Työpaikkakiusaaja esimiesasemaan, kokemuksia?
Työpaikkakiusaaja ehkä vähän huono termi. Kyseessä kuitenkin kollega, josta monella työkaverilla ollut todella ikäviä kokemuksia. Toimipisteitämme on useassa eri paikassa ja yhdessä toimipisteessä oli tämä henkilö vakituisena. Tiedän ainakin kaksi meidän työntekijää, jotka vain irtisanoutuivat hänen takiansa, koska eivät kestäneet työilmapiiriä hänen kanssaan, kun olivat hänen vakituisina työpareinaan. Muutama muu tuuraaja on myös kertonut, kuinka hänen kanssaan on ollut ihan kamalaa olla samassa vuorossa. Koskaan ei tiedä, millä tuulella hän on. Tiuskii, äyskii, on pahalla tuulella. Joskus saattaa olla melko normaali eikä tiuski. Mutta itseäkin aina ahdisti mennä sinne tuuraamaan, kun ei ikinä tiennyt mistä milloinkin tuulee... Hän ei aina edes huomioinut asiakkaita. Asiakkuuden nykyiset yhteyshenkilöt kuitenkin ovat pitäneet hänestä. Aiempi yhteyshenkilö vaihtui, koska tämä ei ilmeisesti halunnut jatkaa tehtävässään.
Lähiesimies joskus sanoi vain, että "joooo, no se on vähän sellainen. Minäkin alkuun otin hänen kanssaan aika paljon yhteen." Se siitä! Myöhemmin tästä kollegasta tehtiin tuon toimipisteen vastaava esimies. Nyt hänet on juuri ylennetty koko työyksikkömme esimieheksi.
Mitä tällaiselle voi tehdä? Itse olen luojan kiitos jäämässä äitiyslomalle piakkoin. Hämmentää kuitenkin täysin tällainen henkilöstöpolitiikka. Pistää melkein miettimään, haluanko edes aikanaan takaisin tuonne töihin. En ole pariin vuoteen ollut hänen kanssaan samassa toimipisteessä töissä, enkä tiedä onko käytös muuttunut. Noista vanhoista tuuraajistakaan en tiedä, ovatko enää firmassa töissä edes, kun olen ollut nyt pitkään omassa toimipisteessäni.
Kommentit (39)
Esimiesten tehtävä ei firman kannalta ole olla mukava, siksi esimiehiä ei valita mukavuuden perusteella. "Mukavuudesta" voi olla - tai olla olematta - hyötyä varsinaisen esimiestehtävän hoidossa, mutta se tehtävä on jotain ihan muuta.
Älä yritä säätää mitään maineenmustaamisprojektia. Kiinnitä sen sijaan huomiota omiin alaistaitoihisi. Kun ymmärrät firman tarkotuksen, saata itsekin yletä.
Vierailija kirjoitti:
Esimiesten tehtävä ei firman kannalta ole olla mukava, siksi esimiehiä ei valita mukavuuden perusteella. "Mukavuudesta" voi olla - tai olla olematta - hyötyä varsinaisen esimiestehtävän hoidossa, mutta se tehtävä on jotain ihan muuta.
Älä yritä säätää mitään maineenmustaamisprojektia. Kiinnitä sen sijaan huomiota omiin alaistaitoihisi. Kun ymmärrät firman tarkotuksen, saata itsekin yletä.
Juuri tämä suhtautuminen on sairaissa työyhteisöissä...
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan esimiehen tarkoitus olla aina mukava, mutta mielestäni tämän tulisi olla silti asiallinen ja esimerkillinen. Tämä henkilö on kyllä varmasti tietyiltä ominaisuuksiltaan hyvin sopiva esimieheksi: häneltä sitä tiettyä kovuutta todellakin löytyy. Mutta onko henkilö sopiva esimieheksi, jos hänen takiaan jopa jotkut irtisanoutuu?
Mitään maineenmustaamisprojektia en haluakaan. Siksi juuri kyselin täällä, miten tässä olisi parasta edetä. Mitään ylenemishaluja mulla ei todellakaan ole, ei etenkään tässä firmassa... Kateellinen en siis ole. Omia alaistaitojani juuri mietinkin, kun pohdin, pitääkö tämän antaa vain olla vain onko kuitenkin tavallaan jopa velvollisuuskin avata suu?
On kokemusta. Vois verrata siihen, kun meinaat hukkua. Kamppailet, että pääset välillä pintaan haukkaamaan henkeä. Rimpuilet ja räpiköit.
Pelasta itses välittömästi!
Vaikea tilanne. Olisikohan työterveydestä apua? Tai se luottamusmies voisi olla hyvä osoite, mutta onko nekään aina varmasti luotettavia?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tilanne. Olisikohan työterveydestä apua? Tai se luottamusmies voisi olla hyvä osoite, mutta onko nekään aina varmasti luotettavia?
Välitön irtisanoutuminen. Ei selityksiä, ei sanoja, pois. Äkkiä!
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että työntekijät saa käyttäytyä miten huonosti lystää? Ja mitä vittumaisempi ihminen on muille, sen parempi esimies? :-D
Kun ei se taistelu auta mitään. Sut tullaan tuhoamaan, jos et lähde. Sellainen on narsisti.
6 ja 8: No tuo irtisanoutuminen kieltämättä kävi jo melkein heti mielessä ihan spontaanisti, kun tuosta uutisesta luin. Mutta mitä se oikeastaan auttaa työyhteisön kannalta? Osa irtisanoutuu pikkuhiljaa kaikessa hiljaisuudessa ja osa jää sinne hiljaa kärsimään. Kukaan ylemmällä taholla ei koskaan saa tietää mitään, luulevat, että kaikki on hyvin.
Enkä haluaisi muutoin irtisanoutua. Omassa työpisteessäni olen töistäni tykännyt tosi paljon. Me tehdään töitä siis eri asiakkailla, ihan eri osoitteissa. Kun vain saisi siellä pysyä.
Vierailija kirjoitti:
6 ja 8: No tuo irtisanoutuminen kieltämättä kävi jo melkein heti mielessä ihan spontaanisti, kun tuosta uutisesta luin. Mutta mitä se oikeastaan auttaa työyhteisön kannalta? Osa irtisanoutuu pikkuhiljaa kaikessa hiljaisuudessa ja osa jää sinne hiljaa kärsimään. Kukaan ylemmällä taholla ei koskaan saa tietää mitään, luulevat, että kaikki on hyvin.
Enkä haluaisi muutoin irtisanoutua. Omassa työpisteessäni olen töistäni tykännyt tosi paljon. Me tehdään töitä siis eri asiakkailla, ihan eri osoitteissa. Kun vain saisi siellä pysyä.
Kuulostaa niin tutulle. Yleviä ajatuksia siitä, ettei saa antaa kiusaajalle periksi. Pelasta itses ja lähde.
On jokaisen oma valinta, jääkö työhön vai ei. Oletko ap itse puhunut tämän esimiesasemaan nousevan kanssa suoraan ja asiallisesti? Mielestäni siitä lähdetään. Töissä ollaan kuitenkin hoitamassa perustehtävää ja siihen palataan, kun alkaa velloa henkilöstön väliset ei-työhön liittyvät asiat.
Olen muutamassa työpaikassa nähnyt klikkejä, jotka nousevat tiettyjä (työnsä hoitavia, ei sosiaalisia ) ihmisiä vastaan. Näistä valitetaan esimiehille ja asianomainen itse ei edes tiedä tuollaisesta vehkeilystä. Ei sekään ole oikein.
Kyllä. Töissä ollaan hoitamassa perustehtävää.. Ei ihmissuhteita.
Vierailija kirjoitti:
On jokaisen oma valinta, jääkö työhön vai ei. Oletko ap itse puhunut tämän esimiesasemaan nousevan kanssa suoraan ja asiallisesti? Mielestäni siitä lähdetään. Töissä ollaan kuitenkin hoitamassa perustehtävää ja siihen palataan, kun alkaa velloa henkilöstön väliset ei-työhön liittyvät asiat.
Olen muutamassa työpaikassa nähnyt klikkejä, jotka nousevat tiettyjä (työnsä hoitavia, ei sosiaalisia ) ihmisiä vastaan. Näistä valitetaan esimiehille ja asianomainen itse ei edes tiedä tuollaisesta vehkeilystä. Ei sekään ole oikein.
Kyllä se vaan minusta on työhön liittyvä asia, jos yrität tuollaisen henkilön kanssa hoitaa työhön liittyviä asioita ja hän vain tiuskii takaisin. Meillä oli yksi vastaava henkilö, joka saattoi tiuskia jopa asiakkaiden kuullen. Tuollainen käytös täyttää työpaikkakiusaamisen merkit.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tulee myös haukuttua väärää puuta. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
Eikö vieläkään leikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Töissä ollaan hoitamassa perustehtävää.. Ei ihmissuhteita.
Niin, niitä töitähän siellä justiinsa koitetaan hoitaakin. Olisi helpompi hoitaa niitä, jos kaikki käyttäytyisi edes asiallisesti. Etenkin vielä jos on näkyvä asiakaspalvelu kyseessä, työntekijöiden välinen huono ilmapiiri näkyy yleensä asiakkaillekin. Se ei anna hyvää kuvaa yrityksestäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
Eikö vieläkään leikkaa.
Jäi nyt vähän epäselväksi oliko viestisi nro 16 tarkoitettu lainaamallesi kirjoittajalle vai ap:lle? Meinasitko, että ap:n pitää mennä itseensä? Myönnän, nyt ei ihan leikkaa, mitä tarkoitat?
Olisiko parasta ihan suoraan ottaa tämä puheeksi ylempien esimiesten kanssa?
Tuleekohan iso pyöritys? Tuleeko vain itselle maine, ettei tule ihmisten kanssa toimeen?
Vai onko se herjausta?
Voikohan nimettömänä kirjoittaa vaikka ylemmälle johdolle ihan yleisesti, että kiinnittäisivät nyt vähän paremmin huomiota siihen, millaisia ihmisiä laittavat esimieheksi ja muutenkin kohteisiin, joissa työskennellään pareittain/tiimeissä?
Hoitaako luottamusmies tällaisia?
Ap