto on: LÄHDE.

Meni yli hilseen.

Vierailija
33/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä palkitaan munkut. Ole aina ystävällinen omistajille ja ylemmillesi ja verkostoidu johtajiin.

Jos kiusaat, tee se silloin kun muita ei ole läsnä eli 1 1 tilanteessa ja yllättäen. Esimerkiksi mene alisesi toimistoon yllättäen ja tee joku vedätys. Tai lähetä joku sinne, esimerkiksi tuijottamaan, vihjailemaan, antamaan ymmärtämään että alainen tullaan korvaamaan tai että yksi yksittäinen ihminen irtisanottiin.

Tai teetä alaisellasi 2.5 ihmisen työt, äläkä koskaan anna positiivista palautetta tai mahdollisuuutta siirtyä 1 ihmisen tehtäviin. Tai nimitä kokeneelle johtajalle 25 vuotias kokematon saman sukupuolinen ihminen kuin itse olet esimieheksi.

Ja lopulta jahtaa vihamiehiäsi, joita olet kiusannut, työelämän loppuun, ja kerro kaikille että heitä ei kannata palkata, koska Sinua ei saa arvostella tai puhua.

jos vihaat toista sukupuolta tai yli 40 vuotiaita miehiä, kaikki ymmärsivätkin sen jo.

Vierailija
34/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä ole pitkäkään aika, kun palstalla keskusteltiin Helsingin kaupungin kiusaamistapauksesta. Kiusaaja oli korkea virkamies, kaupungin asuntotuotantotoimiston toimitusjohtaja. Nyt kaupunki on tiettävästi käynnistänyt tutkinnan naisen toiminnasta.

Niin että aikakorkeissa esimiesasemissaki tällaista esiintyy. Helsingin sanomat kirjoitti aikanaan asiasta näkyvästi.

Vierailija
35/39 |
22.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuttava ulos ( tilalle siivousta ja tiskaamista) sellainen henkilö johtotehtävistä,jos ei kykene asioita,ohjeistuksia hoitamaan kunnolla,tai rivityöntekijäksi alentaminen omistajan toimesta.Ns.Luulot pois.Suomi ei työpaikoilla "jarrumiehiä"tarvitse.

Vierailija
36/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dokumentoi kaikki epäilyttävät tilanteet jatkokäsittelyä varten. Pyri saamaan toinen henkilö todistajaksi. Pyydä kaikki epäilyttävät käskyt kirjallisina. Pari kierrosta työterkkarille valitusta stressistä, jne auttaa myös. Kun kasassa on 'tarpeeksi', laitat viestin firman HR:lle, ja vaadit asian korjaamista.

Vierailija
37/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tilanne. Olisikohan työterveydestä apua? Tai se luottamusmies voisi olla hyvä osoite, mutta onko nekään aina varmasti luotettavia?

Välitön irtisanoutuminen. Ei selityksiä, ei sanoja, pois. Äkkiä!

Olisiko kuitenkin aiheellista ensin uhrata pari ajatusta sellaiselle pikkujutulle kuin että mistä uusi työpaikka? Ellei ap:lla sitten ole tarpeeksi säästöjä joilla jatkossa rahoittaa toimeentulonsa.

Vierailija
38/39 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusmies on oikea osoite. Heidän pitäisi olla luotettavia. Fiksu luottamusmies ei kerro keskustelukumppaneidensa nimiä vaan puhuu asioista yleisellä tasolla.

Vierailija
39/39 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa näin ulkopuolisena mitään, kun ei tunne taustoja. Kiusaaminen ei kuitenkaan koskaan ole oikein ja on kammottavaa, mikäli kiusaaminen palkitaan paremmalla asemalla.

Itse kyllä nähnyt sitäkin, miten pienikin esimieheltä tuleva ohje koetaan aiheetta kritiikiksi ja pienikin kierros (harvoin tehtynä) työtiloissa koetaan kyttäämisenä. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat laitetaan yhden ihmisen syyksi. Lopuksi vihjataan mustalla lampaalla olevan kenties mt- tai muita ongelmia. Itse vedetään työpaikalla lonkkaa ja haukutaan ne, ketkä oikeasti tekevät töitä. Eli todella monimutkaisia kuvioita missä vain ajan kanssa pystyy hahmottamaan oikeat kiusaajat jne.

Itse jätin muuten mukavan työn kammottavan ilmapiirin takia. Aikuiset ihmiset käyttäytyivät kuin lapset hiekkalaatikolla. Ajan kuluessa alkaa vain oma terveys heikkenemään ja työkyky laskemaan, mikä on kuin hunajaa kiusaajille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi